Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra on "liian kallis" ?

Vierailija
31.08.2021 |

Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.

Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.

Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.

Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.

Kommentit (263)

Vierailija
1/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa.

Vierailija
2/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos yhteiskunta maksaa asumisen kokonaan niin minusta ihan reilua että ei saa silloin itse päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään voi pakottaa. Mutta voivat olla maksamatta nykyistä vuokraasi kokonaisuudessaan jos he poikkeuksellisesti ovat tehneet niin tähän asti. Joudut sitten vain itse huolehtimaan yli menevästä osasta.

Vierailija
4/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Kunhan maksat itse vuokranormin ja todellisen vuokran erotuksen.

Vierailija
5/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei minulla sitten jää rahaa elämiseen...Tuo olisi melkein 100e pois jo valmiiksi niukasta toimeentulotuesta.

ap

Vierailija
6/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela pakota ketään muuttamaan. Maksat vuokrasi itse ja asut, missä haluat. Jos haluat veronmaksajien maksavan vuokrasi (kokonaan), sinulle riittää vaatimattomampikin alue.

Vierailija
7/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinne muuta kuitenkaan. Yritä saada jostain lisätuloja tai säästää muusta, kunnes tulee paremmat ajat.

Vierailija
8/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela pakota ketään muuttamaan. Maksat vuokrasi itse ja asut, missä haluat. Jos haluat veronmaksajien maksavan vuokrasi (kokonaan), sinulle riittää vaatimattomampikin alue.

Kyllä minulle vaatimattomampi alue kelpaa, mutta ei sellainen joka on kansoitettu täyteen päihdeongelmaisia ja elämänhallintaongelmaisia : (

ap

Vierailija
9/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei minulla sitten jää rahaa elämiseen...Tuo olisi melkein 100e pois jo valmiiksi niukasta toimeentulotuesta.

ap

No sitten ei voi mitään. Sellaista on elämä. Käyn itse töissä eikä minulla siltikään ole varaa asua missään unelma-alueellani. Asun tällä hetkellä melko huonomaineisella alueella säästämässä jotta voin jossain vaiheessa muuttaa paremmalle alueelle. Toivon mukaan sinäkin vielä työllistyt ja tulosi kasvavat.

Vierailija
10/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Kela voi ilmoittaa, että sinä muutat yksiköön Kontulaan tai Vesalaan ja pulinat pois, kun meidän rahoillamme kuitenkin elelet.

Vierailija
11/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle vaatimattomampi alue kelpaa, mutta ei sellainen joka on kansoitettu täyteen päihdeongelmaisia ja elämänhallintaongelmaisia : (

ap

Ei sinne pakko ole muuttaa. Pienituloisena et kuitenkaan sieltä enää pääsisi pois. Koita etsiä hieman halvempi asunto joltain paremmalta alueelta.

Vierailija
12/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sinne pakko ole muuttaa. Pienituloisena et kuitenkaan sieltä enää pääsisi pois. Koita etsiä hieman halvempi asunto joltain paremmalta alueelta.

Voiko noin perustella Kelalle? Onko sinulla kokemusta?

ap

Vierailija
13/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit asua missä haluat, kunhan maksat siitä.

Niin se on kaikilla muillakin.

Vierailija
14/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, silloin vain yksinkertaisesti joudut maksamaan sen rahamäärän mikä menee sen kuntakohtaisen hyväksyttyjen asumismenojen yli. Kela rohkaisee ihmisiä muuttamaan halvempaan sillä taktiikalla että jos päätätkin muuttaa, Kela on valmis takaajaksi vuokravakuuteen samantien jos muutat halvempaan vuokra-asuntoon.

Jos haluat köyhänä asua kaksiossa tai kolmiossa niin silloin ei muu auta kuin mennä kavereiden kanssa kimppakämppään.

Vierailija
15/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jäät tietysti nykyiseen asuntoosi ja maksat erotuksen +80 eur itse. Ei pysty Kela pakottamaan muuttoon, lain mukaan he ovat velvollisia maksamaan 698 eur/kk vuokrastasi tai mikä se nyt oli, kelan ylimmät vuokrarajat - taulukko on heidän sivuillaan. 80 eur lisämaksu on pieni hinta kunnon asuinympäristöstä. Käy sitten vaikka ruoanjaossa useammin niin saat korvattua itsellesi sitä kahdeksaakymppiä, leivo sämpylät ym. itse niin säästät.

Vierailija
16/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi. Ei Kela ole mikään asunnonvälitys, vaan sinä saat perustuslain mukaan itse valita asuinpaikkasi.

Kela sen sijaan maksaa asumistukea vain normin mukaan, vaikka sinä asuisit kuinka kalliisti.

Vierailija
17/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jäät tietysti nykyiseen asuntoosi ja maksat erotuksen +80 eur itse. Ei pysty Kela pakottamaan muuttoon, lain mukaan he ovat velvollisia maksamaan 698 eur/kk vuokrastasi tai mikä se nyt oli, kelan ylimmät vuokrarajat - taulukko on heidän sivuillaan. 80 eur lisämaksu on pieni hinta kunnon asuinympäristöstä. Käy sitten vaikka ruoanjaossa useammin niin saat korvattua itsellesi sitä kahdeksaakymppiä, leivo sämpylät ym. itse niin säästät.

Kyllä se on iso summa pois kuukausittaisesta budjetista joka on jo valmiiksi pieni...

ap

Vierailija
18/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Kela voi ilmoittaa, että sinä muutat yksiköön Kontulaan tai Vesalaan ja pulinat pois, kun meidän rahoillamme kuitenkin elelet.

Valehtelet.

Vierailija
19/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Voiko noin perustella Kelalle? Onko sinulla kokemusta?

ap

Sanot Kelalle että maksavat hyväksytyt asumismenot ja itse maksat erotuksen. Ei Kela voi pakottaa muuttamaan. Saat asua missä haluat, mutta Kela maksaa mitä maksaa.

Vierailija
20/263 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa ainakin pääkaupunkiseudun pitkäaikaistyöttömät jonnekin mukavaan pikkukaupunkiin. Saatte saada saunallisen rivarin vesistönäkymällä. Eikä pelkoa, että työpaikkaa löytyisi