Ei enää käsikauppalääkkeet auta kuiviin silmiin. Oletko löytänyt avun reseptilääkkeistä?
Eli aika varattu lääkärille hamaan tulevaisuuteen, uteliaisuuttani sitä odotellessa kyselen millaisia lääkkeitä olette saaneet ja jotka ovat auttaneet? Kaikenlaista tippaa, geeliä ja voidetta olen tässä vuoden mittaan silmiini laittanut, syönyt lisäravinteita yms.
Kommentit (20)
Mitä lisäravinteita olet syönyt? Onko kodissasi koneellinen ilmanvaihto?
Esivaihdevuosien tuomaa tämä ongelma. Gynellä olen käynyt ja sen käynnin pohjalta alkaa seuraavista kuukautisista e-pillerit, jospa auttaisivat nekin. Ei ole koneellista ilmanvaihtoa meillä, tyrniöljykapseleita syön. Ap
Hyvä, että haet apua. Ystäväni silmien pinta oli karstoittunut pahasti, sai lääkityksen, jota piti laittaa silmiin 12 kertaa päivässä. Parempi hoitaa ajoissa.
Mitä oireita sulla on? Kyllä apteekin tipat on ihan tehokkaita. Päivisin kevyempää ja yöksi pitkävaikutteinen geeli. Samoja lääkärit määrää reseptillä, ellei sitten ole tarvetta ihan lääketippaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oireita sulla on? Kyllä apteekin tipat on ihan tehokkaita. Päivisin kevyempää ja yöksi pitkävaikutteinen geeli. Samoja lääkärit määrää reseptillä, ellei sitten ole tarvetta ihan lääketippaan.
Kirvelee, punoittaa, valuu, roskantunne. Viimeinen pisara oli kun eilenaamulla peiliin katsoessa huomasin että toisessa silmässä on puhjennut joku hiusverisuoni tms ja se on kuin jotain kauhuelokuvasta, ihan verenpunainen toisesta kulmasta. Onneks olen lomalla eikä tarvi olla ihmisten ilmoilla välttämättä. Ap
Niin ja nyt laitan päivällä geeliä ja yöksi voidetta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosien tuomaa tämä ongelma. Gynellä olen käynyt ja sen käynnin pohjalta alkaa seuraavista kuukautisista e-pillerit, jospa auttaisivat nekin. Ei ole koneellista ilmanvaihtoa meillä, tyrniöljykapseleita syön.
Itselleni määrättiin seleeniä aikoinaan, kun kilpirauhasen liiketoiminta aiheutti pysyvät silmäongelmat. Tuli syödä vähintään 6kk säännöllisesti ja paljon isommalla annostuksella, mikä purkissa lukee (en muista määrää). Pitäisj auttaa ainakin vähän, mutta annostus kannattaa tarkistaa lääkäriltä.
onko tiedossa mitään syytä tuohon ?
Menisin nopeammin lääkäriin. Kuulostaa, että on muutakin, kun kerran kostutat hyvin, ja silti noi oireet.
Juotko riittävästi vettä? Se oli ensimmäinen ohje silmälääkäriltä ystävälleni.
Ja jos olet 40 +, kyseessä voi olla myös estrogeenin puute. Voit kokeilla käsikauppatuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Menisin nopeammin lääkäriin. Kuulostaa, että on muutakin, kun kerran kostutat hyvin, ja silti noi oireet.
No ei noi oireet ole kaikki yhtä aikaa tai 24/7, mutta kumminkin niin että häiritsee, eiköhän tuo ihan kuivasilmäisyyttä ole. Vajaan kolmen viikon kuluttua on aika. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirvelee, punoittaa, valuu, roskantunne. Viimeinen pisara oli kun eilenaamulla peiliin katsoessa huomasin että toisessa silmässä on puhjennut joku hiusverisuoni tms ja se on kuin jotain kauhuelokuvasta, ihan verenpunainen toisesta kulmasta. Onneks olen lomalla eikä tarvi olla ihmisten ilmoilla välttämättä. Ap
Kannattaa seurata sitä silmän punoitusta ja etenkin sitä onko silmä valonarka. Itselle tuli kuivien kutisev6en silmien myötä pieni haava silmän pintaan ja keratiitti. Piti lähteä päivystykseen ja sieltä edelleen yliopistolliseen sairaalaan silmälääkärin päivystykseen. Hoito kesti viikkoja.
Yksi silmälääkäri sanoi, että D vitamiini toimii kuin hormonit. Suositteli kuiviin silmiin.
Unohtakaa ne 10ug/vrk suositukset. Jo Arvo Ylppö pisti imeväisille 100ug.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa seurata sitä silmän punoitusta ja etenkin sitä onko silmä valonarka. Itselle tuli kuivien kutisev6en silmien myötä pieni haava silmän pintaan ja keratiitti. Piti lähteä päivystykseen ja sieltä edelleen yliopistolliseen sairaalaan silmälääkärin päivystykseen. Hoito kesti viikkoja.
Juu, seuraan. Ei ole arkuutta siinä silmässä. Näkö ok. Joskus aikaisemminkin muistan että on ollut tuollainen katkennut verisuoni silmässä, vuosia sitten. Ap
Kostuttavien silmätippoja vuorottelua suositteli silmäpolin hoitaja. Siis merkin vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei noi oireet ole kaikki yhtä aikaa tai 24/7, mutta kumminkin niin että häiritsee, eiköhän tuo ihan kuivasilmäisyyttä ole. Vajaan kolmen viikon kuluttua on aika. Ap
Kilpparin liikatoiminta aiheuttaa hyvin vaihdevuosioireiden kaltaisia oireita, sekä myös ainakin Basedownin taudin yhteydessä pahaa kuivasilmäisyyttä. Verikokeilla selviää nuo.
Viscotears ja Oftagel ovat ok, sitten on vielä tehokkaampia silmävoiteita.
Vierailija kirjoitti:
Yksi silmälääkäri sanoi, että D vitamiini toimii kuin hormonit. Suositteli kuiviin silmiin.
Unohtakaa ne 10ug/vrk suositukset. Jo Arvo Ylppö pisti imeväisille 100ug.
Mä oon syönyt 50 mikrogrammaa vuosia ja silti mun d-vitamiinitasot on aivan viitearvojen alarajoilla.
Mulla ei e-pillerit riittäneet poistamaan ongelmaa kokonaan, mutta kun vaihdettiin geeliin+kierukkaan, katosivat monien muiden vaivojen myötä myös kuivat silmät ja kutiavat korvat. Sittemmin on kaikki oftagelit jääneet käyttämättä.
Mulla on Artelac 0,5mg pipetti, ihan ollut ok.
Muista hei juoda myös tavan vettä!
Entäs katotko liikaa "vempaimia"?
Huoneilma!