Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
181/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella voi myös suunnitella rakenteita ja rakennuksia..

Vierailija
182/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M54 ja IT- taidot paremmat kuin koodareilla, tämän yllätyksenä huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut. 

Kertoo meidän kaikkitietävä palstajuniorimme Utu-Petteri, vm. 2000, posket innosta helottaen. Tässä hän vilkuttaa meille reippaasti:

https://media.tenor.com/hwndjXOe6t0AAAAC/ralph-los-simpson.gif

On se vaan nätti lapsi! 😍

Vierailija
184/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP!

Tiedätkö, kuinka kirjoitetaan vastaanottaja ja lähettäjä kirjekuoreen? Kuinka löydät papereita asiakirjamapista? Kuinka luetaan paperikarttaa? Kuinka kirjoitetaan kaunokirjoitusta? Kuinka edes kirjoitetaan oma allekirjoitus ilman tikkukirjaimia?! Niinpä. Sinä et tiedä. Me tiedämme tuon SEKÄ kaiken, mitä sinä väitit meidän osaavan vain haaveissamme.

Sukupolvesi vuoro on ottaa maailma haltuun parinkymmenen vuoden kuluttua, mutta arvaa mitä? Meidän on aika helppo ottaa se takaisin. 

Vierailija
185/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä paikassa oletettiin että jos tavallisessa teollisuusduunarityössä osaa käyttää tietokonetta, hallitsee myös työtuntien kirjaukset palkanlaskentaa varten kaikkine poikkeuksen poikkeuksineen ja sääntöineen, esim. sairauspoissaoloineen ja pekkasineen.

Mulle se oli niin sekava ja käsittämätön pykäläviidakko että en suostunut tekemään, ja perehdytyskään ei ollut mitenkään selkeää kun ei tuntunut kovin varmasti hallussa olevan kellään kyseinen systeemi. Ja kyse oli sentään toisten palkoista, varmasti olisi tullut huutoa jos joku virhe olisi tullut, samoin työnantajalta jos virhe olisi ollut työnantajan vahingoksi.

Vierailija
186/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä? Tämän päivän 50-vuotias todellakin osaa käyttää tietokonetta. Paremmin kuin moni 20 v.

Niin teidän fantasioissa.

Vierailija
187/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän 50:set oli alle 20-siä kun tietokoneet tulivat toimistoihin. Miksi he eivät osaisi hommia?

Vierailija
188/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneet on ne nyt sitten puhelimia, läppäreitä tai pönttömalleja ovat virta päälle ja menoksi . Toista se oli silloin kun minä nyt vanhus 70v niiden kanssa työkseni tappelin : ajurit, käyttikset, näytön ohjaimet, verkkokortit jne. Nehän piti suunnilleen formatoidakin ekaksi.

En silti epäile ettei joku Apotti olisi täyttä tuskaa. Älkää tekään luulko , että olette keksineet internetin tai verkon minkä päällä sitä somea tuijotatte.

Mummo

Vierailija
189/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä suojatyöpaikassa sinä olet? Mulla on jatkuvasti jotain uutta työn alla. Asennan itse omat ohjelmani (myös pomon koneelle ohjelmat asennan) sekä ajan päivytksen  ja mm. teen lisäosia käytössäni olevaan ammattiohjelmaan. Uusia ohjelmia on tullut opeteltua jatkuvasti. Mulle ATK-taidot ei tosin ole mitään Word ja Excel, vaan todella paljon enemmän. Kävin myös avoimen yliopiston tietotekniikka-osion 25 op ihan vain huvikseni pari vuotta sitten. Sain kaikisat 4-5, samoilla kursseilla oli päiväopiskelijoita. Aika alkeita, mutta kertauksena ihan kivaa ja tuli opeteltua C-kieltä. Olen toimistoassari, syksyllä 59 vuotta.  

Vierailija
190/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

It insinöörin mielestä normi tietokoneen käyttäjä ei osaa. Ehkä Sirkka Liisa ei halua olla atk tuki, koska palkattu atk tuki luistaa töistä ja Sirkka Liisa joutui paikkaamaan hänen töitään.

Vierailija
191/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä? Tämän päivän 50-vuotias todellakin osaa käyttää tietokonetta. Paremmin kuin moni 20 v.

Niin teidän fantasioissa.

*-nne

Vierailija
192/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos atk-taidot on windows, excel ja word, ne eivät kyllä ole kummoiset, mutta monelta nuorelta puuttuu myös nämä. Kuusi vuotta eläkkeelle ja suurimman osan päivästä teen hommia tietokoneella. Osaan myös useita kuvankäsittelyohjelmia, hallitsen kohtalisen hyvin CAD-ohjelmia 3 kpl osaan tietomallintaa (osa VeetiJannicoista ei edes tiedä mitä tietomallintaminen on), osaan vähän koodatakin vaikka ammatissani en sitä tarvitse. Kirjaukset eivät tuota vaikeuksia, sillä osaan laatia tietokantoja, tämäkin on aika peruskauraa mitä pitäisi jokaisen kaupallisen koulutuksen käyneen osata, ainakin jonkin verran. Osaan tehdä Excelillä makroja. Jotain unohtui, mutta tässä nyt yleisimmät. Pari sellaista aika harvinaista ohjelmaa on töissä, jotka on ostettu suoraan jenkeistä kun niillä ei ole Suomessa jälleenmyyjää.  

Vierailija
193/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmännyt samaan. Viimeksi tiistaina eräs ikäihminen jätti mulle lähes kaiken työn.

Vierailija
194/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö löpö. Missä tarvitaan tietotekniikkaa niin kaikki työssä olevat joutuvat opettelemaan. 

Vierailija
195/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen taso on samaa huttua kuin miksi nuoret on laiskoja? Jotkut on, jotkut ei. Sama pätee tähän, jotkut oppii ja omaksuu, jotkut sitten ei.

Vierailija
196/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

It insinöörin mielestä normi tietokoneen käyttäjä ei osaa. Ehkä Sirkka Liisa ei halua olla atk tuki, koska palkattu atk tuki luistaa töistä ja Sirkka Liisa joutui paikkaamaan hänen töitään.

Tämä. Olin itse takavuosina atk-tukihenkilönä ja sain kommentteja "kerrankin joku, joka osaa ja haluaa neuvoa". It-alalla ollaan todella ylimielisiä, jos tavallinen peruskäyttäjä ei osaa heidän ammattitermejään. Se on samaa luokkaa kuin sairaanhoitaja alkaisi haukkua heitä siitä, että eivät osaa itse ottaa itseltään verinäytteitä tai ommella haavaan tikkejä.  En ala edes yrittää hoitoalan termejä, koska en osaa niitä, joten otin helpot esimerkit.  

Vierailija
197/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän 50:set oli alle 20-siä kun tietokoneet tulivat toimistoihin. Miksi he eivät osaisi hommia?

80-luvun puolivälissä alkoi tulla henkilökohtaiset PC:t. 90-luvulla ne oli jo kaikilla, jotka töissään niitä tarvitsevat, eli käytännössä jokaisella toimistotyöntekijällä.  

Vierailija
198/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ohjelmoinut cobolilla siinä vaiheessa kun hiiri keksittiin.

Älä ainakaan mulle tule päätäsi aukomaan, noviisinpoikanen

- Marjatta 60 vee

Vierailija
199/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-insinöörejä ja elämätyönsä tietokoneen ääressä istuneita muitakin on jo pilvin pimein eläkkeellä. Luuleeko Veetit, että tietokoneet keksittiin 2009? 

Vierailija
200/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämän päivän valmiudet on helpompi oppia kuin 80-luvulla, jollion Crtl-alt-del tuhosi koko kiintolevyn sisällön. Ohjelmat on paljon automaattisempia ja helppokäyttöisempiä. Mä luulen, että moni mielestään täydellisesti Excelin - helppo esimerkki kun sitä käytetään niin monessa - ei edes tiedä, mitä kaikkea muuta sillä voi tehdä. Sillä voi tehdä  paljon muutakin kuin laskentakaavoja ja diagrammeja. t. Peruspirjo melkein 60 vuotta.  PS. En tunne ketään ikäistäni toimistohommissa olevaa, joka ei osaisi perusasioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän