Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
Mitäs jos hsluas elää ennen eläkettäkin? Matkustaa sun muuta?
Vierailija kirjoitti:
Kun asuntolaina loppuu 40-vuotiaana, on sen jälkeen vielä 30 vuotta aikaa kerryttää nopeasti rahaa tilille (sijoituksiin) eläkepäiviä varten.
70-vuotiaana varallisuutta on sitten asunnon ja sijoituksien verran. Takuulla riittää tasokkaaseen elämään.
Kuinka monella loppuu 40v:nä? Kuinka moni maksaa 10 vuodessa 300 000e velan tai enemmänkin? Nykykoroilla 3000e/kk!?
Itse aloitin asuntovelan maksun 19v:nä vuonna 79 ja 1. kerran laina lyheni kun olin 38v! Kiitos 13-16% korkojen, lama-ajan, avioeron ym mukavuuden.
Laina oli maksettu vasta kun olin 58v
Missä on noin kauhee vuokra?
Täällä kaksiot 400/kk
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos hsluas elää ennen eläkettäkin? Matkustaa sun muuta?
Omistusasukkaalla jää yleensä enemmän käyttövaraa jo rnnen eläkeikää - kun asunto on maksettu tai muutettu isommasta pienempään kuten me. 300 000e jäi ylimääräistä alempien asumiskulujen lisäksi
Eipä tuohon asunnon ostamis vaiheeseen pääse ilman vakituista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Missä on noin kauhee vuokra?
Täällä kaksiot 400/kk
Pääkaupunkiseudulla tuolla summalla taitaa saada korkeintaan autotallin :D Maksoin vähän aikaa sitten ystäväni opiskelijatyttären elokuun vuokran, joka kaksiosta oli 950€. Ja tämä siis Vantaalla, ei edes Espoossa saati Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on myös, että ne isot ja kalliit remontit on maksettu ennen eläkkeelle jääntiä. Kun 70-vuotiaalle pamahtaa 100 neliön asunnosta maksettavaksi putki/sähkö/julkisivu/ikkunaremontit, pitää olla aivokirurgin työhistoria, että tuollaisesta eläkkeellä selviää.
Tai ainakin olla säästettynä ja sijoitettuna tarvittava summa. Moni tekee sen virheen, että kun asuntolaina on maksettu, humpataan ympäriinsä aiemmin lainanmaksuun mennyt summa. Vaikka tosiasiassa pitäisi alkaa säästää tuleviin remontteihin.
Ajattelin alkaa dokaamaan eläkeiässä ja vetää sillä tavalla itseni hautaan muutamassa vuodessa. Jos jotain rahaa on niin lapsi saa ne ennakkoperintönä.
Mitä järkeä? Tänään voi jo jäädä auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.
Niin, eikös sillä eläkkeellä saa ostaa mitä haluaa?
Juurihan Hesarissa 79-vuotias eläkeläisrouva kirjoitti, kuinka asuntolainan maksamisen jälkeen tulikin maksettavaksi kallis remontti. Vastike on nyt yli 15e/m2 ja siitä rahoitusvastikkeen osuus on yli 10e.
Tavallaan ymmärrän. Mutta. Jo asuntoa ostaessa pitäisi valita missä haluaa eläkepäivänsä viettää. En minä nyt kolmikymppisenä vielä tiedä. Lisäksi kohteen pitäisi olla sellainen ettei tulisi mitään yllärikuluja kuten remontit tai vastikkeen nousut. Että aika hyvin pitäisi laskelmien olla kuitenkin kohdillaan.
Eläkeläisenä vuokralla. Asunnosta saadut rahat sijoituksissa. Perilliset kiittää, kun ei tarvitse jakaa kuin silkkaa rahaa. Eikä yrittää myydä jotain asuntoa tai taloa. Ja tyhjentää sitä vuosikymmenien kamoista. Kun ne velattomat talonomistajat ei tajua, minkä riesan jättävät perillisille. Käykää tyhjentämässä ja myykää muutama perintötalo, niin tajuatte.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän. Mutta. Jo asuntoa ostaessa pitäisi valita missä haluaa eläkepäivänsä viettää. En minä nyt kolmikymppisenä vielä tiedä. Lisäksi kohteen pitäisi olla sellainen ettei tulisi mitään yllärikuluja kuten remontit tai vastikkeen nousut. Että aika hyvin pitäisi laskelmien olla kuitenkin kohdillaan.
Ei sellaista rakennusta olekaan joka ei jossain vaiheessa tarvitse huoltoa / remonttia. Ei siihen vaikuta oletko vuokralla vai omistatko. Ellet sitten muuta luolaan asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä vuokralla. Asunnosta saadut rahat sijoituksissa. Perilliset kiittää, kun ei tarvitse jakaa kuin silkkaa rahaa. Eikä yrittää myydä jotain asuntoa tai taloa. Ja tyhjentää sitä vuosikymmenien kamoista. Kun ne velattomat talonomistajat ei tajua, minkä riesan jättävät perillisille. Käykää tyhjentämässä ja myykää muutama perintötalo, niin tajuatte.
Niin mutta kun sitä rahaa ja omaisuutta pitää hautoa sinne asti, kunnes ollaan niin seniilejä, ettei kyetä nauttimaan kerrytetystä omaisuudesta. Perinnön kärkkyjät sitten käy siivoamassa, hoitamassa pihat, käy kaupassa jne jne. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnossakin voi olla vuosikymmenten kamat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista rakennusta olekaan joka ei jossain vaiheessa tarvitse huoltoa / remonttia. Ei siihen vaikuta oletko vuokralla vai omistatko. Ellet sitten muuta luolaan asumaan?
Ymmärsit varmasti että tarkoitin remontoinnista omistajalle syntyviä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.
Terno ja rosita ?
Vierailija kirjoitti:
Vanhukselle kivemp tiurvallisuus tunne joka tulee omasta asunnosta
Ok-talo voi olla oma mutta kerrostalossa omistaa vain osakekirjan !
No mikä sinun mielestä on fiksuin ratkaisu? Minua ei vuokra-asuminen ainakaan kiinnosta.