Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...

Näin se vain on
09.06.2023 |

Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.

Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.

Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).

Kommentit (506)

Vierailija
501/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden mt-potilaan joka jankuttaa ja itkee kun vuokranmaksu lähenee.

sitten tehdään näitä paska jankutuksia aamusta iltaan.

Vierailija
502/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan toimii siten, että ensin ostetaan sellainen asunto mihin omarahoitus osuus ja tulot riittävät. Sitten kun sitä on makseltu vapautuu lisää takuita ja saa enempi lainaa. Nyt tietysti tilanne voi olla se että 5-10vuotta sitten ostetun asunnon arvo ei kata edes velkaa enää. Joten uuden isomman lainan saaminen on vaikeampaa. En itse ole huolissani asunnon arvosta. Se on pian maksettu ja perikunta saa sitten myydessä/jakaessa mitä saa. Ilmaista rahaa se heille on sitten. 43vuotiaana olen lainani maksanut ja voin keksittyä lyhennyksen sijaan lopun elämääni hieman mielenkiintoisempiin rahan käytön kohteisiin kuin seinien maksamiseen. Jotta kyllä minä suosin omistusasunnon ostoa mieluummin nuorena kuin vanhana niin siitä ehtii todennäköisemmin asumishyötynä nauttia elämänsä aikana. Kun pelkkiä pakollisia asumiskuluja vastaan saa elelllä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tullaan siihen miten väärin suomen hyvinvointi valtiota on rakennettu. Ja kuinka ihmisten ajatus maailma on vääristynyt,että aina tulee joku toinen joka maksaa. Niin miksi sitä nyt itse omilla rahoilla. 

Vierailija
504/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuo tilanne. V. 1995 rakennettu kerrostalo. Ostettiin vuonna 2005 ja ajateltiin, että mikäs tässä, uudehko talo. Nyt on kuitenkin tulossa jättimäinen remontti. Putket joudutaan uusimaan läpi talon. Lisäksi saunaosasto uusitaan. Me emme sitä käytä kun on oma sauna, mutta ei sitä kysellä kuka käyttää ja kuka ei. Arvio remonteille 60 000€. Kylpyhuoneet menee siis täysin uusiksi. Ei todellakaan ole sellaisia rahoja.  Jos olisi aikoinaan tajunnut ostaa vain pienen yksiön, niin olisi päässyt neljäsosalla tuosta hinnasta, kun kustannukset jyvitetään osakemäärän mukaan. Se jolla on iso asunto, maksaa maltaita. Yhtiölainaa kai otettava, koska ehkä kymppitonni pystytään maksamaan suoraan. Säästöjä on vähän enemmän, mutta pakko jotain on tilille jättää, jos auto vaikka hajoaa. 

Vierailija
505/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.

Mieheni täti oli tuossa asemassa ja todellakin oli huolta rahasta. 

Hän oli jäänyt sairaseläkkeelle nuorena. Pärjäsi hyvin kunnes tuli yli kahdeksankymppiseksi. Sitten alkoi tarvita kotiapua (kunnalta), valmisruokaa (kunnalta), sairaalajaksoja ym. Oli todella köyhää menoa. Kauheaa. 

Vierailija
506/506 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.

Mieheni täti oli tuossa asemassa ja todellakin oli huolta rahasta. 

Hän oli jäänyt sairaseläkkeelle nuorena. Pärjäsi hyvin kunnes tuli yli kahdeksankymppiseksi. Sitten alkoi tarvita kotiapua (kunnalta), valmisruokaa (kunnalta), sairaalajaksoja ym. Oli todella köyhää menoa. Kauheaa. 

Unohti hakea toimeentulotukea.