Onko Turussa salia, missä voi lihavat ja huonokuntoiset käydä?
Todettiin selkävika kuvauksissa (ei voi leikata), ja pitäisi johonkin laitteeseen päästä lihaksistoa vahvistamaan, jotta ei ihan pyörätuoliin joutuisi.
Minne mennä, kun en halua minnekään pintaliitopaikkaan ihmeteltäväksi ja naureskeltavaksi? Ja omalla autolla vielä pääsen menemään paikan päälle, eli parkkipaikka ois ehdoton. Hintataso toivottavasti maltillinen.
Kiitän asiallisista vastauksista!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NMKY:n salilla käy tuttuni. Hän on lihava ja huonokuntoinen. Yhä on lihava mutta paremmassa kunnossa. On siellä tykännyt käydä.
Laitetaanpas tutustumislistalle. ap
NMKY, nuorten miesten kristillinen yhdistys alunperin YMCA.
NMKY, nuorten naisten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko salilla joku jolta sairas voi kysyä täsmäneuvoja, vai onko hankittava joku pt? Mulla ei ole hajuakaan noista laitteista. Yhtä kokeilin fyssarilla, ja ai että teki hyvää.
Yleensä esim uimahallien saleilla on ajoittain ohjaaja paikalla, ja kalliimmista paikoista löytyy personal trainerit, ehdottomasti kannattaa hyödyntää näitä eikö lähteä ominpäin puuhailemaan erityisesti jos on selässä tms vikaa.
Eli ois mahdollista saada opastusta. Ei tämä omin päin onnistukaan. Täytynee alkaa kysellä.
Mulle sattui työvoimavirkailija jolla myös selkävaiva, ja kertoi että salilla on käytävä monta kertaa viikossa. Ensimmäinen ihminen TE:ssä joka tajusi ongelman.
https://www.turku.fi/impivaaran-uimahalli/ohjaustoiminta/kuntosaliohjaus
No nyt, tallensin tämän! :) ap
Sinulla pitäisi olla fysioterapeutin kautta ilmainen treenaus. ? Miksi et saanut lähetettä ?Mene takaisin ja pyydä sekä mainitse tuo treenaus.
Vierailija kirjoitti:
Onko salilla joku jolta sairas voi kysyä täsmäneuvoja, vai onko hankittava joku pt? Mulla ei ole hajuakaan noista laitteista. Yhtä kokeilin fyssarilla, ja ai että teki hyvää.
Ajattelen itse, että henkilökunnan pitäisi olla sen verran pätevää, että osaa neuvoa ainakin terveelle ihmiselle oikean käyttötavan, mutta en luottaisi tähän. Lähettäisin sähköpostia ja kysyisin etukäteen, voisiko joku auttaa. Käsittääkseni jossain Fitness24/7 ei ole edes henkilökuntaa paikalla, ainakaan aina. Yksittäisiä liikkeitä voi kysyä kanssatreenaajilta, mutta muistaa, että suurin osa heistä ei ole ihmisen kehon asiantuntijoita. Siispä jos haluaa olla varma ja varovainen, joku pt tai fysioterapeutti, joka tietää vamman tai sairauden laadusta voi olla hyvä ekoille kerroille. Terve ihminen oppii liikkeitä myös tosi hyvin Youtubea katsomalla ja nettiä lukemalla. Näin ainakin itse tein alussa.
Ja kyllä mielestäni jokaiselle salille uskaltaa mennä. En ole koskaan tuominnut ketään ylipainoista tai huonokuntoista salilla enkä ole koskaan todistanut mitään kiusaamis- tai arvostelutoimintaa. Ainoastaan itseäni ihmetyttää ihmiset, jotka vuosi toisensa jälkeen tekee liikkeet väärin tai imagopainoilla rehkien. Myös yksi vanhempi mies ärsyttää, joka tekee salilla ilmeisesti jotain kuntopiirintapaista ja varaa painonnostorekin vähintään puoleksi tunniksi ja käy siinä suorittamassa jotain yhteensä ehkä 2 minuutin ajan. Eli kunhan se oma käytös on muita huomioivaa ja järkevää niin pelkoa arvostelusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käviskö Kaarina (on todella lähellä Turkua, jos vaan asut sopivalla puolella)? Täällä on Kilosport ja Liikku, jotka mielestäni molemmat kivoja ja kohtuullisen hintaisia. On täällä uimahallillakin sali, mutta siellä en ole käynyt.
Kyllä käy, tosi hyvin. Asioin muutenkin siellä! ap
On aina hieno asia kun huonokuntoinen ja lihava haluaa hoitaa kuntoaan. Mene ihmeessä minne vain salille pää pystyssä. Ja lopeta itsesi vertailu muihin. Opettele hyväksymään ja rakastamaan itseäsi, elämä on paljon mukavampaa.
Suurin osa kuntosaleista on ihan tavallisia paikkoja, ja niissä käy ihan tavallisia ihmisiä. On eri ikäisiä, kokoisia ja eri osaamistasoilla. Itsekin jännitin joskus ekaa kertaa, kunnes tajusin, että suurin osa siellä ei ole mitään salihirmuja vaan perusjumppaajia. Mokiakaan ei tarvitse liikaa pelätä, koska suurin osa tekee treeninsä päin hemmettiä kuitenkin. Siitä vaan mukaan.
Fitness 24/7 ainakin ok. Jos ei valitse hirveän kallista paikkaa, ei voi olla pintaliitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla pitäisi olla fysioterapeutin kautta ilmainen treenaus. ? Miksi et saanut lähetettä ?Mene takaisin ja pyydä sekä mainitse tuo treenaus.
No ei minulle mitään tuollaista ehdotettu, ja tyhmyyttäni en älynnyt kysyäkään, kun ei ole mitään vaivoja aiemmin ollut. Mä sain jonottaa tuota fyssariakin iät ja ajat.
Lääkäri sanoi, että olkapäässäkin on vikaa ja se pitää leikata, mutta fyssarille päädyin siitäkin, ja jotain ohjeita antoi taas. Olkapää edelleen kipeä, vaikka olen noudattanut niitä. Ei jaksa.
Kyllä mä kysyin miten jatkossa toimia, niin antoi nivaskan ohjeita ja lasku (11e) perään. En saanut sellaista apua kuin olisin tarvinnut. Haastatteli aluksi tunnin, vaikka annoin b-lausunnot ja selitin mikä vaiva on kyseessä, Kyseli ihan asiaan kuulumattomia juttuja, "kerro itsestäsi" jne. Tuli olo, kuin olisin kerjäämässä jotain. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen itse, että henkilökunnan pitäisi olla sen verran pätevää, että osaa neuvoa ainakin terveelle ihmiselle oikean käyttötavan, mutta en luottaisi tähän. Lähettäisin sähköpostia ja kysyisin etukäteen, voisiko joku auttaa. Käsittääkseni jossain Fitness24/7 ei ole edes henkilökuntaa paikalla, ainakaan aina. Yksittäisiä liikkeitä voi kysyä kanssatreenaajilta, mutta muistaa, että suurin osa heistä ei ole ihmisen kehon asiantuntijoita. Siispä jos haluaa olla varma ja varovainen, joku pt tai fysioterapeutti, joka tietää vamman tai sairauden laadusta voi olla hyvä ekoille kerroille. Terve ihminen oppii liikkeitä myös tosi hyvin Youtubea katsomalla ja nettiä lukemalla. Näin ainakin itse tein alussa.
Ja kyllä mielestäni jokaiselle salille uskaltaa mennä. En ole koskaan tuominnut ketään ylipainoista tai huonokuntoista salilla enkä ole koskaan todistanut mitään kiusaamis- tai arvostelutoimintaa. Ainoastaan itseäni ihmetyttää ihmiset, jotka vuosi toisensa jälkeen tekee liikkeet väärin tai imagopainoilla rehkien. Myös yksi vanhempi mies ärsyttää, joka tekee salilla ilmeisesti jotain kuntopiirintapaista ja varaa painonnostorekin vähintään puoleksi tunniksi ja käy siinä suorittamassa jotain yhteensä ehkä 2 minuutin ajan. Eli kunhan se oma käytös on muita huomioivaa ja järkevää niin pelkoa arvostelusta ei ole.
Asiantuntemusta pitää olla, todellakin, tämän kanssa ei ole leikkimistä. Toivottavasti jossain jollain on aikaa paneutua ainoastaan yhden ihmisen ongelmaan yksilötasolla. Elämä kun on nykyään niin kovin kiireistä ja eräänlaista sarjatuotantoa, ei kaikki voi mennä samalla liukuhihnalla. ap
Vierailija kirjoitti:
On aina hieno asia kun huonokuntoinen ja lihava haluaa hoitaa kuntoaan. Mene ihmeessä minne vain salille pää pystyssä. Ja lopeta itsesi vertailu muihin. Opettele hyväksymään ja rakastamaan itseäsi, elämä on paljon mukavampaa.
Kiitän kannustuksestasi :) ap
Olen käynyt täällä nimenomaan siksi, että se on paikka, jossa ei salikissoja ja -kolleja näy. Paikkaa pyörittävältä Sarilta ostin valmennuspaketin. Hän on liikunnanopettaja ja oli kannustava sekä ymmärsi keski-ikäisen hengityselinsairaan ihmisen rajoitteet. Ei lässyttänyt, mutta ei myöskään huutanut "jaksaa, jaksaa" silloin, kun happi loppuu. Sali ei ole hieno, mutta sieltä löytyy kaikki tarvittavat releet ja rensselit.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt täällä nimenomaan siksi, että se on paikka, jossa ei salikissoja ja -kolleja näy. Paikkaa pyörittävältä Sarilta ostin valmennuspaketin. Hän on liikunnanopettaja ja oli kannustava sekä ymmärsi keski-ikäisen hengityselinsairaan ihmisen rajoitteet. Ei lässyttänyt, mutta ei myöskään huutanut "jaksaa, jaksaa" silloin, kun happi loppuu. Sali ei ole hieno, mutta sieltä löytyy kaikki tarvittavat releet ja rensselit.
Voisi olla juuri sitä mitä haen! Aika ikävä tuo jaksaa jaksaa :D -ap
Mikäköhän olisi sali joka olisi pelkästään miehille? Naisten keikarointi tiukoissa trikoissa häiritsee kovaa treenausta.
Meidän paikkakunnalla on erikseen matalan kynnyksen liikuntaryhmä kunnan salilla. Silloin kuntosali on suljettu kaikilta muilta ja siellä käy tuo porukka, joka on tarkoitettu nimenomaan huonokuntoisille, ylipainoisille tai muuten vähemmän urheilullisille ihmisille jotka eivät ole ennen juurikaan käyneet salilla. Kunnalta tulee myös ohjaaja. Ehkä Turulla olisi jotain saman tapaista? Muutenkin suosittelisin kaupungin omia saleja, niissä yleensä käy kaikenlaisia ihmisiä eikä vain sitä pintaliitoväkeä.
Turkulaiset ovat kyllä aika yksinkertaista porukkaa, että voi tosiaankin joutua epäasiallisen kohtelun kohteeksi kun menee jollekin turkulaiselle salille. Mutta jos tulee epäasiallisuutta niin sitten pitää tehdä valitus. Poistakoot salista sen, joka on epäasiallinen.
Että joku tulee sitten isopeppuiselle nälvimään, että mitä sinä räystäsperse täällä teet... hahahaha, meinaatko päästä rantakuntoon!
Puserra, puserra, hahahhahhahaa.
Suosittelen AnnaSporta Kaarinan puolella. Tällainen pulska keski-ikäinen saliahdistuja viihtyy siellä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä esim uimahallien saleilla on ajoittain ohjaaja paikalla, ja kalliimmista paikoista löytyy personal trainerit, ehdottomasti kannattaa hyödyntää näitä eikö lähteä ominpäin puuhailemaan erityisesti jos on selässä tms vikaa.
Eli ois mahdollista saada opastusta. Ei tämä omin päin onnistukaan. Täytynee alkaa kysellä.
Mulle sattui työvoimavirkailija jolla myös selkävaiva, ja kertoi että salilla on käytävä monta kertaa viikossa. Ensimmäinen ihminen TE:ssä joka tajusi ongelman.
https://www.turku.fi/impivaaran-uimahalli/ohjaustoiminta/kuntosaliohjaus
No nyt, tallensin tämän! :) ap
Jos monipuolisempaa haet, niin https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/harrastamaan/liikun… voisi olla hyvä vaihtoehto.
Oisko yhtään salia ilman haisevia ja tuijottavia m a t u j a ?
Olen itse kokenut rennoimmiksi kaupungin/kunnan omat kuntosalit, uimahallien kuntosalit ja sellaiset, joissa on erikseen oma naisten puoli (mutta saa toki treenata myös yleisellä puolella). Laitteet ja painot eivät välttämättä ole uusinta uutta ja valikoima voi olla suppea, mutta kyllä se oma fiiliskin on tärkeä.
Käviskö Kaarina (on todella lähellä Turkua, jos vaan asut sopivalla puolella)? Täällä on Kilosport ja Liikku, jotka mielestäni molemmat kivoja ja kohtuullisen hintaisia. On täällä uimahallillakin sali, mutta siellä en ole käynyt.