Mikä järki hankkia lapsia jos ei ole varaa tarjota niille mitään?
Jos tulot ovat niin pienet ettei pysty tarjoamaan lapsille tavanomaisia asioita (esim. harrastus, viikkoraha, samanlaiset vaatteet kuin ikätovereilla, joku kiva ekstrajuttu kesälomalla jne.) niin miksi niitä lapsia pitää edes hankkia?
Onko siinä taustalla joku sadistinen halu päästä pätemään lapselle että "ei saa olla ahne" kun lapsi pyytää jotain ihan normaalia kuten uutta koulureppua tai rahaa jäätelöllä käymistä varten? Että kun on itse eletty kurja ja köyhä lapsuus niin halutaan laittaa vahinko kiertämään ja laittaa omat lapset kärvistelemään vähissä rahoissa?
En oikeasti ymmärrä tätä. Miksi väen vängällä hankkia itsensä raskaaksi jos jo etukäteen tietää että köyhää tulee olemaan?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että sossuperheet niitä huolellisesti suunnittelee?
Osa uunnittelee hyvin huolellisesti. Eivät ne ole kaikki samanlaisia. Ja sossuperhekin voi kasvattaa tasapainoisen, onnellisen ja menestyvän ihmisen.
Tästä on näyttöjä, mutta harvempi aikuisena juoksee ympäri kyliä kertomassa, vaan elää ihan niin kuin muutkin. Tausta voi tulla esiin, jos jostain syystä tarvitaan elämäkertaa vähän enemmän. Olen todella iloinen, että ministeri Ohisalo kertoi omasta lapsuudestaan, kun aikoinaan hallituksen ministereiltä kyseltiin taustaoja. (Ja nyt typerien sosialistien ei todellakaan tarvitse tulla sönkkäämään selfie-työstään joka jää kirkkaasti kakkoseksi).
Muuten olen sitä mieltä, että myös matalatuloisilla perheillä pitää olla mahdollisuus lapseen. Kyse on niin perustavaa laatua olevasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa ja ihmisiä menee ulosottoon isojen lainojen takia koko ajan ja sitten on sossuperhe.
Tärkeimmät asiat eivät maksa mitään, vaikka niitä on vaikeaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kasvattaa lapseni onnelliseksi ja siihen kuuluu erittäin oleellisesti se, etteivät ala materialisteiksi. Kuten tästä keskustelusta näkyy, myös lapsuuden taloudellinen puute voi ajaa materialismin. Lisäksi rakkaudettomuus ja suorittamiseen tai pintaan ja statukseen keskittyvä ympäristö.
Haluan että lapsellani on kaikkea tarvittavaa ja erityisesti henkistä pääomaa. Ostan mieluummin kalliin viulun kuin merkkivaatteita. Ruoka, lämpö ja rakkaus tärkeintä.
Nimenomaan joo, mutta sä et nykyään saa edes sitä euokaa ja lämpöä, jos olet pa. Tuilla kituuttaminen kun ei vaan anna sulle niitä mahdollisuuksia mitä sä tarvitset. Enää kun ei eletä omavaraisesti tai edes puliomavaraisesti kuin ihan muutamassa kylässä.
Kyllä nykyään saa enemmän kuin aiemmin pa:na. Oma isoäitini ei edes kasvanut kovin pitkäksi koska ei saanut lapsena tarpeeksi ruokaa.
Lapsille täytyy vaatteita ostaa koko ajan, kun ne kasvaa ja pojille ei ole kirpputorilla mitään. Meillä 13 - vuotias poika nyt 175 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän järki ap:n vanhemmilla on ollut "hankkia" tuollainen lapsi?
He kävivät töissä, joten heillä oli varaa minuun ja sisaruksiini. Olemme saaneet kaikki harrastaa, meillä oli omat huoneet, kävimme etelänlomilla ja kaikki tarpeellinen kuten vaatteet, kengät ja lukiokirjat saatiin aina hankittua.
Itse olen pienituloinen duunari joten olen lapseton.
ap
Se että olet pienituloinen duunari on ihan fine, niin olen minäkin. Mutta väännäpä paksusta rautalangasta miten nuo kuvaamasi asiat tekivät sinun lapsuudesta ylivertaisen? Ja mitä järkeä on käydä lukio ja hankkia uudet kirjat jos duunariksi aikoo? Toki elämä ei aina mene niin kuin on suunnitellut. Ei ihme jos lapset ovat julmia ja ahneita ja vertailevat kamojaan jos aikuisetkin ovat. Rahaa näköjään jaellaan jälkikasvulle avokätisesti kun jo ala-asteikäisillä on varaa sähkötupakkaan.
Lapset eivät ole "ne". Jokainen päättää, haluaako lapsia vai eikö haöua. Ja monet jäävät lapsettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotain rajaa näihin aloituksiin, ei se ole vanhempien vika jos perhe on vähävarainen! Kyse on yhteiskunnan rakenteista. Ratkaisu lapsiperheköyhyyden poistamiseen on siis köyhyyttä ylläpitävien rakenteiden korjaaminen eikä se että köyhät jättävät lisääntymättä.
Siis niinku häh? Jos perhe on köyhä, niin totta kai se on vanhempien vikaa, sillä miksi luojan tähden pitää köyhänä tehdä lapsia, kun on jo itsensä elättämisen kanssa tekee tiukkaa? Nyt niitä valoja päälle, eikä syytetä yhteiskuntaa omista virheistä.
Ei pidä köyhien tehdä lapsia, kun yhteiskunnan kontolle jää niidenkin ruokinta, vaatettaminen ym. elatus. Ymm. Ei olisi köyhää perhettä jos köyhät vanhemmat eivät olisi päättäneet lisääntyä, joten missä juurisyy?
Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin menetät asuntosi, mutta asuntovelka jää.
Riski on nyt iso, kun korot nousevat ja ihmisiä irtisanotaan töistä.
Vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän järki ap:n vanhemmilla on ollut "hankkia" tuollainen lapsi?
He kävivät töissä, joten heillä oli varaa minuun ja sisaruksiini. Olemme saaneet kaikki harrastaa, meillä oli omat huoneet, kävimme etelänlomilla ja kaikki tarpeellinen kuten vaatteet, kengät ja lukiokirjat saatiin aina hankittua.
Itse olen pienituloinen duunari joten olen lapseton.
ap
Mulla on kolme lasta ja aiemmin oli riittävät tulot. Niin vain tuli sitten ero ja sosioekonomisen statuksen lasku vähävaraisemmaksi yksinhuoltajaksi. Silti lapset ovat harrastaneet (ilmaiset harrastukset), hankin heille uusia vaatteita. Etelänlomilla en ole pystynyt käymään lasten kanssa. Itsekään en lapsena koskaan käynyt etelänlomilla ja oltiin köyhiä. Silti mulla on ollut onnellinen lapsuus, eikä minua kiusattu vanhempien vähävaraisuuden takia.
Nyt kaikki lapset ovat aikuisia (nuorin 17 v.) Vanhin opiskelee oikeustieteellisessä, keskimmäinen metsätieteellisessä ja nuorin on lukiossa. Eli lukiokirjat olen pystynyt nippanappa kustantamaan, jotta lapset saisivat mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen. Ylioppilasjuhlatkin järjestettiin vähistä rahoista huolimatta.
Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista
Vierailija kirjoitti:
Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista
Kokoomus leikkaa irtisanottujen ansiosidonnaiset.
Miksi mun lapsilla pitäs olla samanlaiset vaatteet kuin muilla?
Mä sain ensimmäisen lapsen 21 vuotiaana ja vielä 2 lasta tuli lisää siinä yliopisto-opiskelijana.
Mies valmistui vuotta aikaisemmin.
Ekan kanssa tajuttiin eipä näitä kuluja tule, kun ruokaa tuli tissistä ja kaikki tuet maksettiin. Ensimmäisen kerran maksettiin vuokraa, kun esikoinen meni kouluun.
Kun olimme miehen kanssa töissä, ihan hyväpalkkaisesa, olikin menot melkoiset, asunto ostettiin 100% lainalla, syntyi vielä kuopus, piti hakea ja viedä päiväkotiin, lapsille ei kelvannut ilmaisvaatteet jne.
Rahat riittää, mutta esim isovanhemmat säännöllisesti antaa meille 200 e kk ruokarahaa, aina sanotaan kiitos ja tarpeeseen tulee.
Elämä on ihanaa ja lapset , mutta kyllä tää melkoista venyttämistä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon harrastuksia jotka eivät maksa mitään. Tämä toki edellyttää sen, että hyväksyy lapselle harrastukseksi myös erilaisen omatoimisen, perhepiirissä tai kaverien kanssa tapahtuvan toiminnan.
No entä jos sellaiset harrastukset ei anna lapselle mitään iloa ?
ei kaikki tykkää pumpulipalloilla leikkimisestä.
Kyllä niitä ilmaisia harrastuksia on erittäin monipuolisesti tarjolla. Googlaa ja katso. Ei todellakaan ole mitään pumpulipalloilla leikkimistä. Todella mitätöivää tekstiä sinulta.
Vanhempia on monenlaisia ikävä kyllä. Niitäkin jotka kostavat lapselleen omat puutteensa opetuksena.
Ihminenhän on ainoa niin tyhmä eläin, että maksaa maapallolla elämisestä. Eli se siitä ihmisen älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa säälittää kun perheen lapset likaisissa ja kuluneissa vaatteissa pyytää euron tarra-arkkia ja vanhemmat sanovat ettei ole rahaa. Nettikirppiksellä mamma kyselee sopiiko kympin ostoksen maksaa vasta lapsilisäpäivänä. Heikosti menee monella.
Itse en ostaisi euron tarra-arkkia ihan muuten vaan. En halua opettaa lapsille, että joka kauppareissulla ostetaan jotain kivaa roinaa tai herkkuja. Ei ole rahasta kiinni. En vain halua totuttaa turhaan kuluttamiseen. Mutta en tosin vastaisi tarra-arkkia hinkuvalle lapselle että ei ole rahaa vaan vain "ei nyt" ja se menee kyllä perille.
Meitä oli paljon,tosi tosi harvoin saatiin viikkorahaa tms,ihmettelin mikä sellainen on kun moni luokkakaveri leuhki että sai taas viikkorahaa ja muutenkin jos vei roskat,siivosi huoneensa tms. Meille ei todellakaan tarjottu mitään ei edes vaatteita ostettu ja mummi osti sitten kirpparilta karseita paitoja yms,ei ihme että kiusattiin.
Aloitus kuulostaa tekosyiden etsimiseltä, kärsiikö AP synnytyspelosta?
Omat vanhemmat hyvin pienipalkkaisia ja kyllä minulle oli varaa hankkia ihan normivaatteet, edullinen harrastus ja kesälomaksi vaikka viknoloppu edullisessa vuokramökissä. Asuttiin vuokrakolmiossa eli ei omaa huonetta pienenä mutta ei se nyt lapsena mikään valtava ongelma ollut, teininä sain sitte oman huoneen vanhassa vuokra-omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa ja ihmisiä menee ulosottoon isojen lainojen takia koko ajan ja sitten on sossuperhe.
Lähes puolimiljardia suomessa ulosotossa ja määrä vain kasvaa,itsekin lukeudun ulosottovelkaiseksi,ulosottolaista kohdellaan pahemmin kuin mrhaajaa tai muuta rikollista, paljon syrjimistä ja erinlaisia olettamuksia ja leimoja.
Tosi monella köyhyys johtuu huonoista rahankäyttötaidoista. Ja vieläpä useassa sukupolvessa.
Ei aina. Mutta usein.