Kelan toimeentulotuki asumismenot
Olen kuntoutusrahalla oleva yh. Marras- ja joulukuussa Kela hyväksyi vuokran kokonaisuudessaan vaikka se ylittää kuntakohtaisen rajan 70 eurolla. Vuoden maksoin sitä omasta perusostani ( kaksio ok seutu lähiössä). Asumme tässä lapsen koulun takia hänellä on autismin tutkimukset tulossa keväällä.
Nyt Kela ei hyväksynyt tammikuussa samaa vuokraa samoilla perusteilla kuin marras- joulukuussa. Lisäksi vuokrani laskee 1.3 hyväksytyn rajan alle eli vain tammi- helmikuussa se enää ylittyy. Laitoin liitteet uudesta vuokrasta Kelaan. Päätöksessä luki etten ole esittänyt perusteluja koko vuokran huomioimiseen. Miksi se huomioitiin marras- joulukuussa?
Päätösessä luki myös että minun tulee etsiä halvempi asunto. Jos nyt irtisanoisin asuntoni joutuisin maksamaan tammikuun ja voisin muuttaa helmikuussa, muuttokulut olisivat n 700 e kuten viimeksi otin pikavippiä ( minulla ei ole ajokorttia tai autoa eikä meillä ole ketään kuka auttaa muutoissa).
Eihän olisi edes järkeä vain helmikuun takia makssa muutosta halvempaan asuntoon. Tiesin jo marraskuussa että vuokra laskee 1.3.mutta silloin tuetoa ei ollut vielä kirjallisena.
Tämä oli tass kiva joululahja meille. Sain diakoniasta ruokalahjakortin, se summa menee ensi kuussa sitten taas enemmän vuokraan. Joulumieli vaihtui taas huoleen.
Kommentit (57)
Teidän kaltaisista ap halutaan eroon.
Kirjoita uusi ja selkeämpi perustelu Kelaan. Pyydä vaikka chatgpt:ltä apua sen muotoiluun. Itse ainakin jouduin kahlaamaan tämän sun aloituksen läpi muutamaan kertaan ennenkuin sain selvää mistä on kyse..
Ja eikö tuossa kun vuojra hyväksyttiin kokonaan 2 kk pitäidi antaa 3 kk aikaa etsiä halvempi eikä seuraavassa kk muuttaa taas niin päätöstä ettei sitä hyväksytä? Luulin tass tyhmänä että on rahaa ostaa lapselle joululahjoja muilta kuin minulta ei lahjoja saa.
Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa.
Eikö Kela lähettänyt kirjeen, että etsi halvempi asunto?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita uusi ja selkeämpi perustelu Kelaan. Pyydä vaikka chatgpt:ltä apua sen muotoiluun. Itse ainakin jouduin kahlaamaan tämän sun aloituksen läpi muutamaan kertaan ennenkuin sain selvää mistä on kyse..
Joo hyvä idea. Soitin jo tänään Kelaan ja selitin asian mutta voisin tehdä sen myös kirjallisena. Olen väsynyt lapsen kanssa valvomisesta niin teksti on sekavaa.
Jos vuokra laskee alle normin, niin eihän sinulla ole muuta ongelmaa kuin tuo pari kuukautta 70€/kk.
Ei tuon takia kannata mihinkään muutella. Ja eihän Kela siihen pakota.
Kelan päätökset eivät ole aina loogisia. Ja nykyisinhän ei yleensä hyväksytä noita norminylityksiä. Lapsen autismi ei liene riittävä peruste? Varsinkaan kun ei ole vielä edes diagnoosia?
Tilanteesi ei nyt ole mikään erityisen paha.
Vierailija kirjoitti:
Ja eikö tuossa kun vuojra hyväksyttiin kokonaan 2 kk pitäidi antaa 3 kk aikaa etsiä halvempi eikä seuraavassa kk muuttaa taas niin päätöstä ettei sitä hyväksytä? Luulin tass tyhmänä että on rahaa ostaa lapselle joululahjoja muilta kuin minulta ei lahjoja saa.
Tottakai joululahjojen ostaminen kannattaa jättää siihen kuuluisaan viimetippaan, jolloin ei ole edes tietoa siitä onko rahaa lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Teidän kaltaisista ap halutaan eroon.
Joo kyllä minä sitä im mietin päivittäin ymmärrän ettei lapselkakaan oke Suomessa väliä. On se selväksi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa.
ihmettelen kans, että miten se muka nyt vasta on voinut tulla. Nää asiathan oli ajankohtaisia reilu vuosi sitten, ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joululahjojen ostaminen kannattaa jättää siihen kuuluisaan viimetippaan, jolloin ei ole edes tietoa siitä onko rahaa lahjoihin.
Vuokra hyväksyttiin kokonaan marras- joulukuussa joten oli 70 e kk rahaa käytössä enemmän. Ei olisi muuten ollut rahaa ostaa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko muille käynyt samoin, eli vuokra on hyväksytty ja seuraavassa kuussa ei taas ole?
Onhan näitä. Ja muissa kustannuksissa. Välillä hyväksytään tiukasti vain normi, välillä ei.
Riippuu käsittelijästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut sen 70 e kk omasta perusosastani viime maaliskuusta lähtien kun vuokra nousi sen 70 e kk. Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa 24 jolloin vuokra oli rajojen mukainen. Nyt syksyllä taas kuulin että ara on puuttunut vuokran määrittelyyn ja edellinen nousu oli laiton, monimutkainen juttu. Syksyllä jäin sairaslomalle eikä ollut voimia etsiä uutta asuntoa ja järjestää taas muuttoa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut sen 70 e kk omasta perusosastani viime maaliskuusta lähtien kun vuokra nousi sen 70 e kk. Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa 24 jolloin vuokra oli rajojen mukainen. Nyt syksyllä taas kuulin että ara on puuttunut vuokran määrittelyyn ja edellinen nousu oli laiton, monimutkainen juttu. Syksyllä jäin sairaslomalle eikä ollut voimia etsiä uutta asuntoa ja järjestää taas muuttoa yksin.
Jos vuokrankorotus maaliskuussa oli laiton niin saatko liikaa maksamasi rahat takaisin? Ja miksi vuokraa lasketaan vasta maaliskuussa, miksei saman tien kun virhe on huomattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen kans, että miten se muka nyt vasta on voinut tulla. Nää asiathan oli ajankohtaisia reilu vuosi sitten, ei enää.
Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa jolloin vuokra oli rajojen sisällä. Nousi maaliskuussa tänä vuonna sen 70 e kk. Siitä asti marraskuuhun maksoin sen 70 e kk omasta perusosastani.
Vierailija kirjoitti:
Missä on lapsen isä?
Luultavimmin työmatkalla tai työpaikallaan. Lähestymiskielto meihin väkivallan takia joka kohdistui myös lapseen.
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on lapsen isä?
Luultavimmin työmatkalla tai työpaikallaan. Lähestymiskielto meihin väkivallan takia joka kohdistui myös lapseen.
T: ap
Olisit miettinyt millaisen miehen kanssa lapsen teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrankorotus maaliskuussa oli laiton niin saatko liikaa maksamasi rahat takaisin? Ja miksi vuokraa lasketaan vasta maaliskuussa, miksei saman tien kun virhe on huomattu?
Monimutkainen juttu. Tässä yhtiössä vuokrantarkistus on maaliskuussa aina. En tiedä miksi. Jos jaksaisin olisin Araan yhteydessä asiasta. Olin jo kerran kesällä yhteydessä sinne. Tämä koskee monia muitakin asukkaita täällä kuin vain minua.
Onko muille käynyt samoin, eli vuokra on hyväksytty ja seuraavassa kuussa ei taas ole?