Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
201/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sitä omassa elämässäkin tarvitsee taitoja että osaa maksaa laskut, käydä omakannassa, verot, liput jne

Vierailija
202/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan sitä omassa elämässäkin tarvitsee taitoja että osaa maksaa laskut, käydä omakannassa, verot, liput jne

Samaa mietin. Omat seitsemänkymppiset vanhempani käyttävät mm. somea, verkkopankkia, Kantaa, verkkokauppoja ja digilehtiä ja täällä joku nero yrittää uskotella että 50-vuotias ei osaa käyttää tietokonetta. Hohhoijaa teidän lapsukaisten juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas näitä, jotka  luulee ettei mitään ole ollut ennen syntymäänsä. Koko tietotekniikan kehittäjät ovat vanhempia kuin 50v.

Vierailija
204/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä. Mä tiedän yli 80-vuotiaita, jotka eivät edes töissään ole pahemmin tietotekniikkaa tarvinneet, esim. yksi on ollut opettajana käytännön aineissa, mutta silti osaavat maksaa laskunsa ja jopa hoitaa yhdistyksen asioita koneella.  

Vierailija
205/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas näitä, jotka  luulee ettei mitään ole ollut ennen syntymäänsä. Koko tietotekniikan kehittäjät ovat vanhempia kuin 50v.

Jep ja sitten he luulevat, että me käytetään yhä 80-luvun CPM-koneita ja korppuja, kun emme pysy kehityksessä mukana :D 

Vierailija
206/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ehkä oli kolmen ennen kuin aloittaja syntyi. Kieltämättä rasittaa, koska koko ajan tulee uutta asiaa. Mutta olen jo hurahtanut tekoälyyn. Ei tarvitse googlata, kunhan vain chattaa. Olen reilusti yli 50v

Vierailija
207/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kehitys on nyt jossain määrin pysähtynyt. Uusien päivityksen myötä ei enää tule niin isoja muutoksia, kuin joskus 15 vuotta sitten. Lähinnä jotain voit yhdistää puhelimeesi juttuja yms. Mutta käytettävyyteen ei tule. Jossain määrin on alettu tehdä huononnuksia, esim. tulostuksia ei saa enää yhdellä näppäimellä monessakaan ohjelmassa, tarttee kaksi tai kolmekin klikkausta. Tosin tulostuksia oikeastaan tarvitseekaan vain harvoin mutta joskus on tilanne, että tarvitsee. 

Vierailija
208/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yli 50v. ja teen ICT-tukea useammalle valtion virastolle. Hämmästyttävää on, miten nuorempi sukupolvi on ihan pihalla ATK laitteista ja sovelluksien opettelusta. Osa ei tiedä edes mistä tietokone käynnistetään tai miten otetaan älyluuri käyttöön, vaikka olisi kirjalliset ohjeet naaman edessä. Yli 50v, porukka on sitäkin osaavampaa, koska on sitä sukupolvea, kun alettiin siirtämään paperityöt aikanaan 90-luvulla digitaaliseen muotoon. Tänä päivänä tietyissä viranomaistoiminnoissa tehdään duunit vain ja ainoastaan tietoteknisillä vehkeillä. Huono puoli on vain se, ettei ole nk. varajärjestelmiä, jos esim. tulee suurempia tietoliikennehäiriöitä tai kyberhäirintää tiettyihin toimintoihin (palveluestohyökkäykset jne.).

Vierailija
209/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan harvinainen tilanne, kun lähes kaikki tuon ikäiset kyllä osaavat käyttää tietokonetta. Onko tämä nyt sitten sillä tavalla ongelma, että muutkin haluaisivat tehdä mieluummin asiakaspalvelua? Kun itse ainakin olisin tyytyväinen, jos joku muu hoitaisi sen, ja ihan samalla palkalla, vaikka itsellä olisikin enemmän teknisiä taitoja.

Vierailija
210/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 52V. työkaveri, joka ei osaa edes työvuorojansa tulostaa tietokoneelta, jonkun muun pitää tehdä se hänelle. Saati sitten muista työssämme tarvittavista asioista jotka pitäisi tietokoneella hoitaa, vaikkei sen käyttö päätehtävämme ole. Mutta paljon jää tällä henkilöllä tekemättä kun on muka niin vaikeaa tietokoneen käyttäminen.

Vierailija
211/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että ap ja vastaavia kommentteja tehtailevat on töissä jossain valtion suojatyöpaikassa, minne normaalit ihmiset ei edes pieraise päin. Siellä käytetään vielä ATK-sanaa, jonka käyttäjille on naurettu jo 15 vuotta. Todennäköisesti ap ei pärjäisi tavanomaisessa yksityistyöpaikassa. Meilläkin on jokaisella admin-oikeudet ja omassa käytössä olevat ohjelmat pitää asentaa itse.  

Vierailija
212/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. lässyn lässyn sun tarinoilles. Joskus sä itsekkin täytät 50v. mitähän silloin mahdetaan vaatia. Viiskypänenhän on keski-ikänen, ei edes vanha.

Vierailija
213/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Vierailija
214/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin kytkimillä bittejä suoraan ferriittirengasmuistin muistipaikkoihin, vaihdettiin 12" levyasemiin vaihtopakkaa ja tallenneltiin nauhoille tai reikäkorteille silloin kun aloittajan isät ja äidit kiikkuivat omien isiensä kulkusissa.

Vierailija
215/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä liity it-asioihin mitenkään, mutta kyllä työelämässä on sellaisia noin 55-65v ihmisiä, joilla on suppeampi toimenkuva kuin muilla periaatteessa samaa työtä tekevillä, mutta sama palkka. Ainakin julkiseen sektoriin kytkeytyvillä työpaikoilla. Liittyy sellaiseen, että joskus 30+ vuotta sitten on palkattu vakkariksi ilman ihmeempää koulutusta avustaviin tehtäviin, ja myöhemmin on alettu vaatia enemmän osaamista ja kouluttaa kaikille laajempi toimenkuva. Mutta jos Jaana 59v (joo tiedän mitkä nimet on missäkin ikäluokassa suosittuja) ei ole siihen halukas, niin hän saa tehdä suppeampaa toimenkuvaa sen vuonna miekka ja kivi allekirjoitetun vakisopparin perusteella.

Vierailija
216/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitettiin kytkimillä bittejä suoraan ferriittirengasmuistin muistipaikkoihin, vaihdettiin 12" levyasemiin vaihtopakkaa ja tallenneltiin nauhoille tai reikäkorteille silloin kun aloittajan isät ja äidit kiikkuivat omien isiensä kulkusissa.

Aloittajan isä ja äiti on luultavasti ikäisesi boomeri. Kaiken lisäksi, haluatko mitalin?

Vierailija
217/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. lässyn lässyn sun tarinoilles. Joskus sä itsekkin täytät 50v. mitähän silloin mahdetaan vaatia. Viiskypänenhän on keski-ikänen, ei edes vanha.

Niin? Keski-ikäinen on vanha. Elämänsä ehtoo puolella jo.

Vierailija
218/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittäjät voivat olla, mutta eivät kaikki 50+ vuotiaat. Etenkään Suomessa.

Vierailija
219/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yksi näistä viiskymppisistä, joka ei välttämättä pärjää tietokoneiden kanssa. Mä putosin kehityksen kyydistä kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
220/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 52V. työkaveri, joka ei osaa edes työvuorojansa tulostaa tietokoneelta, jonkun muun pitää tehdä se hänelle. Saati sitten muista työssämme tarvittavista asioista jotka pitäisi tietokoneella hoitaa, vaikkei sen käyttö päätehtävämme ole. Mutta paljon jää tällä henkilöllä tekemättä kun on muka niin vaikeaa tietokoneen käyttäminen.

Todella vaikea uskoa tätä todeksi. Kävin ensimmäisen tietokonekurssin jo 30 vuotta sitten. 

N52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi