Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijabileet nykyään: Online-ilmiantolomake johon ilmoittaa "pienestäkin epämukavuudesta" bileissä/tapahtumissa

Vierailija
13.05.2023 |

Näin eilen somessa tarinan opiskelija-järjestöltä jonka hallituksessa itsekin aikoinaan olin. Siinä oli linkki tällaiseen ilmianto-lomakkeeseen ja oikein kannustettiin ilmiantamaan "slightest discomfort" eli pienikin epämukavuus.

Onkohan tämä selitys miksi niitä "ahdistelu"-tapauksia nykyään koko ajan myös yliopistoissa kun jo oikein kannustetaan tekemään ilmoitus pienestäkin? Tuskin on yhden järjestön keksimä asia vaan käsittääkseni ohjeet tulee ylioppilaskunnilta.

Kommentit (608)

Vierailija
161/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bileissä joku ällö sanoi anteeksi kun hieman tönäs mua kun meni baaritiskille. Mä niin tein heti ilmoituksen härinnästä ja se kehoitti tekeen rikosilmoituksen raiskauksesta. Tein heti rikosilmoituksen, se joutuu niin vankilaan ja maksaan mulle satoja miljoonia.

Vierailija
162/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Hävytöntä että tarjotaan tällainen kiusantekokanava. Minä en opiskeluaikoinani käynyt yksissäkään "bileissä". Mutta ajatella jos olisin kerrankin uskaltautunut paikalle ja naiset olisivat pistäneet lomakkeet laulamaan? Moni nainen nimittäin vihasi minua pelkän pärstäkertoimeni ja epämuodikkaiden vaatteideni takia.

Kamalaa. En osaa naisena edes kuvitella, miten hirveää olisi mennä julkiselle paikalle ja pelätä, että vastakkainen sukupuoli yrittää vahingoittaa tai nöyryyttää minua. Tuollaista pitäisi pelätä koko ajan, joka paikassa. Osaatteko edes kuvitella, naiset, millaista tuollainen elämä olisi!?

No ei minun elämä ainakaan tuollaista ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä opiskelijoista tulee valmistuttuaan aivan mahtavia työkavereita. Se on uli uli ja vali vali joka ikisestä asiasta. 

Vierailija
164/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin noissa incelnaisten elähtäneissä miesviha"juhlissa" kukaan käy. Aina voi silti tietysti lappuun kirjoitella niiden opiskelijamiesten nimiä, jotka viettävät sivistyneesti iltaansa perheensä kanssa. Kateus on naisille tyypillistä, ja perätön juoruilu. Moni lähinnä sukupuolensa vuoksi saanut opiskelupaikan näistä.

Vierailija
165/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisiä ei enää opeteta sietämään "pienintäkään epämukavuutta" ja kaikesta täytyy loukkaantua?

Tällä pienellä epämukavuudella tarkoitan, että baarissa joku tuntematon (sinun mielestäsi epäviehättävä) tulee juttelemaan, mutta lähtee menemään, jos sanot haluavasi viettää iltaa tuttujen kesken tai muuta sellaista. Tai joku vahingossa tönäisee sinua. Tai joku haluaa tanssia kanssasi, sinua ei kiinnosta, joten tämä ihminen poistuu ja etsii jonkun jonka kanssa tanssia. 

Oikeisiin ahdistelutapauksiin pitää tietenkin puuttua (puristelu, haukkuminen, uhkailu ja muut vastaavat), mutta miksi siitäkin pitää loukkaantua (ja tehdä ahdisteluilmoitus) jos joku sinusta ei-viehättävä henkilö lähestyy sinua ja poistuu, jos ilmoitat olevasi epäkiinnostunut tekemään lähempää tuttavuutta?

Kukaan ei ole sitä mieltä, että kuvaamasi asiat ovat ahdistelua. Voit siis olla huoleti, kyllä naiset edelleen joutuu sietämään tuollaista. Samoin kuin sitä ihan "oikeaa" ahdistelua, kaikista varotoimista huolimatta. Ei ole tarvetta rakennella olkiukkoja.

En olisi kyllä tästä samaa mieltä. Kyllä minustakin tuollainen nimetön ilmianto lappu, jossa kehotetaan kaikenlainen epämääräinen epämukavuus ilmiantamaan on oikeasti vähän vaarallista. Kyllä nykynuorille mielestäni aika paljon syötetään tätä ajatusta, että kaikki epämukavat tunteet on helposti jonkun muun syytä. Tuo yhdyshenkilö on mielestäni ihan hyvä idea kyllä ja ok kertoa, että sellainen on saatavilla mutta tuollainen jatkuva teroittaminen Aivan kuin ei olisi normaalia ja automaattista olettaa ettei kaikenlainen p*rseily ole sallittua.

Minusta vaarallista olisi, jos edelleen osoittaisimme nuorille naisille että he ovat arvottomia ja heitä saa ahdistella. Hyvä kun tämä alkaa viimein muuttua.

Niin olisi. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.

Vierailija
166/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, kyllä miehillä on nykyään vaikeaa, kun ei saa enää ahdistella naisia. Tsemppiä teille kaverit, mitäs jos opettelisitte lähestymään naisia muuten kuin olemalla creepy ja puristamalla perseestä?

Eihän tuossa puhuttu vain seksuaalisesta ahdistelusta. Epämukavuutta voi aiheuttaa esimerkiksi toisen kömpelyys sosiaalisissa tilanteissa. Onko sitten reilua, että tällaisista tehdään ilmiantoja. Itse esim nuorena tuijotin maanisesti kaikkia silmiin, kun en osannut olla "normaalisti". Voin kuvitella, miten se tulkittaisiin nykyaikana.

Vierailija
167/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisiin ahdistelutapauksiin pitää tietenkin puuttua (puristelu, haukkuminen, uhkailu ja muut vastaavat), mutta miksi siitäkin pitää loukkaantua (ja tehdä ahdisteluilmoitus) jos joku sinusta ei-viehättävä henkilö lähestyy sinua ja poistuu, jos ilmoitat olevasi epäkiinnostunut tekemään lähempää tuttavuutta?

Mutta jos nainen vaikka ilmoittaa että "painu h*lvettiin ja t*pa itses senkin k*ppanaamanen p*skiainen!"? Enkö minä silloin voi tehdä ilmoituksen?

Vierailija
168/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteks te tajuu, menin bussiin ja mun jälkeen tuli joku vituperverssi, se iha taattu tuijotti mun bebaa ja ajatteli jotai. Bussikuskikii tuijotti mu tisui, iha varmaa tuijotti. Mä niin tein rikosilmoituksen raiskauksestaaa.

Vierailija
169/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä opiskelijoista tulee valmistuttuaan aivan mahtavia työkavereita. Se on uli uli ja vali vali joka ikisestä asiasta. 

Minä en rekrytoisi ketään, jolla on liikaa kursseja jostakin intersektionaalisuudesta ja Pride-lippu joka ikisessä some-postauksessa.  Ihan vain työrauhan takia.

Vierailija
170/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Hävytöntä että tarjotaan tällainen kiusantekokanava. Minä en opiskeluaikoinani käynyt yksissäkään "bileissä". Mutta ajatella jos olisin kerrankin uskaltautunut paikalle ja naiset olisivat pistäneet lomakkeet laulamaan? Moni nainen nimittäin vihasi minua pelkän pärstäkertoimeni ja epämuodikkaiden vaatteideni takia.

Kamalaa. En osaa naisena edes kuvitella, miten hirveää olisi mennä julkiselle paikalle ja pelätä, että vastakkainen sukupuoli yrittää vahingoittaa tai nöyryyttää minua. Tuollaista pitäisi pelätä koko ajan, joka paikassa. Osaatteko edes kuvitella, naiset, millaista tuollainen elämä olisi!?

Ilku vain. Mutta tiedä että olen nykyään sairaseläkkeellä mt-ongelmieni takia. Eli painappa sinä nainen nyt vain töitä että on varaa elättää minut.

Sitähän me naiset olemme tehneet aikojen alusta. Hoitaneet ja elättäneet kelvottomat miehet.

Kovin vaikutat kärttyisältä. Mutta olet osaltasi pitänyt huolen että olen Kelvoton eli suu suppuun.

Vierailija
171/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli tällä viikolla Akateeminen aurajokilaivuritutkinto. Itse muistan sen opiskeluajoiltani hulvattomana hauskanpitosekoiluna. Menin nostalgiankaipuisena googlaamaan tapahtuman sivuja. Siellä oli heti alussa häirintöyhdyshenkilöidem tiedot. Jotenkin tuli vähän hassu olo. Tapasin seurustelukumppanini niin et hän tuli haalaribileissä halaamaan. Nykyään tuo olisi vakavaa häirintää.

Sinä et varmaan kokenut sitä ahdistavana? Eihän tuo lomake tarkoita sitä, että kaikki pitää ilmoittaa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla olisi ollut ahdistava olo kun toinen tulee halaamaan, eikä hän pyynnöistä huolimatta lopeta. Sitten voit ilmoittaa siitä.

En kokenut ahdistavana en, mutta ajattelenkin tässä sitä kuinka moni nykyään kaiken tuon häirintävalistuksen vuoksi enää uskaltaa halata tuntematonta? Edes tuollaisissa hauskanpitobileissä.

Ehkä kantsii kysyä ennenkuin halaa? Niin teen itse.

Tuo luvan kysyminen sopii virallisiin tilaisuuksiin. Joihinkin opiskelijabileisiin taas jäykistely ei ehkä niinkään sovi. Toki pitää osata vähän lukea ihmisiä. Kaiken spontaanisuuden loppuminen vie kyllä osansa pois hauskanpidosta. Miettii vaikka jotain MM-jääkiekkovoittoakin. Sielläkin juhlahumussa usein halaillaan tuntemattomia ja taputellaan selkään. Vähän hullulta tuntuisi aina pysähtyä ensin lupaa kysymään.

Kyllä luvan kysyminen sopii ihan tilanteeseen kuin tilaanteeseen. Äänensävy ym määrittää sen, tuleeko siitä muodollinen vai rento fiilis. Mua on tullut jossain teknobileissäkin tuntemattomat halaamaan, ja hekin on osanneet kysyä luvan vaikka ovat olleet tuhannen tuiterissa. Ei pilannut tunnelmaa, päinvastoin, ilman luvan kysymistä en olisi todellakaan ottanut hyvin, että joku syöksyy jostain yhtäkkiä halaamana. Kun kysyy luvan, ollaan molemmat tasavertaisina siinä tilanteessa, ja tulee olo, että toinen kunnioittaa minua.

No just. Juu, ei syöksytä jostain yhtäkkiä halaamaan, mutta kyllä mä pitäisin outona jos multa lupa kysyttäis jossain raveissa tai bileissä ylipäätään halaamiseen. Mistä lähtien halaus on ollut ahdistelua?

Näin euroviisuiltana juuri muistelin lämmöllä Lordin voittoiltaa. Baarissa kaikki halasivat kaikkia ja kadulla vaihdettiin pusuja poskille. Eipä tapahdu varmasti enää.

Vierailija
172/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli tällä viikolla Akateeminen aurajokilaivuritutkinto. Itse muistan sen opiskeluajoiltani hulvattomana hauskanpitosekoiluna. Menin nostalgiankaipuisena googlaamaan tapahtuman sivuja. Siellä oli heti alussa häirintöyhdyshenkilöidem tiedot. Jotenkin tuli vähän hassu olo. Tapasin seurustelukumppanini niin et hän tuli haalaribileissä halaamaan. Nykyään tuo olisi vakavaa häirintää.

Sinä et varmaan kokenut sitä ahdistavana? Eihän tuo lomake tarkoita sitä, että kaikki pitää ilmoittaa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla olisi ollut ahdistava olo kun toinen tulee halaamaan, eikä hän pyynnöistä huolimatta lopeta. Sitten voit ilmoittaa siitä.

En kokenut ahdistavana en, mutta ajattelenkin tässä sitä kuinka moni nykyään kaiken tuon häirintävalistuksen vuoksi enää uskaltaa halata tuntematonta? Edes tuollaisissa hauskanpitobileissä.

Ehkä kantsii kysyä ennenkuin halaa? Niin teen itse.

Tuo luvan kysyminen sopii virallisiin tilaisuuksiin. Joihinkin opiskelijabileisiin taas jäykistely ei ehkä niinkään sovi. Toki pitää osata vähän lukea ihmisiä. Kaiken spontaanisuuden loppuminen vie kyllä osansa pois hauskanpidosta. Miettii vaikka jotain MM-jääkiekkovoittoakin. Sielläkin juhlahumussa usein halaillaan tuntemattomia ja taputellaan selkään. Vähän hullulta tuntuisi aina pysähtyä ensin lupaa kysymään.

Kyllä luvan kysyminen sopii ihan tilanteeseen kuin tilaanteeseen. Äänensävy ym määrittää sen, tuleeko siitä muodollinen vai rento fiilis. Mua on tullut jossain teknobileissäkin tuntemattomat halaamaan, ja hekin on osanneet kysyä luvan vaikka ovat olleet tuhannen tuiterissa. Ei pilannut tunnelmaa, päinvastoin, ilman luvan kysymistä en olisi todellakaan ottanut hyvin, että joku syöksyy jostain yhtäkkiä halaamana. Kun kysyy luvan, ollaan molemmat tasavertaisina siinä tilanteessa, ja tulee olo, että toinen kunnioittaa minua.

No just. Juu, ei syöksytä jostain yhtäkkiä halaamaan, mutta kyllä mä pitäisin outona jos multa lupa kysyttäis jossain raveissa tai bileissä ylipäätään halaamiseen. Mistä lähtien halaus on ollut ahdistelua?

Minä myös. Kyllä tietynlainen koskettelu nyt vain sen enempää ajattelematta kuuluu sosiaaliseen kanssa käymiseen. Ja ei, en tarkoita että per*eestä puristelu on sitä. Jos joku halaa ystävällisesti, vaikka se ei olisi ollutkaan päällimmäisenä mielessä mitä pahaa siinä nyt on tapahtunut? 

Mun mielestä nämä kaikki luvan kysymiset joka asiasta on vähän sellaista sosiaalisen kanssa käymisen ja tilannetajun köyhdyttämistä. Saanko kätellä, saanko koskettaa kättäsi, saanko taputtaa olkaasi, saanko halata, saanko suudella. Aika vaikeaa loppujen lopuksi.

Vierailija
173/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Älä viitsi. En ole tuollaista kohdannut koskaan, vaikka olen nainen. Ahdistelua olen kyllä kokenut, mutta onneksi sitäkin vain kahden käden sormilla laskettava määrä (tarttumista, kourimista, huutelua, paljastelua).

Vierailija
174/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parempi olisi että yhdyshenkilölle pitäiis ilmoittaa suullisesti tilanne, jos puhutaan paikan päällä tehtävästä ilmotuksesta. Ymmärrän lomakkeen tarpeen jälkikäteen, niitä voi sitten rauhassa setviä jos on jotain ollut. Mutta paikan päällä tuossa on kyllä vähän riski lomakkeen väärinkäyttöön. On ihan fakta että korkeakouluissakin kiusaamista esiintyy, yleensä nimenomaan sellaista ryhmästä pois jättöä ja syrjimistä, somekisaamistakin.

Vierailija
175/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en rekrytoisi ketään, jolla on liikaa kursseja jostakin intersektionaalisuudesta ja Pride-lippu joka ikisessä some-postauksessa.  Ihan vain työrauhan takia.

Tämä. Näiden pillin mukaan pitäisi sitten hyppiä tai olet "ahdistelija" tai muuten vain per*eestä. Siitähän tässä ilmiantokulttuurissa nykyään on kysymys.

Vierailija
176/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

No ei minun elämä ainakaan tuollaista ole.

Uskotko että se mitätöi maailmanlaajuisen ongelman, josta on kirjoitettu lehtijuttuja ja kirjoja, tehty dokumentteja, järjestetty oikeudenkäyntejä ja joka synnytti metoo-liikkeen?

En ymmärrä tynnyrissä kasvaneita ihmisiä, joiden pitää oikein mainostaa välinpitämättömyyttään.

Vierailija
177/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Emme osaa kuvitella, koska koko ajan saa pelätä että joku känniääliö iskee kiinni ja tunkee sönköttämään. Miksi mielestäsi miehet saa ahdistella naisia eikä siihen mielestäsi saisi puuttua?

Vierailija
178/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Älä viitsi. En ole tuollaista kohdannut koskaan, vaikka olen nainen. Ahdistelua olen kyllä kokenut, mutta onneksi sitäkin vain kahden käden sormilla laskettava määrä (tarttumista, kourimista, huutelua, paljastelua).

En ymmärrä. Onneksi et ole kokenut, mutta olet kuitenkin kokenut?

Vierailija
179/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Emme osaa kuvitella, koska koko ajan saa pelätä että joku känniääliö iskee kiinni ja tunkee sönköttämään. Miksi mielestäsi miehet saa ahdistella naisia eikä siihen mielestäsi saisi puuttua?

Onko sinulla jokin diagnoosi, kun et tunnistanut päivänselvää sarkasmia? Vai trollaatko?

Vierailija
180/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa tuollainen lomake ollut minun opiseklija-aikana. Muistan monta kertaa ahdistuin kun miehet joista en ollut kiinnostunut, tulivat moikkaamaan tai pyysivät tanssimaan

Tutkitusti onkin todettu, että naiset kiusaantuvat enemmän epämiellyttävien miesten lähestymisyrityksistä kuin miellyttävien. Ihan sama varmaan naisten ahdistelemilla miehillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan