Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra ylittää jonkin "kuntakohtaisen normin"?

Vierailija
09.06.2023 |

Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.

Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.

Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.

Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei kukaan pakota sinua muuttamaan mihinkään. Mutta ei tietenkään kukaan myöskään maksa minkään älyttömän kalliiden lukaaleiden vuokria puolestasi.

No onhan se pakottamiseen rinnastettavaa jos aletaan ruokarahoja viemään...Tiedätkö paljonko ruoan hinta on noussut?

ap

Oletko maksanut missään vaiheessa itse koko vuokraa?

Vierailija
102/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kiinnostaa, missä pääkaupunkiseudulla on edes noin halpa vuokra, 780 euroa?

Ottamatta nyt kantaa asumistukiasiaan, on noi Kelan rajat ihan utopistisia. 694 eurolla ei Helsingistä saa edes siivouskomeroa!

Just katoin Oikotietä, Helsingistä (siis ihan Hki, ei pk-seutukunnat mukaan lukien) löyty 294 kohdetta alle 694 euroa. Ihan siistin näköisiä kohteita ja alueita ympäri Helsinkiä, toki tuohon hintaan ei mitään 80 neliön kämppää Eirasta saa, mutta tuolla oli minusta varsin kivannäköisiäkin yksiöitä.

Vierailija
104/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako Kela muuten tällaisessa tilanteessa muuttokulut?

Maksaa kyllä.

Ei maksa automaationa vaan muuttoavustuksen saa automaationa ainoastaan jos on toimeentulotuen asiakas.

Vierailija
105/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten kiinnostaa, missä pääkaupunkiseudulla on edes noin halpa vuokra, 780 euroa?

Ottamatta nyt kantaa asumistukiasiaan, on noi Kelan rajat ihan utopistisia. 694 eurolla ei Helsingistä saa edes siivouskomeroa!

Just katoin Oikotietä, Helsingistä (siis ihan Hki, ei pk-seutukunnat mukaan lukien) löyty 294 kohdetta alle 694 euroa. Ihan siistin näköisiä kohteita ja alueita ympäri Helsinkiä, toki tuohon hintaan ei mitään 80 neliön kämppää Eirasta saa, mutta tuolla oli minusta varsin kivannäköisiäkin yksiöitä.

Kävinpä huvikseni tekemässä saman haun, ja hakutulosten joukossa on opiskelija-asuntoja, väliaikaismajoitusta (26 päivää) jaetussa huoneistossa, kommuuneja...  Lisäksi listalla oli ainakin yksi asunto, johon on tulossa putkiremontti. Joskin on siellä ihan tavallisia yksiöitäkin - näitä toki on, mutta se että joku tukiasiakas niitä hakee, ei vielä tarkoita, että saa. Vuokranormeihin mahtuviin varsin kivannäköisiin yksiöihin lienee hakijoita vähintäänkin kymmeniä. Tokihan aina kannattaa hakea, että ei sillä. Pääsääntöisesti Helsingistä ON aika vaikea saada kohtuuhintaisita asuntoa, että sinänsä nuo vuokranormit ovat aika epärealistisia.

Eri

Vierailija
106/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei pakota eikä edes voi pakottaa ketään muuttamaan. Sen sijaan se voi kieltäytyä - ja lain mukaan sen pitää itse asiassa niin tehdäkin - maksamaan lain määrittelemää asumistukea suurempaa korvausta.

Aloittaja voi mainiosti jäädä nykyiseen asuntoonsa, jos hyväksyy sen että kustantaa itse sen vuokran osan joka max asumistuen jälkeen jäljelle jää.

Yksi mahdollisuus välttää muutto ja silti saada Kela kustantamaan koko vuokra on lääkärintodistus.

Sitä varten tarvitaan lääkärinlausunto, jossa lääkäri luettelee lakipykälissä vaadittavat ehdot sille, että aloittajan on terveydellisistä syistä saatava asua nykyisessä asunnossaan. Terveydelliset perusteet on lueteltu asumistukilaissa ja sitä koskevissa lisäasetuksissa. Löytyy googlaamalla.

HEI ALOITTAJA OLETKO VIEL TÄÄLLÄ?

Tässä ketjussa moni puhuu täyttä p...kaa ja osa jurnuttaa asian vierestä.

Yllä olevassa viestissä on sanottu sulle vastaus eniten oikein.

Lisään vielä sen, että lääkärintodistus ei saa olla 3 kk vanhempi. Vaikka vaivasi olis pysyvä, kuten ymmärsin että on, ja olet saanut diagnoosin esim. 2 vuotta sitten, sinun pitää hankkia tuore todistus.

Vierailija
107/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klebin kirjoitti:

kela leikkaa tukia että saadaan kaikki töihin.

Sinulla on nyt hyvä mahdollisuus elättää itsesi

ja päästä ihan oikeisiin töihin.

Ellei meno maistu niin sillan alla on tyhjiä telttoja

oottamassa

Miten tukien leikkaaminen järjestää minulle töitä???

ap

Itse ihmettelen aivan samaa. Mielellään menen töihin jos joku vain palkkaa minut.

Vierailija
108/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vastaatte tälle kun jo aika päiviä sitten joku linkkasi saman aloituksen vuodelta 2021?

Vierailija
109/109 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle on myönnetty "ylimääräistä" tukea vuokranmaksuun siksi aikaa että löydät halvemman asunnon niin kyllä kela/kunta voi tuolloin edellyttää että etsit aktiivisesti asuntoa myös niiltä "huonoilta alueilta" ja otat sen minkä saat.

Muussa tapauksessa kela maksaa sen verran mihin sulla on oikeus ja itse maksat loput niin kauan kuin haluat/pystyt eikä sulla ole siinä valittamista koska voit muuttaa halutessasi halvempaan asuntoon jolloin sulle jää enemmän rahaa vaikkapa ruokaan tms.