Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Sinä päivänä, kun joku tarkastaa, lennätkin kuin leppäkeihäs. Ja sen jälkeen on turha hakea töihin. Petos mikä petos. Epärehellinen mikä epärehellinen.

Aika epätodennäköistä, mikäli työntekijä on jo hyväksy osoittautunut. Tietysti ei mitään räikeää valhetta kannata cv:hen laittaa mutta jos on ollut vaan 6kk työttömänä niin eipä se niin kauheaa jos ei sitä tuo esiin mitenkään.

Vierailija
122/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on useita aukkoja CV:ssä ja hyvin olen pärjännyt. Jos ei työnantajalle kelpaa niin se on tietysti heidän valintansa. Itse pidän aukottomuutta todella vanhanaikaisena vaatimuksena joten todennäköisesti en viihtyisi siinä työssä muutenkaan.

Nykyaikana aukottomuus-vaatimus on outo ja ennakkoluuloinen. Moni korkeakoulutettu hakee valmistumisen jälkeen ekaa paikkaa ja saa pätkiä/sijaisuuksia koska jokaiseen paikkaan vaaditaan 5v työkokemus. Olen nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa on vaadittu 4kk sijaisuuteen 5v työkokemus, vaikka kyseeessä on perustyö. Ketä kokenutta tuommoinen paikka edes kiinnostaa? Eiköhän noilla ole jo vakityö?

Nykyään aukot johtuu ihan vain siitä että vastavalmistuneet joutuu halimaan pätkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kyllä mulla on ainakin haastattelussa luettu työtodistuksia?

T. Korkeakoulutettu

Vierailija
124/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut suoraan, että työttömyys on ollut elämäni parasta aikaa, enkä kadu niitä kuukausia joita olen ansiosidonnaisella viettänyt. Ei ole koskaan haitannut rekrytoinnissa.

Vierailija
125/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Tämähän on ihan konkreettinen lopputulos niille ennakkoluuloille mitä työttömiä kohtaan koko ajan viljellään. Ihan sama minkälainen työhistoria ihmisellä on, siinä vaiheessa kun joutuu työttömäksi, muuttuu kuin taikaiskusta sosiaaliseksi hylkiöksi. Ihmettelen, ettei poliitikot ymmärrä, että nämä loputtomat raippapuheet itse asiassa vain pahentavat työttömien työllistymistä. Miksi kukaan palkkaisi ihmistä, jonka köhtökohtaisesti katsotaan olevan vain työtävieroksuva lusmu?

Hyvin sanottu!

Tämä työttömien mustamaalaus on irronnut tosielämästä jo kauan sitten ja alkanut elää ihan omaa elämäänsä maailmassa jota ei ole olemassa. Tähän perustuen sitten keksitään kaikenmaailman aktiivimalleja ja muuta kiusaamista, mikä vain haittaa työnhakua ja muita työllistymiseen tähtääviä toimenpiteitä, vaikka olisit osa-aikatyössäkin on pakko hakea ainakin yhtä paikkaa kuukaudessa, mutta mitenkä pystyt edes jossain tehtaan melussa vastaamaan puhelimeen kun et edes kuule sitä sen melun yli?

Vierailija
126/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on useita aukkoja CV:ssä ja hyvin olen pärjännyt. Jos ei työnantajalle kelpaa niin se on tietysti heidän valintansa. Itse pidän aukottomuutta todella vanhanaikaisena vaatimuksena joten todennäköisesti en viihtyisi siinä työssä muutenkaan.

Nykyaikana aukottomuus-vaatimus on outo ja ennakkoluuloinen. Moni korkeakoulutettu hakee valmistumisen jälkeen ekaa paikkaa ja saa pätkiä/sijaisuuksia koska jokaiseen paikkaan vaaditaan 5v työkokemus. Olen nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa on vaadittu 4kk sijaisuuteen 5v työkokemus, vaikka kyseeessä on perustyö. Ketä kokenutta tuommoinen paikka edes kiinnostaa? Eiköhän noilla ole jo vakityö?

Nykyään aukot johtuu ihan vain siitä että vastavalmistuneet joutuu halimaan pätkiä.

Mahtaa niillä afrikasta tms. maista tulevilla olla sitten aukoton cv...

Vierailija
127/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta. Mulla on kuukausien tauko joka kesä, ei ongelmaa työvoimapula-alalla.

Vierailija
128/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pelkkää aukkoa peruskoulun jälkeen 14v ajan, koska sen jälkeen on ollut vain keskenjääneitä opintoja ja työkokeiluja. Nyt olen siis ikuisesti pohjasakkaa, vaikka löytäisin vihdoin sopivan alan itselleni ja kävisin koulut. Kiva. Minkä minä enää menneelle voin? Miksi siitä pitää loppuelämä rangaista, jos on nuoruuden ollut ihan hukassa ja yksinäinen, tehnyt vääriä päätöksiä, antanut turhien pelkojen ohjata elämää, eikä ole millään löytänyt omaa paikkaansa. En ole mikään robotti p*rkele.

Vierailija
129/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään.

Helppoahan se on teillä, jotka on opetettu jo lapsen valehtelemaan ja varastamaan. 

Minua ei kyllä kiinnostaisi työpaikka, jota varten pitää valehdellla tuollaisesta asiasta. 

Vierailija
130/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehdelkaa.

Mitä se jollekin työnantajalle kuuluu mitä olet tehnyt elämässä?

Itse kysyisin haastattelussa, onko mennyt tärkeämpi kuin yhteinen tuleva?

Minäkin kysyin ja pääsin suoraan peruskoulusta suuren pörssifirman toimitusjohtajaksi. 

Vierailija
131/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauon voi selittää esim. opiskeluna.

Kuusi vuotta pois töistä verisyöpähoitojen, elinsiirron ja vaikean käänteishyljinnän vuoksi.

Sain pankista potkut syövän vuoksi 10 kuukauden sairastamisen jälkeen, joten yritin työttömänä pysyä hengissä.

Onnekkaasti paranin, kerroin toipumisesta, 42. paikka palkkasi minut.

Tuloni romahtivat 800 euroa.

Mikä pankki niin tiedän boikotoida?

Ei pankilla ole merkitystä - lähes kaikki yritykset toimivat vastaavasti.

Olisi pitänyt haastaa yritys liiton kautta oikeuteen. Olin kuolemassa, joten en jaksanut.

Vierailija
132/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako jos minulla on 10 vuoden aukko viimeisen 10 vuoden ajalta.

Vierailija
133/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pelkkää aukkoa peruskoulun jälkeen 14v ajan, koska sen jälkeen on ollut vain keskenjääneitä opintoja ja työkokeiluja. Nyt olen siis ikuisesti pohjasakkaa, vaikka löytäisin vihdoin sopivan alan itselleni ja kävisin koulut. Kiva. Minkä minä enää menneelle voin? Miksi siitä pitää loppuelämä rangaista, jos on nuoruuden ollut ihan hukassa ja yksinäinen, tehnyt vääriä päätöksiä, antanut turhien pelkojen ohjata elämää, eikä ole millään löytänyt omaa paikkaansa. En ole mikään robotti p*rkele.

Tämä. Kyllä ihmisille pitää antaa mahdollisuus.

Mutta taitaa työvoimapula olla kyllä vale.

Vierailija
134/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt osa-aikaiseksi siivoojaksi kun oli tuo aukko cv:ssä.

Uuvuin ja jäin työttömäksi.

Mutta en koe että olisi pelkästään oma syyni että olen työtön.

Vierailija
135/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on älyn puute rekrytoivasta portaasta... Keskitytään epäolennaisuuksiin.

Vierailija
136/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen selittänyt aukot cv:ssäni pidemmillä ulkomaanmatkoilla, kuten reppureissaus, maailman ympärysmatka jne. Aina on duunia löytynyt, mitä helvettiä se muille kuuluu mitä vapaillani touhuan? :D

Hyvä pointti. Mikä ihmeen vaatimus se on, että ihminen tekee töitä koko elämänsä lyhyitä lomia lukuun ottamatta?

Ja kun olet tehnyt melkein 50 vuotta töitä niin sitten vasta olet suorittanut elämäntehtäväsi.

Vierailija
137/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pitkällä sairaslomalla (yli vuoden), mutta olin koko sen ajan työsuhteessa, joten en tietenkään erittele sellaista cv:hen, vaan olen laittanut työsuhteen alkamispäivän ja jatkuu edelleen.... 

Enemmin työnantajien pitäisi kiinnittää huomioita tietytyyppisiin työstä toiseen surffailijoihin. Yllättävän usein omallekin työpaikalleni on palkattu tosi "osaaja". Yllättäen tapaus ei olekaan mikään osaaja, vaan ihan jotain muuta. Sitten kun katsoo linkedIn:stä työhistoriaa, niin kaikilla näillä on pistänyt silmään se, että eivät viihdy kuin max 2 vuotta yhdessä työpaikassa ja kuvaavat itseään melkoisilla ylisanoilla. Ja totuus on ollut sitten ihan jotain muuta. Ainakaan minun alallani osaaminen ei tule noin nopeasti, että olisi suuri guru 2 vuodessa. Itse jos ottaisin ihmisiä töihin, niin tuo lyhyt työhistoria eri paikoissa olisi ehdoton ei. Ymmärrän jos seassa on pari nopeaa vaihtoa, mutta kun näillä yleensä se on ollut aina noin. 

Joo käsittämätöntä, että tällaista "vaihdoin parempaan paikkaan" -asennetta ylistetään, ja muutenkin paikanvaihdot ilman avoimia hakuja ovat yleistyneet, kun totuus on se, että nämä vaihtajat ovat niitä jotka osaavat pitää (katteetonta) meteliä itsestään ja taidoistaan, mutta ennen pitkää uudessa paikassa huomataan, että eipä se tyyppi sitten juuri muuta osaakaan. Silloin itsekehujalla on taas "paremman paikan" ja uusien tuulien aika. Uudessa paikassa ollaan taas innoissaan, kun on niin vaikuttava työhistoria, kunnes kaikki taas toistuu. Lopulta näillä on tapana vaihtaa kaupunkia ja mesota sitten taas siellä, kun kukaan ei tule kertomaan totuutta.

Itse voisin tässä vaiheessa tarvita paikan n viideksi vuodeksi ja sitten voisin vetäytyä työelämästä. Harmi vaan, että joka kerta käy niin, että paikan saa juuri tällainen kuvailemasi henkilö. Olen joitain kertoja katsonut myöhemmin, että valittu henkilö onkin siirtynyt "kohti uusia  haasteita" alle vuodessa. Ja sama prosessi alusta... Olen tästä oppinut, että pitempiaikaisia sitoutujia ei nyt kaivata.

Miten kukaan viitsii seurata tuntemattomien ihmisten elämää tuolla tavalla? Minä en ole koskaan ottanut selvää, kuka on työhön palkattu enkä edes tiedä, miten sen saisi selville. Ei kaikilla firmoilla ole työntekijöiden nimiä netissä. 

Vierailija
138/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisessä haussa kyllä. Mutta alalla ei ainakaan ole työvoimapulaa, jos joka paikasta tulee hylsy. 

Vierailija
139/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna-Albert kirjoitti:

Eli lyhyesti, jos joku henkilö politiikasta näkee tämän: Painostakaa TYÖNANTAJIA. He ovat niitä jotka ovat työttömyyteen syyllisiä

Poliitikkojen mielestä työpaikkoja on riittävästi ja työttömät eivät vain halua mennä niihin. Miksi siis he painostaisivat työnantajia?

Vierailija
140/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna-Albert kirjoitti:

Eli lyhyesti, jos joku henkilö politiikasta näkee tämän: Painostakaa TYÖNANTAJIA. He ovat niitä jotka ovat työttömyyteen syyllisiä

Poliitikkojen mielestä työpaikkoja on riittävästi ja työttömät eivät vain halua mennä niihin. Miksi siis he painostaisivat työnantajia?

Olisi hyvä nähdä joskus totuudenmukaiset laskelmat, kuinka paljon on työttömiä, jotka eivät esim. 90% todennäköisyydellä tule koskaan saamaan enää mitään tuottavaa työtä.

Eli käytäisiin rehellisesti kaikki työttömät läpi, ja mietittäisiin ihan vakavasti, mihin työhön ja millä panostuksella kukin heistä realistisesti voidaan saada. Sen jälkeen nämä luvut pitäisi julkaista ja keskustella niistä A-studiossa ym. poliitikkojen kesken, että mikä määrä meillä väistämättä tulee olemaan työttömiä ja miten heidän tukensa järjestetään, tuleeko joku perustulo vai miten edetään. Ihan faktapohjalta, eikä mitään abstraktia poliitikkoväittelyä.