Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
1/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö.tätä nyt on vaikea uskoa!

Vierailija
2/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦

Vierailija
4/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän perusteellako noin päättelet? Olen tuota ikäryhmää ja tehnyt IT-työtä liki koko työurani. Älytöntä yleistämistä. WT-piireissä toki noin ehkä on, mutta itse en tunne ainuttakaan, jopa äitini liki 90-v. hoitaa asiansa läppärillä.

Vierailija
5/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus miksi- kysymykseen on luonnollisesti se, ette kukaan vain jaksa puuttua asiaan. Näinhän työpaikoille syntyy mitä ihmeellisempiä tilanteita. Kenenkään palkkaa on vaikea lähetä leikkaamaan, ellei sitten yt- prosessin kautta henkilöä siirretä helpompaan tehtävään. 

Mutta yleistähän näissä sitten on se, että jos yt- prosessin kautta lähdetään väkeä vähentämään, on näiden ihmisten vaikea työllistyä uudelleen. 

Vierailija
6/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että tässä parin vuoden sisällä sattuisi sellainen ihmeasia, ettei minun enää tarvitsi oppia uusia IT-taitoja. Viimeksi viime viikolla olin uuden ohjelmiston koulutuksessa ja jatkokoulutukseen menossa kesäkuussa.

- 48 v, IT-alalla.

Vierailija
7/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän tyhmä? Tämän päivän 50-vuotias todellakin osaa käyttää tietokonetta. Paremmin kuin moni 20 v.

Vierailija
8/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saattaa nyt tulla sulle ap yllätyksenä, mutta meillä oli kyllä peruskoulussa ja lukiossa kasarilla ja ysärillä jo aateekoota.

Vierailija
9/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkansa. Meillä jokainen yli 50-vuotias joutuu osaamaan ja osaa IT-hommat.

Vierailija
10/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaat Petrit ja Minnat osaa todennäköisesti paremmin tietokoneet kuin ap itse.

Sirkka-Liisat on 80-vuotiaita.

Vierailija
11/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Vierailija
12/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Vierailija
13/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 55 ja käyttänyt tietokonetta 80-luvulta saakka :) Sirkka-Liisoja on joka ikäluokassa, työnantaja määrää tehtävät. Voihan olla että Sirkka-Liisa on erityisen hyvä aspa.

Vierailija
14/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Niin? Et sitten lukenut koko avausta. Ap on töissä tyyliin jossain kaupassa, jonne ei juuri koulutusta tarvitse. Etkö usko, että sinne olisi voinut unontua joku 50- vuotias, joka tuli duuniin ennen kuin it nykylaajudessaan löi läpi ja jäänyt sinne?

Joo, ei kaikki nuoretkaan osaa it taitoja, mutta ne taas mankuu päivät pitkät av- palstalla, mikseivät voi päästää toimistohommiin, kun niissä näitä taitoja vaaditaan. 

Vierailija
15/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Vierailija
16/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut. 

Vierailija
17/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa nyt tulla sulle ap yllätyksenä, mutta meillä oli kyllä peruskoulussa ja lukiossa kasarilla ja ysärillä jo aateekoota.

Jep, ja voisikin melkein sanoa, että monella 5-kymppisellä on monta kertaa paremmat IT-taidot kun "diginatiiveilla" parikymppisillä, joiden osaaminen rajoittuu lähinnä puhelimen käyttöön. (joo toki esim. pelaajat ja koodauksesta kiinnostuneet ovat asia erikseeen, mutta näin niin kuin isossa kuvassa)

Vierailija
18/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v ja mun ikäiset on Outeja ja Sareja ei mitään Sirkka-Liisoja tai Irmeleitä. Olen ihan yhtä näppärä tietokoneiden kanssa kuin kuka tahansa muukin. Sulla on ikäluokat sekaisin.

Vierailija
19/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodasin assemblerilla kasarilla. Veikkaan että aloittaja on koodannut konekielellä tasan nolla riviä.

t. 52v

Vierailija
20/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Niin, ja näissä ATK- luokkien olemassa olo tarkoitti sitä, että jokainen peruspirjo oppi 2020- luvun työelämävalmiudet? 

Kyllä kulle mullakin oli koulussa vapaaheoisena yläasteella ATK. Niillä dos- ohjelmataidoista en hyötynyt mitään. Yritä ymmärtää, että se peruspirjo kävi koulun 6 -7 keskiarvolla eikä todennäköisesti puhu esim. ruotsia, vaikka käytti siihen enemmän aikaa kun siihen atk- luokkaan kurkkimiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi