Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijabileet nykyään: Online-ilmiantolomake johon ilmoittaa "pienestäkin epämukavuudesta" bileissä/tapahtumissa

Vierailija
13.05.2023 |

Näin eilen somessa tarinan opiskelija-järjestöltä jonka hallituksessa itsekin aikoinaan olin. Siinä oli linkki tällaiseen ilmianto-lomakkeeseen ja oikein kannustettiin ilmiantamaan "slightest discomfort" eli pienikin epämukavuus.

Onkohan tämä selitys miksi niitä "ahdistelu"-tapauksia nykyään koko ajan myös yliopistoissa kun jo oikein kannustetaan tekemään ilmoitus pienestäkin? Tuskin on yhden järjestön keksimä asia vaan käsittääkseni ohjeet tulee ylioppilaskunnilta.

Kommentit (608)

Vierailija
121/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli tällä viikolla Akateeminen aurajokilaivuritutkinto. Itse muistan sen opiskeluajoiltani hulvattomana hauskanpitosekoiluna. Menin nostalgiankaipuisena googlaamaan tapahtuman sivuja. Siellä oli heti alussa häirintöyhdyshenkilöidem tiedot. Jotenkin tuli vähän hassu olo. Tapasin seurustelukumppanini niin et hän tuli haalaribileissä halaamaan. Nykyään tuo olisi vakavaa häirintää.

Sinä et varmaan kokenut sitä ahdistavana? Eihän tuo lomake tarkoita sitä, että kaikki pitää ilmoittaa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla olisi ollut ahdistava olo kun toinen tulee halaamaan, eikä hän pyynnöistä huolimatta lopeta. Sitten voit ilmoittaa siitä.

En kokenut ahdistavana en, mutta ajattelenkin tässä sitä kuinka moni nykyään kaiken tuon häirintävalistuksen vuoksi enää uskaltaa halata tuntematonta? Edes tuollaisissa hauskanpitobileissä.

Voin kertoa, että aina se ei todellakaan ole kivaa, jos tuntematon tulee halaamaan. Ei mua haittaa, jos häirintävalistuksen myötä sellainenkin vähenee. Tai jos ihmiset oppii (kännissäkin) vaikka kysymään, saako halata ennen kuin ryntää kimppuun.

Vierailija
122/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naiset voivat olla kiinnostuneita sinusta, valtaosa ei ole.

Yritä ymmärtää asia, myös kännissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tällaisia ilmoituksia tehdessään muistaa, että sekä ilmoittaja että alustan ylläpitäjä, ja jokainen joka jakaa viestiä edelleen, syyllistyy suurella todennäköisyydellä kunnianloukkaukseen. Suomen rikoslaki kun säädetään edelleen eduskunnassa ja tulkitaan tuomioistuimissa, ei ylioppilaskunnissa tai ainejärjestöissä.

Tuo on hyvä miesten muistaa, rikosilmoitusta vaan kehiin jos nainen esim kännissä tehnyt ilmoituksen ahdistelusta mutta asian selvityksen jälkeen ei perusteita epäillä ahdistelua. Silti on selkeä kunnianloukkaus miestä kohtaan koska aiheuttaa suurta mainehaittaa.

Nää on aika hankalia juttuja. Omana opiskeluaikana vajaa 10 vuotta sitten tapahtui sellainen hauska pikku kömmähdys, että olin eräissä bileissä koskettanut yhtä tuttua tyttöä molemmin käsin alaselkään, siis ilman mitään ahdistelutarkoitusta - olin vain sellaisessa humalaisen hövelissä mielentilassa, jossa ystävällismielinen sosiaalinen koskettelu tulee luonnostaan.

No, tyttö oli tämän kokenut ahdisteluna, mutta sen sijaan, että hän olisi sanonut siitä minulle suoraan, hän oli kertonut siitä vain kaikille muille vuosikurssin naispuolisille opiskelijoille, mistä seurasi sitten se, että sain koko opintojen ajaksi creepyn lääppijän maineen. Jos hän olisi sanonut minulle, että ei tykännyt kosketuksesta, olisin voinut pyytää anteeksi ja selventää, että ei ollut tarkoitus lääppiä, mutta ymmärrän kyllä, jos tilanne on hänelle ollut ahdistava.

Tuossa jostakin häirintäyhdyshenkilöstä tms. olisi voinut olla hyötyä siinä mielessä, että olisin saanut tilaisuuden kertoa oman puoleni asiasta. Se maineen menettäminen tuollaisen takia, että asiaa ei selvitetä ollenkaan, ei ole reilua sekään.

Tämä. Myös miehen kannalta olisi ollut parempi saada asia keskustelua ja sovittua.

Ongelmahan näissä on se ,että onko se humalainen riittävän tolkuissaan ymmärtääkseen mitä tuli tehtyä. Toki jälkikäteen asia olisi kannattanut selvittää puolin ja toisin.

Vierailija
124/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisiä ei enää opeteta sietämään "pienintäkään epämukavuutta" ja kaikesta täytyy loukkaantua?

Tällä pienellä epämukavuudella tarkoitan, että baarissa joku tuntematon (sinun mielestäsi epäviehättävä) tulee juttelemaan, mutta lähtee menemään, jos sanot haluavasi viettää iltaa tuttujen kesken tai muuta sellaista. Tai joku vahingossa tönäisee sinua. Tai joku haluaa tanssia kanssasi, sinua ei kiinnosta, joten tämä ihminen poistuu ja etsii jonkun jonka kanssa tanssia. 

Oikeisiin ahdistelutapauksiin pitää tietenkin puuttua (puristelu, haukkuminen, uhkailu ja muut vastaavat), mutta miksi siitäkin pitää loukkaantua (ja tehdä ahdisteluilmoitus) jos joku sinusta ei-viehättävä henkilö lähestyy sinua ja poistuu, jos ilmoitat olevasi epäkiinnostunut tekemään lähempää tuttavuutta?

Kukaan ei ole sitä mieltä, että kuvaamasi asiat ovat ahdistelua. Voit siis olla huoleti, kyllä naiset edelleen joutuu sietämään tuollaista. Samoin kuin sitä ihan "oikeaa" ahdistelua, kaikista varotoimista huolimatta. Ei ole tarvetta rakennella olkiukkoja.

Vierailija
125/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli tällä viikolla Akateeminen aurajokilaivuritutkinto. Itse muistan sen opiskeluajoiltani hulvattomana hauskanpitosekoiluna. Menin nostalgiankaipuisena googlaamaan tapahtuman sivuja. Siellä oli heti alussa häirintöyhdyshenkilöidem tiedot. Jotenkin tuli vähän hassu olo. Tapasin seurustelukumppanini niin et hän tuli haalaribileissä halaamaan. Nykyään tuo olisi vakavaa häirintää.

Sinä et varmaan kokenut sitä ahdistavana? Eihän tuo lomake tarkoita sitä, että kaikki pitää ilmoittaa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla olisi ollut ahdistava olo kun toinen tulee halaamaan, eikä hän pyynnöistä huolimatta lopeta. Sitten voit ilmoittaa siitä.

En kokenut ahdistavana en, mutta ajattelenkin tässä sitä kuinka moni nykyään kaiken tuon häirintävalistuksen vuoksi enää uskaltaa halata tuntematonta? Edes tuollaisissa hauskanpitobileissä.

Ehkä kantsii kysyä ennenkuin halaa? Niin teen itse.

Tuo luvan kysyminen sopii virallisiin tilaisuuksiin. Joihinkin opiskelijabileisiin taas jäykistely ei ehkä niinkään sovi. Toki pitää osata vähän lukea ihmisiä. Kaiken spontaanisuuden loppuminen vie kyllä osansa pois hauskanpidosta. Miettii vaikka jotain MM-jääkiekkovoittoakin. Sielläkin juhlahumussa usein halaillaan tuntemattomia ja taputellaan selkään. Vähän hullulta tuntuisi aina pysähtyä ensin lupaa kysymään.

Kyllä luvan kysyminen sopii ihan tilanteeseen kuin tilaanteeseen. Äänensävy ym määrittää sen, tuleeko siitä muodollinen vai rento fiilis. Mua on tullut jossain teknobileissäkin tuntemattomat halaamaan, ja hekin on osanneet kysyä luvan vaikka ovat olleet tuhannen tuiterissa. Ei pilannut tunnelmaa, päinvastoin, ilman luvan kysymistä en olisi todellakaan ottanut hyvin, että joku syöksyy jostain yhtäkkiä halaamana. Kun kysyy luvan, ollaan molemmat tasavertaisina siinä tilanteessa, ja tulee olo, että toinen kunnioittaa minua.

Vierailija
126/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yritä nykyajan treffaajat ja joka asiasta wokettavat. Miten ihmeessä tapaatte koskaan tulevia puoliskojanne, kun käyttäydytte kuin robotit? Ehkä on hyvä, että loppupeleissä olette yksin lomakkeittenne kanssa.

Vierailija
127/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ahdistele, ei syytä paniikkiin, ap.

Jos asia olisi noin yksinkertainen, sama asia olisi sanoa "Kyllä minua saa kuvata, kun minulla ei ole mitään salattavaa."

Vierailija
128/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään kun syntyvyys laskee. Tällaiset bileet on juuri niitä, mistä nuorena sen kumppanin löytää mutta eihän kukaan yhtäänkään epävarmempi mies enää uskalla lähestyä ketään jos pelkkä moikkauskin voidaan kokea epämukavana.

Ai sun mielestä on ok että saa käydä käsiksi tisseihin ,perseeseen ja hasroväliin ja muutenkin lähennellä,jos toinen ei halua? Ja tästä syystä syntyvyys on laskussa?

Syntyvyys on laskussa koska naiset eivät halua enää koriorjan asemaan. Parisuhde vie enemmän,kun antaa. Koska naisen urakehitys tyssää lapsiin,ja koska nuorten naisten on vaikea saada vakituisia töitä. Koska kotityöt ja lastenhoito ovat edelleen naisen vastuulla. Koska mies on vapaamatkustaja perheissä.

Vierailija
129/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte miespuolisen opiskelijan mielipiteen tähän, niin meidän mielestämme tämä homma on mennyt täysin yli ja naurettavaksi. Meillä on omassa ainejärjestössä "poikaporukka", jonka kesken nuo bileet vietetään. Jos haluaa läheisyyttä tai sutinaa jatkoilla, niin nekin hoidetaan keskenämme ja annetaan tyttöjen ahdistua itsekseen. Pienen alkuoutouden jälkeen miestenväliset hommat alkavat tuntua jopa paljon luontevammilta, kun ei koko aikaa tarvitse jännittää, että ahdistuuko toinen tai tykkääkö siitä tai tästä.

M22

Vierailija
130/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ahdistele, ei syytä paniikkiin, ap.

Jos asia olisi noin yksinkertainen, sama asia olisi sanoa "Kyllä minua saa kuvata, kun minulla ei ole mitään salattavaa."

Millä perusteella olisi sama asia, kun nuo päinvastoin ovat kaksi eri asiaa?

Vierailija
131/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sekavasti käyttäytynyt mies hyökkäsi turkulaistytön kimppuun Hansakorttelissa lauantai-iltana. Mies riuhtaisi 16-vuotiaan nuoren luokseen ja puristi tätä tiukasti kädestä. Tilanne keskeytyi sivullisten väliintulon ansiosta. Tyttö kertoo välikohtauksen olleen todella pelottava."

Mitä oikeasti tapahtui:

... välikohtauksessa ei voida puhua käsiksi käymisestä tai hyökkäyksestä. Valvontakameratallenteiden mukaan tuulikaapissa oleva päihtynyt mies horjahtaa tyttöä kohti ottaen tästä tukea.

Tuo ei ollut ahdistelua eikä edellytä ilmoitusta/valitusta, mutta ymmärrän hyvin, että känniläisen vahinkoyllätyshorjahdus päälle voi tuntua hyvinkin pelottavalta. 

Vierailija
132/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tällaisia ilmoituksia tehdessään muistaa, että sekä ilmoittaja että alustan ylläpitäjä, ja jokainen joka jakaa viestiä edelleen, syyllistyy suurella todennäköisyydellä kunnianloukkaukseen. Suomen rikoslaki kun säädetään edelleen eduskunnassa ja tulkitaan tuomioistuimissa, ei ylioppilaskunnissa tai ainejärjestöissä.

Tuo on hyvä miesten muistaa, rikosilmoitusta vaan kehiin jos nainen esim kännissä tehnyt ilmoituksen ahdistelusta mutta asian selvityksen jälkeen ei perusteita epäillä ahdistelua. Silti on selkeä kunnianloukkaus miestä kohtaan koska aiheuttaa suurta mainehaittaa.

Nää on aika hankalia juttuja. Omana opiskeluaikana vajaa 10 vuotta sitten tapahtui sellainen hauska pikku kömmähdys, että olin eräissä bileissä koskettanut yhtä tuttua tyttöä molemmin käsin alaselkään, siis ilman mitään ahdistelutarkoitusta - olin vain sellaisessa humalaisen hövelissä mielentilassa, jossa ystävällismielinen sosiaalinen koskettelu tulee luonnostaan.

No, tyttö oli tämän kokenut ahdisteluna, mutta sen sijaan, että hän olisi sanonut siitä minulle suoraan, hän oli kertonut siitä vain kaikille muille vuosikurssin naispuolisille opiskelijoille, mistä seurasi sitten se, että sain koko opintojen ajaksi creepyn lääppijän maineen. Jos hän olisi sanonut minulle, että ei tykännyt kosketuksesta, olisin voinut pyytää anteeksi ja selventää, että ei ollut tarkoitus lääppiä, mutta ymmärrän kyllä, jos tilanne on hänelle ollut ahdistava.

Tuossa jostakin häirintäyhdyshenkilöstä tms. olisi voinut olla hyötyä siinä mielessä, että olisin saanut tilaisuuden kertoa oman puoleni asiasta. Se maineen menettäminen tuollaisen takia, että asiaa ei selvitetä ollenkaan, ei ole reilua sekään.

Kun kuvailet käytöstäsi "hauskaksi kömmähdykseksi" niin lienee selvää että sievistelevä ilmaisusi "kosketin alaselkään" tarkoittaa että tarrasit perseeseen kiinni. Tulkintaa puoltaa se että tyttö kertoi kaikille sinun olevan ahdistelija. Katsos, toisin kuin miehet, minä luotan täysin naisten suhteellisuudentajuun.

Hauskalla pikku kömmähdyksellä viittasin ironisesti siihen, että asia paisui tarpeettoman suuriin mittasuhteisiin, koska sitä ei selvitetty.

Perseeseen tarraamisen jne. muut vastaavat tulkinnat jätän omaan arvoonsa, koska en aio alkaa tapella vauvafoorumilla siitä, mitä oikeasti tapahtui, mutta tuo asenne on kyllä oivallinen esimerkki siitä ajatustavasta, miksi alunperinkin jouduin leimatuksi. Pahoittelen, jos nyt loukkaan jotain, mutta kun humalaiset bilenaiset pääsevät oikein joukolla vatvomaan sitä, miten se Timppa-Eerik lääppi Milla-Kristiinaa, niin kyllähän se lopputulos tiedetään, eikä se ole Timppa-Eerikin kannalta yhtään hyvä juttu.

Vierailija
133/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte miespuolisen opiskelijan mielipiteen tähän, niin meidän mielestämme tämä homma on mennyt täysin yli ja naurettavaksi. Meillä on omassa ainejärjestössä "poikaporukka", jonka kesken nuo bileet vietetään. Jos haluaa läheisyyttä tai sutinaa jatkoilla, niin nekin hoidetaan keskenämme ja annetaan tyttöjen ahdistua itsekseen. Pienen alkuoutouden jälkeen miestenväliset hommat alkavat tuntua jopa paljon luontevammilta, kun ei koko aikaa tarvitse jännittää, että ahdistuuko toinen tai tykkääkö siitä tai tästä.

M22

Tämä on erinomainen ratkaisu ja naisten puolesta kiitän sinua ja kumppaneitasi. Toivotamme teille mukavia yhteisiä hetkiä. Toivomme että keräätte mukaan mahdollisimman paljon lisää sellaisia miehiä, joiden mielestä homma on mennyt naurettavaksi.

Vierailija
134/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekavasti käyttäytynyt mies hyökkäsi turkulaistytön kimppuun Hansakorttelissa lauantai-iltana. Mies riuhtaisi 16-vuotiaan nuoren luokseen ja puristi tätä tiukasti kädestä. Tilanne keskeytyi sivullisten väliintulon ansiosta. Tyttö kertoo välikohtauksen olleen todella pelottava."

Mitä oikeasti tapahtui:

... välikohtauksessa ei voida puhua käsiksi käymisestä tai hyökkäyksestä. Valvontakameratallenteiden mukaan tuulikaapissa oleva päihtynyt mies horjahtaa tyttöä kohti ottaen tästä tukea.

Tuo ei ollut ahdistelua eikä edellytä ilmoitusta/valitusta, mutta ymmärrän hyvin, että känniläisen vahinkoyllätyshorjahdus päälle voi tuntua hyvinkin pelottavalta. 

Olet varmasti mies kun et tiedä, miten usein noita "vahinkoja" sattuu humalaisille miehille, kun lähellä on nuori nainen.

Vierailija
135/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, huvittavaa kun tietää että moni näistä tiukkis-tytöistä jotka kirkuvat pienemmästäkin vahinko kosketuksesta kuitenkin myyvät itseään jossain OF:ssa..hoh hoi. 

Vierailija
136/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikeasti tapahtui:

Olet varmasti mies kun et tiedä, miten usein noita "vahinkoja" sattuu humalaisille miehille, kun lähellä on nuori nainen.

Valista toki meitä tietämättömiä. Kuinka usein?

Vierailija
137/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyyhkistä kun et saanutkaan ahdistella rauhassa ja sait ihan ansaitun maineen asiasta. 

Mustamaalaaminen on aina tyhmää ja lapsellista. Kädet alaselällä ei kuulosta järkyttävältä asialta kuitenkaan. Parempi olisi sanoa suoraan siinä tilanteessa, vaikka en itsekään aina nuorempana ole rohjennut sanoa. 

Vierailija
138/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä saimmekin ahdistelijan näkökulman asiaan. Oli täysi väärinkäsitys että toista kopeloivaa ihmistä pidettiin ahdistelijana ja oli ihan hirveä vääryys kun ahdistelun kohde ei salannut tekoa.

Maineesi meni ihan aiheesta. Et näköjään oppinut mitään.

Kerran virhe (kädet alaselällä), ja hyvä vaan että menee maine? 

Onneksi olen vanha kääkkä jo, mutta pahalta tuntuu tämä nykyihmisten tuomitsevuus. Pikku virhe ja anteeksi ei anneta ikinä? Kylmää on.

Vierailija
139/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, kyllä miehillä on nykyään vaikeaa, kun ei saa enää ahdistella naisia. Tsemppiä teille kaverit, mitäs jos opettelisitte lähestymään naisia muuten kuin olemalla creepy ja puristamalla perseestä?

Ei toimi. Vaikka tarjoaisit käsipäivää ja kehuisit marinin hallitusta niin akan silmissä välähtää oitis tilaisuus tuhota miehen maine ja ura. Siitä naiset nykyään riemunsa saavat.

Vierailija
140/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kuin Saudi-Arabiassa. Naiset ja miehet eri paikoissa ja eri aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme