Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Maksan autokoulun ja muuton. Sen jälkeen pärjäävät omillaan. Annan rahaa tiukan paikan tullen, jos pyytävät. Ostan heille vaatteita ym. jos olemme yhdessä ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin tietysti kaiken itse, asumiseni, muuttoni, huonekalut, autokoulun, koska kuulun suuriin ikäluokkiin. Me maksoimme itse kaiken ja elimme opintolainalla, jonka maksoimme takaisin korkoineen päivineen. Harva sai kotoa muuta kuin lämmintä kättä.
eräs nuori meni lukioon vuosikymmeniä sitten suht isoon kaupunkiin ja kävi töissä ja maksoi itse elämisen. Ilmeisesti oli iltalukio. Sai hyvä palkkaisen ammatin ja vielä parempi palkkaisen miehen.
kävi myös yliopiston
Ei saanut kotoa juuri mitään koska ei ollut mistä antaa ja lapsia useampia. Siis lukioaikana oli työssä. jotta saa maksettua vuokran, ruokaa, kirjat jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .
Tyhmyydestä sakotetaan.
Tyhmyydestä ? Säästäminen pienestä palkasta tilille saattoi olla tyhmää sukan varsi tai patjan alus on varmempi paikka . Sairastumiseen harvoin itse pystyy vaikuttaa .
Nimenomaan tyhmyydestä, kun säästi lapsen tilille, eikä sukanvarteen. Kaikki tietävät toimeentulotuen älyttömyyden, joka suosii tuhlaamista eikä salli säästämistä. Jos ei ole valmis käyttämään lapsen tilillä olevia rahoja, kun joutuu rahapulaan, vaan luulee saavansa toimeentulotukea, on mielestäni tyhmä.
Eihän tämä tiennyt joutuvansa tähän tilanteeseen, kuka meistä tietää. Luuletko ettei toimeentulotukea laskettaessa oteta huomioon sitä, että tilillä on vastikään ollut iso summa?
Lapsi kasvaa, maailma muuttuu, kulkunsa löytää hän omalla tienoolla. Vanhempien tukea tarvitsee hän, toiveissaan onnistua, tavoitteitaan saavuttaa.
Autokoulun ja muuton polulle tarvitaan rohkeutta, toivoa ja taitoa. Kannattaa auttaa, tukensa antaa, mutta myös kasvaa, antaa lapsen lentää.
Nuoruus on seikkailu, oppimisen aikaa, tukea tarvitaan, mutta myös vapautta. Kun uskoa annamme, luotamme lapseen, niin mahdollisuudet kasvaa ovat suuret.
Autokoulun ja muuton kynnyksellä rakkaudella ja ymmärryksellä teemme sen. Lapsi lentoon päästetään, muistoissa lämmöllä häntä kannatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Eka muutto opiskelijakämppään saman paikkakunnan sisällä maksettiin ja oltiin apuna kantamassa jne.
Sitten kun vaihtoi korkeakoulua eri paikkakunnalle, sanottiin että maksetaan muutosta puolet kuluista. Noin kannustettiin,ettei ota kalleinta vaihtoehtoa.
Halvin on syystä halvin, meillä rikkoutui tavaraa ja meni paljon kauemmin aikaa. En ottaisi halvinta muuttopalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulut on tarkoitus maksaa jokaiselle. Autot saavat sitten hommata itse. Toki lainataan sitä ennen, jos ei ihan rahat riitä. Mitään romua en heidän anna ostaa, koska sitten kaikki rahat menee jatkossa sen korjaamiseen.
Meillä on ajatus ostaa kerrostaloasunto, jos joku lapsista muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Saa asua siellä sen aikaa ja kun tarve muuttuu, niin sitten alamme etsimään vuokralaista asuntoon. Mutta kyllä yleensä siinä kohtaa, kun kotoa muuttaminen on ajankohtaista, niin on myös säästöjä tilillä millä voi sitten itse maksaa asioita. Ainakaan silloin aikanaan mun vanhemmat ei millään tavalla puuttuneet kustannuksiin. Pakettiauton lainasivat. Kaikki omat tavarat toki saavat mukaansa kotoa.
Me ei olla mitään rikkaita, mutta hyviä säästämään rahaa ja selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Toki jos jotain ihmeellistä tapahtuu, niin suunnitelmat muuttuu.
Millä sinä kiellät "ostamasta romua"? Siis kun kyseessä täysi-ikäinen jne?
Meillä asia juurikin tapetilla, nuori haluaisi auton jolla ikää 20-30v, kun ei tykkää näistä uusien autojen ulkonäöistä ym, mutta koska me ollaan auton suurin maksaja, tai oltaisiin, niin ei olla asiaan suostuttu ja hän on nyt sitten ilman autoa.
On selitetty jatkuvien remppojen ja huoltojen tarve ja turvallisuusnäkökanta vuosikymmenien vanhan vs vaikka 5-15v ikäisen auton välillä, mutta kun ei niin ei, on sitten ilman. Eikä suostu ajelemaan silläkään autolla mikä olisi käytössä eli meidän vanhempien kaara jolla ikää 4v.
Ikävän tästä tekee se, että sitä tuoretta ajotaitoa olisi kyllä hyvä ns pitää yllä ja harjoitella ja niin ei nyt tapahdu.
Huokaus🤔😱
Siis tarjoamalla lainaan omaa uudempaa autoa. Mutta tietysti, jos lapsen ajatusmaailma on tuo, niin sitten antaa mennä ja ostaa. Kai se sitten joskus oppii, ettei se ollutkaan ehkä kannattavin ostos.
Olemme maksaneet kortin, tosin opetusluvalla ei se ole kovin arvokas. Maksoimme myös muuton, yksiöön ei montaa huonekalua tarvita. Muutenkin maksamme osan laskuista, ettei tarvitse ottaa opintolainaa.
Autan lasta niin paljon kuin pystyn. Autoa en pysty ostamaan, mutta hän muutti opiskelemaan lähelle yliopistoa. Maksan hänen puhelinlaskunsa, vien ruokaa, maksan vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .
Tyhmyydestä sakotetaan.
Hmm. Tyhmästä kommentoinnista joutaisi sinua sakottamaan. Empatia sinulta a on täysin hukas, toisen ymmärtäminen tai edes halu siihen.
Toinen kävi autokoulun ja toinen suostui opetukseeni. Omalla opetuksella säästetty raha laitettiin puoliksi lapsen kanssa.
Opiskelukämpät kalustin molemmille ja maksan pankkiin kuukausittainverottajan sallimat 5000€/36kk opiskelutukea niin kauan kuin opiskelevat tai ovat armeijassa.
Ihan kummia juttuja! En tunne yhtään opiskelukaveria, jolla olisi auto. En tiedä, onko heillä ajokortti. Ainakaan meidän abiluokalla ei kukaan sitä hankkinut.
Kyllä on maksettu kaikille kolmelle lapselle ajokortit ja ostettu kohtuu hintaiset autot ja opintojen ajan maksettu vakuutukset huollot ja korjaukset.
Muutoissa autettu muuten mutta omistaan ovat asunnot laittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummia juttuja! En tunne yhtään opiskelukaveria, jolla olisi auto. En tiedä, onko heillä ajokortti. Ainakaan meidän abiluokalla ei kukaan sitä hankkinut.
Aijaa. Omassa lukiossani opiskelijoilla on uudemmat ja kalliimmat autot kuin opettajilla.
Maksan lapsilleni ajokortin. Tosin se ei täällä USAssa paljoa maksa. Kun vanhin lapseni muutti Suomeen opiskelemaan niin ostin hänelle huonekalut asuntoon. Asumisensa ja elämisensä hän maksaa itse. Keskimmäinen lapsi opiskelee täällä USAssa ja hänen opiskelunsa maksetaan. Vanhimman lapsen collegea varten säästetyt rahat ovat hänellä sijoituksissa. Nuorin on vielä kotona mutta myös hänen ajokorttinsa ja opintonsa tullaan maksamaan. Autetaan lapsiamme oman elämän alkuun koska voidaan.
Kaksi lasta jo omillaan. Ajokortit olisimme heille maksaneet (opetusluvalla), mutta eivät ole halunneet. Opiskelupaikkakunnillaan auto olisi kyllä enemmänkin riesa, kun parkkitilaa ei ole tai se on kallista.
Muutto hoidettiin yhdessä. Ostimme molemmille perushuonekalut, sillä he jättivät huoneidensa huonekalut kotiin. Esim. sängyt ovat sen verran vanhat, et oli järkevääkin uusia. Laitan molemmille pikkuisen kuukausirahaa ja haluan tukea jatkossakin. Aina ovat tervetulleita kotiin myös.
Kuopus asuu kotona vielä muutaman vuoden ja häntä autamme myös, kun se aika tulee.
Opetin kolme lastani opetusluvalla ja maksoin kulut. Ajokortista oli selkeää hyötyä, jotta pääsivät työelämään. Yksi ajoi pizzataksia opiskeluaikana/ välivuonna, toinen teki varhaisjakelua autolla.
ihan itsestään selvää, että maksoimme muuton ja autoimme siinä. Meidän perheessä aina autetaan toisia, niin olemme vahvempia.
Minulle ei maksettu mitään. Päinvastoin kinuttiin rahaa.
Omilleni me hoidamme muutot ja opetamme ajamaan autoa. Teen kaiken toisin kuin oma äitini.
Esikoinen on muuttanut pois kotoa. Maksoin ajokortin (ja opetin opetusluvalla) ja aika paljon ostin muutossa tavaroita, keittiön pöydät ja tuolit, sängyn, tv-tason, pienen hyllyn. Lamppuja. Lakanoita ja pyyhkeitä, verhoja. Muuttivat tyttöystävän kanssa yhteen ja olin myös lainapakettiautolla muuttopuuhissa heidän kanssaan, kolmestaan tyhjättiin auto, käytiin Ikea-reissu, kasattiin huonekalut, laitettiin verhot ja lamput jne. Eli rahan lisäksi olen ollut ihan konkreettisena apuna. Seuraavaan kotiinkin olen muuttoapuna, mutta eivätköhän pärjää hankintojen kanssa sitten kahdestaan.
Minusta on ihana auttaa omia lapsia. Maksan edelleen esikoisen salikortin, puhelinlaskun ja siirrän pienen määrän hänen säästötililleen kuukausittain. Enkä ole ajatellut lopettaa. On nyt sivarissa, syksyllä alkaa opinnot.
Keskimmäinen on nyt lukiossa, hänelle kerään nyt astioita ja liinavaatteita, että olen paremmin valmistautunut. Niin ja on aloitettu opetuslupa-ajot.