Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra ylittää jonkin "kuntakohtaisen normin"?
Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.
Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.
Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.
Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.
Kommentit (109)
kela leikkaa tukia että saadaan kaikki töihin.
Sinulla on nyt hyvä mahdollisuus elättää itsesi
ja päästä ihan oikeisiin töihin.
Ellei meno maistu niin sillan alla on tyhjiä telttoja
oottamassa
Itse olen työtön, mutta asun vuonna 2020 valmistuneessa ultramodernissa luhtikerrostalossa. Naapureita ärsyttää, kun olen aina kotona ja ne joutuu ravaamaan töissä. :D Elämä hymyilee. :) -nuori mies
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei kukaan pakota sinua muuttamaan mihinkään. Mutta ei tietenkään kukaan myöskään maksa minkään älyttömän kalliiden lukaaleiden vuokria puolestasi.
No onhan se pakottamiseen rinnastettavaa jos aletaan ruokarahoja viemään...Tiedätkö paljonko ruoan hinta on noussut?
ap
Vierailija kirjoitti:
Että sä jaksat tätä roskaa spämmätä tänne.
????
ap
Klebin kirjoitti:
oottamassa
Miten tukien leikkaaminen järjestää minulle töitä???
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
????
ap
Tämä sama aloitus putkahtaa tänne tasaisesti muutaman kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
????
ap
Tämä sama aloitus putkahtaa tänne tasaisesti muutaman kuukauden välein.
Ehkä joku muukin on ollut samassa tilanteessa?
ap
ei se voi pakottaa, mutta ei se kela myöskään maksa ylimenevää vuokraa: maksat sen sitten itse.
Kyllä , ap itse on sosiaalitapaus kun sosiaalietuuksia on niin kovasti vailla.
Sinä loisit meidän lompakolla. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
Minun puolestani asumistukea ei tarvita ollenkaan. Muutkin asuvat siellä missä on varaa eikä siellä missä huvittaa.
Jätä asumistuki nostamatta ja muuta mihin huvittaa, evvk.
Jos otat verorahoista koko elantosi vastaan, et enää valita. Ei sulla ole kertakaikkiaan mitään syytä.
Tajuatko edes miten globaalisti hyvässä asemassa olet? Et tee mitään elantosi eteen ja kiittämättömänä vielä valitat?
Haiskahtaa oikeistomielisten keksimältä työttömien mustamaalaamiselta. Hakenevat oikeutusta sadistisuudelleen väittämällä työttömiä pahiksiksi. Niinhän ne aina!
Ei kukaan pakota, mutta sen normin ylittävältä osalta sun pitää maksaa asumiskulut itse toimeentulotuen perusosalta.
Ei yhteiskunta oo velvoitettu maksamaan sulle ylihintaista asumista.
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
oottamassa
Miten tukien leikkaaminen järjestää minulle töitä???
ap
ehkä se motivaatio loisimiseen vähenee siellä slummissa johon onneks pian muutat
Vierailija kirjoitti:
Sinä loisit meidän lompakolla. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
Minun puolestani asumistukea ei tarvita ollenkaan. Muutkin asuvat siellä missä on varaa eikä siellä missä huvittaa.
Jätä asumistuki nostamatta ja muuta mihin huvittaa, evvk.
Jos otat verorahoista koko elantosi vastaan, et enää valita. Ei sulla ole kertakaikkiaan mitään syytä.
Tajuatko edes miten globaalisti hyvässä asemassa olet? Et tee mitään elantosi eteen ja kiittämättömänä vielä valitat?
Kukaan ei elä sinun rahoillasi. Ethän sinä maksa veroja kuin max 150 euroa. Eri
Jos AP olet pitkäaikaistyötön eli et ole edes pk-seudulla asuessa työllistynyt yli vuoteen, niin ehkä kannattaisi muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, kuten Lohjalle, Hyvinkäälle tai Porvooseen, jossa on matalammat vuokrat . Kyllä minä ainakin asuisin mieluummin hyvässä asunnossa Hyvinkäällä kuin jossain Helsingin ankeassa kaatopaikka-lähiössä.
Duunarit ja juntit korkeasti koulutetut paukuttaa alanuolia! :D :D xD
Edelleenkään ei kukaan pakota sinua muuttamaan mihinkään. Mutta ei tietenkään kukaan myöskään maksa minkään älyttömän kalliiden lukaaleiden vuokria puolestasi.