Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?

Vierailija
09.05.2023 |

Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.

Kommentit (287)

Vierailija
161/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likka maksoi ihan itse autokoulunsa ja ite muuttivat poikaystävän kanssa yhteen omilla rahoillaan. Molemmat olivat 18-vuotiaina jo töissä.

Vierailija
162/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme maksaneet kortin, tosin opetusluvalla ei se ole kovin arvokas. Maksoimme myös muuton, yksiöön ei montaa huonekalua tarvita. Muutenkin maksamme osan laskuista, ettei tarvitse ottaa opintolainaa.

Onhan se arvokas. Opetuspoljin ja katsastus maksaa, open teoriakoe maksaa, polttoaine maksaa  ja varsinkin antamasi aika ON arvokasta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli sairaanloisen säästäväinen. Kaikesta kädenvääntöä. 

Pitkälti mun rahat meni itseni ja lasten elättämiseen. 

Aina olen auttanut ja tukenut niin paljon kun kyennyt.

Maksanut yksittäisiä ajotunteja. Ostanut huonekaluja  ja muuta kodin tavaraa.

Toi että todella saita mies osui kohdalleni ja että en ole jaksanut kaikesta vääntää kättä on ollut  raskas kombo.

Olen kuitenkin halunnut että lapsillani on sama taso kun ystävillään.

-kynnysmatto

Vierailija
164/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä h****llä te kaikki nämä lasten menot kustannatte oikein ? :O Eipä ollut omilla vanhemmilla rahaa auttaa millään tavalla meitä lapsia aikanaan enkä ole minäkään voinut maksella autokouluja tai muuttoja lapsilleni. Ei ihme että nykyinen sukupolvi on uusavuttomia vikisijöitä kun helikopterivanhemmat ovat hoitaneet kaiken. Syötätte kai vielä parikymppisenäkin?

Vierailija
165/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme esikoisen ihan vaan omalla autolla ja omalla peräkärryllä.

Ajokortin hankimme molemmille opetusluvalla. Kuopus suoritti sen osin koulun kautta ilmaiseksi. opetuspoljin yms. oli tarjouksesta ja edullinen paketti.

Vierailija
166/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksoin ja annan vieläkin 200 euroa kuussa käyttörahaa vaikka lapsi on jo yli 30-vuotias. 

Vierailija
167/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä h****llä te kaikki nämä lasten menot kustannatte oikein ? :O Eipä ollut omilla vanhemmilla rahaa auttaa millään tavalla meitä lapsia aikanaan enkä ole minäkään voinut maksella autokouluja tai muuttoja lapsilleni. Ei ihme että nykyinen sukupolvi on uusavuttomia vikisijöitä kun helikopterivanhemmat ovat hoitaneet kaiken. Syötätte kai vielä parikymppisenäkin?

Joillakin on ihan hyvä palkka, josta on varaa maksaa. Mieheni on saanut todella paljon avustusta vanhemmiltaan, niin että hän innostui sijoittamisesta ja on nykyään sijoitusneuvoja ja hoitaa nyt myös vanhempiensa raha-asioita. 

Vierailija
168/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitatte muuton maksamisella? Tarkoittaako se jotain vuokravakuuden ja uusien huonekalujen maksamista vai ihan oikeasti jotain muuttoauton, -laatikoiden ja ukon maksamista? Mun nuoruudessa ei kotoa muuttavilla lapsilla ollut niin paljon tavaraa, että siihen jotain muuttoautoa ja ukkoa olisi tarvittu. Vuokrattiin korkeintaan joku paku ja kaverit heitti tavarat pitsapalkalla asunnosta toiseen.

No ihan esimerkiksi se maksaa, jos lapsi muuttaa opiskelemaan monen sadan kilsan päähän. Bensat, vuokrattava vähintään peräkärry että sänky mahtuu jne.

Vierailija
169/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulla on useampi lapsi, jos ei sulla ole niihin varaa?

Vierailija
170/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerännyt 10 vuotta lapsille valmiiksi huonekaluja, lakanoita, astioita, kattiloita, mattoja, valaisimet yms. Suurin osa on ollut ilmaisia.

Vierailija
171/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan/autan aina kaiken semmoisen mitä normaali eläminen edellyttää, eikä kukaan muu tue. Vieraannutetulle lapselle taas riittää pelkät elatusmaksut, ei tule saamaan autoa, korttia, tukea asumiseen, muuttoon yms.

Vierailija
172/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulu on hyvä 18v-lakkiaislahja. Varojen mukaan kai yleensä perhe auttaa lapsiaan.

Kahdelle on maksettu autokoulu.

Varmasti muutossakin autetaan.

Nyt vanhin lapsi tekee töitä monimuoto-opintojen rinnalla, tuli puolikas välivuosikin töitä tehden, kun ei ensiyrittämällä jatko-opintoihin päässyt, hänellä on hyvä lähtö itsenäiseen elämään.

Nuorempi kirjoitti juuri, pari tonnia maksettiin autokoulu/lakkiaisrahaa tilille.

Nuorin on 15.

Itse en saanut enää rahaa kotoa kun täytin 18, nostin opintolainaa amiksen viimeistä asuntolatalvea ja ajokorttia varten. Kotona sain asua, kunnes siivet kantoivat.

Vierailija
173/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossakin on totta ainakin toinen puoli.

Vierailija
174/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan normaalia ja hyvää vanhemmuutta haluta auttaa nuorta aikuista itsenäisen elämän alkuun, jos vain on siihen varaa. Näin minun vanhemmat toimivat ja näin toimin itsekin.

Vierailija
175/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin maksettiin autokoulu ja ostettiin auto. Samoin maksettiin muutto ja ostettiin asunto. Olen kyllä vanhemmilleni kiitollinen, että ei ole tarvinut opiskeluaikana missään vuokra-asunnoissa asustella. Olen nyt 35-vuotias ja kyllä vanhempani vieläki auttaisivat, jos olisi tarvetta. Tällai asianajajana harvemmin kuitenkaan tarvitsen taloudellista avustusta, vaikka valtio yrittääkin viedä kaikki tuloni laiskojen elättämiseen.

Vierailija
176/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .

Tyhmyydestä sakotetaan.

Säästäminen ei ole tyhmyyttä. Tollo! 

Vierailija
177/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole varaa maksaa ajokorttia tai muuttoa. Isosiskoni tyttö täytti 18. Haluaisi ajokortin. Vanhemmat eivät voi auttaa. Tyttö säästää nyt itse korttiin, asuu kotona. Perheessä ei ole autoa. Pitäähän sitä kortin saamisen jälkeen päästä ajamaan. Mä asun mieheni kanssa eri kaupungissa ja autot on mutta välimatkan takia auton lainaaminen ei onnistu.siskollani ei ole korttia ja hänen mielestään se on turha koska voi pyöräillä.

Vierailija
178/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksettiin autokortti 18v lahjaksi. Auton ostin itse kesätyörahoilla. Pois kotoa muutin 19-vuotiaana. Vanhemmat olivat muuttoapuna ja hankkivat auton sitä varten. Tässä vaiheessa olin jo vakituisessa työssä. Sain kotoa omat kalusteeni ja loput kalusteet ja tarvikkeet ostin itse, osan sain lahjaksi. Tässä vaiheessa olin jo vaihtanut autonkin parempaa ja maksoin takuuvuokrankin itse. Jatkoin opiskeluja työn ohessa. Olen ylpeä pärjäämisestäni. Mutta asiaa kyllä auttoi, että tiesin ja tiedän yhä jo omia lapsia saaneena, että vanhemmat kyllä auttaa, jos tulee tiukka paikka.

Vierailija
179/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle maksettiin autokortti 18v lahjaksi. Auton ostin itse kesätyörahoilla. Pois kotoa muutin 19-vuotiaana. Vanhemmat olivat muuttoapuna ja hankkivat auton sitä varten. Tässä vaiheessa olin jo vakituisessa työssä. Sain kotoa omat kalusteeni ja loput kalusteet ja tarvikkeet ostin itse, osan sain lahjaksi. Tässä vaiheessa olin jo vaihtanut autonkin parempaa ja maksoin takuuvuokrankin itse. Jatkoin opiskeluja työn ohessa. Olen ylpeä pärjäämisestäni. Mutta asiaa kyllä auttoi, että tiesin ja tiedän yhä jo omia lapsia saaneena, että vanhemmat kyllä auttaa, jos tulee tiukka paikka.

Mistä pärjäämisestäsi? Sinähän sait käytännössä kaiken muilta.

Vierailija
180/287 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi nyt jo aikuista lasta. Maksoin sekä autokoulut että muutot + jotain pientä huonekalua ekaan uuteen kotiin. Maksoin myös ns. uudelleen aloituksen (takuuvuokran ym), kun tuli avoero ja näytti uudessa asunnossa olevan vain patja lattialla. Lähtökohtana oli, että pääsee irti suhteesta heti. 

Minun mielestä ollut ihan hyvä ratkaisu. Se raha on ollut olemassa, enkä ole sitä varten lainoja joutunut ottamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan