Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti
Läheinen aloitti opinnot. Ilmeisesti mitään seulaa ei tähän maksulliseen koulutukseen ole, sillä tällä henkilöllä on oma elämä todella katastrofaalista. Nyt etsii asiakkaita maksulliseen terapiaan.
Tuntuu todella erikoiselta.
Kommentit (14)
Ehkä se hänen pikaratkaisunsa on että siirrytään lähimpään drinkkibaariin.
Vierailija kirjoitti:
Usein tuon tyyppisiin koulutuksiin hakeutuvat juuri ne, jotka itse kaipaavat apua.
Aika sitten näyttää kehkeytyykö hänestä hyvä terapeutti, vai onko koulutus vain terapiaa omiin ongelmiin.
Siis todella on terapiaa omiin ongelmiin. On ollut ihan hoidon piirissä ja aina keskeyttänyt terapian haukkuen terapeutin, siis ihan pitkälle opiskelleen psykoterapeutin täysin pskaksi. Vaarallista että tämän kaltainen ihminen tarjoaa apua rahaa vastaan epätoivoisille ihmisille. Pelottavaa.ap
No semmonen terapeutti tulee tarpeeseen.
Minä tiedän tällaisen terapeutin, joka on oman elämänsä ihmissuhteiden aku ankka, paskonut taloutensa täysin, ja omista henkilökohtaisista - ja oudoista (!) - asioistaan todella levällään esimerkiksi facebook-ryhmissä. Alkaisin ennemmin ratkaisuna ongelmiini ryyppäämään, kun ottaisin yhtään neuvoa häneltä vastaan, saatika jakaisin omia asioitani 😳
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tällaisen terapeutin, joka on oman elämänsä ihmissuhteiden aku ankka, paskonut taloutensa täysin, ja omista henkilökohtaisista - ja oudoista (!) - asioistaan todella levällään esimerkiksi facebook-ryhmissä. Alkaisin ennemmin ratkaisuna ongelmiini ryyppäämään, kun ottaisin yhtään neuvoa häneltä vastaan, saatika jakaisin omia asioitani 😳
Ei se tarkoita etteikö osaisi antaa hyviä neuvoja. Älä tee kuten minä teen, vaan tee kuten sanon. Mäkin osaan antaa paljon parempia neuvoja muille, kuin miten sitten itse toimin. Pitäisköhän opiskella lyhytterapeutiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita etteikö osaisi antaa hyviä neuvoja. Älä tee kuten minä teen, vaan tee kuten sanon. Mäkin osaan antaa paljon parempia neuvoja muille, kuin miten sitten itse toimin. Pitäisköhän opiskella lyhytterapeutiksi?
Kyllä se ihan juuri tarkoittaa sitä.
Ei taida olla, nää on kuitenkin vähän sellaisia huuhaa terapioita, näihin ei myöskään pidä mennä ratkomaan mitään isoja ongelmia, se yleensä ilmoitetaan myös suoraan mainonnassa, eli käytössä tää terapia on sitä että maksetaan siitä että saa jutella jollekin vaikka siitä miten oma puoliso ärsyttää yms.
Yleisesti ottaen, onko "ratkaisukeskeinen lyhytterapia" vakavasti otettava hoitomuoto vaiko jotain uskomushuuhaata? Milloin tulisi hakeutua juuri tämmöisen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Ryyppääminen ei asioita ratkaise, ennemmin jättäisin miettimättä kuka elää ja miten , ainakin niin kauan kuin minun ei ole pakko siihen osallinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Puhutkohan juuri tästä jota aloitus koskee 😂 kuulostaa niin tutulta. Sekopäisyyksiä viljelee omassa somessaan. Miehet tulee ja menee, innoissaan aina aloittaa jonkun suhteen ja kun mies kyseenalaistaa sekopäisen toiminnan, haukkuu tämä terapeutti miehen maanrakoon,välillä myös ystävänsä, jotka vaihtuvat tiuhaan.ap
Lyhytterapeutti on jotenkin epäuskottava.
Jos menisin terapiaan valitsisin mahdollisimman pitkän terapeutin.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen, onko "ratkaisukeskeinen lyhytterapia" vakavasti otettava hoitomuoto vaiko jotain uskomushuuhaata? Milloin tulisi hakeutua juuri tämmöisen hoitoon?
Kyllä se on ihan oikea ja tuloksekas terapiamuoto.
Ratkaisukeskeinen lyhytterapia -koulutus on hyvä. Olen sen itse käynyt. Sen lisäksi on psykiatrisen sairaanhoitajan koulutus ja vähän muutakin lisäkoulutusta. Teen töitä nuorten parissa ja sen lisäksi otan vastaan lyhytterapia-asiakkaita omalla toiminimellä. Koen tekeväni hyvää työtä ja saan hyvää palautetta ihmisiltä. Neuvominen ei yleensä kuulu terapiaan, mutta oman mielipiteen tai ehdotuksia voi lyhytterapiassa tehdä. Asiakkaan tilannetta ei koskaan voi niin hyvin tuntea, että voisi kuvitella tietävänsä paremmin, mikä on hänelle paras ratkaisu, joten ei kannata neuvoa ettei mene ihan metsään. Ratkaisukeskeisyys ei tarkoita sitä, että terapeutti ratkaisee asiakkaan ongelmat, vaan sitä, että etsitään ratkaisua, eikä mietitä niinkään, miksi ollaan ongelmissa. Eli katsotaan eteenpäin. Se on ratkaisukeskeisyyttä.
Terapeutin koulutus tai mikään muukaan koulutus/ammatti ei estä elämässä eteen tulevia ongelmia. Jos oma elämä on sekaisin, terapeuttikoulutuksesta voi saada siihen hyvin apua. En usko, että sellainen henkilö pystyy perustamaan yritystä ja pyörittämään sitä, jolla on elämänhallinta kuvaamasi laista. Siinä mielessä ehkä ei ole huolta, että hän pääsisi asiakkaita neuvomaan. Sen sanon, että oma elämänkokemus on kuitenkin hyödyksi asiakastyössä. Silloin pystyy samaistumaan asiakkaan tilanteeseen paremmin, kuin jos ei ole aiheesta omaa kokemusta.
Asiakkaat myös huomaavat aika nopeasti, jos terapeutti ei sovi heille ja äänestävät jaloillaan. Jos on varaa maksaa terapiasta (lyhytterapeutin vastaanotosta ei saa Kela-korvausta), on myös varaa valita kenellä käy.
Usein tuon tyyppisiin koulutuksiin hakeutuvat juuri ne, jotka itse kaipaavat apua.
Aika sitten näyttää kehkeytyykö hänestä hyvä terapeutti, vai onko koulutus vain terapiaa omiin ongelmiin.