Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.
Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet.
Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen.
Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.
No voi että. Aika moni on kuule koulunsa käynyt juuri siellä perähikiällä. Itse olen käynyt peruskouluni - 80 ja - 90 luvuilla ja tietotekniikkaa oli yläasteella vain valinnaisena. Vasta ammattiin opiskellessani 90-luvun puolen välin jälkeen opettelin käyttämään tietokonetta ja Windowsia ohjelmineen.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣
Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ap ja vastaavia kommentteja tehtailevat on töissä jossain valtion suojatyöpaikassa, minne normaalit ihmiset ei edes pieraise päin. Siellä käytetään vielä ATK-sanaa, jonka käyttäjille on naurettu jo 15 vuotta. Todennäköisesti ap ei pärjäisi tavanomaisessa yksityistyöpaikassa. Meilläkin on jokaisella admin-oikeudet ja omassa käytössä olevat ohjelmat pitää asentaa itse.
Mikähän firma tuo on, jossa annetaan admin-oikeudet duunareille ja asentelette softia ihan itseksenne ilman valvontaa puhumattakaan siitä, onko asennetut softat tarkistettu mahdollisten tietoturvauhkien varalta. Tietoturva taitaa olla sun firmassa samaa tasoa mikä jokin aika sitten eräässä psykoterapiapuljussa, jossa ei palvelimen salasanaa oltu vaihdettu käyttöönoton yhteydessä ja tiedot sitten imuroitiin dark netin puolelle. Onko sulla kanssa oikeudet firman palvelimille tietoliikenteeseen, AD hallintaan tai SCCM:n puolelle? Valtionhallinnossa on yksi tietty taho, joka hoitaa asiakkaiden infran, tietoliikenteen, sekä niihin liittyvät laitteistot, sekä sovelluspäivitykset automatisoidusti. Todellakaan Valtionhallinnossa ei kukaan normitallaaja pääse asentelemaan yhtään mitään laitteille, kun ei ole niitä tarvittavia oikeuksia.
En ymmärrä, jokainen tuntemani yli viiskymppinen osaa tietokonehommelit ihan hyvin. Sen sijaan ymmärrän etteivät enää jaksa lähteä mukaan jokaiseen asioita ainoastaan hankaloittavaan ääliösovellukseen.
Meillä ei ollut koulussa tietotekniikkaa, olen syntynyt 1964, mutta pari vuotta nuoremmalla serkullani jo oli. 80-luvun puolivälissä kävin huvikseni sellaisen tietotekniikka kurssin, ajatuksena hakea opiskelemaan alaa, mutta silloin oli vaikea päästä ja päädyin opiskelemaan tekniikkaa muualle. 90-luvun puolivälissä kävin mikrotukihenkilökurssin ja siihen aikaan oli kysyntää, olin mikrotukena sen jälkeen vuoden verran kunnes elämä vei vähän eri suuntaan. Säännöllisesti olen käynyt jonkun kurssin omatoimisesti. Töissäni tarvitsen Office-ohjelmistojen lisäksi CAD-ohjelmia ja joitakin räätälöityjä erikoisohjelmia. CAD-ohjelmien sisäisiä toimintoja olen kehittänyt itse, kun ei ole ollut muuta järkevää tekemistä, mm. pikavalikkoja. Samoin taulukkolaskentaan olen tehnyt jotain toimintaa nopeuttavia makroja takavuosina. Enää ei tarvitse, sillä tavarantoimittajilta saa suoraan laskentaohjelmia, jotka on usein toimivia. Kehitys kehittyy ja elämä on helpottunut. CAD oli 80-luvulla aika paljon monimutkaisempaa, tai ainakin tuntui siltä, kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣
Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.
No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.
Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.
Vaikea uskoa, että joku 50v on vaikeuksia tietokoneiden kanssa, kun tietotekniikka on ollut käytössä koko hänen elinikänsä.
Ja excelikin oli jopa kotikäytössä yleisesti 80-90-luvulla, kun ne kuuluivat koneen hintaan.
Luulen, Sirkka-Liisan työtehävän olevan asiakaspalvelussa esihenkilön/yritysjohdon määräyksestä ja hyvä siinä.
Tämä on yleinen käytäntö, työtehtävät muodostuvat ammattitaidon ja osaamisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ap ja vastaavia kommentteja tehtailevat on töissä jossain valtion suojatyöpaikassa, minne normaalit ihmiset ei edes pieraise päin. Siellä käytetään vielä ATK-sanaa, jonka käyttäjille on naurettu jo 15 vuotta. Todennäköisesti ap ei pärjäisi tavanomaisessa yksityistyöpaikassa. Meilläkin on jokaisella admin-oikeudet ja omassa käytössä olevat ohjelmat pitää asentaa itse.
Mikähän firma tuo on, jossa annetaan admin-oikeudet duunareille ja asentelette softia ihan itseksenne ilman valvontaa puhumattakaan siitä, onko asennetut softat tarkistettu mahdollisten tietoturvauhkien varalta. Tietoturva taitaa olla sun firmassa samaa tasoa mikä jokin aika sitten eräässä psykoterapiapuljussa, jossa ei palvelimen salasanaa oltu vaihdettu käyttöönoton yhteydessä ja tiedot sitten imuroitiin dark netin puolelle. Onko sulla kanssa oikeudet firman palvelimille tietoliikenteeseen, AD hallintaan tai SCCM:n puolelle? Valtionhallinnossa on yksi tietty taho, joka hoitaa asiakkaiden infran, tietoliikenteen, sekä niihin liittyvät laitteistot, sekä sovelluspäivitykset automatisoidusti. Todellakaan Valtionhallinnossa ei kukaan normitallaaja pääse asentelemaan yhtään mitään laitteille, kun ei ole niitä tarvittavia oikeuksia.
Insinööritoimisto. Ihan yleistä alalla. Nyt olen aika pienessä, mutta näin oli isommassakin. Palvelinoikeuksia ei ole, niihin on oma porukkansa. Ei niihin edes pääse, jos ei osaa asentaa ohjelmia. Ei niitä kyllä joka viikko olekaan, lähinnä päivitykset määräajoin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yksi näistä viiskymppisistä, joka ei välttämättä pärjää tietokoneiden kanssa. Mä putosin kehityksen kyydistä kymmenisen vuotta sitten.
10 v sitten vaihdettiin salaa kaikki maailman näppikset, hiiret ja näytöt. Samalla yhdessä yössä muutettiin kaikki käyttöjärjestelmät, varus- ja sovellusohjelmat (Excelit ja Wordit) kertomatta kenellekään. Verkon puolella vaihdettiin kytkimiin ja reitittimiin samoin salaa yhdessä yössä uudet ohjelmistot.
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoiksi puit. Hiillyttiin niin totaalisesti. Vanhat ukot ja akat tääl. Paitsi et ei olla vanhoja... ha haa
229 lisää, että ei sinne mitä tahansa saa asentaa. Vaan kun tulee päivitys, pitää tehdä päivitys itse ja kun kone vaihdettiin, asensin kaikki ohjelmat itse. Se on edellytys että pääsee edes töihin meille, että osaa nämä asiat. Ei olla it-alalla. Meillä ei ole erillistä atk-tukea, palvelin hoidetaan ostopalveluna.
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoiksi puit. Hiillyttiin niin totaalisesti. Vanhat ukot ja akat tääl. Paitsi et ei olla vanhoja... ha haa
50-vuotias on vanha. Nainenkin jo vaihdevuosi ikäinen. On se kumma miten ihminen elää noin vahvoissa copetuksissa eikä hyväksy asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööritoimisto. Ihan yleistä alalla. Nyt olen aika pienessä, mutta näin oli isommassakin. Palvelinoikeuksia ei ole, niihin on oma porukkansa. Ei niihin edes pääse, jos ei osaa asentaa ohjelmia. Ei niitä kyllä joka viikko olekaan, lähinnä päivitykset määräajoin.
Olen ollut kolmessa insinööritoimistossa ja tuo on täysin totta. Itse vastaat työasemasi ylläpidosta, toki on tukisopimus mutta itse hoidat päivitykset ja modaukset. Admineita omaan työasemaansa koko porukka. Nyt olen omissa hommissa ja on ne palvelinoikeudetkin.
Sirkka-Liisa tuskin on 70-luvulla syntynyt. Itse olen -74 syntynyt ja olihan meillä jo yläasteella atk -tunteja ja oikeastaan koulujen jälkeen mitä työelämässä olen ollut -90-luvun lopulta lähtien niin kyllähän tietokoneet ovat olleet tavalla tai toisella koko ajan läsnä.
Kyllähän se ottaa päähän, että jossain suojatyöpaikassa, missä vielä käytetään ATK:ta, oleva tyyppi leimaa koko ikäryhmän osaamattomaksi. Pidän tyhmänä niitä, jotka eivät ymmärrä, että iso osa meistä on istunut koko työuransa koneiden ääressä ja nähnyt niiden kehittymisen siitä kun windows tuli tähän päivään. Ei mun töistä tulis mitään, jos pitäisi paperille taloja piirtää tai kynällä ja paperilla tehdä energialaskelmia, vaikka olenkin pian 60-vuotias. Tällaista teen kuitenkin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotias on vanha. Nainenkin jo vaihdevuosi ikäinen. On se kumma miten ihminen elää noin vahvoissa copetuksissa eikä hyväksy asiaa.
Kerro vaikka nyt sitten oma ikäsi.
Olen korkeakoulutettu 51v ja totisesti tän ikäiset käyttää tietokonetta sujuvati, ja omaksuu myös uudet ohjelmat, kuka nopeammin, kuka hitaammin.
Mun entisellä työpaikalla oli yksi vm 1957 ja hän oli kyllä ihan mahdoton. Kaikennäköiset asiat oli menneet ohi, "kun en minä lue sähköpostia" (joka ko työpaikalla oli se väylä, mitä pitkin oli sovittu yleisen informaation kulkevan!). Monesti mietin että mitähän mieltä pankki, sähkölaitos jne olis, jos mun laskut olis myöhässä syystä: "Kun en minä käy verkkopankissa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.
Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.
Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.
Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.
Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ottaa päähän, että jossain suojatyöpaikassa, missä vielä käytetään ATK:ta, oleva tyyppi leimaa koko ikäryhmän osaamattomaksi. Pidän tyhmänä niitä, jotka eivät ymmärrä, että iso osa meistä on istunut koko työuransa koneiden ääressä ja nähnyt niiden kehittymisen siitä kun windows tuli tähän päivään. Ei mun töistä tulis mitään, jos pitäisi paperille taloja piirtää tai kynällä ja paperilla tehdä energialaskelmia, vaikka olenkin pian 60-vuotias. Tällaista teen kuitenkin joka päivä.
Ei tarvitse olla 50 vuotias vanhus että olisi nähnyt saman. Kyllä ottaa päähän nämä boomerit jotka luulevat että elämää ei ole heidän elämänsä ulkopuolella. Ja kaikki vain siksi että boomeri voisi vielä tuossakin iässä tuntea itsensä kyvykkääksi edes jossain kun seksuaalinen markkina-arvokin on jo rapissut tiehensä.
Ja mitä ihmettä tuolloin tapahtui? Teillä ei ollut koulussa atk-kursseja?