Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
Tärkeää on myös, että ne isot ja kalliit remontit on maksettu ennen eläkkeelle jääntiä. Kun 70-vuotiaalle pamahtaa 100 neliön asunnosta maksettavaksi putki/sähkö/julkisivu/ikkunaremontit, pitää olla aivokirurgin työhistoria, että tuollaisesta eläkkeellä selviää.
Aivan sama. Olen asunut suomen lisäksi neljässä eri maassa. Ei ole ollut mitään järkeä ostaa asuntoa koska silloin en olisi voinut muuttaa lyhyellä varoitusajalla. Onneksi on tilillä melkoinen omaisuus.
Harvassapa on asunnot joissa vastike on 117, enemmänkin 300 e ja monet yksiöt ja kaksiot 600-700e, joten ei ole suuri ero, etenkin kun omistusasuntoon joutuu sitten tekemään ja teettämään kaiken itse ja jos tulee remonttia taloyhtiöön, niin myös maksamaan itse.
Juu kannattaa omistaa asunto jossa liian pienet vastikkeet ja sitten hinnataan niitä pakollisia remontteja kunnes paska kirjaimellisesti räjähtää ympäriinsä. Liian pienet vastikkeet ei riitä kattamaan kuluja ja remonttilainaa ei saa, menee koko räjähtänyt paska konkurssiin ja asumiskieltoon. Hyvin te vedätte!
Vierailija kirjoitti:
Harvassapa on asunnot joissa vastike on 117, enemmänkin 300 e ja monet yksiöt ja kaksiot 600-700e, joten ei ole suuri ero, etenkin kun omistusasuntoon joutuu sitten tekemään ja teettämään kaiken itse ja jos tulee remonttia taloyhtiöön, niin myös maksamaan itse.
Onhan noita pienen vastikkeen asuntoja, kun taloyhtiön talous, talon energiatehokkuus ja rempat ovat kunnossa. Toki sitten näistä asunnoista pyydetään aika kovia hintoja eli ovat arvokkaita helmiä. Meidän uudehkossa taloyhtiössä on ollut perinteenä, että pidetään vastike pienenä ja sitä kautta osakkeet arvokkaina. Eipä täällä ole remppaa tiedossa 20 vuoteen eli siinä ajassa velattomana ehtii kerryttää muhkeat säästöt vaikka minkälaista remppaa varten. Katsos kun ei tarvitse maksaa vuokraa senttiäkään vaan selviää naurettavan pienellä vastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi minullakin ollut velaton omistusasunto eläkkeellä, jos ei olisi tullut avioeroa. Nyt on omistusasunto, joka ei tule olemaan velaton, kun jään eläkkeelle. Mieluummin tosin maksan omaa kuin vieraalle vuokraa.
Sama täällä. Kaikki ei kaikilla aina mene suunnitelmien mukaan. Tulee eroja/sairautta /kuolemia. Mikään ei ole niin epävarmaa, kuin elämä itsessään.
Mitä tahansa voi sattua, joka sotkee hyvätkin suunnitelmat , eikä se aina todellakaan ole itsestä kiinni. Sitä on turha hurskastella.
Fiksu varautuu muutenkin kun sillä asunnolla.
Nyt on uutisoitu miten Suomessakin yhä useampi vuokranantaja irtisanoo vuokrasopimuksen ja laittaa vuokra-asuntonsa Airbnb:hen. Tämä tulee nostamaan vuokria kipeästi niin kuin monissa muissa maissa. Ai ai!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi minullakin ollut velaton omistusasunto eläkkeellä, jos ei olisi tullut avioeroa. Nyt on omistusasunto, joka ei tule olemaan velaton, kun jään eläkkeelle. Mieluummin tosin maksan omaa kuin vieraalle vuokraa.
Sama täällä. Kaikki ei kaikilla aina mene suunnitelmien mukaan. Tulee eroja/sairautta /kuolemia. Mikään ei ole niin epävarmaa, kuin elämä itsessään.
Mitä tahansa voi sattua, joka sotkee hyvätkin suunnitelmat , eikä se aina todellakaan ole itsestä kiinni. Sitä on turha hurskastella.
Minulla kaksi avioeroa takana ja silti on velaton omistusasunto Helsingissä eläkkeelle jäädessäni. Tai reilusti ennen sitä, sillä viimeisiä maksuerä tässä maksellaan.
Kyse on todellakin valinnoista. Minä olen ollut koko ikäni hyvin säästäväinen.
Eläkkeellä oleva tätini ihmettelee omia ystäviään, jotka edelleen eläkkeellä maksavat asuntolainaa tai ovat vuokralla. Jokainen heistä on koko ikänsä ollut melko samantapaisissa töissä, mutta silti tätini on ainoa jolla oli velaton asunto jo reilusti ennen eläkeikää. Hän ei ymmärrä mihin hyväpalkkaiset ihmiset ovat rahansa tuhlanneet. Samalla lailla kuitenkin ovat matkustelleet ja palveluita käyttäneet. Jossain kuitenkin rahan käytössä mättää, ettei lainoja ole saaneet 45 vuoden työuran aikana maksettua pois.
Vuokra-asunnossa selvitään, mutta omassa eletään ja nautitaan ja jää rahaa matkusteluun ja terveydestä huolehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen maksaa vastikkeen lisäksi myös asunnon lainakulut sekä vuokranantajan haluaman vuokratuoton.
Vierailija kirjoitti:
Juu kannattaa omistaa asunto jossa liian pienet vastikkeet ja sitten hinnataan niitä pakollisia remontteja kunnes paska kirjaimellisesti räjähtää ympäriinsä. Liian pienet vastikkeet ei riitä kattamaan kuluja ja remonttilainaa ei saa, menee koko räjähtänyt paska konkurssiin ja asumiskieltoon. Hyvin te vedätte!
Vanhemmillani on velaton asunto uudehkossa vakavaraisessa taloyhtiössä. Onhan tuollainen osake arvokas sijoitus, mutta vastike on todellakin naurettavan pieni. Seuraava remppa joskus 2040-luvulla.
Mä maksoin vuokraa vieraalle 30 vuotta. Sillä rahalla olisi ehtinyt maksaa omankin asunnon, mutta puuttui vain se perintö, minkä turvin asuntoon olisi päässyt käsiksi. Kaupan alan osa-aikatöistä ei säästetty omavastuuta, eivätkä vanhempani suostuneet takaajiksi. Heidän mielestään jokaisen piti tienata itse omaisuutensa. Kun ei sitten matkan varrelle sattunut onnea miesvalinnoissakaan, pääsin aloittamaan asuntovelallisen osani yksin vasta 50- vuotiaana. Jos ei olisi nyt tuota asuntolainaa, vastikkeeni olisi vähän yli 200e kuussa. Onneksi loppusuora häämöttää
Monella on myös vähän liian ruusuiset kuvitelmat siitä omistusasumisesta. Asunto/talo on kuitenkin loppupeleissä vaan käyttötavaraa. Laitat satatonnia tai useamman kiinni ihan vaan niihin seiniin. Kaikki siinä talossa tulee käyttöikänsä päähän enemmin tai myöhemmin ja usein se on paljon ennemmin, kuin mitä me edes tajutaan. Etenkin nykyisen bulkkirakentamisen aikaan, kun laadukkaista materiaaleista ei voida puhua.
Aika moni asuu sit vanhana siinä omistusasuntoläävässään, josta vähän kaikki repsottaa eikä ole varaa korjata kuin aivan välttämättömät. Ja ne välttämättömät onkin sit asioita kuten katto, putket, salaojat ym, joita varten joudutaan vanhoilla päivillä ottamaan kymppitonnien lainat pankista- eihän eläkkeet noihin mitenkään riitä. Perikunnalle jää aika usein sit kiinteistö tai osake, josta on enemmän vaivaa ja haittaa kuin iloa tai taloudellisesti merkittävää hyötyä.
Vuokralla ollessa voi aina nostaa kytkintä, kun sen talon tai asunnon remppaus alkaa (=kustannukset nousee). Sen mitä maksat vuokrissa, säästät korkokuluissa ja remppamenoissa. Säästyneet eurot voi laittaa vaikka osakkeisiin.
Ruusuiset kuvitelmat on monella myös asuntosijoittamisesta; moni elää ihan kädestä suuhun niillä vuokratuotoilla tai paikkailee niitä menoja omasta pussista; miten kävi etenkin nyt korkeiden korkojen aikana. Sit kun se bulkkisijoitusasunto on maksettu, alkaakin sen loputon rempparumba. Takkiin tulee helposti tonni kuussa, aina jos asunto on tyhjillään.
En ole asunnon ostamista täysin vastaan, mutta totuus on että tavallisen keskivertosuomalaisen koko omaisuus on usein kiinni niissä seinissä. Ja se ei ole mikään taloudellisesti fiksuin ratkaisu, ellei ne seinät satu olemaan jossain Ullanlinnan jugendtalossa.
Laskeskelin, että eläkeiässä ollessani vuokrat ovat luokkaa 8000 euroa kuukaudessa. Näin siis kohtuullisin vuosikorotuksin.
Vierailija kirjoitti:
Niin? En ymmärrä miksi ihmiset ei säästä ennen eläkettä, sitten kituutetaan ja valitetaan ettei rahat riitä.
Olet ilmeisesti niitä ihmisiä jotka ei ymmärrä että kaikki ei elä samalla tavalla. Pienestä palkasta ei välttämättä saa säästettyä.
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin, että eläkeiässä ollessani vuokrat ovat luokkaa 8000 euroa kuukaudessa. Näin siis kohtuullisin vuosikorotuksin.
96 000 euroa vuodessa vuokraan! Kyllä eläkeläisellä on maksamista!
Kun asuntolaina loppuu 40-vuotiaana, on sen jälkeen vielä 30 vuotta aikaa kerryttää nopeasti rahaa tilille (sijoituksiin) eläkepäiviä varten.
70-vuotiaana varallisuutta on sitten asunnon ja sijoituksien verran. Takuulla riittää tasokkaaseen elämään.
Saako vastike olla esim. 250 euroa, vai pitääkö sen olla juuri ap:n määrittelemä 117 euroa? Sellaista on hyvin vaikea löytää.
Täällä päin ei 1117 eurolla saa kuin aivan onnettoman surkeita itsarivuokrabetonikuutioita. Saa laittaa lähemmäs 1500 euroa kuussa, jos meinaa saada perustason asuntoa.
Kunnollinen (iso, tasokas, saunallinen) maksaa jo 1800 euroa eikä sekään ole omistusasuntotalossa vaan vuokra-alueella.