Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
261/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten yksi osaaminen, jota nuoremmilla ei ole.

Osaan nimittäin kymmensormijärjestelmän. Siksi pystyn hoitamaan kirjoittamisen tietokoneella nuorempia nopeammin.

Minullakin on tuo taito, peräisin jo yläasteen konekirjoitustunneilta :-D

Mutta kyllä osa nuorisostakin osaa kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä. Kun oma lapseni oli siinä iässä, että opettelin käyttämään tietokonetta ja kirjoitteli sillä välillä tekstejäkin, niin taisin sanoa että kannattaisi kymmensormijärjestelmä opetella.

Hän löysikin netistä jonkun sivun, missä sitä pystyi harjoittelemaan. Siinä oli ruutu, jonka yläreunasta tipahteli kirjaimia ja niitä piti kirjoittaa näppäimistöltä sitä mukaa, kun niitä tipahteli. Oli ihan näppärä systeemi ja sillä tavalla meidän tyttö oppi kymmensormijärjestelmän.

Vierailija
262/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas ennakkoluuloinen ap:n avaus.

Suuri osa jopa seitsemänkymppisistä osaa käyttää tietokonetta. Riippuu paljon koulutuksesta ja työpaikasta minkälainen oma osaamisen taso on.

Myös nuorilla on vaikeuksia käyttää eri atk-ohjelmia, jos kännykällä vain pelaillaan ja surffaillaan somessa.

Koko ajan pitää opetella uutta, jos haluaa jatkossakin eläkeläisenä hoitaa arjen asioita netissä.

Nuori sukupolvi taitaa aliarvioida vanhempien ihmisten taitoja. 

Vierailija
264/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Joo, meidänkin firmassa kaikki +50 v suunnittelijat käyttävät kynää ja ruutupaperia robotteja suunnitellessaan. Myös softasuunnittelijat. Eivät he edes tiedä mikä tietokone on 😂😂😂😂

Eiku.. olihan niitä tietokoneita jo heidän lapsuudessaankin. Ei tietokone olekaan mikään nykyisten kolmekymppisten keksintö.

Vierailija
265/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämän päivän valmiudet on helpompi oppia kuin 80-luvulla, jollion Crtl-alt-del tuhosi koko kiintolevyn sisällön. Ohjelmat on paljon automaattisempia ja helppokäyttöisempiä. Mä luulen, että moni mielestään täydellisesti Excelin - helppo esimerkki kun sitä käytetään niin monessa - ei edes tiedä, mitä kaikkea muuta sillä voi tehdä. Sillä voi tehdä  paljon muutakin kuin laskentakaavoja ja diagrammeja. t. Peruspirjo melkein 60 vuotta.  PS. En tunne ketään ikäistäni toimistohommissa olevaa, joka ei osaisi perusasioita. 

Jonkinlainen jakaja osaamisen suhteen taitaa olla se, osaako tehdä Excelillä matopelin vai ei. Jos ei osaa tehdä Excelissä toimivaa matopeliä, niin ei ehkä olekaan niin kova Excel-guru kuin luulee olevansa.

Vierailija
266/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias ja opetellut vuoden sisällä kahdeksan eri ohjelmaa. Perehdytän myös uusia tulijoita ohjelmien käyttöön. Voitaisiinko vihdoin lopettaa ikään perustuva syrjintä??? Muihin syrjinnän muotoihin on jo tartuttu, mutta tämä yksi näyttää sitkeästi saavan aina tuulta alleen. 

Vierailija
267/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
268/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jr-1965 kirjoitti:

50-vuotias on vanha. Nainenkin jo vaihdevuosi ikäinen. On se kumma miten ihminen elää noin vahvoissa copetuksissa eikä hyväksy asiaa.

Voitko vastata, et milloin ne ehtookellot alkaa sulle soittaa?     

Heti kun löydät tiesi takaisin luokkahuoneeseesi sieltä koulunpihalta, neropatti. Kello soi sisään jo ajat sitten. Olet ollut jo hyvän aikaa ihan pihalla aivan yksiksesi, vaikket oletettavasti olekaan huomannut sitä itse.

Se kirjoitetaan muuten vaihdevuosi-ikäinen. Nyt äkkiä sisälle luokkaasi sieltä pihalta ennen kuin viimeisetkin oikeinkirjoitustaitosi katoavat!

Vierailija
269/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olem 58-vuotias ja opettelen uudet ohjelmat, kuten kaikki muutkin.

Ero on siinä, että tienaan palkkani töitä tekemällä enkä jatkuvilla sairauspoissaoloilla, kuten hätkähdyttävän monet nuoremmat.

Vierailija
270/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jr-1965 kirjoitti:

On se kumma kun 57 v vanhus ei pääse eläkkeelle 35v työuran tehtyään. 8 v viel lisää ois tehtävä. Kuten sanottu, on pysyttävä kärryllä ja ei kai sitten muutakaan voi. Enkä haluiskaan vielä pois, koska työ rytmittää elämää. Upeeta et mun työnantaja oli palkannu monta nuorta taloon. Me aletaan vanheta käsiin joka tapauksessa.           

Hei lapsi. Kun esität ikäistäsi vanhempaa, niin yritä myös kirjoittaa puhtaammin, kiitos.

Vierailija
271/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämän päivän valmiudet on helpompi oppia kuin 80-luvulla, jollion Crtl-alt-del tuhosi koko kiintolevyn sisällön. Ohjelmat on paljon automaattisempia ja helppokäyttöisempiä. Mä luulen, että moni mielestään täydellisesti Excelin - helppo esimerkki kun sitä käytetään niin monessa - ei edes tiedä, mitä kaikkea muuta sillä voi tehdä. Sillä voi tehdä  paljon muutakin kuin laskentakaavoja ja diagrammeja. t. Peruspirjo melkein 60 vuotta.  PS. En tunne ketään ikäistäni toimistohommissa olevaa, joka ei osaisi perusasioita. 

Jonkinlainen jakaja osaamisen suhteen taitaa olla se, osaako tehdä Excelillä matopelin vai ei. Jos ei osaa tehdä Excelissä toimivaa matopeliä, niin ei ehkä olekaan niin kova Excel-guru kuin luulee olevansa.

No siinäpä tehokasta työajan käyttöä, jos työssä tarvitsee exceliä lähinnä simppeleiden taulukoiden ja kuvioiden luontiin kuten useimmat. Oikein villinä päivänä sitten vaikka vähän laskukaavojakin.

Vierailija
272/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Joo, meidänkin firmassa kaikki +50 v suunnittelijat käyttävät kynää ja ruutupaperia robotteja suunnitellessaan. Myös softasuunnittelijat. Eivät he edes tiedä mikä tietokone on 😂😂😂😂

Eiku.. olihan niitä tietokoneita jo heidän lapsuudessaankin. Ei tietokone olekaan mikään nykyisten kolmekymppisten keksintö.

Ohjelmoitavat tietokoneet on keksitty 1940-luvulla.

Vierailija
273/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olem 58-vuotias ja opettelen uudet ohjelmat, kuten kaikki muutkin.

Ero on siinä, että tienaan palkkani töitä tekemällä enkä jatkuvilla sairauspoissaoloilla, kuten hätkähdyttävän monet nuoremmat.

Kännykällä istuvat naputtelemassa av: lle ettei vanhukset osaa mitään. Siinä välissä missä ehtivät tiktokilta ja instagramilta.

Vierailija
274/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vuonna 1998 ekan tietokoneeni 30-vuotiaana, jota en silloin osannut käyttää. 2000-luvun alussa mulla oli it-alan tutkinto suoritettuna ja olen käyttänyt tietokonetta nyt 25 vuotta tuntikaupalla joka päivä.

t. 55 v.

Vierailija
275/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin vuonna 1998 ekan tietokoneeni 30-vuotiaana, jota en silloin osannut käyttää. 2000-luvun alussa mulla oli it-alan tutkinto suoritettuna ja olen käyttänyt tietokonetta nyt 25 vuotta tuntikaupalla joka päivä.

t. 55 v.

Ja olen siis nainen. Sirkka-Liisat muuten ovat äitini sukupolven nimiä eli sotasukupolvea.

Vierailija
276/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.

Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.

Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.

kirjoitat että tietokoneet olisivat tulleet suomeen 1900 luvun alussa. wikipediasta kun vilkaisin, niin postisäästöpankki olisi ottanut ensi nimisen koneen käyttöön 1958.

Vierailija
277/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi +50 boomeri joka joutui just yhdelle 30-vuotiaalle opettamaan meidän Oracle dokumenttijärjestelmän käytön. Vedätkö tästä johtopäätösen, että kukaan 30- vuotias ei osaa teknisiä dokumentinhallintajärjestelmiä? Tämä järjestelmä otettiin meillä käyttöön puoli vuotta sitten...

Täällä yksi pian 50-vuotias, joka haluaisi tietää miksi ihmeessä tuo järjestelmä otettiin käyttöön?

Vierailija
278/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että toimisto-ohjelmat ovat maksullisia nykyään, niin ei semmoista kotikoneeseen turhan takia kannata hommata. Esim. vuonna 2001 ostamani PC:n mukana tuli Microsoft Works, kevyempi toimisto-ohjelmapaketti. Tulihan sillä jotain pientä tehtyä joskus.

Nyt mulla on Windows 10 läppärissä vain Windowsin Wordpad eikä taulukkolaskinta tai tietokantaohjelmia ollenkaan. Eipä kyllä suuremmin ole tarvettakaan, muuten kuin käyttötaidon ylläpitämiseksi.

No Googlen palveluissa olisi kyllä nettiselaimella käytettäviä toimistosovelluksia, taulukkolaskin mukaanlukien, eipä vaan ole tullut käytetyksi kun ei ole ollut tarvetta.

Vierailija
279/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että toimisto-ohjelmat ovat maksullisia nykyään, niin ei semmoista kotikoneeseen turhan takia kannata hommata. Esim. vuonna 2001 ostamani PC:n mukana tuli Microsoft Works, kevyempi toimisto-ohjelmapaketti. Tulihan sillä jotain pientä tehtyä joskus.

Nyt mulla on Windows 10 läppärissä vain Windowsin Wordpad eikä taulukkolaskinta tai tietokantaohjelmia ollenkaan. Eipä kyllä suuremmin ole tarvettakaan, muuten kuin käyttötaidon ylläpitämiseksi.

No Googlen palveluissa olisi kyllä nettiselaimella käytettäviä toimistosovelluksia, taulukkolaskin mukaanlukien, eipä vaan ole tullut käytetyksi kun ei ole ollut tarvetta.

Libre Officen saa maksutta.

Vierailija
280/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi +50 boomeri joka joutui just yhdelle 30-vuotiaalle opettamaan meidän Oracle dokumenttijärjestelmän käytön. Vedätkö tästä johtopäätösen, että kukaan 30- vuotias ei osaa teknisiä dokumentinhallintajärjestelmiä? Tämä järjestelmä otettiin meillä käyttöön puoli vuotta sitten...

Täällä yksi pian 50-vuotias, joka haluaisi tietää miksi ihmeessä tuo järjestelmä otettiin käyttöön?

Koska se tarvitaan dokumenttien laadulliseen hyväksyntämenettelyyn josta pitää jäädä jäljet ja globaali iso jenkkifirma päätti, että tämä on se mitä firmassa käytetään. Meillä on tarkat laatutarkistukset puolivuosittain eri tahojen puolesta ja jokaisesta dokusta pitää pystyä sanomaan, onko sen hyväksynnän tehty standardien mukaan. Että siksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme