Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
441/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Eivät ne pakolisia olleet. Minä kävin kouluni Helsingissä 80-luvulla ja ehkä siellä oli atk-luokka tai ehkä ei ollut. Itseäni ei kiinnostanut. Yliopistossa sitten kävin ensimmäisellä tietokonekurssilla. 

Pari vuotta sitten olin työpaikkahaastattelussa, jossa firman toimitusjohtaja kysyi, voisinko kirjoittaaa puhtaaksi hänen käsin kirjoittamansa muistiinpanot, kun hän ei tietokoneisiin koske. Tyyppi oli ehkä 6-kymppinen. 

- eri

Vierailija
442/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi opettelisin asioita, joita en tarvitse? Kaikkea tässä maailmassa ei voi osata ja on parempi, että osaa jonkun asian hyvin. ---------- Vähän aikaa sitten hämmästelin, että peruskoulussa ei opeteta edes sähköpostin käyttöä, vaikka koululaiset saavat koulun sähköpostiosoitteetkin jo kolmannella luokalla.

Oletpa ristiriitainen. Jospa nuo peruskoulun oppilaat eivät halua opiskella asioita, joita eivät tarvitse - niinhän sinä itsekin sanoit omasta oppimisestasi.  

Miksi vaadit muilta sitä, mitä et itseltäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 50-vuotias, enkä minäkään käytä atk-taitoja. Jo aika kauan on puhuttu IT-taidoista tai vain tietokonetaidoista. Sinänsä nimityksellä ei ole väliä, mutta pistää epäilemään aloittajan omia taitoja.

Sirkka-Liisa on taas jo huomattavasti vanhemman ikäluokan nimi. Sen ikäiset ovat jo eläkkeellä. 

Vierailija
444/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Diktamen palkkaa näitä vanhempiakin Sirkka-Liisoja kunhan osaavat kirjoittaa latinaa lääketieteellistä sanastoa nettolyönti 30000/min. Osaavat ruotsin kieltä, ovat vähintään sairaanhoitajia. Tulospalkkaus. Pitää paukuttaa vähintään miljoona päivässä että saat edes jonkinlaisen lisän. Jos haluat opetusta, sitä et taatusti saa, pikkupomot juoruilevat eivätkä välitä hevon paskaa. Siksipä siellä vaihtuvuus onkin niin suurta. 

Vierailija
445/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alle 50 vuotiaat eivät osaa kirjoittaa ajatuksiaan suomenkielellä? 

Vierailija
446/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap suojatyöpaikoista kuullut? Niistä oikeista? Ei niitä milleen nuorille suoda!

Vierailija
447/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 vee ja pankissa töissä KAIKKI tehdään datalla.

Mitä  AP horisee? ? 

Vierailija
448/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 60+ "Sirkka-Liisa" opastaa uusien ohjelmistojen käytössä jopa alle 30-vuotiaita.

Vierailija
449/449 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo ikäluokka tekee kaikki ne softat meidän nuorempien käytettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän