Kuinka pitkiä hoitopäiviä alle 3-vuotiailla lapsillanne on päiväkodissa?
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14.30.
Meillä on onneksi tukena isovanhemmat jotka hakee aina aiemmin. En ikinä pystyisi pitämään 1-vuotiastani hoidossa noin pitkiä päiviä.
Mitä siis tekisit siinä tilanteessa, että ei olisi ketään, joka voi hakea aiemmin? Ihan uteliaisuuttani kysyn, ilman tarkoitusta kyseenalaistaa ajatustasi noin henkilökohtaisella tasolla.
On vain paljon vanhempia joilla tuota mahdollisuutta ei ole. Jos ei ole tukiverkostoja, työnantaja ei jousta työajoissa, tai ei ole muutenkaan varaa lyhentää työaikaa, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Toki työt voi vaikka lopettaa, ja yrittää elää yhteiskunnan tuilla, mutta jostain ne rahat niihin tukiin pitää repiä kuitenkin.
Tekisin lyhennettyä työaikaa tietenkin.
Osa lapsista pääsee kesälomalle ja muut lapset on kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Osa lapsista pääsee kesälomalle ja muut lapset on kateellisia.
Muut lapset pääsee uimaan ja tekemään kaikkea kivaa ja mä joudun olemaan täällä tarhassa.
Pitkä, valitettavasti. Käyn töissä ja töistä matkaa päiväkodille on tällä hetkellä puolituntia ja puolisolla sama homma. Onneksi viihtyy. Oikeastaan niinkin hyvin, että tänäänkin halusi päiväkotiin joten on nyt siellä pihalla isänsä kanssa leikkimässä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni vie 1v. lähtien 5pv/vko 8-16.30. Ei itse ole välillä töissä vaan aina seuraavan vauvan kanssa kotona. Ei syys- tai talvilomia. Joulun välipäivinä hoidossa. Kesällä 1vk poissa päiväkodista. Vanhemmat tekevät näin koska pystyvät. Veisivät viikonloppunakin jos voisi, ovat sanoneet. AMK-tutkinnot molemmilla, ei päihteitä tms.
Tämä mätä systeemi mahdollistaa, eivätkä nämä ole ainoat jotka näin tekevät.
Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin.
"Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin."
Miten tämä onnistui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14.30.
Meillä on onneksi tukena isovanhemmat jotka hakee aina aiemmin. En ikinä pystyisi pitämään 1-vuotiastani hoidossa noin pitkiä päiviä.
Mitä siis tekisit siinä tilanteessa, että ei olisi ketään, joka voi hakea aiemmin? Ihan uteliaisuuttani kysyn, ilman tarkoitusta kyseenalaistaa ajatustasi noin henkilökohtaisella tasolla.
On vain paljon vanhempia joilla tuota mahdollisuutta ei ole. Jos ei ole tukiverkostoja, työnantaja ei jousta työajoissa, tai ei ole muutenkaan varaa lyhentää työaikaa, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Toki työt voi vaikka lopettaa, ja yrittää elää yhteiskunnan tuilla, mutta jostain ne rahat niihin tukiin pitää repiä kuitenkin.
Entä jos työnantaja ei jousta työajoissa?
1- ja 2-vuotiaat ovat hoidossa aina 6.00-14.00 mikä on kaikinpuolin täydellinen hoitoaika meidän perheelle. Lapset ovat luonnostaan aamuvirkkuja joten aamuheräämiset eivät tuota hankaluuksia, 6.00-7.30 ovat yleensä ainoat lapset ryhmässä. Ja haetaan pois kun ovat heränneet päiväunilta joten eivät joudu olemaan siellä pitkää iltapäivää kun paikalla on enää vain 2 aikuista. Helpottaa varmasti myös ryhmän arkea kun on kaksi härrää vähempänä iltapäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14.30.
Vaihtaisin työpaikkaa. Alallani on suuri työntekijäpula, joten vaihto ei tuottaisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.
Tiedätkö sä edes, mitä päiväkodissa tehdään? Lapset rutinoituu päiväkotiin yleensä todella hyvin. Ne ketkä täällä valittaa, että lapsi ei sopeudu taitavat olla vähemmistö, joka joko ei mahdollista lapsen sopeutumista rutiineihin (tuodaan ja viedään miten sattuu ja pidetään säilössä muutama tunti) tai lapsi on poikkeuksellisen herkkä/introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9-14.30.
Vaihtaisin työpaikkaa. Alallani on suuri työntekijäpula, joten vaihto ei tuottaisi ongelmia.
Hyvä sinun kannaltasi jos näin on. Mutta ymmärtänet mun pointin tässä? Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Voisin jatkaa, että mitä jos alallasi ei olisi helppoa vaihtaa työpaikkaa. Mutta noita kysymyksiä voisi jatkaa loputtomiin, ja siitä sais vain kuvan, että yritän ärsyttää. Sitä lähinnä haen, että ihmisiä on lasten kanssa kovin eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni vie 1v. lähtien 5pv/vko 8-16.30. Ei itse ole välillä töissä vaan aina seuraavan vauvan kanssa kotona. Ei syys- tai talvilomia. Joulun välipäivinä hoidossa. Kesällä 1vk poissa päiväkodista. Vanhemmat tekevät näin koska pystyvät. Veisivät viikonloppunakin jos voisi, ovat sanoneet. AMK-tutkinnot molemmilla, ei päihteitä tms.
Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin."Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin."
Miten tämä onnistui?
No enhän minä tarkkaan tiedä miten mutta sanoi minulle häissä että lapsi on vuoropäiväkodissa kun eihän ne siellä tiedä onko he töissä vai missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin."Eräs tuttava varasi vuoropäiväkodista lapselleen lauantaihoidon kun menivät häihin."
Miten tämä onnistui?
No enhän minä tarkkaan tiedä miten mutta sanoi minulle häissä että lapsi on vuoropäiväkodissa kun eihän ne siellä tiedä onko he töissä vai missä.
Niin ja siis tarkennettakoon että lapsi kävi normaalistikin vuoropäiväkodissa hoidossa. Ei vain tietenkään tuona yksittäisenä lauantaina.
7.20-16.35 pituiset päivät ma-pe. Työaikani on 8-16
Mun työmatkoihin menee 35min/suunta (asutaan kyläkeskuksessa, mutta itse työpaikka on kirjaimellisesti keskellä metsää, alaan liittyy paljon geologiantuntemusta, mutta itse työskentelen paikassa eri alan asiantuntijana)
Entä lapsen isän työajat? 10-12h työvuoroja. Tosin on myös arkivapaapäiviä ja tällöin monesti lapsi on kotona isän kans (ellei ole jotain pakollista menoa milloin tarvitsee omaa rauhaa kuten auton huoltoa jonka mies tekee itse)
Ei voi mitään, kunnalta on tullut moitteita pitkistä päivistä, mutta jollakin on asuntolainat ja laskut maksettava sekä tuotava leipä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä onnistui?
Ok. Eli hän on valehdellut päiväkotiin ko. päivälle työvuoron. Vuoropäiväkodeissa kun on aika tiukat säännöt, että milloin lapsen voi päiväkotiin tuoda. Vanhempien työvuorot pitää yleensä ilmoittaa parille viikolle eteenpäin hyvissä ajoin. Ja tollasesta tempusta kiinni jäädessään voi tulla seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
2-vuotiaalla 5-6 tuntia päivässä kahtena tai kolmena päivänä viikossa.
Tällaiset virikehoidot pitäisi kieltää., kun on kotona kuitenkin mahdollisuus hoitaa lasta. Mitään vakavasti otettavaa työtä ei tehdä vain 10-15 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-vuotiaalla 5-6 tuntia päivässä kahtena tai kolmena päivänä viikossa.
Tällaiset virikehoidot pitäisi kieltää., kun on kotona kuitenkin mahdollisuus hoitaa lasta. Mitään vakavasti otettavaa työtä ei tehdä vain 10-15 tuntia viikossa.
Vakavasti otettavaa? Sä varmaan voit sitten määritellä, että mikä on vakavasti otettava työ. Ihan hyvin sitä voi olla töitä 10 - 15 tuntia viikossa. Et tiedä tuonkaan kommentin taustoista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.
Seliseli. Mitäs teit kun et jaksa tarjota perusasioita?
Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.
Kukaan alle 2-vuotias ei tartte 9 tunnin hoitopäiviä "saadakseen leikkiseuraa". Sen ikäinen leikkii muutenkin korkeintaan rinnakkaisleikkejä muiden lasten seurassa. Päiväkotipäivät on todella rankkoja.
Leluvalikoima päiväkodissa on niin suuri, että on melkein ihme, että pienet lapset saadaan päiväkodista kotiin. Millään ei yli 1-vuotias haluaisi lopettaa leikkiä ja hippaleikit kavereiden kanssa on hänestä hirveän hauskoja. Lelut ja kaverit ovat monelle lapselle kiinnostavampi asia kuin vanhemmat. Vain aniharva lapsi haluaa kököttää kotona ilman seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.
Tiedätkö sä edes, mitä päiväkodissa tehdään? Lapset rutinoituu päiväkotiin yleensä todella hyvin. Ne ketkä täällä valittaa, että lapsi ei sopeudu taitavat olla vähemmistö, joka joko ei mahdollista lapsen sopeutumista rutiineihin (tuodaan ja viedään miten sattuu ja pidetään säilössä muutama tunti) tai lapsi on poikkeuksellisen herkkä/introvertti.
Jokainen päiväkodissa työskentelevä tietää, että totuus on paljon karumpi kuin vanhemmat haluavat uskoa. Varsinkin pienimpien suhteen.
Onko pitkien hoitopäivien kauhistelijoilla esittää jotain tutkittua tietoa niiden mahdollisesta negatiivisesta vaikutuksesta lapseen? Minulla ainakin on erittäin sosiaalinen, hyvät vuorovaikutustaidot omaava avoin fiksu lapsi, joka saa kehuja joka paikassa iloisuudestaan, kohteliaasta käytöksestä, rikkaasta mielikuvituksesta, hauskoista jutuistaan yms. Positiivista palautetta tulee päiväkodissa, sukulaisilta, tuntemattomilta kaupassa yms, eilen viimeksi neuvolalääkäriltä. Lapsi on nyt reilu neljä vuotias ja on ollut 10kk ikäisestä asti pitkiä yli 9h hoitopäiviä päiväkodissa. Isosiskolla joka on jo aikuinen, menee hyvin opiskeluissaan, ihmissuhteissaan ja parisuhteessa. Hän meni aikoinaan puolitoista vuotiaana kokopäivähoitoon ja päivien pituus oli alusta asti yli 8h.