Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra ylittää jonkin "kuntakohtaisen normin"?

Vierailija
09.06.2023 |

Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.

Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.

Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.

Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin vuokra täysimääräisenä huomioon joskus 2021 lopulla, koska sen rajan ylitys oli niin vähäinen, vain n. 25e. Sen jälkeen olen sinnitellyt ilman tt-tukea, enkä tiedä miten nyt kävisi, koska vuokrani on noussut sen jälkeen kaksi kertaa ja nyt se ylitys olisi jo lähemmäs 50e. Onkohan tuo sitten heille jo ihan liikaa.

Asun jo pienessä kaupungissa, pienessä kaupungin vuokrayksiössä. Tosin tuossa ihan lähellä on välillä tarjolla vielä pienempiä ja karmeampia yksiöitä melkein 100e pienemmällä vuokralla..

Varaudu vaan niihin kohtuullistamiskehoituksiin. Kelan virkailija sanoi minulle suoraan, että ohjeistusta on kiristetty ja normiylityksiin vaaditaan nyt todella rajut perustelut. 

Kustannusten ja vuokratason nousu ei kuulemma ole perustelu korkeammille kustannuksille ja vuokrille!!

Tähän logiikkaan ei pysty kuin Kela.

Vierailija
42/109 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin vuokra täysimääräisenä huomioon joskus 2021 lopulla, koska sen rajan ylitys oli niin vähäinen, vain n. 25e. Sen jälkeen olen sinnitellyt ilman tt-tukea, enkä tiedä miten nyt kävisi, koska vuokrani on noussut sen jälkeen kaksi kertaa ja nyt se ylitys olisi jo lähemmäs 50e. Onkohan tuo sitten heille jo ihan liikaa.

Asun jo pienessä kaupungissa, pienessä kaupungin vuokrayksiössä. Tosin tuossa ihan lähellä on välillä tarjolla vielä pienempiä ja karmeampia yksiöitä melkein 100e pienemmällä vuokralla..

Varaudu vaan niihin kohtuullistamiskehoituksiin. Kelan virkailija sanoi minulle suoraan, että ohjeistusta on kiristetty ja normiylityksiin vaaditaan nyt todella rajut perustelut. 

Kustannusten ja vuokratason nousu ei kuulemma ole perustelu korkeammille kustannuksille ja vuokrille!!

Tähän logiikkaan ei pysty kuin Kela.

Minulle sanottiin, että hissitalossa asumiseen ei riitä perusteeksi sydänvika, vaan pitää olla esim. jalat amputoitu!! Muuta vaan halvempaan. Ihan oikeesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan pakota, mutta sen normin ylittävältä osalta sun pitää maksaa asumiskulut itse toimeentulotuen perusosalta.

Ei yhteiskunta oo velvoitettu maksamaan sulle ylihintaista asumista.

Tämä. Käsittämättömiä luuloja ihmisillä joistain kuvitelluista oikeuksistaan. Ja muut raataa ja sponsoroi tätä.

Vierailija
44/109 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, mutta voivat pudottaa tt-tukeasi. Saat hankkia 150e/kk ilman tt-tuen alentamista ja voit kuitata sillä jatkossa alennetun tuen.

Saat hankkia, mutta mitenkäs hankit jos olet työkyvytön?

Teillä sitä on aina nuo helpot kuittaukset valmiina.

Teillä?

Vierailija
45/109 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei omista, tarjoa eikä edes suosittele asuntoja. Trolli.

Vierailija
46/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä töitä "löydy"? Omat lapset aloittaneet 8-9 lk eli 14 - 15 v kesätöillä ja molenmilla on ollut mahdollisuus koulun ohessa tehdä tunteja ko. työpaikoissa. Pitää aluksi ottaa mikä tahansa työ ja voi sen jälkeen edetä, eikö?

Vierailija
47/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mene niin, että jos ei noudata sitä kehotusta, niin `kela maksaa vain sen asumistuen ja 694€ erotuksen, eli joudut itse maksamaan tuosta 694€ yli menevän osan?

Vierailija
48/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela pakota muuttamaan, mutta joudut maksamaan osan vuokrasta itse, jos kieltäydyt edullisesta asuntotarjouksesta.

Vierailija
49/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo kyllä koskaan kuullut, että KELA etsii asuntoja asiakkailleen. Tuskin nytkään. Itse olet tuon kauhu-asuinalueen keksinyt.

Mieti näin päin: miksi yhteiskunta kustantaisi sinun asumisen hyvällä alueella, koska sinä et ole hyödyksi, vaan pelkkä kulu. Sinne huonommille alueille kuulut.

Jos ei oo töitä pk-seudulla, kannattaa tosiaan muuttaa halvemmalle alueelle, niitä löytyy rauhallisia jopa ihan KELAn hyväksymään hintaankin muualta Suomesta.

Kyllä Kela voi vaatia että olet kunnan asuntojonossa. Ilmeisesti Ap on saanut sieltä tarjouksen kohtuuhintaisesta asunnosta. Luultavasti Haso vai mikä liene on tarjonnut asuntoa.

Vierailija
50/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei pakota eikä edes voi pakottaa ketään muuttamaan. Sen sijaan se voi kieltäytyä - ja lain mukaan sen pitää itse asiassa niin tehdäkin - maksamaan lain määrittelemää asumistukea suurempaa korvausta.

Aloittaja voi mainiosti jäädä nykyiseen asuntoonsa, jos hyväksyy sen että kustantaa itse sen vuokran osan joka max asumistuen jälkeen jäljelle jää.

Yksi mahdollisuus välttää muutto ja silti saada Kela kustantamaan koko vuokra on lääkärintodistus.

Sitä varten tarvitaan lääkärinlausunto, jossa lääkäri luettelee lakipykälissä vaadittavat ehdot sille, että aloittajan on terveydellisistä syistä saatava asua nykyisessä asunnossaan. Terveydelliset perusteet on lueteltu asumistukilaissa ja sitä koskevissa lisäasetuksissa. Löytyy googlaamalla.

Vierailija
51/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei kukaan pakota sinua muuttamaan mihinkään. Mutta ei tietenkään kukaan myöskään maksa minkään älyttömän kalliiden lukaaleiden vuokria puolestasi.

No onhan se pakottamiseen rinnastettavaa jos aletaan ruokarahoja viemään...Tiedätkö paljonko ruoan hinta on noussut?

ap

Eivät pakota muuttamaan vaan pakottavat sinut etsimään muita tulonlähteitä.

Vierailija
52/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klebin kirjoitti:

kela leikkaa tukia että saadaan kaikki töihin.

Sinulla on nyt hyvä mahdollisuus elättää itsesi

ja päästä ihan oikeisiin töihin.

Ellei meno maistu niin sillan alla on tyhjiä telttoja

oottamassa

Miten tukien leikkaaminen järjestää minulle töitä???

ap

Sinä itse järjestät itsellesi töitä, ei Kela. Kelan järjestelyt sen sijaan vaikuttavat siihen onko sinulla motivaatiota etsiä töitä.

Vierailija
53/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole mitään huonoja alueita.

Jaa. Riippuu tiety vertaako Riin favelaan vai Nurmijärveen, mutta lapsuus Tapiolassa on hieman erilaista kuin lapsuus vaikka Mellunmäessä.

Vierailija
54/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ilman muuta, jos ei henkilöllä ole varaa maksaa itse vuokraansa.

Vierailija
55/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halvatussa meidän köyhien veronmaksajien pitäisi maksaa sun kallista asumista, prkl? Asu missä haluat mutta älä kärtä yhteiskunnalta rahaa!

Vierailija
56/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole itsellä varaa maksaa vuokraansa, ei asunnonkaan mikään luxus tarvi olla.

Vierailija
57/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on nistien sekaan nyt muutettava

Vierailija
58/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat tottuneet liian hyvälle Suomessa. Kehtaavatkin ruikuttaa. Odotan todella mielenkiinnolla, kykeneekö hallitus säätämään lakeja, joilla tämä yhteisen rahan syytäminen (myös suomalaisille) pummeille loppuu.

Työtön=pummi? Ja kuinka oman kansan kurjistaminen lisää niitä työpaikkoja? Näitä suomalaisia köyhiä/työttömiä sortavia viestejä tulee päivittäin niin monia ja ihan yllytetään kiduttamaan tämän maan vähäosaisia että kyllä joku taho tätä sortavaa pasckaa suoltaa ulos. 

Kuinka se lisää työntekijöitä, että työttömille maksetaan kaikki samalle tasolle kuin työtä tekevä saa työnteostaan?

Vierailija
59/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kiinnostaa, missä pääkaupunkiseudulla on edes noin halpa vuokra, 780 euroa?

Ottamatta nyt kantaa asumistukiasiaan, on noi Kelan rajat ihan utopistisia. 694 eurolla ei Helsingistä saa edes siivouskomeroa!

Vierailija
60/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi joissain tapauksissa pyytää asiakasta muuttamaan halvempaan asuntoon, mutta pakottaa ei voi jo ihan sen takia, että Kelalla ei ole minkäänlaisia valtuuksia valita asukkaita asuntoihin. Kutienkin, jos asiakkaalle maksetaan toimeentulotukea normaalia enemmän, esimerkiksi liian kalliin asunnon takia, niin Kela voi lopettaa ylimääräisen toimeentulotuen maksamisen. Liian kalliilla asunnolla tarkoitan tässä sellaista asuntoa, jonka vuokra ylittää hyväksytyn rajan. Raja vaihtelee paikkakunnittain.