Opiskelijabileet nykyään: Online-ilmiantolomake johon ilmoittaa "pienestäkin epämukavuudesta" bileissä/tapahtumissa
Näin eilen somessa tarinan opiskelija-järjestöltä jonka hallituksessa itsekin aikoinaan olin. Siinä oli linkki tällaiseen ilmianto-lomakkeeseen ja oikein kannustettiin ilmiantamaan "slightest discomfort" eli pienikin epämukavuus.
Onkohan tämä selitys miksi niitä "ahdistelu"-tapauksia nykyään koko ajan myös yliopistoissa kun jo oikein kannustetaan tekemään ilmoitus pienestäkin? Tuskin on yhden järjestön keksimä asia vaan käsittääkseni ohjeet tulee ylioppilaskunnilta.
Kommentit (608)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yx mies istui kans meidän pöytään ja alkoi jutella. Teen heti ilmoituksen ja menen turvalliseen tilaan piiloon. Kamalaa tuollainen.
Suomi alkaa olla vanhojen piikojen ja - poikien luvattu maa. Naimattomien määrä vain kasvaa ja kasvaa, koska tutustumista ei suvaita. Mikäänlainen lähestyminen ei ole enää suotavaa, joten parinmuodostus tyrehtyy. Nuoruus kestää tosiaan vain hetken, keski-iässä on turha enää itkeä, että voi voi kun ei kukaan enää lähesty. No ei varmaan, koska se juna meni jo.
Ei ole kyseessä se, ettei suvaita tutustumista vaan se ,että jokainen saa itse päättää haluaako tutustua vai ei. Jokainen saa itse päättää myös fyysisestä koskemattomuudestaan . Kun toimit normaalien hyvien käyttäytymisnormien mukaan sinulla ei ole mitään hätää.
Olisi mielenkiintoista tietää minkälaiset ovat nykyään "normaalit hyvät käyttäytymisnormit". Mulle on uusisinkkuna epäselvää miten pitäisi toimia joten en lähesty ketään. Haasteita IMO:
- paikka - missä yleensä voi lähestyä ketään. Ennenvanhaan baarit tai vaikkapa opiskelijabileet olivat tähän hyvä paikka. Opiskelijabileisiin oon liian vanha mutta se että ihmiset etsivät seuraa vaikkapa baarista on tuomittava ennakko-oletus
- miten:
* Katse - ei. Ahdistavaa tuijoittelua. Todennäköisesti vielä intiimiosien
* Keskustelunavaus - ei todellakaan. Tämähän on jo täälläkin todettu
* jos erehtyisi keskustelunavauksessa onnistumaan niin sellaista aihetta ei olekaan josta joku ei loukkaantuisi. ei hyvä.
Näillä spekseillä turvallisempi tosiaan pysyä yksinään. MOT
Älä mene kaatokännissä örisemään vieraaseen pöytään ja jää siihen, vaikka sinua pyydetään poistumaan. Tuolla pärjäät jo pitkälle.
Tämä oli erinomaisen hyvä neuvo koska en juo ollenkaan. Pystytkö jakamaan lisää viisautta?
Miksi ihmeessä pelkäät, että normaali käytös ei riitä? Vai mikä sinun normaalisi on?
Tämähän se kysymys on - mikä on "normaali"? sitähän tuolla alkuperäisellä hain. Ja lähtökohtaisesti luotto ihmisiin on nolla. Uskon että pieneenkin virheeseen joku tarttuu ja käyttää sitä hyväksi. Joten edelleen turvallinen vaihtoehto olla tekemättä mitään.
Täällä on jo monta kertaa kerrottu, mikä on normaali. Älä koske tuntemattomia ilman lupaa tai puhu rivoja. Jos joku ilmaisee, että ei ole kiinnostunut seurastasi, niin sitten menet johonkin muualle. Ei ketään potkita ulos, vaikka joku tekisi täysin asiallisesta lähestymisestä ilmoituksen, kyllä se asia selvitetään.
Normaalia ei ole sekään, että vetää nukkuvalta naiselta housut pois jatkoilla ja penetroi tämän. Tuntui olevan ihan tavallista menoa tiedotusopin juhlissa Tampereella siinä 2000-luvun taitteessa, jolloin itse näissä ympyröissä törmäsin eräisiin silloisiin opiskelijamiehiin, nykyisiin nimeltämainitsemattomiin mediavaikuttajiin em. tilanteissa.
Siihen aikaan, kun nämä nykyiset mediapomot olivat itse opiskelijoita, naisopiskelijoiden ahdistelu, hyväksikäyttö ja raiskaaminen oli sangen yleistä toisinaan tekijät olivat muita toimittajaopiskelijoita, toisinaan tiedotusopin laitoksen opettajia.
Luonnollisestikaan media ei pahemmin tätä likaista menneisyyttään pengo: raiskaajat ovat esimiesasemissa, uhrit liian traumatisoituneita puhuakseen asiasta, ja ne toimittajanaiset jotka eivät itse joutuneet uhreiksi kaveeraavat näiden miesten kanssa autuaan tietämättöminä ja haluttomina uskomaan, että heidän vanhat kaverinsa olisivat raiskaajia, osa jopa sarjaraiskaajia.
Suomen mediamaailma on sisältä katsoen rumempi kuin ulkopuoliset tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Itse törmäsin eräässä baarissa kylttiin, jossa luki "Boobs - proof that men can focus on two things at once". Minusta täysin asiatonta, mutta eivät suostuneet poistamaan kylttiä.
Tuo kylttihän on paitsi alatyylinen, myös seksistisiin stereotypioihin (miesten "putkiaivot") perustuva. Ei osoita kovin hyvää makua baarilta, vaikka toki heillä on sinällään oikeus tuollaista kylttiä seinällään pitää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ilmoittaa siitä ei-niin-pienestä epämukavuudesta, jota median 24/7 seksipakotus ja seksityö/onlyfans-hehkutus aiheuttaa?
Nykymeno on merkillistä, kun toisaalta "seksipositiivisuuden" nimissä tuputetaan seksiä joka tuutista, mutta sitten onkin yhtäkkiä kauheaa häirintää, jos jossain aivottomissa kännibileissä väärä henkilö erehtyy heittämään seksuaalissävytteisen vitsin.
Onko päähäsi pälkähtänyt ajatus että voisit itse tehdä jotain saadaksesi aikaan sen ilmoituskanavan? No ei. Sen sijaan pyrit normalisoimaan naisvihaa kun se on vitsi heko heko ja muutenkin ihan vahingossa sanottu. Erehdyksessä suu alkoi mussuttaa niitä seksivitsejä ja kertoja on muutenkin uhri. Jos hän olisi oikea henkilö niin saisi mussuttaa vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain moraalilakia ei voi määritellä, sen soveltaminen ei tunnu loogiselta vaan tilannekohtaiselta.
Yksi näkökulma on, että tämä vapauttaa ihmisiä. Toinen taas on, että tämä ajaa ihmisiä toisiaan vastaan ja hankaloittaa asioita.
Eri näkökulmat täytyy kuitenkin sallia kuten eksistentialismissa on.
Finlexistä löydät mustaa valkoisella seksuaalirikoslainsäädännöstä ja myös muunlaisesta häirinnästä :)
Jep, finlexin oikeuskäytäntö-osiosta löytyy mustaa valkoisella siitä, kuinka usein KKO on tuominnut ja kuinka usein vapauttanut syytetyn äänestystuloksella 3-2. Tai 4-1. Tai joskus jopa yksimielisesti. Näkyy myös, kuinka käräjätuomiot pysyvät tai muuttuvat ylemmissä oikeusasteissa. Laki on niin kuin se luetaan. Entistä yksityiskohtaisempi lainsäädäntö ei tee sen soveltamisesta entistä ennustettavampaa, vaan se käytännössä vain lisää tulkinnanvaraisuutta sekä oikeuskysymyksissä että näytön arvioinnissa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mihin ilmoittaa siitä ei-niin-pienestä epämukavuudesta, jota median 24/7 seksipakotus ja seksityö/onlyfans-hehkutus aiheuttaa?
Nykymeno on merkillistä, kun toisaalta "seksipositiivisuuden" nimissä tuputetaan seksiä joka tuutista, mutta sitten onkin yhtäkkiä kauheaa häirintää, jos jossain aivottomissa kännibileissä väärä henkilö erehtyy heittämään seksuaalissävytteisen vitsin.
Tämä seksityötuputus on kansainvälistä. Tuntuu, että tämä on jossain koordinoitua koska ulkomaalaiset valittavat ihan samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille niillä kahdella "turvaväli- ja maskivuodella" on ollut yllättävän suuri vaikutus. Mun 16-vuotiaalla meni hiljattain pasmat sekaisin kun joku tuntematon mies tuli junassa istumaan viereen (ihan omalle maksetulle paikalleen). Tyttö oli kamalassa stressissä koko sen 1,5 tunnin matkan ajan.
No voi hellanduudelis.
Kaipa ne on kun työttömyyden, köyhyyden, aikuiseksi kasvamisen paineiden ja ilmeisen sekopäisten poliitikkojen lisäksi nuo joutuu sopeutumaan aina vaan kahelimmiksi muuttuviin sääntöihin kanssakäymisissään.