Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
241/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.

Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.

Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.

Hienoa, osaat käyttää kassakoneita ja exceliä. Haluatko mitalin?

Vierailija
242/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 52V. työkaveri, joka ei osaa edes työvuorojansa tulostaa tietokoneelta, jonkun muun pitää tehdä se hänelle. Saati sitten muista työssämme tarvittavista asioista jotka pitäisi tietokoneella hoitaa, vaikkei sen käyttö päätehtävämme ole. Mutta paljon jää tällä henkilöllä tekemättä kun on muka niin vaikeaa tietokoneen käyttäminen.

Todella vaikea uskoa tätä todeksi. Kävin ensimmäisen tietokonekurssin jo 30 vuotta sitten. 

N52

Uskon, että tuo on mahdollista, mutta liittyy vähemmän ikään kuin ap luulee. Itselläni on reippaasti alle nelikymppinen ystävä, joka osaa todella huonosti käyttää tietokonetta. Hoitaa asiat joko kännykällä tai paperilla, kun läppärin käyttö tuntuu vaikealta. Autoin häntä ihan perusasioissa, kun piti tehdä kirjallisia töitä johonkin koulutukseen liittyen. Toisaalta KAIKKI muut ystäväni hänen ikäisistään eläkeikäisiin käyttävät tietokonetta sujuvasti. Myöskään yli 70-vuotiailla vanhemmillani ei ole mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Jos käsityksesi ATK:n kehityksestä on tuolla tasolla, koska se on tullut normikäyttöön ja minkä ikäisille, niin kannattaisi ehkä päivittää käsityksensä...aika moni 50+ ikäinen on jo pitkän aikaa tehnyt näitäkin hommia tietotekniikan avulla ja jo korkeakoulussakin niitä opiskellut.

Vierailija
244/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP se taas kalastelee tietoja täällä.

Vierailija
245/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi +50 boomeri joka joutui just yhdelle 30-vuotiaalle opettamaan meidän Oracle dokumenttijärjestelmän käytön. Vedätkö tästä johtopäätösen, että kukaan 30- vuotias ei osaa teknisiä dokumentinhallintajärjestelmiä? Tämä järjestelmä otettiin meillä käyttöön puoli vuotta sitten...

Vierailija
246/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että joku 50v on vaikeuksia tietokoneiden kanssa, kun tietotekniikka on ollut käytössä koko hänen elinikänsä.

Ja excelikin oli jopa kotikäytössä yleisesti 80-90-luvulla, kun ne kuuluivat koneen hintaan.

Luulen, Sirkka-Liisan työtehävän olevan asiakaspalvelussa esihenkilön/yritysjohdon määräyksestä ja hyvä siinä.

Tämä on yleinen käytäntö, työtehtävät muodostuvat ammattitaidon ja osaamisen perusteella.

Ei se ikä tee sen osaavammaksi, vaikka onkin pitkään käyttänyt. Ihan sama, onko 30-, 50- vai 70-vuotias. Jos ei kiinnosta, ei tarvitse tai ei muuten vaan opi samalla tavalla voi olla vaikeuksissa.

Nykyään pitää tosiaan koneelle hankkia ja maksaa excel erikseen eikä se ole enää peruspaketissa niin kuin ennen oli. Aikojen aamuna koneessa ei muuta ollutkaan kuin tekstinkäsittely ja taulukkolaskenta.

Vierailija
247/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun 57 v vanhus ei pääse eläkkeelle 35v työuran tehtyään. 8 v viel lisää ois tehtävä. Kuten sanottu, on pysyttävä kärryllä ja ei kai sitten muutakaan voi. Enkä haluiskaan vielä pois, koska työ rytmittää elämää. Upeeta et mun työnantaja oli palkannu monta nuorta taloon. Me aletaan vanheta käsiin joka tapauksessa.           

Vierailija
248/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

It insinöörin mielestä normi tietokoneen käyttäjä ei osaa. Ehkä Sirkka Liisa ei halua olla atk tuki, koska palkattu atk tuki luistaa töistä ja Sirkka Liisa joutui paikkaamaan hänen töitään.

Tämä. Olin itse takavuosina atk-tukihenkilönä ja sain kommentteja "kerrankin joku, joka osaa ja haluaa neuvoa". It-alalla ollaan todella ylimielisiä, jos tavallinen peruskäyttäjä ei osaa heidän ammattitermejään. Se on samaa luokkaa kuin sairaanhoitaja alkaisi haukkua heitä siitä, että eivät osaa itse ottaa itseltään verinäytteitä tai ommella haavaan tikkejä.  En ala edes yrittää hoitoalan termejä, koska en osaa niitä, joten otin helpot esimerkit.  

Ei kaikki asiantuntijat ole ylimielisiä. Oman työpaikkani IT-tukihenkilö tulee oikein mielellään käymään meidän toimistossa, kun on tarvetta.  Me kutsuimme hänet asentamaan uudet koneet käyttökuntoon, kun ne tulivat. Kolmekymppisellä kollegalla oli mennyt siinä hommassa päivä, meillä hoitui parissa tunnissa useamman koneen käyttöön otto ja tiedostojen siirto, kun oli joku sellainen, joka tekee sitä työkseen.

Vierailija
249/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä. Esimerkiksi sosiaalialalla ei kukaan pysty tekemään töitä ilman hyviä ATK-taitoja.

Vierailija
250/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan osaa mitään tietokoneita käyttää, yhtään mitään. Tämänkin viestin lähetin savumerkeillä tukihenkilölle.  

Vierailija
251/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Miten hemmetissä olen muka päässyt peruskoulusta ilman ATK:ta. Kolmosluokalla tuli telkänpönttö-Applet ja Yläasteella käytettiin ATK:ta monessa oppiaineessa ja olipa Tietotekniikka oma valinnaisaineensa. T:45V. Sori mutta me kasvettiin tietokoneiden kanssa, hakattiin kuusnebaa, tehtiin ohjelmia basicillä ja 90-luvusta suurin osa oli PC-pelien asentamisessa omat kikkansa.

Vierailija
252/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotias on vanha. Nainenkin jo vaihdevuosi ikäinen. On se kumma miten ihminen elää noin vahvoissa copetuksissa eikä hyväksy asiaa.

Voitko vastata, et milloin ne ehtookellot alkaa sulle soittaa?     

Vierailija
253/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä? Tämän päivän 50-vuotias todellakin osaa käyttää tietokonetta. Paremmin kuin moni 20 v.

Se 20v Veeti/Yannica nimenomaan ei osaa käyttää näppäimistöä tai hiirtä. Yrittää vain epätoivoisesti ottaa niillä kuvaa hanuristaan ja ihmettelee kun ei toimi.

Vierailija
254/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt töissä tietokonetta vuodesta 1988 alkaen eli 35 vuotta. Tuttuja ovat olleet niin multiplan kuin workskin ja monet päätelaiteohjelmat. Siksi minusta on outoa kuvitella, että 35 vuoden aikana kerätyt taidot ovat paljon surkeammat kuin tietokonetta 20 vuotta käyttäneen.

Vierailija
255/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

229 lisää, että ei sinne mitä tahansa saa asentaa. Vaan kun tulee päivitys, pitää tehdä päivitys itse ja kun kone vaihdettiin, asensin kaikki ohjelmat itse. Se on edellytys että pääsee edes töihin meille, että osaa nämä asiat. Ei olla it-alalla. Meillä ei ole erillistä atk-tukea, palvelin hoidetaan ostopalveluna.  

Kävin aikoinaan 1990-luvulla ATK-kurssin, jossa asensimme Windows95 käyttöjärjestelmän ja Microsoft Office toimisto-ohjelman moneen tietokoneeseen yhdessä luokassa.  Se asennus tapahtui niin että syötimme A-levykeasemaan yhteensä noin 50 diskettiä 1 kerrallaan, sillä niitä varten ei ollut vielä olemassa DVD-asennuslevyjä puhumattakaan siitä että ne olisi voitu asentaa suoraan netin kautta.

Yksi vanha taito mistä on ollut hyötyä tietokonehommissa, on se että suoritin aikoinaan peruskoulun yläasteella konekirjoituskurssin ja omaksuin sitä kautta kymmensormijärjestelmän. Se QWERTY systeemi toimii samalla tavalla tietokoneen näppäimistöllä kuin jos kirjoittaisi sähkökirjoituskoneella.

Vierailija
256/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

229 lisää, että ei sinne mitä tahansa saa asentaa. Vaan kun tulee päivitys, pitää tehdä päivitys itse ja kun kone vaihdettiin, asensin kaikki ohjelmat itse. Se on edellytys että pääsee edes töihin meille, että osaa nämä asiat. Ei olla it-alalla. Meillä ei ole erillistä atk-tukea, palvelin hoidetaan ostopalveluna.  

Kävin aikoinaan 1990-luvulla ATK-kurssin, jossa asensimme Windows95 käyttöjärjestelmän ja Microsoft Office toimisto-ohjelman moneen tietokoneeseen yhdessä luokassa.  Se asennus tapahtui niin että syötimme A-levykeasemaan yhteensä noin 50 diskettiä 1 kerrallaan, sillä niitä varten ei ollut vielä olemassa DVD-asennuslevyjä puhumattakaan siitä että ne olisi voitu asentaa suoraan netin kautta.

Yksi vanha taito mistä on ollut hyötyä tietokonehommissa, on se että suoritin aikoinaan peruskoulun yläasteella konekirjoituskurssin ja omaksuin sitä kautta kymmensormijärjestelmän. Se QWERTY systeemi toimii samalla tavalla tietokoneen näppäimistöllä kuin jos kirjoittaisi sähkökirjoituskoneella.

Joudut selittämään mikä on kirjoituskone. Manuaalinen printteri.

Vierailija
257/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Meidän työpaikalla kaikki työ tehdään tietokoneella ja eri ohjelmilla. Suuri osa porukasta on yli 50-vuotiaita. Töitä ei pystyisi tekemään lainkaan, jos tietokoneen käyttö ei olisi hanskassa. Ehkä on eri asia, jos on ikänsä tehnyt esim. vain jotain fyysistä työtä, johon ei koneita koskaan tarvita.

Mielestäni nuoriso on nykyään enemmän hukassa tietokoneiden kanssa, kuin vanhempi sukupolvi.

Vierailija
258/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudut selittämään mikä on kirjoituskone. Manuaalinen printteri.

Simultaaniprintteri. 😄

Vierailija
259/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin toisen ammatin ja siinä pitää osata micosoft365.

52v.

Vierailija
260/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä