Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Tuo tietoisuus vanhempien kyvystä ja halusta auttaa tiukan paikan tullen on tärkeää. Isäni oli tälläinen.
Vaikken saanut mitään suuria summia, niin pelkkä tieto tuommosen olemassa olosta rauhoittaa.
Ei se nuori siitä piloille mene, jos hiukan autetaan oman elämän alkuun. Enemmän sillä on merkitystä mitä rahan arvosta ja sen käytöstä on opetettu lapsesta asti.
En tajua vanhempia, jotka eivät halua auttaa lapsiaan, vaikka varaa siihen olisi. Harvalla 18-vuotiaalla on kesätöistä niin paljon rahaa että sen turvin voisi kovin leveää elämää omassa kodissa viettää, vaikka ajokortti olisi vanhempien maksama ja kotoa saisi mukaansa astioita ja ehkä jopa sängyn.
Maksoin itse oman ajokortin. Omille muuttaessa meillä oli kotona jo säästettynä vanhempien sisaruksilta saamia vanhoja huonekaluja joista sain sängyn, sohvan ja tv-tason. Oikeastaan kaikki muu tuli hankittua itse. Pois piti muuttaa heti valmistumisen jälkeen, vanhempi sanoi että jos jään kotiin asumaan, niin saan maksaa vuokraa, saan sitten opintotukea, työttömyysrahaa tai palkkaa. Nuoremmille sisaruksille on maksettu ajokortit ja ovat saaneet asua kotona niin pitkään kun huvittaa. Yritän olla olematta tästä katkera.
Vierailija kirjoitti:
Millä h****llä te kaikki nämä lasten menot kustannatte oikein ? :O Eipä ollut omilla vanhemmilla rahaa auttaa millään tavalla meitä lapsia aikanaan enkä ole minäkään voinut maksella autokouluja tai muuttoja lapsilleni. Ei ihme että nykyinen sukupolvi on uusavuttomia vikisijöitä kun helikopterivanhemmat ovat hoitaneet kaiken. Syötätte kai vielä parikymppisenäkin?
Me käymme töissä. Meidän rahankäyttö on ollut aina järkevää. Velaksi ei olla ostettu mitään muuta kuin asunto. Ensin kaksio, sitten rivarinpätkä ja sitten omakotitalo. Pitää ostaa ja myydä oikeaan aikaan. Omakotitalon rakensimme itse tehden kaiken mahdollisen omin voimin. Emme käytä päihteitä. Olemme saaneet olla suht terveitä. Lapsemme ei ole pilalle passattuja eikä avuttomia. Päin vastoin. Todennäköisesti joku heistä koodaa jotain sovellusta tai palvelua, jota sinä käytät. Olisit aivan kusessa ilman nykysukupolvea, joten lopeta haukkuminen. Jos sinun vanhemmilla ei ollut rahaa se ei tarkoita, että toiset on helikopterivanhempia.
En. Minulla ei ole eläkeläisenä varaa. Lapset kustantavat em. asiat itse. Olen mahdollistanut heille kuitenkin säästämisen ja itse kituuttanut.
Omat vanhempani maksoivat ajokortin, isäni hoiti opetuksen. Opiskelemaan mennessä sain omat huonekalut kotoa ja jotain astioita. Takuuvuokran maksoin itse kesätyörahoista, samoin muut huonekalut.
Itse olen säästänyt teini-ikäisille lapsilleni pientä pesämunaa opiskeluja varten. Että pääsisivät hiukan helpommalla.
Olemme maksaneet autokoulut, muutot, takuuvuokrat, ulkomaanmatkoja ja annamme rahaa ihan vain huviksemme.
Lapset eivät ole pyytäneet tänne syntyä, joten autamme jos on tarves. Onneksi he pärjäävät hyvin jo omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä h****llä te kaikki nämä lasten menot kustannatte oikein ? :O Eipä ollut omilla vanhemmilla rahaa auttaa millään tavalla meitä lapsia aikanaan enkä ole minäkään voinut maksella autokouluja tai muuttoja lapsilleni. Ei ihme että nykyinen sukupolvi on uusavuttomia vikisijöitä kun helikopterivanhemmat ovat hoitaneet kaiken. Syötätte kai vielä parikymppisenäkin?
Kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, että köyhien ei pitäisi lisääntyä. Vanhempiesi näyttämän esimerkin mukaisesti olet itsekin kasvanut avuttomaksi yhteiskunnan elätiksi, joka ei kykene huolehtimaan omista lapsistaan. Minä sain lapsena kaiken, mitä halusin ja vanhemmat ostivat minulle kaiken tarvittavan, kun muutin omilleni. Isä maksoi myös ensimmäisen kotini remontin. Nyt aikuisena tienaan 12 000 euroa kuukaudessa. Jos joskus hankkisin lapsia, minulla olisi kyllä varaa ostaa heille autot ja ensiasunnot.
Nuori saa itse aloittaa kesätyöt 15- vuotiaana jotta saa säästettyä rahat. Maksamme erotuksen jos jotakin jää. Ymmärrän että avustetaan esim kalusteiden hankinnassa mutta en kyllä sitä että aikuiselle ihmiselle kustannetaan kännykkälaskut, auto, vakuutusmaksut jne. Ei ihme ettei opita olemaan aikuisia ja säätelemään omaa rahan kulutusta. On tärkeää myös oppia käsittelemään rahan puutetta, kukaan ei tiedä milloin se omalle kohdalle sattuu. Ei ihme että nuoret masentuvst kun ovat tottuneet ettei elintaso laske rahatilanteesta riippumatta.
Maksetaan ajokortit, ostetaan ensimmäinen auto ja edullinen omakotitalo jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on hyvä esimerkki siitä, että köyhien ei pitäisi lisääntyä. Vanhempiesi näyttämän esimerkin mukaisesti olet itsekin kasvanut avuttomaksi yhteiskunnan elätiksi, joka ei kykene huolehtimaan omista lapsistaan. Minä sain lapsena kaiken, mitä halusin ja vanhemmat ostivat minulle kaiken tarvittavan, kun muutin omilleni. Isä maksoi myös ensimmäisen kotini remontin. Nyt aikuisena tienaan 12 000 euroa kuukaudessa. Jos joskus hankkisin lapsia, minulla olisi kyllä varaa ostaa heille autot ja ensiasunnot.
En ole edellinen kommentoija mutta on kyllä hullua ajatella noin. Oma yksinhuoltajaisäni oli pienituloisten eikä voinut kustantaa ajokoulua. Tulot olivat aivan erilaiset hänen ollessaan yrittäjä mutta joutui luopumaan siitä jäädessään leskeksi pshimpadn lama- aikaan. Päivääkään ei ole ollut työttömänä. Nyt itse kuulun keskiluokkaan enkä minäkään ole maksamassa lapseni autokoulua ja miksi ihmeessä ostaisin hänelle auton? Päinvastoin kun joutuu itse ostamaan auton johon hänellä on varaa (eli varmaankin vanha auto) tulee myös motivaatio tehdä asioita, jotta saa parempaa. Ihminen tienaa omat rahansa ja elää sen mukaan. Toisella on varaa hienompaan ja toisella ei. Toki jos tulisi joku hätä niin auttaisin. Meillä on paljon rahaongelmissa olevia hyvätuloisia eikä ihme tuolla esimerkillä. Totutaan elintasoon ja johon itsellä ei ole varaa ja keskitytään pitämään kulisseja yllä. Vaikka vain hyvätuloiset tekisivät lapsia, ei teillekään kaikille riitä niitä töitä josta maksetaan 12 000/kk.
Ainoan lapseni yksinhuoltajana aloin säästämään heti hänen synnyttyään. Rahat olivat koossa, kun täytti 18 Vuotta. Eräs vanha sukulaisnaiseni antoi autorahan 5000 e hänelle tehdystä työstä. Asui töihin päästyään pari vuotta vielä kotona, ja pisti rahaa säästöön. Tosin, heti kun sai valmistuttuaan työpaikan pyysin 300 e kk asumiskuluja. Maksoi itse muuttokulut, ja takuut.
T: YH ÄIPPÄ
Vierailija kirjoitti:
Käydään töissä. Ja kun laittaa joka kuukausi esim 20e/lapsi säästöön, sillä voi vaikka sen ajokortin sitten 18 vuoden päästä maksaa.
Täytin 18v 90-luvun puolivälissä ja kyllä silloin kaikille maksettiin ajokoulu tai useimmiten ehkä opetettiin opetusluvalla. Ihan tavallisia keskiluokkaisia perheitä oltiin, ei todellakaan rikkaita, mutta en tiedä yhtään kaveria, joka olisi itse joutunut maksamaan ajokorttinsa. Autoa ei taidettu kenellekään ostaa mutta vanhempien autoa sai käyttää.
Ihan tavallisia työssäkäyviä aikuisia meistä tuli, vaikka vanhemmat auttoivat rahallisesti ja olivat muutenkin tukena. Näin aion itsekin toimia.
Maksaa "itse" säästötilille kerrytetyistä varoista.
Lapseni ovat maksaneet ajokorttinsa itse. Myös vuokratakuut maksavat syksyllä itse, vanhempi palkastaan ja nuorempi kuntoutusrahastaan. Ovat säästäneet kaiken liikenevän ja muuttavat kimppa-asuntoon koulujen lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .
Tyhmyydestä sakotetaan.
Tyhmyydestä ? Säästäminen pienestä palkasta tilille saattoi olla tyhmää sukan varsi tai patjan alus on varmempi paikka . Sairastumiseen harvoin itse pystyy vaikuttaa .
Kun irtisanotaan, pitää nostaa ne rahat, eikä jättää tilille.
Tietenkin maksan lapsilleni ajokortit ja autan muutoissa niin paljon kuin pystyn. Samoin toimi oma äitini aikoinaan.
En nyt muista kuka makdoi esikoisen ajokortin. Koulussa kävi ja jotain piti maksaa. Veikkaan appivanhemmat. Kuopus on käynyt autokoulun maalla, asuu isänsä luona. Veikkkaan isä maksoi tämän.
Esikoinen muutti tyttöystävänsä kanssa kimppaan. Asunto on tyttöystävän vanhempien ja he maksoivat myös huonekaluja. Olin hommannut lapsille aterimia ja astioita, ne on käytössä siellä. Kuopuksella ovat laatikoissa, säästää omaan kotiin. Mutta on ilmoittanut ei ole muuttamassa. Ex muutti naisystävän kotiin asumaan, isoon taloon, kymmeniä huoneita ja siellä on mm hevostalli.
Kun lapset muuttivat pois mun luota ja mä myin asunnon, heidän vanhat huonekalut laitettiin kiertoon
Ajokortti maksettiin lapsen säästötilille hänen syntymästään asti säästetyistä rahoista ja autokoulun ajo-opetuksen annoimme itse. Lapsi sai 18 vuotta täytettyään käyttöönsä rahaston, jossa oli noin 13000 e, säästötilin, jossa oli ajokorttilaskujen jälkeen noin 3000 e, sekä osakesäästötilin, jossa oli noin 1000 e. Rahat on säästetty pienistä summista, noin 20-50 e/kk. Muutossa ja sen jälkeen autamme tarpeen mukaan.
Miksi olet ilkeä? Kirjoittaja on selkeästi kodista, mistä on pystytty auttamaan alkuun. Silti hän ei ole jäänyt ns. elätiksi, vaan osannut silti hoitaa asiansa.
Tärkeä pointti on myös se, että tietoisuus vanhempien kyvystä ja halusta auttaa tiukan paikan tullen on tärkeää. Vaikka sitä apua ei tarvitsisi, niin tietää sen olevan siellä.