Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
521/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Yksinhuoltajilla on kaikki vastuu ja joutuvat pärjäämään yksin. Toisia tuloja ei siis ole.

Lapsilla on kyllä kaksi vanhempaa, joilla elatusvelvollisuus. Ja yksinhuoltajuus on perheen valinta, ei mikään kohtalo, johon ei itse pystyisi vaikuttamaan. Kannattaisiko valita se lasten isä vähän paremmin?

Minun lapseni isä on kuollut.

Kiitos kun pilasit hyvän mieleni.

Vierailija
522/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä Marika että Sara kertovat, että erilaisten tukihakemusten tekeminen on hyvin stressaavaa. Esimerkiksi toimeentulotukea hakiessa mukaan on liitettävä kaikki laskut, tiliotteet ja tiedot vaikkapa lääkärikäynneistä.

– Jos olen ostanut lapsille junaan sarjalipun, kuitti ei riitä, vaan hakemukseen on liitettävä kaikki käytetyt liputkin. Papereiden selvittäminen ja kaivaminen vie hurjasti aikaa, Marika kertoo.

Ööh, jos ei käy töissä tai tee mitään, niin kai sitä aikaa on. Turhauttaa elättää näitä loisia! Tehdä stressaantuneena töitä ja rahat menevät tällaisille eläteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks minä en saa yksinhuoltajana kun 470 asumistukea vuokra 680e kaksio ja toimeentulotukea saan n 100e

Työmarkkinatuki ja kelan pienin elatustuki tähän niin yhteensä saan n. 1300 kuussa kaikki nämä yhteenlaskettuna, josta maksan siis tuon 680 vuokraa ja tietysti puhelinlaskut, netti jne

Valmistuin juuri ja etsin töitä.

Hirvittää elää näillä tuilla ja toivon, että saisin pian töitä.

Miten nuo saavat tuollaisia summia, vai onko täyttä paskaa koko juttu.

En tiedä ketään yksinhuoltajaa joka saisi tukia noin paljon!!!!

Muuta halvempaan tai mene töihin. Moni saa palkkatöistä vain parisataa enemmän kuin sinä kotona makaamalla.

Senkin puupää etkö osaa lukea.

HAEN töitä ja valmistuin juuri 🖕🤬

Ja mistä idiootti löydät tuon halvemmalla asunnon!

Vierailija
524/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata köyhiltä yhä vaan lisää, vaikka heillä itsellään on sellaiset omaisuudet, että niistä olisi varaa jakaa köyhemmille todella helposti. 

Puhumattakaan yli 6 miljardin arvoisista veronkierroista, joita isokenkäiset harrastavat.

Mistä kumpuaa tämä ajatus, että muiden rahat olisi jotenkin yhteistä omaisuutta? Entä sitten, vaikka jollakin on enemmän kuin tarpeeksi rahaa? Ei se tarkoita että sulle jotenkin oikeudenmukaisuuden nimissä kuuluisi lahjoittaa osa.

Jos et millään tavalla halua osallistua hyvinvointivaltion ylläpitämiseen, aina on mahdollisuus muuttaa veroparatiisiin tai autiolle saarelle jossa kukaan ei ole kärkkymässä Sinun Rahojasi.

Vierailija
525/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks minä en saa yksinhuoltajana kun 470 asumistukea vuokra 680e kaksio ja toimeentulotukea saan n 100e

Työmarkkinatuki ja kelan pienin elatustuki tähän niin yhteensä saan n. 1300 kuussa kaikki nämä yhteenlaskettuna, josta maksan siis tuon 680 vuokraa ja tietysti puhelinlaskut, netti jne

Onko sulla 1 vai 2 lasta?

Tuolla jutun Saralla saattaa olla joku erityislapsi jos käyttää vielä 4:vnä vaippoja? Ehkä saa jotain vammaistukea päälle? Arvailen vaan.

Vierailija
526/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat siis n. 700 €/4 vko työmarkkinatukea (netto). Asumistuki 470 €. Elatustuki on 187 €/kk. Lapsilisä on yh-korotuksella 150 €/kk. Ja toimeentulotuki 100 €. Yhteensä : n. 1611 €/kk. Tämä laskettu oletuksena, että lapsia on yksi.

Vuokran jälkeen jää yli 900 €/kk netto.

Vierailija
527/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä jutuista saa hyvän kuvan "vähävaraisten" ongelmista:

- Elämänhallinnan ongelmia jo pitkään, josta johtuen usein kulutusluottovelkaa.

- Matala koulutustaso, eikä halua mennä töihin.

- Yh. Lapsia hankitaan kenen kanssa vaan, niitä on liikaa tuloihin nähden.

- Kulutustottumukset. Ei osata käyttää rahaa järkevästi, monella on kalliit kännykät ja rakennekynnet yms.

- Päihteet.

Rahan lisääminen ei korjaa yhtään ongelmaa, koska ongelmat ei johdu rahasta, vaan elämänhallinnan ongelmista. Ihminen ei ole myöskään valmis tekemään itse asioille mitään, esim. opiskelemaan ja menemään töihin.

Mä saan toimeentulotukea ja opiskelen. Valmistun maisteriksi pian. Ilman tukia tämä ei olisi ollut mahdollista, koska olen pienen lapsen yh.

Onnea tulevaan työttömyyteen.

Vierailija
528/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona makaaville vinkki: hakekaa töitä tai opiskelkaa ammatti. Ei pidä olla nirso kun töihin hakee. Siivoojista on pulaa, lähihoitajista on pulaa. Jos ei rahkeet riitä lähihoitajaksi, niin voi hakea hoiva-avustajaksi. Työ on parasta sosiaaliturvaa ja Suomi ei ole niin rikas maa, että voidaan ylläpitää vapaamatkustajia.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta syystä. Sulla on ihan älyttömän pieni vuokra. Mulla on yksi tuttu, joka asui kaupungin vuokra-asunnossa (kerrostalossa 4h+k 80 m2) eikä ollut edes pääkaupunkiseudulla. Vuokra oli 1200€/kk. Kaksi teini-ikäistä lasta. Ko taloyhtiössä oli paljon tyhjiä asuntoja ja aina, kun joku asukas muutti pois eikä uutta vuokralaista saatu sikahintaisiin asuntoihin, jäljelle jäävien asukkaiden vuokraa nostettiin. Hänkin onneksi löysi sitten toisen asunnon ja asumiskulut pienenivät. Mä ymmärrän jotkut Lumot, Satot yms, mutta kaupungin vuokra-asunnossa tollaset vuokrat?!?!?

Vierailija
530/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Yksinhuoltajilla on kaikki vastuu ja joutuvat pärjäämään yksin. Toisia tuloja ei siis ole.

Lapsilla on kyllä kaksi vanhempaa, joilla elatusvelvollisuus. Ja yksinhuoltajuus on perheen valinta, ei mikään kohtalo, johon ei itse pystyisi vaikuttamaan. Kannattaisiko valita se lasten isä vähän paremmin?

Minun lapseni isä on kuollut.

Kiitos kun pilasit hyvän mieleni.

Elämä on. Tässä tapauksessa Kelalta saa ylimääräisiä etuuksia.

Vierailija
531/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin myös tänä vuonna vaaleissa kokoomusta ensi kertaa. Jokin kuntouttava työtoiminta voisi olla mielenterveydellekin parempaa kuin kotona oleminen. Ja paljon riittää sellaista suorittavaa työtä, jota voisi tehdä toimeentulonsa vastikkeeksi. 

Ja sitten ihmiset ihmettelevät, miksei löydy hoitajia, syy: raskaasta työstä saat vähemmän käteen kuin tuilla elämisestä. Työnteon pitäisi AINA olla kannattavampaa kuin tuilla eläminen, jotain työtä tai tai tekemistä pitäisi löytyä kaikille. 

Vierailija
532/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan tai mene töihin. Moni saa palkkatöistä vain parisataa enemmän kuin sinä kotona makaamalla.

Senkin puupää etkö osaa lukea.

HAEN töitä ja valmistuin juuri 🖕🤬

Ja mistä idiootti löydät tuon halvemmalla asunnon!

Muuta maalle. 600€ vuokran jälkeen on jo ihan hyvin. Vaatteet voi hakea kirpparilta, ei tarvitse olla joka kuukausi uutta haalaria popilta tai gugguulta

Vierailija
533/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt on katkeria ämmiä, jotka itse tuskin käyvät muuta kun 9e työpajoissa, tai istuvat ihraperseillään tuolissa klikkaamassa hiirtä ja tulevat tänne haukkumaan työttömiä, kun oma elämä päin helvettiä.

Vierailija
534/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt on katkeria ämmiä, jotka itse tuskin käyvät muuta kun 9e työpajoissa, tai istuvat ihraperseillään tuolissa klikkaamassa hiirtä ja tulevat tänne haukkumaan työttömiä, kun oma elämä päin helvettiä.

Väärin. Makaan sohvalla.

Vierailija
535/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä jutuista saa hyvän kuvan "vähävaraisten" ongelmista:

- Elämänhallinnan ongelmia jo pitkään, josta johtuen usein kulutusluottovelkaa.

- Matala koulutustaso, eikä halua mennä töihin.

- Yh. Lapsia hankitaan kenen kanssa vaan, niitä on liikaa tuloihin nähden.

- Kulutustottumukset. Ei osata käyttää rahaa järkevästi, monella on kalliit kännykät ja rakennekynnet yms.

- Päihteet.

Rahan lisääminen ei korjaa yhtään ongelmaa, koska ongelmat ei johdu rahasta, vaan elämänhallinnan ongelmista. Ihminen ei ole myöskään valmis tekemään itse asioille mitään, esim. opiskelemaan ja menemään töihin.

Mä saan toimeentulotukea ja opiskelen. Valmistun maisteriksi pian. Ilman tukia tämä ei olisi ollut mahdollista, koska olen pienen lapsen yh.

Elämäänsä suunnitteleva ihminen hankkii ensin ammatin ja työpaikan, ja sen jälkeen perustaa perheen. Ja tämä yh jankkaus on kyllä rasittavaa. Miksi hankitte lapsia miesten kanssa, jotka eivät sitoudu perheeseen tai miksi ette hoida parisuhdetta? Yh on iso riskitekijä lapsen kehityksessä. Lastensuojelun asiakkaista valtaosa on yh perheistä.

Sossu

Vierailija
536/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Iltasanomille ja Iltalehdelle, kun tekevät näitä silmiä avaavia juttuja. Oon muuttunut vassarista Kokoomuksen kannattajaksi ja ihan suututtaa, kun tuet ovat noin isoja. Asumistuet ainakin voidaan poistaa, niin eiköhän työn teko ala maistumaan.

Kyllä ja hyvätuloisten lapsista tehdään lasuja. Ei kai sun alle 18-vuotias lapsi polta tupakkaa tai käytä nuuskaa. Älypuhelimella saa napattua kuvan todisteeksi sekunneissa.

Vierailija
537/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat siis n. 700 €/4 vko työmarkkinatukea (netto). Asumistuki 470 €. Elatustuki on 187 €/kk. Lapsilisä on yh-korotuksella 150 €/kk. Ja toimeentulotuki 100 €. Yhteensä : n. 1611 €/kk. Tämä laskettu oletuksena, että lapsia on yksi.

Vuokran jälkeen jää yli 900 €/kk netto.

Alle 180e on kelan elatustuki kylläkin ja pieni on kuukaudessa tuo summa jos hänellä on lapsikin.

Vierailija
538/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella velkaa. Just. Oma vika.

Mitenhän nää tulis toimeen jossain muussa maassa jossa ei ole näitä Suomen tukia.

Toisella velkaa 34 tuhatta ja toisella ulosotossa kymppitonni.

Tämä on se ongelma. On ostettu asioita, joita vähävaraisen ei tulisi lainkaan ostaa.

Vierailija
539/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Iltasanomille ja Iltalehdelle, kun tekevät näitä silmiä avaavia juttuja. Oon muuttunut vassarista Kokoomuksen kannattajaksi ja ihan suututtaa, kun tuet ovat noin isoja. Asumistuet ainakin voidaan poistaa, niin eiköhän työn teko ala maistumaan.

Ei ole meidän ongelma, jos et sitten enää Helsingissä saa lapsellesi hoitajaa.

Vuokrat alas 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
540/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 180e on kelan elatustuki kylläkin ja pieni on kuukaudessa tuo summa jos hänellä on lapsikin.

No niin no jos ei ole lasta niin ei kyllä saa elatustukeakaan, sehän on juurikin sen lapsen elatukseen tarkoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan