Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Turussa salia, missä voi lihavat ja huonokuntoiset käydä?

Vierailija
02.06.2023 |

Todettiin selkävika kuvauksissa (ei voi leikata), ja pitäisi johonkin laitteeseen päästä lihaksistoa vahvistamaan, jotta ei ihan pyörätuoliin joutuisi.
Minne mennä, kun en halua minnekään pintaliitopaikkaan ihmeteltäväksi ja naureskeltavaksi? Ja omalla autolla vielä pääsen menemään paikan päälle, eli parkkipaikka ois ehdoton. Hintataso toivottavasti maltillinen.

Kiitän asiallisista vastauksista!

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko salilla joku jolta sairas voi kysyä täsmäneuvoja, vai onko hankittava joku pt? Mulla ei ole hajuakaan noista laitteista. Yhtä kokeilin fyssarilla, ja ai että teki hyvää. 

Yleensä esim uimahallien saleilla on ajoittain ohjaaja paikalla, ja kalliimmista paikoista löytyy personal trainerit, ehdottomasti kannattaa hyödyntää näitä eikö lähteä ominpäin puuhailemaan erityisesti jos on selässä tms vikaa.

Vierailija
22/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaiselle kuntosalille voi mennä kuka tahansa. Nuo tuollaiset mielikuvat ovat sellaisten mammapalstailijoiden keksintöä, jotka eivät ole koskaan käyneet salilla ja kaipaavat jotain tekosyytä liikkumattomuudelleen. Olen minäkin ollut jossain vaiheessa aika massiivinen ja kukaan ei ole ikinä katsonut minua pahasti salilla tai muissakaan urheilupaikoissa.

Toki k-päitä mahtuu kaikkiin ihmisryhmiin, mutta tuskinpa liikkuviin yhtään sen enempää kuin muihinkaan ihmisryhmiin.  

Mä olen tällainen keski-ikäinen nainen, joka on harrastanut salilla käymistä monta vuotta. Olen lihaksikas ja vahva, kun oon tehnyt voimanostotreeniä, mutta en ole suinkaan rasvaton. Olen siis sellanen vanttera täti. En siis nyt näytä sellaselta salikissalta, vaikka olen paljon treenannut.

Vahdoin salia jokin aika sitten, kun ajattelin, että työmatkan varrella olevalle salille ois helpompi mennä ja olen nyt pari kuukautta käynyt salilla, jossa treenaajat on pääsääntöisesti sen ikäisiä, että ne voisi olla mun lapsia ja treenitavoista ja ulkonäöstä päätellen suurin osa siellä treenaa ulkonäkö edellä. En tykkää yhtään käydä siellä! Edellisellä salilla kävi paljon kaiken ikäisiä ihmisiä ja se treenauksen kirjo oli suuri (siis siellä kävi ulkonäkösyistä treenaavia, sitten senioreja pitämässä yllä toimintakykyään, mun kaltaisia voimankasvattajia jne). Siellä oli kyllä paljon mukavampi treenata. 

Mä oikeasti olen jättänyt treenejä nyt väliin, kun se sali on jotenkin vaan ihan väärä paikka mulle. Irtisanoin jäsenyyden ja palaan vanhalle salilleni. Kyllä sillä oikeasti on merkitystä millainen paikka se sali on. 

Tämä on nyt sitä mitä ajan takaa. Eli se tunnelma. Vaikka ei kukaan varsinaisesti tuijottaisikaan, niin tuntuuhan se ihan erilaiselta sellainen paikka, missä oot "melkein kun "kotonas". 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä fysioterapeutti antaa ohjeet ja tarkoitus on harjoitella itsenäisesti juuri sinulle sopivia liikkeitä. Hyvä jos tuntisit oman selän anatomian ja jotenkin hoksaat mikä on täsmäliike juuri sinulle.

Oma spondylolistesis olystesis kipu alaselässä on pysynyt siedettävänä kun olen saanut uimisesta lihakset selkärangan tueksi.

Vinkki: hyvät lenkkarit voi inspiroida kävelyyn.

Vierailija
24/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko salilla joku jolta sairas voi kysyä täsmäneuvoja, vai onko hankittava joku pt? Mulla ei ole hajuakaan noista laitteista. Yhtä kokeilin fyssarilla, ja ai että teki hyvää. 

Yleensä esim uimahallien saleilla on ajoittain ohjaaja paikalla, ja kalliimmista paikoista löytyy personal trainerit, ehdottomasti kannattaa hyödyntää näitä eikö lähteä ominpäin puuhailemaan erityisesti jos on selässä tms vikaa.

Esim. Impivaara on aina ihan tupaten täynnä. Joten ei hyvä.

Vierailija
25/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaiselle kuntosalille voi mennä kuka tahansa. Nuo tuollaiset mielikuvat ovat sellaisten mammapalstailijoiden keksintöä, jotka eivät ole koskaan käyneet salilla ja kaipaavat jotain tekosyytä liikkumattomuudelleen. Olen minäkin ollut jossain vaiheessa aika massiivinen ja kukaan ei ole ikinä katsonut minua pahasti salilla tai muissakaan urheilupaikoissa.

Toki k-päitä mahtuu kaikkiin ihmisryhmiin, mutta tuskinpa liikkuviin yhtään sen enempää kuin muihinkaan ihmisryhmiin.  

Se on joku jostain ysäriltä jäänyt mielikuva, kun kuntosaliharjoittelu oli muka jotain luksusta.

Nykyään salilla käy kaiken ikäisiä, kokoisia ja kuntoisia. 15-vuotiasta 8-kymppisiin, timmeistä rapakuntoisiin, langanlaihoista sairaalloisen ylipainoisiin. Ja hyvä niin.

Vierailija
26/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ois mahdollista saada opastusta. Ei tämä omin päin onnistukaan. Täytynee alkaa kysellä.

Mulle sattui työvoimavirkailija jolla myös selkävaiva, ja kertoi että salilla on käytävä monta kertaa viikossa. Ensimmäinen ihminen TE:ssä joka tajusi ongelman.

Vierailija
27/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä Turun tilanne on, mutta täällä Espoossa on ihan kaupungin ylläpitämiä edullisia kuntosaleja, joissa ihan tavallinen rahvas käy ja samalla kausikortilla voi käydä missä vaan kaupungin salilla.

Vierailija
28/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tällainen keski-ikäinen nainen, joka on harrastanut salilla käymistä monta vuotta. Olen lihaksikas ja vahva, kun oon tehnyt voimanostotreeniä, mutta en ole suinkaan rasvaton. Olen siis sellanen vanttera täti. En siis nyt näytä sellaselta salikissalta, vaikka olen paljon treenannut.

Vahdoin salia jokin aika sitten, kun ajattelin, että työmatkan varrella olevalle salille ois helpompi mennä ja olen nyt pari kuukautta käynyt salilla, jossa treenaajat on pääsääntöisesti sen ikäisiä, että ne voisi olla mun lapsia ja treenitavoista ja ulkonäöstä päätellen suurin osa siellä treenaa ulkonäkö edellä. En tykkää yhtään käydä siellä! Edellisellä salilla kävi paljon kaiken ikäisiä ihmisiä ja se treenauksen kirjo oli suuri (siis siellä kävi ulkonäkösyistä treenaavia, sitten senioreja pitämässä yllä toimintakykyään, mun kaltaisia voimankasvattajia jne). Siellä oli kyllä paljon mukavampi treenata. 

Mä oikeasti olen jättänyt treenejä nyt väliin, kun se sali on jotenkin vaan ihan väärä paikka mulle. Irtisanoin jäsenyyden ja palaan vanhalle salilleni. Kyllä sillä oikeasti on merkitystä millainen paikka se sali on. 

OK. Myönnän olleeni väärässä. Kaltaisiasi ankeuttajia käy saleilla. Tuossa sinunkaan tarinassasi kukaan ei tehnyt tai sanonut sinulle mitään ilkeää, mutta päätit sitten siitä huolimatta haukkua uuden salisi ihmiset, koska he eivät treenanneet juuri niinkuin sinä, ja vielä jotenkin onnistua uhriutumaan siinä samalla.  

Vierailija
29/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä fysioterapeutti antaa ohjeet ja tarkoitus on harjoitella itsenäisesti juuri sinulle sopivia liikkeitä. Hyvä jos tuntisit oman selän anatomian ja jotenkin hoksaat mikä on täsmäliike juuri sinulle.

Oma spondylolistesis olystesis kipu alaselässä on pysynyt siedettävänä kun olen saanut uimisesta lihakset selkärangan tueksi.

Joo, sain ohjeistuksen, kuvineen kaikkineen, mutta ei tunnu oikein auttavan. Kyllä tämä nyt muuta vaatii, kuin lattialla pyöriskelyä ja puhaltelua.

En pysty kävelemään, mikä on ollut mulle jokapäiväinen harrastus, ennen kuin vaiva paheni ja selvisi mikä siellä on. Kiero ja väärä koko ranka, säteilee iskiaskipuna takapuoleen, samoin pirullinen nivuskipu, kuin sähköiskuja koko ajan. Oon jo käppyrään menossa. Lekuri riuhtaisi viimeksi minut "oikeaan asentoon" ja meinas henki salpautua.

Vierailija
30/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä easyfit-ketjua. Me tykätään ja kukkarolle hyvin sopiva.

Vierailija
31/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NMKY:n salilla käy tuttuni. Hän on lihava ja huonokuntoinen. Yhä on lihava mutta paremmassa kunnossa. On siellä tykännyt käydä.

Vierailija
32/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka käyvät salilla, eivät ole lihavia ja huonokuntoisia.

Ne, jotka ovat lihavia ja huonokuntoisia, eivät käy salillla.

Vierailija
33/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Impivaara on aina ihan tupaten täynnä. Joten ei hyvä.

Tämä mulla oli varmaan ainoa varma tieto näistä, että Impivaara on suosittu ja täyttä on. Joku rauhallinen ja "intiimi" paikka olisi toiveissa. ap

Vierailija
34/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Myönnän olleeni väärässä. Kaltaisiasi ankeuttajia käy saleilla. Tuossa sinunkaan tarinassasi kukaan ei tehnyt tai sanonut sinulle mitään ilkeää, mutta päätit sitten siitä huolimatta haukkua uuden salisi ihmiset, koska he eivät treenanneet juuri niinkuin sinä, ja vielä jotenkin onnistua uhriutumaan siinä samalla.  

Olen eri, mutta itsekin kävisin ja käyn mieluummin ns. Kansan Saleilla, enkä esim. missään "Fitness-Gou-Gou" -saleilla, joissa porukka esimerkiksi "kuvaa omaa treeniään someen".

Mun puolesta he saa käydä siellä ja treenata miten ykkäävät, mutta kai minäkin saan etsiä sellaisen salin, jossa viihdyn.

Ei se väärin ole, että ihminen vapaa-ajallaan viihtyy kaltaistensa seurassa.

Vierailija
35/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki.

Vierailija
36/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan tunsin olevani väärässä paikassa. Mitä vikaa siinä on? 

Kävin eilen vanhalla salillani. Oli ihan mukava, kun tapasin taas muutaman tutun ja vaihdettiin vähän kuulumisia. Mä en usko, että vaikka miten pitkään olisin tuolla uudella salilla käynyt niin olisin saanut salituttuja. Siellä ihmiset ei ollenkaan puhuneet toistensa kanssa, vaan kaikilla oli kuulokkeet. 

Vierailija
37/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NMKY:n salilla käy tuttuni. Hän on lihava ja huonokuntoinen. Yhä on lihava mutta paremmassa kunnossa. On siellä tykännyt käydä.

Laitetaanpas tutustumislistalle. ap

Vierailija
38/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sain ohjeistuksen, kuvineen kaikkineen, mutta ei tunnu oikein auttavan. Kyllä tämä nyt muuta vaatii, kuin lattialla pyöriskelyä ja puhaltelua.

En pysty kävelemään, mikä on ollut mulle jokapäiväinen harrastus, ennen kuin vaiva paheni ja selvisi mikä siellä on. Kiero ja väärä koko ranka, säteilee iskiaskipuna takapuoleen, samoin pirullinen nivuskipu, kuin sähköiskuja koko ajan. Oon jo käppyrään menossa. Lekuri riuhtaisi viimeksi minut "oikeaan asentoon" ja meinas henki salpautua.

Oletko pyöritellyt siilipalloa jalkapohjan alla? Jos tuntuu pahalta ei jatka mutta joissain tapauksissa joihinkin jalkajuttuihin voi vaikuttaa jalkapohjan kautta.

Vierailija
39/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lopputulos, kiitos teille kaikille! :) Kivaa ja lämpimämpää kevättä!  ap

PS. Lisää saa laittaa, luen vinkit myöhemmin...

Vierailija
40/76 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ois mahdollista saada opastusta. Ei tämä omin päin onnistukaan. Täytynee alkaa kysellä.

Mulle sattui työvoimavirkailija jolla myös selkävaiva, ja kertoi että salilla on käytävä monta kertaa viikossa. Ensimmäinen ihminen TE:ssä joka tajusi ongelman.

https://www.turku.fi/impivaaran-uimahalli/ohjaustoiminta/kuntosaliohjaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan