Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
501/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marikalle on ehdotettu osa-aikatöitä, mutta tässä vaiheessa se ei ole hänelle järkevä vaihtoehto. Niistä hän saisi juuri sen verran palkkaa, ettei saisi enää toimeentulotukea eikä voisi käydä terapiassa, koska hänen olisi maksettava sen lasku itse.

Vai sellasta :D onhan se ikävää maksaa omat laskunsa itse.

Vierailija
502/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Tyhmä kysymys.

No koska ei ole sitä ukkoa joka mm aksaa osan kuluista, vaan maksat kaiken itse!!!

Luitko edes juttua? Marika on etävanhempi ja lapset hänellä joka toinen viikonloppu. Saran lapsilla on työtön isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tällä yli 2000 euroa saavalla on 34 tonnia velkaa.

Nämä velat on useimmiten kulutusluottoja... Ei niitä ole tarkoitus muiden maksaa.

Ihmiset on totutettu siihen, ettei mitään vastuuta tarvitse ottaa itsestään, aina joku muu hoitaa ja maksaa. Miksi tulottomat ihmiset hankkivat lapsia ja sitten valittavat, ettei ole varaa elättää lapsia. Ei lapsi ole mikään perustarve. Nämä asiat pitäisi miettiä etukäteen. Lapsilla on kaksi vanhempaa, joilla on vastuu heidät elättää ja kasvattaa.

Meillä on kulutusluottoa, niillä on auton remontteja, pesukone talvirenkaat. Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoja ilta- ja viikonloppuvuoroihin mutta älä huoli ihmiset jää pois matalapalkka - aloilta, kun puolison ansiosidonnainen leikataan.

Kauppiaat joutuu istumaan 7 päivää viikossa kaupoissa jotka menevät kiinni klo 23.00

Onnea

Vierailija
504/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään, jos alle 1 - vuotiaalla murtuu jalka tai käsi jne. ja menet ensi apuun niin siitä tehdään lasu.

Alapeukuttajalle tiedoksi, että tuo on totta.

Ei ole totta.

On totta, kysy sairaalasta. Olen jopa itse ollut kuulemassa kun osastonsihteeri soitti sossulle ja teki lasun.

Tuo on uudistus mikä tuli jokunen vuosi sitten

Mä uskon että näiden asioiden kanssa ollaan nykyään paljon tarkempia ja ilmoitetaan herkemmin.

V. 82 oma 1,5v:mme konttasi lattialla kun leikkiautoon laitettu akku valutti rikkihappoa lattialle ja se syövytti hänen jalkansa pahasti. Jouduimme jo silloin 3. asteen kuulusteluun kun veimme pojan sairaalaan. Muutamaan päivään emme edes itse tienneet mikä lapsen jalkaan tuli ennenkuin itse sain tuota happoa lelusta käteeni. Sen jälkeen saimme asian selvitettyä myös sairaalan kanssa, poika joutui käymään kuukauden ajan 2x viikossa siteen vaihdossa siellä. Lasua ei kuitenkaan tehty

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät elä enään kauan tukien varassa 😂

Jos tukia pienennetään, osa tukien varassa elävistä siirtyy toimeentulotukiasiakkaiksi. Joidenkin mielestä se on ihan ok. Varsinkin, jos ovat jo nyt toimeentulotukiasiakkaita. Tosiasia kuitenkin on, että se se vasta stressaavaa onkin, kun et voi koskaan olla varma, paljonko sitä toimeentulotukea saat. Vai saatko tässä kuussa  lainkaan. Mulla on tuttuja, jotka ovat joutuneet elämään näin. Ja vieläpä sellaisia, jotka ovat olleet myös töissä. Osa-aikatöissä tai pätkätöissä. En todellakaan kadehdi heidän elämäänsä. Mulle tuo tietynlaista turvallisuuden tunnetta se, että palkka - vaikka pienempikin - tulee tiettynä päivänä kuukaudesta tilille ja mä tiedän, paljonko sitä tulee. Yhdelle rahavaikeuksissa olevalle ystävälleni yritin aikoinaan neuvoa vuosibudjetin tekemistä, mutta eihän siitä tullut yhtään mitään, koska hän ei voinut etukäteen tietää, paljonko missäkin kuukaudessa saa rahaa. 

Vierailija
506/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä jutuista saa hyvän kuvan "vähävaraisten" ongelmista:

- Elämänhallinnan ongelmia jo pitkään, josta johtuen usein kulutusluottovelkaa.

- Matala koulutustaso, eikä halua mennä töihin.

- Yh. Lapsia hankitaan kenen kanssa vaan, niitä on liikaa tuloihin nähden.

- Kulutustottumukset. Ei osata käyttää rahaa järkevästi, monella on kalliit kännykät ja rakennekynnet yms.

- Päihteet.

Rahan lisääminen ei korjaa yhtään ongelmaa, koska ongelmat ei johdu rahasta, vaan elämänhallinnan ongelmista. Ihminen ei ole myöskään valmis tekemään itse asioille mitään, esim. opiskelemaan ja menemään töihin.

Vierailija
507/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tällä yli 2000 euroa saavalla on 34 tonnia velkaa.

Nämä velat on useimmiten kulutusluottoja... Ei niitä ole tarkoitus muiden maksaa.

Ihmiset on totutettu siihen, ettei mitään vastuuta tarvitse ottaa itsestään, aina joku muu hoitaa ja maksaa. Miksi tulottomat ihmiset hankkivat lapsia ja sitten valittavat, ettei ole varaa elättää lapsia. Ei lapsi ole mikään perustarve. Nämä asiat pitäisi miettiä etukäteen. Lapsilla on kaksi vanhempaa, joilla on vastuu heidät elättää ja kasvattaa.

Meillä on kulutusluottoa, niillä on auton remontteja, pesukone talvirenkaat. Kaikissa kaupungeissa ei kulje linja-autoja ilta- ja viikonloppuvuoroihin mutta älä huoli ihmiset jää pois matalapalkka - aloilta, kun puolison ansiosidonnainen leikataan.

Kauppiaat joutuu istumaan 7 päivää viikossa kaupoissa jotka menevät kiinni klo 23.00

Onnea

Autoremontti maksaa 500 - 1000 euroa. Ei sitä 2500 netosta makseta minkä 4 henkeä saa.

Vierailija
508/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä, jos alle 15-vuotiaasta tehdään rikosilmoitus, jos hän käyttää väkivaltaa, se karsii tietyt ammatit pois esim. armeija, lentäjä, turvallisuusala.

Moni vanhempi ei edes tajua, että heidän lapsi ei ikinä noihin ammatteihin pääse. Niihin tehdään turvallisuus selvitys ja jos olet yläasteella käyttänyt väkivaltaa ja siitä tehdään rikosilmoitus niin tietyille aloille et ikinä pääse töihin.

Samoin myös useissa kansainvälisissä yrityksissä, esim Nokiassa aikoinaan. Mikä tahansa merkintä rikosrekisterissä ja työpaikkaa ei saanut. 

Vierailija
509/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kulutustottumukset. Ei osata käyttää rahaa järkevästi, monella on kalliit kännykät ja rakennekynnet yms.

- Päihteet.

Rahan lisääminen ei korjaa yhtään ongelmaa, koska ongelmat ei johdu rahasta, vaan elämänhallinnan ongelmista. Ihminen ei ole myöskään valmis tekemään itse asioille mitään, esim. opiskelemaan ja menemään töihin.

Sanoo luuseri joka edelleen töissä opiskeluajan harjoittelupaikassa tai isin kanssa samassa työpaikassa.

Isin kanssa töissä.

Vierailija
510/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Päihteet.

Lisänä: ei haluta mennä töihin koska joutuu maksamaan itse omat lääkäri/terapialaskunsa. Jätetään vastaanottamatta 2kk määräaikaiset työsuhteet koska niiden tulot voidaan vyöryttää toimeentulotukeen seuraavalle kuukaudelle

Vierailija
511/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Päihteet.

Sanoo luuseri joka edelleen töissä opiskeluajan harjoittelupaikassa tai isin kanssa samassa työpaikassa.

Isin kanssa töissä.

Mies joka on isin kanssa samassa työpaikassa on onneton rääpäle.

Vierailija
512/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata köyhiltä yhä vaan lisää, vaikka heillä itsellään on sellaiset omaisuudet, että niistä olisi varaa jakaa köyhemmille todella helposti. 

Puhumattakaan yli 6 miljardin arvoisista veronkierroista, joita isokenkäiset harrastavat.

Ongelma on etuuksilla eläminen elämäntapana. Sosiaaliturva on tarkoitettu väliaikaiseksi. Oma elintaso on rakennettava tulojen mukaisesti. Jos ei työt kiinnosta, niin sitten on tiukkaa. Tottakai. Miksi muiden pitäisi maksaa teidän elättäminen? Olette aikuisia ihmisiä, joilla on vastuu elättää itsensä. Toivottavasti sosiaaliturvasta tulee vastikkeellista ja etuuksia leikataan. Etenkin asumistuesta. Ehkä lapsetkin motivoituvat tekemään elämällään jotain, jos näkevät työttömän elintason olevan huono.

Vierailija
513/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata köyhiltä yhä vaan lisää, vaikka heillä itsellään on sellaiset omaisuudet, että niistä olisi varaa jakaa köyhemmille todella helposti. 

Puhumattakaan yli 6 miljardin arvoisista veronkierroista, joita isokenkäiset harrastavat.

Mistä kumpuaa tämä ajatus, että muiden rahat olisi jotenkin yhteistä omaisuutta? Entä sitten, vaikka jollakin on enemmän kuin tarpeeksi rahaa? Ei se tarkoita että sulle jotenkin oikeudenmukaisuuden nimissä kuuluisi lahjoittaa osa.

Vierailija
514/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Kuka heistä oli yksinhuoltaja? Kyllä muitakin eronneita on. Olenko minäkin yh, kun olen eronnut ja asun lapseni kanssa kahdestaan? Lapsen isä asuu naapurikadulla ja meillä on yhteishuoltajuus.

Vierailija
515/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Iltasanomille ja Iltalehdelle, kun tekevät näitä silmiä avaavia juttuja. Oon muuttunut vassarista Kokoomuksen kannattajaksi ja ihan suututtaa, kun tuet ovat noin isoja. Asumistuet ainakin voidaan poistaa, niin eiköhän työn teko ala maistumaan.

Vierailija
516/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Iltasanomille ja Iltalehdelle, kun tekevät näitä silmiä avaavia juttuja. Oon muuttunut vassarista Kokoomuksen kannattajaksi ja ihan suututtaa, kun tuet ovat noin isoja. Asumistuet ainakin voidaan poistaa, niin eiköhän työn teko ala maistumaan.

Sama.

Vierailija
517/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks minä en saa yksinhuoltajana kun 470 asumistukea vuokra 680e kaksio ja toimeentulotukea saan n 100e

Työmarkkinatuki ja kelan pienin elatustuki tähän niin yhteensä saan n. 1300 kuussa kaikki nämä yhteenlaskettuna, josta maksan siis tuon 680 vuokraa ja tietysti puhelinlaskut, netti jne

Valmistuin juuri ja etsin töitä.

Hirvittää elää näillä tuilla ja toivon, että saisin pian töitä.

Miten nuo saavat tuollaisia summia, vai onko täyttä paskaa koko juttu.

En tiedä ketään yksinhuoltajaa joka saisi tukia noin paljon!!!!

Vierailija
518/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Päihteet.

Mä saan toimeentulotukea ja opiskelen. Valmistun maisteriksi pian. Ilman tukia tämä ei olisi ollut mahdollista, koska olen pienen lapsen yh.

Vierailija
519/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks minä en saa yksinhuoltajana kun 470 asumistukea vuokra 680e kaksio ja toimeentulotukea saan n 100e

Työmarkkinatuki ja kelan pienin elatustuki tähän niin yhteensä saan n. 1300 kuussa kaikki nämä yhteenlaskettuna, josta maksan siis tuon 680 vuokraa ja tietysti puhelinlaskut, netti jne

Mä ihmettelin samaa. Miten voi saada 2000e tukia muka? Mä olen myös yh ja saan suunnilleen saman kuin sinä.

Vierailija
520/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan tai mene töihin. Moni saa palkkatöistä vain parisataa enemmän kuin sinä kotona makaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme