Kuinka pitkiä hoitopäiviä alle 3-vuotiailla lapsillanne on päiväkodissa?
Kommentit (231)
2,5 v, 7.15-16.15 joka päivä ellei jotain erityistä tapahdu.
Nyt jäin äitiyslomalle ja myös isommat jäivät kotiin.
Olen itse hoitajana pienten kanssa ja kyllä se 9 h on suurimmalla osalla hoitoaikana
Vierailija kirjoitti:
Onko pitkien hoitopäivien kauhistelijoilla esittää jotain tutkittua tietoa niiden mahdollisesta negatiivisesta vaikutuksesta lapseen? Minulla ainakin on erittäin sosiaalinen, hyvät vuorovaikutustaidot omaava avoin fiksu lapsi, joka saa kehuja joka paikassa iloisuudestaan, kohteliaasta käytöksestä, rikkaasta mielikuvituksesta, hauskoista jutuistaan yms. Positiivista palautetta tulee päiväkodissa, sukulaisilta, tuntemattomilta kaupassa yms, eilen viimeksi neuvolalääkäriltä. Lapsi on nyt reilu neljä vuotias ja on ollut 10kk ikäisestä asti pitkiä yli 9h hoitopäiviä päiväkodissa. Isosiskolla joka on jo aikuinen, menee hyvin opiskeluissaan, ihmissuhteissaan ja parisuhteessa. Hän meni aikoinaan puolitoista vuotiaana kokopäivähoitoon ja päivien pituus oli alusta asti yli 8h.
Asiasta on kyllä tutkittua tietoa. Ei tosin pitkien hoitopäivien kauhistelijat ole sellaista täällä esittäneet. :)
Tutkimusdata on ristiriitaista. Ymmärrettävistä syistä. Ihmisten tutkiminen kun on aika haasteellista. Yllättäen. Jos siis osaa miettiä asiaa eettisten tutkimusongelmien kannalta...
Ulkomailla on saatu näyttöä lasten aggressioriskin lisääntymisestä, jos lapsi aloittaa päiväkodin kovin nuorena, ryhmäkoko on liian suuri, päivät ovat pitkiä, ja henkilökunta vaihtuu tiuhaan. Mutta vain, jos kaikki nuo tekijät yhdistyvät. Ja lisäksi, tietenkin, tuonkin taustalla vaikuttaa ne kotiolot. Jos lapsi kokee kotona turvattomuutta, väkivaltaa, alkoholismia jne, niin silloin aikuinen ei ylipäänsä edusta hänelle turvaa. Tällöin päiväkoti ei pysty korjaamaan sitä, mikä kotioloissa sotketaan. Juuri niin monen "liikkuvan osan" takia, kiistatonta näyttöä on vaikea saada. Iso osa tutkimuksista kun osoittaa myös siihen suuntaan, että aikasesta päiväkodin aloittamisesta, ja/tai pidemmistä päivistä ei ole ainakaan haittaa.
Päiväkodissa itse työssä olevana ärsyttää vanhemmat jotka ovat kotona. Lapset hoidossa pitkää päivää "koska se haluu kun pk:ssa on niin kivaa". Sitten vielä kehtaavat kertoa että lapsi pistetään nukkumaan klo 19. Tai sitten vanhempia "jotka opiskelevat" näkee kauppakeskuksessa keskellä päivää (kun itse olen lomalla tai päässyt aikasemmin töistä). Lomiakaan ei lapsilla ole kun tarvitaan omaa aikaa. Miksi siis pitänyt hankkia lapsia?
Yli 30 vuotta pk. kokemusta kirjoitti:
Päiväkodissa itse työssä olevana ärsyttää vanhemmat jotka ovat kotona. Lapset hoidossa pitkää päivää "koska se haluu kun pk:ssa on niin kivaa". Sitten vielä kehtaavat kertoa että lapsi pistetään nukkumaan klo 19. Tai sitten vanhempia "jotka opiskelevat" näkee kauppakeskuksessa keskellä päivää (kun itse olen lomalla tai päässyt aikasemmin töistä). Lomiakaan ei lapsilla ole kun tarvitaan omaa aikaa. Miksi siis pitänyt hankkia lapsia?
Miksi ei opiskelija saa käydä ostoskeskuksessa keskellä päivää? Jos on vaikka 2 tuntia väliä luennoilla, joka on aika tyypillistä, niin eikö silloin saa piipahtaa jossakin pois koululta? Jos se ostoskeskus on vaikka ihan siinä vieressä. Ja jos ei, niin mitä silloin pitäisi tehdä? Ei ois kovin järkevää hakea lasta päiväkodista, matkustaa kotiin, olla kotona tunti, matkustaa päiväkotiin, ja jättää lapsi taas sinne. Sopisiko se edes päiväkodin päiväohjelmaan? Jos ei ihmiset tekisi lapsia, niin sulla ei olisi töitä, jos et vaihtaisi alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.
Tiedätkö sä edes, mitä päiväkodissa tehdään? Lapset rutinoituu päiväkotiin yleensä todella hyvin. Ne ketkä täällä valittaa, että lapsi ei sopeudu taitavat olla vähemmistö, joka joko ei mahdollista lapsen sopeutumista rutiineihin (tuodaan ja viedään miten sattuu ja pidetään säilössä muutama tunti) tai lapsi on poikkeuksellisen herkkä/introvertti.
Jokainen päiväkodissa työskentelevä tietää, että totuus on paljon karumpi kuin vanhemmat haluavat uskoa. Varsinkin pienimpien suhteen.
Tossa on valtava päättelyvirhe. Jokainen? Ihan jokainen? Se, että itse kokee asian jotenkin oman näkemyksen ja kokemuksen perusteella, ei tarkoita, että asia on niin. Ei lähestulkoonkaan.
Päiväkoteja on erilaisia. Niihin mahtuu kaikki ääripäät, ja kaikki siltä väliltä. Lapsiakin on erilaisia. Se, että jos oma kokemus on huono, ei tarkoita mitään muuta kuin että oma kokemus on huono. On varmasti päiväkoteja, joissa lähes kaikki on pielessä. Mutta on myös päiväkoteja, joissa asiat on ihan hyvin. Myös niiden työntekijöiden kannalta.
Luetun ymmärtäminen. Päiväkotien työntekijät tietävät, että se pitkä hoitopäivä on lapsille raskas. Missään päiväkodissa se tosiasia ei muuksi muutu, vaikka on parempia ja huonompia päiväkoteja. Siellähän he näkevät, mitä se käytännössä on.
Päiväkotien työntekijöiden on hyvin vaikeaa ymmärtää vanhempia, jotka väittävät, että 1-vuotiaalle olisi hyväksi päiväkodissa olla 8-9 tunnin hoitopäiviä. Puhumattakaan siitä, että lapsi tuodaan sinne hoitoon vanhempien loma-aikaan.
Minua ihmetyttää hoitajat, jotka näkevät työttömyyttä minne ikinä katsovatkin ja yrittävät narauttaa tästä vanhempia. Esim on kysellyt pieneltä lapselta onko äiti päivisin kotona kun on nähnyt minut päiväkodin edessä hoitoaikana. (Oltiin tuolloin koko perhe kipeinä ja lapsi isän kanssa kotona, ei siis edes hoidossa). Töissä olen ja korkeinta maksua maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei opiskelija saa käydä ostoskeskuksessa keskellä päivää? Jos on vaikka 2 tuntia väliä luennoilla, joka on aika tyypillistä, niin eikö silloin saa piipahtaa jossakin pois koululta? Jos se ostoskeskus on vaikka ihan siinä vieressä. Ja jos ei, niin mitä silloin pitäisi tehdä? Ei ois kovin järkevää hakea lasta päiväkodista, matkustaa kotiin, olla kotona tunti, matkustaa päiväkotiin, ja jättää lapsi taas sinne. Sopisiko se edes päiväkodin päiväohjelmaan? Jos ei ihmiset tekisi lapsia, niin sulla ei olisi töitä, jos et vaihtaisi alaa.
Ostoskeskuksessa voi käydä kesken päivän vaikka lounaalla, vai onko syöminenkin kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.
Tiedätkö sä edes, mitä päiväkodissa tehdään? Lapset rutinoituu päiväkotiin yleensä todella hyvin. Ne ketkä täällä valittaa, että lapsi ei sopeudu taitavat olla vähemmistö, joka joko ei mahdollista lapsen sopeutumista rutiineihin (tuodaan ja viedään miten sattuu ja pidetään säilössä muutama tunti) tai lapsi on poikkeuksellisen herkkä/introvertti.
Jokainen päiväkodissa työskentelevä tietää, että totuus on paljon karumpi kuin vanhemmat haluavat uskoa. Varsinkin pienimpien suhteen.
Tossa on valtava päättelyvirhe. Jokainen? Ihan jokainen? Se, että itse kokee asian jotenkin oman näkemyksen ja kokemuksen perusteella, ei tarkoita, että asia on niin. Ei lähestulkoonkaan.
Päiväkoteja on erilaisia. Niihin mahtuu kaikki ääripäät, ja kaikki siltä väliltä. Lapsiakin on erilaisia. Se, että jos oma kokemus on huono, ei tarkoita mitään muuta kuin että oma kokemus on huono. On varmasti päiväkoteja, joissa lähes kaikki on pielessä. Mutta on myös päiväkoteja, joissa asiat on ihan hyvin. Myös niiden työntekijöiden kannalta.
Luetun ymmärtäminen. Päiväkotien työntekijät tietävät, että se pitkä hoitopäivä on lapsille raskas. Missään päiväkodissa se tosiasia ei muuksi muutu, vaikka on parempia ja huonompia päiväkoteja. Siellähän he näkevät, mitä se käytännössä on.
Päiväkotien työntekijöiden on hyvin vaikeaa ymmärtää vanhempia, jotka väittävät, että 1-vuotiaalle olisi hyväksi päiväkodissa olla 8-9 tunnin hoitopäiviä. Puhumattakaan siitä, että lapsi tuodaan sinne hoitoon vanhempien loma-aikaan.
Niin. Mitä luetun ymmärtämisestä? Selvennä, jos en kerran ymmärrä. Voisin heittää nyt saman sinulle. Luetun ymmärtäminen ;)
Päiväkotien työntekijät? Sinä tiedät, mitä kaikki, huom. kaikki, päiväkotien työntekijät "tietävät"? Se, onko pitkä päivä kuinka raskas, riippuu niin monesta ostekijästä, että on naurettavaa yleistää väite koskemaan kaikkia lapsia, ja kaikkia päiväkoteja. Ja mitä jos ei puhuttaisi niistä loma-ajoista? Puhutaan niistä päiväkotipäivien pituuksista, kuten alkuperäinen kysymys kuului.
Tolla loogiikalla, mitä sinä käytät, voisin väittää, että kaikissa päiväkodeissa on kaikki hyvin, ja lapset ei rasitu ikinä pitkistä päivistä. Miksi muuten moni päiväkodissa työskentelevä, jonka tunnen, olisi vienyt lapsensa päiväkotiin jo noin 1 vuotiaana? En väitä tuota, koska sekään ei ole täysin totta. Kuten ei ole sinunkaan väittämäsi.
Poika aloitti paivakodin 1v1kk, ma-pe klo 8.15 - 15.15.
Talvella pystyin pitaa perjantait vapaana joten perjantait oli kotona. Teen etatoita, joten pystyn paikkaamaan "puuttuvaa tyoaikaa" (7.5h) niin etta en pida ruokataukoa ja teen tunnin toita illalla kun poika jo nukkumassa. Pyrin pitamaan hoitotunnit niin pienena kuin mahdollista mutta toitakin on tehtava jos haluaa tyopaikan pitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää hoitajat, jotka näkevät työttömyyttä minne ikinä katsovatkin ja yrittävät narauttaa tästä vanhempia. Esim on kysellyt pieneltä lapselta onko äiti päivisin kotona kun on nähnyt minut päiväkodin edessä hoitoaikana. (Oltiin tuolloin koko perhe kipeinä ja lapsi isän kanssa kotona, ei siis edes hoidossa). Töissä olen ja korkeinta maksua maksetaan.
Toi lapsilta kyseleminen on kyllä eettisesti todella arveluttava tapa toimia. Jos oikein tarkkoja ollaan, ja asiasta kävisi riitelemään, niin se ei taida olla edes ihan sallittua. Ellei sitten kyseessä olisi jotkut vähän vakavammat asiat. Ja silloinkin, se kyseleminen ei kuulu hoitajalle, vaan opettajalle, joka ohjaa asian tarvittaessa eteenpäin. Mutta silloin on kyseessä ihan toisenlaiset asiat.
Ja täytyy kyllä ihmetellä, että miten jonkun hoitajan moraali taipuu lapselta tuollaisen kyselyyn. Lapset kun ymmärtävät aika paljon. Ja varmasti hämmentyvät, kun tajuavat, että tämä tässä kyselee jotain, mihin en tiedä mitä vastaisin. Törkeästi toimittu hoitajalta.
Tämä jaksaa ärsyttää joka kerta kun joku älykãs sen tuo esille argumenttina : "klo 19 nukkumaanmeno".
Meillä menee 2v lapsi joskus jo ennen klo19 ihan itse kirjan kanssa sänkyyn ja kertoo että väsyttää ja haluaa paapiin. Suomalaiset on ihmeellistä sakkia kun pitäisi jo puolivuotiaita unikouluttaa (=itkettää) ja päiväunet tiputtaa 1 vuotiaana. Ja auta armias jos imetät vielä taaperoa, niin neuvolatäti antaa sapiskaa 😄 mutta tosiaan tuo lasten valvottaminen.. sairasta. Ja vauvojen nukuttaminen kärryissä on toinen, josta mulla on nähtävästi kans eri mielipide, jota ei saa tuoda esille 🤭 poikani nukkui kahdet päikkäritkin vielä 2v. Ja klo19 nukkumaan 12h yöunet. Aivot kiittää 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14.30.
Meillä on onneksi tukena isovanhemmat jotka hakee aina aiemmin. En ikinä pystyisi pitämään 1-vuotiastani hoidossa noin pitkiä päiviä.
Mitä siis tekisit siinä tilanteessa, että ei olisi ketään, joka voi hakea aiemmin? Ihan uteliaisuuttani kysyn, ilman tarkoitusta kyseenalaistaa ajatustasi noin henkilökohtaisella tasolla.
On vain paljon vanhempia joilla tuota mahdollisuutta ei ole. Jos ei ole tukiverkostoja, työnantaja ei jousta työajoissa, tai ei ole muutenkaan varaa lyhentää työaikaa, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Toki työt voi vaikka lopettaa, ja yrittää elää yhteiskunnan tuilla, mutta jostain ne rahat niihin tukiin pitää repiä kuitenkin.
Tekisin lyhennettyä työaikaa tietenkin.
Entä jos työnantaja ei jousta työajoissa?
Vaihtaisin työpaikkaa. Alallani on suuri työntekijäpula, joten vaihto ei tuottaisi ongelmia.
Hyvä sinun kannaltasi jos näin on. Mutta ymmärtänet mun pointin tässä? Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Voisin jatkaa, että mitä jos alallasi ei olisi helppoa vaihtaa työpaikkaa. Mutta noita kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin, ja siitä sais vain kuvan, että yritän ärsyttää. Sitä lähinnä haen, että ihmisiä on lasten kanssa kovin eri tilanteissa.
Ymmärrän.
Mutta tässä kysyttiin jokaisen henkilökohtaista tilannetta ja tämä on meidän. Enkä kestäisi jos meillä olisi sama tilanne kuin monella muulla täällä. Olemme onnekkaita, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä täällä tuomitaan niin paljon pitkiä hoitopäiviä? Ei meillä ainakaan ole vaihtoehtoja, kumpikin vanhemmista työskentelee "toimistotunteja" ja päiväkoti on täysin eri suunnassa kuin työt (on yritetty vaihtaa, ei onnistu) Mies vie aamulla 7.15 ja minä haen 16.20, välillä venyy puoli viiteen jos on pahasti ruuhkaa.
Onko alle 3-vuotiaiden vanhempien välttämätöntä tehdä täyttä työaikaa? Molempien?
On. Tervetuloa siihen kerhoon, joka maksaa kulunsa itse.
Meillä nykyinen 1v 6kk on aloittanut vasta hoidossa ja hoitoaika on 8.40-15.15 ma-pe. Kesällä 6vkoa lomalla ja sitten sama reilu 6h päivä jatkuu.
Esikoinen aikoinaan aloitti hoidossa 1v, oli 4 pvää viikossa 5-6h/päivä (olin tuolloin koulussa, kävin vain luennoilla naapurikaupungissa). Kun oli 2v niin olin myös siirtynyt töihin ja hoitoajat oli 8-16. Minä vein ja Puoliso haki kun pääsi töistään 15.30.
Keskimmäinen joutui 1v 6kk iässä hoitoon ja joutui aloittamaan pitkillä päivillä 6.50-16.00. Mies oli raksalla ja minä naapurinkaupungissa toimistohommissa, ei ollut mahdollisuutta muuhun, ei myöskään lyhyempään työaikaan, koska piti saada kulut maksettua. Pari vuotta tuota kesti, sitten sain tehdä myös etää ja pystyimme rytmittämään eri tavalla arkea.
Tutkimusten mukaan lapsen kehityksen kannalta, paras ikä viedä lapsi päiväkotiin, on juuri 3-vuotiaana.
Sitä ennen läheis hoito.
Kolme vuotiaana voisi aloittaa pikku hiljaa tarhassa. Vanhemmat saavat muistaakseni tehdä 6 tuntista työpäivää, kunnes lapsi menee kouluun.
Toivon vanhemmille paljon tukea hoitaa lapsi kotona.
Vierailija kirjoitti:
No semmoista se on jos vanhemmat on töissä 8h päivässä eikä työpaikka ole ihan päiväkodin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jaksaa ärsyttää joka kerta kun joku älykãs sen tuo esille argumenttina : "klo 19 nukkumaanmeno".
Meillä menee 2v lapsi joskus jo ennen klo19 ihan itse kirjan kanssa sänkyyn ja kertoo että väsyttää ja haluaa paapiin. Suomalaiset on ihmeellistä sakkia kun pitäisi jo puolivuotiaita unikouluttaa (=itkettää) ja päiväunet tiputtaa 1 vuotiaana. Ja auta armias jos imetät vielä taaperoa, niin neuvolatäti antaa sapiskaa 😄 mutta tosiaan tuo lasten valvottaminen.. sairasta. Ja vauvojen nukuttaminen kärryissä on toinen, josta mulla on nähtävästi kans eri mielipide, jota ei saa tuoda esille 🤭 poikani nukkui kahdet päikkäritkin vielä 2v. Ja klo19 nukkumaan 12h yöunet. Aivot kiittää 🤗
Meilläkin 3v menee joka ilta nukkumaan klo 19. Päiväunet nukkuu klo 12:30-14. Herää klo 7 maissa aamulla.
Itsekin ihmetellyt, miksi jotkut pitävät tuota klo 19 tooosi aikaisena nukkumaanmenoaikana ?! Ei paljoa tuon pidempään kannata valvoa, mikäli esim pitää aamulla herätä päikkyyn. 12h yöunet tekee aivoille hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan lapsen kehityksen kannalta, paras ikä viedä lapsi päiväkotiin, on juuri 3-vuotiaana.
Sitä ennen läheis hoito.
Kolme vuotiaana voisi aloittaa pikku hiljaa tarhassa. Vanhemmat saavat muistaakseni tehdä 6 tuntista työpäivää, kunnes lapsi menee kouluun.
Toivon vanhemmille paljon tukea hoitaa lapsi kotona.
Tutkimusten, vai tutkimuksen? Yksittäinen tutkimus ei ole kovin luotettava. Eikä monikaan, jos tutkimukset antavat ristiriitaista dataa. Mihin tutkimukseen viittaat?