Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijabileet nykyään: Online-ilmiantolomake johon ilmoittaa "pienestäkin epämukavuudesta" bileissä/tapahtumissa

Vierailija
13.05.2023 |

Näin eilen somessa tarinan opiskelija-järjestöltä jonka hallituksessa itsekin aikoinaan olin. Siinä oli linkki tällaiseen ilmianto-lomakkeeseen ja oikein kannustettiin ilmiantamaan "slightest discomfort" eli pienikin epämukavuus.

Onkohan tämä selitys miksi niitä "ahdistelu"-tapauksia nykyään koko ajan myös yliopistoissa kun jo oikein kannustetaan tekemään ilmoitus pienestäkin? Tuskin on yhden järjestön keksimä asia vaan käsittääkseni ohjeet tulee ylioppilaskunnilta.

Kommentit (608)

Vierailija
141/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte miespuolisen opiskelijan mielipiteen tähän, niin meidän mielestämme tämä homma on mennyt täysin yli ja naurettavaksi. Meillä on omassa ainejärjestössä "poikaporukka", jonka kesken nuo bileet vietetään. Jos haluaa läheisyyttä tai sutinaa jatkoilla, niin nekin hoidetaan keskenämme ja annetaan tyttöjen ahdistua itsekseen. Pienen alkuoutouden jälkeen miestenväliset hommat alkavat tuntua jopa paljon luontevammilta, kun ei koko aikaa tarvitse jännittää, että ahdistuuko toinen tai tykkääkö siitä tai tästä.

M22

Tämä on erinomainen ratkaisu ja naisten puolesta kiitän sinua ja kumppaneitasi. Toivotamme teille mukavia yhteisiä hetkiä. Toivomme että keräätte mukaan mahdollisimman paljon lisää sellaisia miehiä, joiden mielestä homma on mennyt naurettavaksi.

Sairaalta kuulostaa minusta kyllä, en näe mitään hyvää tällaisessa :( Homoseksiä siksi kun maailma on mennyt niin oudoksi? Onneksi 90-luvulla asiat oli normaalimmin, pääsi tämäkin rouva naimisiin.

Vierailija
142/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tällaisia ilmoituksia tehdessään muistaa, että sekä ilmoittaja että alustan ylläpitäjä, ja jokainen joka jakaa viestiä edelleen, syyllistyy suurella todennäköisyydellä kunnianloukkaukseen. Suomen rikoslaki kun säädetään edelleen eduskunnassa ja tulkitaan tuomioistuimissa, ei ylioppilaskunnissa tai ainejärjestöissä.

Tuo on hyvä miesten muistaa, rikosilmoitusta vaan kehiin jos nainen esim kännissä tehnyt ilmoituksen ahdistelusta mutta asian selvityksen jälkeen ei perusteita epäillä ahdistelua. Silti on selkeä kunnianloukkaus miestä kohtaan koska aiheuttaa suurta mainehaittaa.

Nää on aika hankalia juttuja. Omana opiskeluaikana vajaa 10 vuotta sitten tapahtui sellainen hauska pikku kömmähdys, että olin eräissä bileissä koskettanut yhtä tuttua tyttöä molemmin käsin alaselkään, siis ilman mitään ahdistelutarkoitusta - olin vain sellaisessa humalaisen hövelissä mielentilassa, jossa ystävällismielinen sosiaalinen koskettelu tulee luonnostaan.

No, tyttö oli tämän kokenut ahdisteluna, mutta sen sijaan, että hän olisi sanonut siitä minulle suoraan, hän oli kertonut siitä vain kaikille muille vuosikurssin naispuolisille opiskelijoille, mistä seurasi sitten se, että sain koko opintojen ajaksi creepyn lääppijän maineen. Jos hän olisi sanonut minulle, että ei tykännyt kosketuksesta, olisin voinut pyytää anteeksi ja selventää, että ei ollut tarkoitus lääppiä, mutta ymmärrän kyllä, jos tilanne on hänelle ollut ahdistava.

Tuossa jostakin häirintäyhdyshenkilöstä tms. olisi voinut olla hyötyä siinä mielessä, että olisin saanut tilaisuuden kertoa oman puoleni asiasta. Se maineen menettäminen tuollaisen takia, että asiaa ei selvitetä ollenkaan, ei ole reilua sekään.

Kun kuvailet käytöstäsi "hauskaksi kömmähdykseksi" niin lienee selvää että sievistelevä ilmaisusi "kosketin alaselkään" tarkoittaa että tarrasit perseeseen kiinni. Tulkintaa puoltaa se että tyttö kertoi kaikille sinun olevan ahdistelija. Katsos, toisin kuin miehet, minä luotan täysin naisten suhteellisuudentajuun.

Lähtökohtaisesti näin. Valitettavasti meissä naisissakin kyllä löytyymyös  ikäviä tapauksia, ei kaikki olla puhtaita pulmusia, vaan tahallisia liioittelijoitakin/panettelijoita on. Kyllä ihan aitoja miesvihaajiakin löytyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekavasti käyttäytynyt mies hyökkäsi turkulaistytön kimppuun Hansakorttelissa lauantai-iltana. Mies riuhtaisi 16-vuotiaan nuoren luokseen ja puristi tätä tiukasti kädestä. Tilanne keskeytyi sivullisten väliintulon ansiosta. Tyttö kertoo välikohtauksen olleen todella pelottava."

Mitä oikeasti tapahtui:

... välikohtauksessa ei voida puhua käsiksi käymisestä tai hyökkäyksestä. Valvontakameratallenteiden mukaan tuulikaapissa oleva päihtynyt mies horjahtaa tyttöä kohti ottaen tästä tukea.

Tuo ei ollut ahdistelua eikä edellytä ilmoitusta/valitusta, mutta ymmärrän hyvin, että känniläisen vahinkoyllätyshorjahdus päälle voi tuntua hyvinkin pelottavalta. 

Olet varmasti mies kun et tiedä, miten usein noita "vahinkoja" sattuu humalaisille miehille, kun lähellä on nuori nainen.

Nainen olen, ja kyllä säikähtäisin edelleen näin keski-ikäisenäkin, jos humalainen horjahtaisi päin.

Olen varmasti naiivi, mutta uskon lähtökohtaisesti ihmisistä aina hyvää. Uskon, että oikeasti humalaiset voivat horjahdella tahattomasti, ja yhtä ikävää sekin on kokijalleen, vaikka olisikin vahinko. 

Vierailija
144/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuon ilmoituksen avulla siis toteuttaa kiusaamista? Poistatetaan keksityillä tarinoilla kiusattu bileistä? Siis vaikkapa porukalla keksitään tarinoita? Vai keskustellaanko kunnolla molempien osapuolten kanssa ennen poistoa?

Vierailija
145/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä kaiken englanniksi kääntäminen nuorten keskuudessa on? Onko suuri osa vaihtanut äidinkieltään?

Vierailija
146/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävytöntä että tarjotaan tällainen kiusantekokanava. Minä en opiskeluaikoinani käynyt yksissäkään "bileissä". Mutta ajatella jos olisin kerrankin uskaltautunut paikalle ja naiset olisivat pistäneet lomakkeet laulamaan? Moni nainen nimittäin vihasi minua pelkän pärstäkertoimeni ja epämuodikkaiden vaatteideni takia.

Vierailija
147/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies1975 kirjoitti:

Hävytöntä että tarjotaan tällainen kiusantekokanava. Minä en opiskeluaikoinani käynyt yksissäkään "bileissä". Mutta ajatella jos olisin kerrankin uskaltautunut paikalle ja naiset olisivat pistäneet lomakkeet laulamaan? Moni nainen nimittäin vihasi minua pelkän pärstäkertoimeni ja epämuodikkaiden vaatteideni takia.

Kamalaa. En osaa naisena edes kuvitella, miten hirveää olisi mennä julkiselle paikalle ja pelätä, että vastakkainen sukupuoli yrittää vahingoittaa tai nöyryyttää minua. Tuollaista pitäisi pelätä koko ajan, joka paikassa. Osaatteko edes kuvitella, naiset, millaista tuollainen elämä olisi!?

Vierailija
148/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antaa nyt naisten sitten nauttia tästä vapaudesta, ne jotka tämän maan tulee kansoittamaan ei tuollaiseen oikein taivu, niin annetaan heidän nyt nautiskella niin kauan kun sitä kestää.

Vierailija
149/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin itse tajuan normaalijuhlimisen ja ahdistelijasetäilyn eron. Ehkä parinkymmenen vuoden päästä kukaan ei enää ahdistelulomakkeista "suutu". M47

Vierailija
150/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tällaisia ilmoituksia tehdessään muistaa, että sekä ilmoittaja että alustan ylläpitäjä, ja jokainen joka jakaa viestiä edelleen, syyllistyy suurella todennäköisyydellä kunnianloukkaukseen. Suomen rikoslaki kun säädetään edelleen eduskunnassa ja tulkitaan tuomioistuimissa, ei ylioppilaskunnissa tai ainejärjestöissä.

Tuo on hyvä miesten muistaa, rikosilmoitusta vaan kehiin jos nainen esim kännissä tehnyt ilmoituksen ahdistelusta mutta asian selvityksen jälkeen ei perusteita epäillä ahdistelua. Silti on selkeä kunnianloukkaus miestä kohtaan koska aiheuttaa suurta mainehaittaa.

Nää on aika hankalia juttuja. Omana opiskeluaikana vajaa 10 vuotta sitten tapahtui sellainen hauska pikku kömmähdys, että olin eräissä bileissä koskettanut yhtä tuttua tyttöä molemmin käsin alaselkään, siis ilman mitään ahdistelutarkoitusta - olin vain sellaisessa humalaisen hövelissä mielentilassa, jossa ystävällismielinen sosiaalinen koskettelu tulee luonnostaan.

No, tyttö oli tämän kokenut ahdisteluna, mutta sen sijaan, että hän olisi sanonut siitä minulle suoraan, hän oli kertonut siitä vain kaikille muille vuosikurssin naispuolisille opiskelijoille, mistä seurasi sitten se, että sain koko opintojen ajaksi creepyn lääppijän maineen. Jos hän olisi sanonut minulle, että ei tykännyt kosketuksesta, olisin voinut pyytää anteeksi ja selventää, että ei ollut tarkoitus lääppiä, mutta ymmärrän kyllä, jos tilanne on hänelle ollut ahdistava.

Tuossa jostakin häirintäyhdyshenkilöstä tms. olisi voinut olla hyötyä siinä mielessä, että olisin saanut tilaisuuden kertoa oman puoleni asiasta. Se maineen menettäminen tuollaisen takia, että asiaa ei selvitetä ollenkaan, ei ole reilua sekään.

Ja tässä saimmekin ahdistelijan näkökulman asiaan. Oli täysi väärinkäsitys että toista kopeloivaa ihmistä pidettiin ahdistelijana ja oli ihan hirveä vääryys kun ahdistelun kohde ei salannut tekoa.

Maineesi meni ihan aiheesta. Et näköjään oppinut mitään.

Kerran virhe (kädet alaselällä), ja hyvä vaan että menee maine? 

Onneksi olen vanha kääkkä jo, mutta pahalta tuntuu tämä nykyihmisten tuomitsevuus. Pikku virhe ja anteeksi ei anneta ikinä? Kylmää on.

Anteeksi on annettu vaikka miten paljon ja liikaa. Keskity sinä pahan olon tunteisiisi. Me nuorempi sukupolvi teemme maailmasta paremman naisille. Totuuden nimissä teidän olisi pitänyt hoitaa se jo 30 vuotta sitten.

Tässä kun katsoo viimeistä ~20 vuotta, niin parempi naisille=huonompi kaikille

Vierailija
151/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekavasti käyttäytynyt mies hyökkäsi turkulaistytön kimppuun Hansakorttelissa lauantai-iltana. Mies riuhtaisi 16-vuotiaan nuoren luokseen ja puristi tätä tiukasti kädestä. Tilanne keskeytyi sivullisten väliintulon ansiosta. Tyttö kertoo välikohtauksen olleen todella pelottava."

Mitä oikeasti tapahtui:

... välikohtauksessa ei voida puhua käsiksi käymisestä tai hyökkäyksestä. Valvontakameratallenteiden mukaan tuulikaapissa oleva päihtynyt mies horjahtaa tyttöä kohti ottaen tästä tukea.

Tuo ei ollut ahdistelua eikä edellytä ilmoitusta/valitusta, mutta ymmärrän hyvin, että känniläisen vahinkoyllätyshorjahdus päälle voi tuntua hyvinkin pelottavalta. 

Olet varmasti mies kun et tiedä, miten usein noita "vahinkoja" sattuu humalaisille miehille, kun lähellä on nuori nainen.

Nainen olen, ja kyllä säikähtäisin edelleen näin keski-ikäisenäkin, jos humalainen horjahtaisi päin.

Olen varmasti naiivi, mutta uskon lähtökohtaisesti ihmisistä aina hyvää. Uskon, että oikeasti humalaiset voivat horjahdella tahattomasti, ja yhtä ikävää sekin on kokijalleen, vaikka olisikin vahinko. 

Minä taas en ole naiivi. En usko sitä vahingoksi enkä usko sinua naiseksi. En edes vaikka vastaisit tähän vakuutteluviestillä, jossa käytät sanaa "ihana".

Vierailija
152/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen pitää miestä rumana niin mieheltä katsekin on ahdistelua. Jos taas pitää miestä komeana niin peppu- ja jalkovälikähmintä on naisesta sallittua ja toivottua.

Raiskaus on kiellettyä. Suostumuksellinen seksi on sallittua.

Jos haluan rakastella kumppanini kanssa, pitäisikö minun demokratian nimissä panna kaikkia haluavia? Haloo.

Vierailija
153/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Kamalaa. En osaa naisena edes kuvitella, miten hirveää olisi mennä julkiselle paikalle ja pelätä, että vastakkainen sukupuoli yrittää vahingoittaa tai nöyryyttää minua. Tuollaista pitäisi pelätä koko ajan, joka paikassa. Osaatteko edes kuvitella, naiset, millaista tuollainen elämä olisi!?

Ilku vain. Mutta tiedä että olen nykyään sairaseläkkeellä mt-ongelmieni takia. Eli painappa sinä nainen nyt vain töitä että on varaa elättää minut.

Vierailija
154/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisiä ei enää opeteta sietämään "pienintäkään epämukavuutta" ja kaikesta täytyy loukkaantua?

Tällä pienellä epämukavuudella tarkoitan, että baarissa joku tuntematon (sinun mielestäsi epäviehättävä) tulee juttelemaan, mutta lähtee menemään, jos sanot haluavasi viettää iltaa tuttujen kesken tai muuta sellaista. Tai joku vahingossa tönäisee sinua. Tai joku haluaa tanssia kanssasi, sinua ei kiinnosta, joten tämä ihminen poistuu ja etsii jonkun jonka kanssa tanssia. 

Oikeisiin ahdistelutapauksiin pitää tietenkin puuttua (puristelu, haukkuminen, uhkailu ja muut vastaavat), mutta miksi siitäkin pitää loukkaantua (ja tehdä ahdisteluilmoitus) jos joku sinusta ei-viehättävä henkilö lähestyy sinua ja poistuu, jos ilmoitat olevasi epäkiinnostunut tekemään lähempää tuttavuutta?

Kukaan ei ole sitä mieltä, että kuvaamasi asiat ovat ahdistelua. Voit siis olla huoleti, kyllä naiset edelleen joutuu sietämään tuollaista. Samoin kuin sitä ihan "oikeaa" ahdistelua, kaikista varotoimista huolimatta. Ei ole tarvetta rakennella olkiukkoja.

En olisi kyllä tästä samaa mieltä. Kyllä minustakin tuollainen nimetön ilmianto lappu, jossa kehotetaan kaikenlainen epämääräinen epämukavuus ilmiantamaan on oikeasti vähän vaarallista. Kyllä nykynuorille mielestäni aika paljon syötetään tätä ajatusta, että kaikki epämukavat tunteet on helposti jonkun muun syytä. Tuo yhdyshenkilö on mielestäni ihan hyvä idea kyllä ja ok kertoa, että sellainen on saatavilla mutta tuollainen jatkuva teroittaminen Aivan kuin ei olisi normaalia ja automaattista olettaa ettei kaikenlainen p*rseily ole sallittua.

Vierailija
155/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä saimmekin ahdistelijan näkökulman asiaan. Oli täysi väärinkäsitys että toista kopeloivaa ihmistä pidettiin ahdistelijana ja oli ihan hirveä vääryys kun ahdistelun kohde ei salannut tekoa.

Maineesi meni ihan aiheesta. Et näköjään oppinut mitään.

Kerran virhe (kädet alaselällä), ja hyvä vaan että menee maine? 

Onneksi olen vanha kääkkä jo, mutta pahalta tuntuu tämä nykyihmisten tuomitsevuus. Pikku virhe ja anteeksi ei anneta ikinä? Kylmää on.

Anteeksi on annettu vaikka miten paljon ja liikaa. Keskity sinä pahan olon tunteisiisi. Me nuorempi sukupolvi teemme maailmasta paremman naisille. Totuuden nimissä teidän olisi pitänyt hoitaa se jo 30 vuotta sitten.

Tässä kun katsoo viimeistä ~20 vuotta, niin parempi naisille=huonompi kaikille

Miesten mielestä "kaikki" on miehet.

Vierailija
156/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies1975 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies1975 kirjoitti:

Ilku vain. Mutta tiedä että olen nykyään sairaseläkkeellä mt-ongelmieni takia. Eli painappa sinä nainen nyt vain töitä että on varaa elättää minut.

Sitähän me naiset olemme tehneet aikojen alusta. Hoitaneet ja elättäneet kelvottomat miehet.

Vierailija
157/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelutapauksia on paljon, koska ahdistelijoita on paljon

Vierailija
158/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, kyllä miehillä on nykyään vaikeaa, kun ei saa enää ahdistella naisia. Tsemppiä teille kaverit, mitäs jos opettelisitte lähestymään naisia muuten kuin olemalla creepy ja puristamalla perseestä?

Toisin sanoen olet creepy, jos et ole komea. Neuvosi siis on, opettele lähestymään naisia muuttumalla komeaksi.

Vierailija
159/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisiä ei enää opeteta sietämään "pienintäkään epämukavuutta" ja kaikesta täytyy loukkaantua?

Tällä pienellä epämukavuudella tarkoitan, että baarissa joku tuntematon (sinun mielestäsi epäviehättävä) tulee juttelemaan, mutta lähtee menemään, jos sanot haluavasi viettää iltaa tuttujen kesken tai muuta sellaista. Tai joku vahingossa tönäisee sinua. Tai joku haluaa tanssia kanssasi, sinua ei kiinnosta, joten tämä ihminen poistuu ja etsii jonkun jonka kanssa tanssia. 

Oikeisiin ahdistelutapauksiin pitää tietenkin puuttua (puristelu, haukkuminen, uhkailu ja muut vastaavat), mutta miksi siitäkin pitää loukkaantua (ja tehdä ahdisteluilmoitus) jos joku sinusta ei-viehättävä henkilö lähestyy sinua ja poistuu, jos ilmoitat olevasi epäkiinnostunut tekemään lähempää tuttavuutta?

Kukaan ei ole sitä mieltä, että kuvaamasi asiat ovat ahdistelua. Voit siis olla huoleti, kyllä naiset edelleen joutuu sietämään tuollaista. Samoin kuin sitä ihan "oikeaa" ahdistelua, kaikista varotoimista huolimatta. Ei ole tarvetta rakennella olkiukkoja.

En olisi kyllä tästä samaa mieltä. Kyllä minustakin tuollainen nimetön ilmianto lappu, jossa kehotetaan kaikenlainen epämääräinen epämukavuus ilmiantamaan on oikeasti vähän vaarallista. Kyllä nykynuorille mielestäni aika paljon syötetään tätä ajatusta, että kaikki epämukavat tunteet on helposti jonkun muun syytä. Tuo yhdyshenkilö on mielestäni ihan hyvä idea kyllä ja ok kertoa, että sellainen on saatavilla mutta tuollainen jatkuva teroittaminen Aivan kuin ei olisi normaalia ja automaattista olettaa ettei kaikenlainen p*rseily ole sallittua.

Minusta vaarallista olisi, jos edelleen osoittaisimme nuorille naisille että he ovat arvottomia ja heitä saa ahdistella. Hyvä kun tämä alkaa viimein muuttua.

Vierailija
160/608 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa oli tällä viikolla Akateeminen aurajokilaivuritutkinto. Itse muistan sen opiskeluajoiltani hulvattomana hauskanpitosekoiluna. Menin nostalgiankaipuisena googlaamaan tapahtuman sivuja. Siellä oli heti alussa häirintöyhdyshenkilöidem tiedot. Jotenkin tuli vähän hassu olo. Tapasin seurustelukumppanini niin et hän tuli haalaribileissä halaamaan. Nykyään tuo olisi vakavaa häirintää.

Sinä et varmaan kokenut sitä ahdistavana? Eihän tuo lomake tarkoita sitä, että kaikki pitää ilmoittaa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla olisi ollut ahdistava olo kun toinen tulee halaamaan, eikä hän pyynnöistä huolimatta lopeta. Sitten voit ilmoittaa siitä.

En kokenut ahdistavana en, mutta ajattelenkin tässä sitä kuinka moni nykyään kaiken tuon häirintävalistuksen vuoksi enää uskaltaa halata tuntematonta? Edes tuollaisissa hauskanpitobileissä.

Ehkä kantsii kysyä ennenkuin halaa? Niin teen itse.

Tuo luvan kysyminen sopii virallisiin tilaisuuksiin. Joihinkin opiskelijabileisiin taas jäykistely ei ehkä niinkään sovi. Toki pitää osata vähän lukea ihmisiä. Kaiken spontaanisuuden loppuminen vie kyllä osansa pois hauskanpidosta. Miettii vaikka jotain MM-jääkiekkovoittoakin. Sielläkin juhlahumussa usein halaillaan tuntemattomia ja taputellaan selkään. Vähän hullulta tuntuisi aina pysähtyä ensin lupaa kysymään.

Kyllä luvan kysyminen sopii ihan tilanteeseen kuin tilaanteeseen. Äänensävy ym määrittää sen, tuleeko siitä muodollinen vai rento fiilis. Mua on tullut jossain teknobileissäkin tuntemattomat halaamaan, ja hekin on osanneet kysyä luvan vaikka ovat olleet tuhannen tuiterissa. Ei pilannut tunnelmaa, päinvastoin, ilman luvan kysymistä en olisi todellakaan ottanut hyvin, että joku syöksyy jostain yhtäkkiä halaamana. Kun kysyy luvan, ollaan molemmat tasavertaisina siinä tilanteessa, ja tulee olo, että toinen kunnioittaa minua.

No just. Juu, ei syöksytä jostain yhtäkkiä halaamaan, mutta kyllä mä pitäisin outona jos multa lupa kysyttäis jossain raveissa tai bileissä ylipäätään halaamiseen. Mistä lähtien halaus on ollut ahdistelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan