Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkiä hoitopäiviä alle 3-vuotiailla lapsillanne on päiväkodissa?

Vierailija
01.06.2023 |

?

Kommentit (231)

Vierailija
141/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku määräys että alle 2 vuotiasta ei saa viedä päiväkotiin lainkaan. Ei ole lapsen edun mukaista.

Tällästähän ei tule tapahtumaan. Ennemminkin niin, että halutaan kaikki 1-vuotiaat jo valtion kasvattamaksi, jotta aivopesu saataisiin mahdollisimman tehokkaasti toteutettua. Nythän tämä lapsen kannalta paras ikä varhaiskasvatukselle on saatu hilattua kolmeen vuoteen. Ei lapset tarvitse varhaiskasvatusta. Normaali kotielämä riittää. Täytyy vaan huomioida se, että älyläitteet ja viihde-elektroniikka ei sisälly luontaisesti ihmisen elämään eikä näin ollen ole sitä normaalia, jota tarkoitan.. Ulkoilu, metsäretket, kaupassa käynti, kotityöt, sisäleikit, lukeminen opettaa lapselle ihan riittävästi. Jos meidän yhteiskunnassa perheillä olisi käytännössä mahdollisuus järjestää elämänsä ilman päiväkoteja, niin pihoilla ja puistoissa olisi niitä kavereitakin, että niidenkään takia ei tarvitsisi päiväkotiin lähteä.

Vierailija
142/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.

Jep...meillä aloitti vauva 6.30-16.30. Äiti ihmettelee miksi hakiessa vauva itkuinen ja väsynyt. Vaikka sisarus olisi kipeä, tuodaan pieni ihan aina.

Kyllä minäkin vien reilu 1v hoitoon, vaikka isompi sisarus olisi sairaana, koska teen silloin työt kotoa käsin eikä se tosiaan onnistu 1v:n kanssa. Töissä kun on suurimman osan pakko käydä, eikä kaikkien työt tosiaan tunne liukumaa tai joustoa. Onhan se vähän surku, mutta äkkiä suurin osa lapsista siihen tottuu. Toivottavasti kokoomus ajaa kaikki kotihoidon ym tuet alas ja naisetkin palaavat työelämään ja loppuu tuo surkuttelu siitä miten vanhemmat kehtaa mennä töihin kun on pieniä lapsia... Ja sitten itse kuitenkin itketään kun ura ei etene ja eläke on mitä pienin, ja mies se vaan porskuttaa menemään rahoineen..

Lisäksi tämä vauva tuotiin hoitoon kun sisarus sai vapaata. Tuotiin todella räkäisenä jne...tosin tuo sisarus oli hoidossa 6.30-16.30 kun äiti kotona vielä vauvan kanssa. Kyllä sitä työntekijänä mietti miksei samaan taloon mahtunut milloinkaan kahta lasta. Vaan hoitoon niin paljon kun suinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.

Seliseli. Mitäs teit kun et jaksa tarjota perusasioita?

Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.

Kukaan alle 2-vuotias ei tartte 9 tunnin hoitopäiviä "saadakseen leikkiseuraa". Sen ikäinen leikkii muutenkin korkeintaan rinnakkaisleikkejä muiden lasten seurassa. Päiväkotipäivät on todella rankkoja.

En mä sanonut, että lapsen tarvitsee olla päiväkodissa 9 h. Kyllähän lyhyempi päivä olisi kiva, mutta kun me kaikki ei voida työaikojamme päättää.

Meillä on tosi aktiivinen ja vauhdikas lapsi, joka oppi varhain kävelemään ja vaatii tosi paljon virikkeitä, joita saa kyllä nyt enemmän ja paremmin päiväkodissa kuin jatkuvasti minun kanssani kotona. En ymmärrä, miten muut vanhemmat jaksaa olla kotona pitkään pienen lapsen kanssa ja mitä ihmeen tekemistä keksitte lapselle jatkuvasti.

Mielestäni tein vaikka mitä lapsen kanssa, mutta hän tuntui tarvitsevan koko ajan leikkiseuraa, mutta en voinut istua vieressä kaiken aikaa.

Miksi opetat lapsen sellaiseksi joka kokoajan vaatii leikkiseuraa aikuisesta ja nonstop virikeoksennusta?

En opeta. Kyllä hän itsekseenkin välillä leikki ja leikkii. Tää ketju on kyllä huvittavan tuomitseva. Ihan kuin kaikkien pitäisi olla lasten kanssa kotona, kun lapsi on 2-vuotias. Ellei jopa 6-vuotias?

Vierailija
144/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan just rakastelemassa vaimon kanssa.

Sillä mielellä sujuttelen, jotta ensi keväänä syntys.

On se vaan hulppeat tunne paljaalla ryskiä karvalliseen rakoon!

Vierailija
145/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.

Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.

Kukaan alle 2-vuotias ei tartte 9 tunnin hoitopäiviä "saadakseen leikkiseuraa". Sen ikäinen leikkii muutenkin korkeintaan rinnakkaisleikkejä muiden lasten seurassa. Päiväkotipäivät on todella rankkoja.

En mä sanonut, että lapsen tarvitsee olla päiväkodissa 9 h. Kyllähän lyhyempi päivä olisi kiva, mutta kun me kaikki ei voida työaikojamme päättää.

Meillä on tosi aktiivinen ja vauhdikas lapsi, joka oppi varhain kävelemään ja vaatii tosi paljon virikkeitä, joita saa kyllä nyt enemmän ja paremmin päiväkodissa kuin jatkuvasti minun kanssani kotona. En ymmärrä, miten muut vanhemmat jaksaa olla kotona pitkään pienen lapsen kanssa ja mitä ihmeen tekemistä keksitte lapselle jatkuvasti.

Mielestäni tein vaikka mitä lapsen kanssa, mutta hän tuntui tarvitsevan koko ajan leikkiseuraa, mutta en voinut istua vieressä kaiken aikaa.

Miksi opetat lapsen sellaiseksi joka kokoajan vaatii leikkiseuraa aikuisesta ja nonstop virikeoksennusta?

En opeta. Kyllä hän itsekseenkin välillä leikki ja leikkii. Tää ketju on kyllä huvittavan tuomitseva. Ihan kuin kaikkien pitäisi olla lasten kanssa kotona, kun lapsi on 2-vuotias. Ellei jopa 6-vuotias?

Tätä olisikin hyvä miettiä ennen paljaan siittimen laittamista emättimeen.

-sama

Vierailija
146/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku määräys että alle 2 vuotiasta ei saa viedä päiväkotiin lainkaan. Ei ole lapsen edun mukaista.

Ja yllätys yllätys, ei minkään näköista perustelua tällekään aivopierulle.

Vierailija
147/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes riitä 6-vuotta. Täysi-ikäiseksi lapsi pitäis kotona pitää, ettei vaan pääse yhteiskunta, ja deepstate, ja päiväkoti aivopesemään. Ihan hyvä siitä tulee vaikka ei koskaan opi toimimaan ryhmässä... Vähän luulen, että nämä, mitkä syyttelee, ja väittää että lapselle on paras olla 3, tai enemmän vuotiaaksi kotihoidossa, ei ymmärrä sitä, että se taitaakin olla se vanhempi ihan itse, kenen takia sitä lasta pidetään pois päiväkodista. Ettei vaan pääse vahingossakaan kasvamaan omaksi itsenäiseksi olennoksi, vaan pysyy ikuisesti äipän, ja ei kenenkään muun vaikutuksen piirissä. 

Vierailija
148/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektityössä ainakin katsotaan vähän kieroon, jos yksi jäsen lähtee joka ikinen päivä monta tuntia ennen muita. Olkoonkin, että laki sallii vanhemmille lyhyemmän työpäivän.

Riippuu tietysti alasta, millä työskentelee.

Vierailija
149/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisille aloille äitiyslomat ja hoitovapaat ovat rasite, koska miehet eivät pidä isyysvapaitaan kovinkaan paljon. Sarjayksinhuoltajat ovat sitten asia erikseen, vaikka parempi yhteiskunnan kannalta hoitaa vaikka kolme lasta itse kuin rasittaa päivähoitojärjestelmää (maksaa yhteiskunnalle 1200 - 1500 e per lapsi).

Vierailija
150/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on hoidossa 6.45 - 17.30. Kyllä, hoitopäivä on pitkä, mutta koska kaupunki ei suostu tarjoamaan paikkaa läheltä työpaikkaa tai kotia, niin näillä mennään. Onhan tuossa joka päivä ihan turhaa ajoa yli 60 km, mutta kuulemma saan olla tyytyväinen, että lapselle ylipäätään löytyi sellainen päiväkoti, jossa ollaan töissä klo 16.30 jälkeen.

Lain mukaan kunnallinen päiväkoti (ei vuoropäiväkoti) tarjoaa hoitoa vähintään klo 17 saakka, jopa klo 18 saakka, jos vanhemman työ sitä edellyttää. Yksityisellä aukiolot tulevat talon puolesta. Kannattaa tutustua oikeuksiinsa.

Missä laissa on? Varhaiskasvatuslaissa ei ole erikseen kellonaikoja ja jos kunnan alueella yksikin päiväkoti on auki klo 18 asti, niin kaikki siihen asti hoitoa tarvitsevat kerätään ko. päiväkotiin.

Vierailija
151/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin on vaikea asia yhdistää työtä ja perhettä.

Vierailija
152/231 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ti-to hoidossa 7.15-16.30. Ma ja pe vapaat. Lapsi 1v 8kk.

Onpa pitkiä päiviä noin pienellä.

Ei siellä töitä joudu tekemään..

Vierailija
153/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kohtaaminen auttaisi tässäkin.

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Vierailija
154/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni aloitti hoidon perhepäivähoidossa 2,5-vuotiaana 6 tunnin päivillä. Tätä pienempää en veisi ainakaan päiväkotiin.

Kehityspsykologisesta näkökulmasta ryhmässä toiminen ei kuulu alle 3-vuotiaan kehitystehtäviin. Pienelle lapselle sopiva ryhmäkoko lasketaan ikävuodet + 2. Eli kaksivuotiaalle sopiva ryhmä on 4 henkilöä. Toteutuu ainoastaan perhepäivähoidossa. En ymmärrä, miksi perhepäivähoito on niin vähätelty, koska kehityspsykologinen tieto tukee sen hyötyjä. Ihanteellinen päivän pituus on alle 6 tuntia kolme vuotiaalle.

Alle 3-vuotiaan kehitystehtävä on turvallisten ihmissuhteiden pysyvyyden vaaliminen. Päivähoidossa lapset eivät voi varmuudella tietää, että heitä hoitamassa on tuttu aikuinen. Hoitajat ja sijaiset vaihtuvat. Stressaavaa lapselle.

Lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että varhainen päivähoidon aloitus kasvattaa riskiä aggressiiviseen käytökseen. Suomessa tästä(kään) ei juuri puhuta.

Joka tapauksessa mikään tutkimus ei puolla sitä, että pienelle lapselle olisi hyötyä olla meluisassa ja isossa ryhmässä 9 tuntia päivässä.

Sillä alkaa olla kansanterveydellisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, että lapsia pusketaan hoitoon niin aikaisin ja ryhmät on isoja ja hoitajat vaihtuu. Johtaa korkeaan stressitasoon, ahdistukseen ja masennukseen, työelämässä uupumiseen, vähäiseen empatiaan, agressiivisuudeen jne.

Esimerkiksi Lea Pulkkinen on pyrkinyt tuomaan esiin näitä riskitekijöitä, mitä nykyiseen päivähoitoon liittyy.

Vierailija
155/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen kun en kerta jaksa olla hänen kanssaan? Tuo on tekosyy, että lasta alkoi tympimään. Älä vaan tee enää toista.

Vierailija
156/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 tunnin tai jopa sen yli menevä päivä on pienelle järkyttävän pitkä. Sydän särkyy lasten puolesta.

Niin no, 8h on normaali työpäivän pituus ja siihen työmatkat päälle. Eli jos käy normaalisti töissä ja kumppanin kanssa työajat suunnilleen samat niin eihän siinä muuta voi. Oma lapsi meni 8kk vanhana perhepäivähoitoon muistaakseni 6.15-14.30. suurimman osan aamusta ja iltapäivästä tietenkin nukkui.

Vierailija
157/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projektityössä ainakin katsotaan vähän kieroon, jos yksi jäsen lähtee joka ikinen päivä monta tuntia ennen muita. Olkoonkin, että laki sallii vanhemmille lyhyemmän työpäivän.

Siinäpähän kahtokoot. Jokaiselle sen oman lapsen pitäisi olla etusijalla ja siinä ei muiden kieroonkatsomiset paljon kiinnosta.

Vierailija
158/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10h.

Vierailija
159/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen kun en kerta jaksa olla hänen kanssaan? Tuo on tekosyy, että lasta alkoi tympimään. Älä vaan tee enää toista.

Miksi esität miksi kysymyksiä? Mieti nyt edes vähän. Sulle on kaikki tekosyitä jos et ymmärrä jotakin. Älä sinä vaan enää kommentoi, koska et osaa muuta kuin tuomita toisia.

Vierailija
160/231 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän kahtokoot. Jokaiselle sen oman lapsen pitäisi olla etusijalla ja siinä ei muiden kieroonkatsomiset paljon kiinnosta.

Missä ihmeen haavemaailmassa sinä elät? Ihmisiä on eri tilanteissa, joihin heidän vaikuttamismahdollisuudet ovat rajalliset. Sinua ei taida kiinnostaa mikään muu kuin sinun ikioma kultaakin kalliimpi mielipiteesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan