Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra ylittää jonkin "kuntakohtaisen normin"?
Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.
Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.
Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.
Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.
Kommentit (109)
Ihmiset ovat tottuneet liian hyvälle Suomessa. Kehtaavatkin ruikuttaa. Odotan todella mielenkiinnolla, kykeneekö hallitus säätämään lakeja, joilla tämä yhteisen rahan syytäminen (myös suomalaisille) pummeille loppuu.
Ei ne pakota. Mutta käytännössä pakottavat.
Se on kyllä jännä, ettei noihin Kelan TTT-asumisnormeihin ole tullut mitään indeksitarkistuksia sitten 2017, jolloin TTT siirtyi Kelalle.
Hyvä konsti leikata viimeisetkin roposet köyhimmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Duunarit ja juntit korkeasti koulutetut paukuttaa alanuolia! :D :D xD
Kateelliset ovat alapeukuttaneet minua, kun asun uudessa asunnossa. :) -nuori mies
Ei Kela asuntoa valitse. Se vain päättää, miten paljon maksaa asumis- tai sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Sinä loisit meidän lompakolla. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
Minun puolestani asumistukea ei tarvita ollenkaan. Muutkin asuvat siellä missä on varaa eikä siellä missä huvittaa.
Jätä asumistuki nostamatta ja muuta mihin huvittaa, evvk.
Jos otat verorahoista koko elantosi vastaan, et enää valita. Ei sulla ole kertakaikkiaan mitään syytä.
Tajuatko edes miten globaalisti hyvässä asemassa olet? Et tee mitään elantosi eteen ja kiittämättömänä vielä valitat?
Kuinka kehtaat puhua noin ilkeästi omillesi mutta elätät ilomielin noin miljoonaa tänne kuulumatonta "pakolöista" joiden kulttuurista nautimmekin nyt riemumielin. Oletkin näitä suomi-vihaajia, aina omamaalaisten kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sä jaksat tätä roskaa spämmätä tänne.
????
ap
Tämä sama aloitus putkahtaa tänne tasaisesti muutaman kuukauden välein.
Ehkä joku muukin on ollut samassa tilanteessa?
ap
Ja kirjoittaa sanasta sanaan samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
????
ap
ap
Sinulla on ollut tämä sama tilanne jo 31. elokuuta 2021. Kas kun Kela ei ole vieläkään saanut aikaiseksi saada sinua muuttamaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4288811/voiko-kela-pakottaa-tuilla-elav…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
????
ap
ap
Meitä on monia. Ennen Kela jousti, nyt jousto on ilmeisesti loppu. Noita normeja ei ole tarkistettu, vaikka kulut nousevat.
Kela siis aloitti leikkaukset jo ennen kuin Petterin hallitus on edes pystyssä.
Ja kaikki TT-tuesta riippuvaiset eivät edelleenkään ole työkykyisiä tai -ikäisiä. Tiedoksi vaan teille Mene töihin-fasisteille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tottuneet liian hyvälle Suomessa. Kehtaavatkin ruikuttaa. Odotan todella mielenkiinnolla, kykeneekö hallitus säätämään lakeja, joilla tämä yhteisen rahan syytäminen (myös suomalaisille) pummeille loppuu.
Työtön=pummi? Ja kuinka oman kansan kurjistaminen lisää niitä työpaikkoja? Näitä suomalaisia köyhiä/työttömiä sortavia viestejä tulee päivittäin niin monia ja ihan yllytetään kiduttamaan tämän maan vähäosaisia että kyllä joku taho tätä sortavaa pasckaa suoltaa ulos.
Christiiina kirjoitti:
Jos AP olet pitkäaikaistyötön eli et ole edes pk-seudulla asuessa työllistynyt yli vuoteen, niin ehkä kannattaisi muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, kuten Lohjalle, Hyvinkäälle tai Porvooseen, jossa on matalammat vuokrat . Kyllä minä ainakin asuisin mieluummin hyvässä asunnossa Hyvinkäällä kuin jossain Helsingin ankeassa kaatopaikka-lähiössä.
Siellä pienemmällä paikkakunnalla se Kelan hyväksymä maksimi normi on myös alhaisempi.
Pk-seudulla tilanne ei normin suhteen ole edes pahin. Sama as. tuessa.
Muutto Hyvinkäälle ei ole mikään ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön=pummi? Ja kuinka oman kansan kurjistaminen lisää niitä työpaikkoja? Näitä suomalaisia köyhiä/työttömiä sortavia viestejä tulee päivittäin niin monia ja ihan yllytetään kiduttamaan tämän maan vähäosaisia että kyllä joku taho tätä sortavaa pasckaa suoltaa ulos.
Onneksi tämä vähä-älyinen, mutta mielestään parempi väki ei koskaan joudu työttömäksi, vanhene tai sairastu.
Asut siinä missä nyt asut ja kiristät vyötä. Niin tässä muutkin joutuu tekemään.
En oo kyllä koskaan kuullut, että KELA etsii asuntoja asiakkailleen. Tuskin nytkään. Itse olet tuon kauhu-asuinalueen keksinyt.
Mieti näin päin: miksi yhteiskunta kustantaisi sinun asumisen hyvällä alueella, koska sinä et ole hyödyksi, vaan pelkkä kulu. Sinne huonommille alueille kuulut.
Jos ei oo töitä pk-seudulla, kannattaa tosiaan muuttaa halvemmalle alueelle, niitä löytyy rauhallisia jopa ihan KELAn hyväksymään hintaankin muualta Suomesta.
Aiemmin sekä kunta että Kela piti asuntoani kohtuuhintaisena. Nyt tuli muutos.
TT-tuki puolittui. Vuokrani on noussut 10 vuodessa 24€. Eli alle 4%.
Kaupungissani ARA-vuokraindeksi on noussut 2015- 2022 syksyyn mennessä 13,9%.
Nyt siis minun asuntoni muuttuikin yhtä äkkiä liian kalliiksi. Peruste oli vain normi. Koska normi on normi.
Kelan normi on tosin nytkin pienempi kuin Kaupungin normi vuonna 2017.
Kela alensi Kaupungin normia 20€:lla vuonna 2017 eikä Kela ole tehnyt normiin mitään korotuksia.
Olen sairas ja joudun hakemaan kaikkia tukia lopun elämäni pelkästään lääkkeiden vuoksi.
Hain Kaupungin asuntoa. Siellä ei ollut yhtään Kelan normin mukaista vapaana tai vapautumassa.
Laitoin hakemukset kaikille isoimmille vuokrayhtiöille. Ei yhtään norminmukaista asuntoa.
Se siitä normista.
Mulla otettiin vuokra täysimääräisenä huomioon joskus 2021 lopulla, koska sen rajan ylitys oli niin vähäinen, vain n. 25e. Sen jälkeen olen sinnitellyt ilman tt-tukea, enkä tiedä miten nyt kävisi, koska vuokrani on noussut sen jälkeen kaksi kertaa ja nyt se ylitys olisi jo lähemmäs 50e. Onkohan tuo sitten heille jo ihan liikaa.
Asun jo pienessä kaupungissa, pienessä kaupungin vuokrayksiössä. Tosin tuossa ihan lähellä on välillä tarjolla vielä pienempiä ja karmeampia yksiöitä melkein 100e pienemmällä vuokralla..
Ei voi pakottaa, mutta voivat pudottaa tt-tukeasi. Saat hankkia 150e/kk ilman tt-tuen alentamista ja voit kuitata sillä jatkossa alennetun tuen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, mutta voivat pudottaa tt-tukeasi. Saat hankkia 150e/kk ilman tt-tuen alentamista ja voit kuitata sillä jatkossa alennetun tuen.
Saat hankkia, mutta mitenkäs hankit jos olet työkyvytön?
Teillä sitä on aina nuo helpot kuittaukset valmiina.
Taidat olla sama, joka tässä taannoin mietti että eettisistä syistä voisi kieltäytyä töistä ilman karenssia?
Kukaan ei varmasti pakota muuttamaan mutta maksat sitten sitä vuokraa enemmän ja tingit jostain muusta. Niin muutkin tekevät jos haluavat asua ns paremmalla alueella. Ja nykyään jos haluavat pitää nykyisen asuntonsa ylipäätään. Et voi olettaa että muiden tehtävä on mahdollistaa sulle mukavampi asuminen.