Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka taivastelee miten tällaista on voinut olla ysärillä tai tällä vuosituhannella:
Helposti. Lapsen fyysinen kurittaminenkin on pahoinpitelyrikos. Sen kieltävä laki tuli voimaan vuonna 1984. Silti todella moni lapsi kokee väkivaltaa vanhempiensa toimesta.
Siteiden ostamattomuus ja kuukautisista häpäisy ei ole laitonta. Sitä tapahtuu edelleen varmasti.
Itsenikään ei tullut 2000-luvulla puhuttua jälkikasvulle kuukautisista, ja kun nyt olen täältä lukenut, että ihmisillä on alkanut menkat jo 10 vuotiainakin, niin olisin kyllä ollut luultavasti vuosikausia myöhässä. Itsellä mankat alkoi, kun olin 15v ja olen luullut, että niihin aikoihin ne alkaisi muillakin.
Mutta siitä minua ei voi syyttää, ettenkö olisi ostanut siteitä ja tamppooneja kaikille tarvitseville, koska niitä oli meillä aina vessan kaappi
Olet luullut?
Just. Kuukautiset on alkaneet keskimäärin noin 11-13-vuotiaana jo jostain 60-luvulta alkaen, joten ei todellakaan ole mikään tämän vuosituhannen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.
Mistä hygieniasyistä? Tarkoitatko, että miehet ei näistä "hygieniasyistä" voi ostaa siteitä kaupasta?
Siteitä on niin monenlaisia, niin minusta ei ole kohtuullinen vaatimus laittaa joku mies etsimään oikeaa pakettia. Jokainen ostakoot omat hygieniatarvikkeensa.
En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hakemaan, yhtä oudolta tuntuisi laittaa mies sideostoksille.
Mutta jokainen tekee perheessä tavallaan. KävitköKakalla-ihmiset vertailevat miestensä kanssa varmasti eri sidemerkkejä ja mies nyökyttelee ymmärtäväisenä vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka taivastelee miten tällaista on voinut olla ysärillä tai tällä vuosituhannella:
Helposti. Lapsen fyysinen kurittaminenkin on pahoinpitelyrikos. Sen kieltävä laki tuli voimaan vuonna 1984. Silti todella moni lapsi kokee väkivaltaa vanhempiensa toimesta.
Siteiden ostamattomuus ja kuukautisista häpäisy ei ole laitonta. Sitä tapahtuu edelleen varmasti.
Itsenikään ei tullut 2000-luvulla puhuttua jälkikasvulle kuukautisista, ja kun nyt olen täältä lukenut, että ihmisillä on alkanut menkat jo 10 vuotiainakin, niin olisin kyllä ollut luultavasti vuosikausia myöhässä. Itsellä mankat alkoi, kun olin 15v ja olen luullut, että niihin aikoihin ne alkaisi muillakin.
Mutta siitä minua ei voi syyttää, ettenkö olisi ostanut siteitä ja tamppooneja kaikille tarvitseville, koska niitä oli meillä aina vessan kaappi
Mun mielestä oleellista on auttaa kun tilanne on päällä ja häpäisemättä sitä lasta. Eihän sitä tosiaan tiedä koska lapselle on oikea aika kertoa kun ei tiedä onko asia ajankohtainen 9 vai 15v. Pääasia että ainakin pienimmille on tukena ja turvana (15v varmaan jo tietää mistä on kyse) ja suhtautuu asiaan neutraalisti. Suurin ongelma täällä tuntuu olevan se, että lapsia on nolattu ja elämä tehty mahdollisimman vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.
Mistä hygieniasyistä? Tarkoitatko, että miehet ei näistä "hygieniasyistä" voi ostaa siteitä kaupasta?
Siteitä on niin monenlaisia, niin minusta ei ole kohtuullinen vaatimus laittaa joku mies etsimään oikeaa pakettia. Jokainen ostakoot omat hygieniatarvikkeensa.
En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hakemaan, yhtä oudolta tuntuisi laittaa mies sideostoksille.
Mutta jokainen tekee perheessä
Eli et ole edes eritekammoinen vaan todella estynyt? Entä jos miehesi on jalka kipsissä kotona, kasvattakoon väinämöisparran, koska jokainen ostaa omat hygieniatarvikkeensa, sinä et edes halua auttaa?
Et siis ostaisi niille tyttölapsillekaan siteitä? Onneksi heitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.
Vaikka selittäisit taustoja miten, niin lapselle jää päällimmäisenä mieleen, että housuista voi löytyä verta.
Ai. Ehkäpä vika on sitten siinä miten niistä kuukautisista ja niiden taustoista on kerrottu. Itse kun en ainakaan muista koskaan pelänneeni mitään sen suuntaista että housuista löytyisi verta. Käsitin ekaluokalla ihan hyvin sen mitä kuukautiset tarkoittaa, tiesin että tytöillä ja naisilla yleensä on kohtu, ja että kuukautisten alkaa sitten ylemmillä luokilla.
Kyllä se tarinan ällöttävin ja pelottavin asia jää yleensä mieleen.
Vaikka sinä tiesit naisen kehon toiminnan pikkulapsena, niin kaikki lapset ei ole yhtä ymmärtäväisiä.
On olemassa täysin rajattomia vanhempia, jotka suoltaa aikuistenjuttuja lapsille ilman mitään filtteriä ja ottamatta huomioon lapsen herkkyyttä asioille.
Mutta jokainen tekee perheessä tavallaan. KävitköKakalla-ihmiset vertailevat miestensä kanssa varmasti eri sidemerkkejä ja mies nyökyttelee ymmärtäväisenä vieressä.
Niiden siteiden ostaminen ei ole sen ihmeempää kun jonkun oikeanlaisen maitopurkin. Ellei mies ole täysi idiootti niin hän osaa kyllä lukea hintalapusta tuotteen nimen; sitä vartenhan ne siinä ovat. Vähän tulee myös juntti kuva miehestä joka ei enää tällä vuosisadalla oikeasti kehtaa olla jossain side osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jokainen tekee perheessä
No katsoo millainen paketti kotona on ja ostaa samanlaisen. Mun mies kerran unohti niin soitti sieltä kaupasta että mikä piti olla. Toi kyllä silti jostain syystä väärän sillä kerralla, mutta yritti edes parhaansa.
Synnytyksen jälkeen kotouduin yllättäen niin kävi hakemassa tenoja jälkivuotoa varten. Silloin oli kysynyt joltain vanhemmalta myyjärouvalta apua ja ihan hyvä tuli siitäkin, vaikkei taas ollut se mitä itse olisin ostanut. Pääasia että pystyin liikkumaan itse sinne kauppaan parin päivän päästä hakemaan mitä halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hakemaan, yhtä oudolta tuntuisi laittaa mies sideostok
Jalka kipsissä ei estä ostoksia. Minulla on joskus murtunut raajoja, ja itse halusin silti mennä kauppaa valitsemaan omat tarvikkeeni.
Tyttölapset voi käyttää minun siteitäni joita löytyy aina kaapista. Mutta en laittaisi miestä edelleenkään hakemaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Voi luoja. En tarkoittanut, että en halua ottaa puheeksi ekaluokalla. Mutta se keskustelu voi olla hankala, koska en haluaisi, että lapsi säikähtää ja alkaa hysteerisenä odottaa milloin housuista löytyy verta. Kyllä 7-vuotias on vielä hirveän pieni.
Joillekin lapsille kerrotaan asioista aivan liian aikaisin ja suoraan. Minusta oli vähän outoa kun ekaluokalla yksi kaverini esitteli minulle missä asennossa synnytetään. Äitinsä oli myös tarkkaan kuvaillut kuolleista sikiöistään mitä oli synnyttänyt."Eikös tuossa aiemmassa kommentissa sanottu että ikätasoisesti voi kertoa?
Itsekin olen sitä mieltä että periaatteessa kaiken ikäisille lapsille voi puhua myös esimerkiksi kuukautisista, ikä- ja ymmärrystason mukaan. Olen varmaan 7-vuotiaana tiennyt, mitä kuukautiset tarkoittaa, että kuukautisten aikana kohdusta, se paikka missä vauvat voi kasvaa, poistuu se kerros, mitä ei tarvitakaan jos siellä kohdussa ei o
Lainaus ei ihan toimi, mutta puhuttiin ikätasoisesta puheesta lapselle. Väärinkäsityksiä kuitenkin syntyy, muistin nyt yht äkkiä että opiskelemaan mentyäni tutut tytöt 20v molemmin puolin puhuivat "vauvanpalasista", jotka vuotavat kuukautisissa pois. (Eikä kukaan heistä ollut vielä raskaana. )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut vessassa roskista. Mikä hankaluus kuskata niitä käytettyjä vuokkosia jossain taskussa paperiin käärittynä keittiön roskikseen.
En edelleenkään tajua miksi.
Meillä ei myöskään ollut. Eikä kaverilla. En tajua mikä juttu. Onhan ne siteet paljon siedettävämpiä siellä vessan roskiksessa kuin keittiössä. Lisäksi ihan hirveän noloa kiikutella niitä pitkin kämppää. Joskus kävi niin, että en edes halutessani päässyt sinne keittiön roskikselle, koska veli kavereineen istui keittiössä ja veljeni toki oitis kaakatti kaikille mitä olen tekemässä ja nauroi päälle. Mikä toki teki kiusallisesta tilanteesta vielä hirveämmän. Isä tai äiti ei koskaan puhutellut veljeä tuosta käytöksestä.
Vessassa kuuluu olla roskis ja sillä sipuli. Vaikka talossa ei olisi yhtään naistakaan se vessan/kylppärin roskis on paljon kivampi siellä syntyvälle
Olettepa te avuttomia. Omassa huoneessa voi pitää roskista myös. Roskis voi olla pelkkä muovipussi.
Itse keräsin menkkasiteet ja vanulaput omaan pussiin jos olin yökylässä jossain.
Esim. tädillä oli hankalat roskikset kun he poltivat suurimman osan jätteistä.
alka kipsissä ei estä ostoksia. Minulla on joskus murtunut raajoja, ja itse halusin silti mennä kauppaa valitsemaan omat tarvikkeeni.
Tyttölapset voi käyttää minun siteitäni joita löytyy aina kaapista. Mutta en laittaisi miestä edelleenkään hakemaan mitään
Sääliksi käy sinua. Ei selkeästi kauhean vahvalla pohjalla teidän suhde, jos menet vaikka jalka paketissa mielummin ostoksille, kun että annat miehen mennä. Itsellä oli kanssa käsi murtunut kerran ja ekat puolitoista kuukautta mies hoiti kaiken ostoksista siivoukseen. Oon oikeasti pahoillani puolestasi, että olet joutunut tuollaiseen rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttävää tajuta tällainen asia. Olen 80-luvulla syntynyt. Kotona ei saanut mitään ohjeita tällaisiin asioihin. Muistan kun kävin ostamassa ensimmäiset rintaliivit, kun jostain olin tajunnut että niin on pakko tehdä. Yritin kaupassa kädellä kokeilla rintojani ja liivejä mikä olisi oikea koko, tietysti ostin ihan liian isot, mutta kun mitään tietoa ei ollut? Miksei voisi näin normaalisti asiasta kotona puhua??
Varmaan voiskin, mutta ehkä ei ole hoksattu? On kai se nuorikin jotenkin estynyt, jos ei itsekään voi vanhemmalleen sanoa, että tarviisi liivit.
Noissa perheissä rintsikat ja siteet tuskin on ensimmäinen ja ainoa asia, josta vanhemmat tekee hankalaa. Jotkut vanhemmat on niin äksyjä, ettei mistään voi puhua. Sama rajattomien vanhempien kanssa. Ei sellaisten kanssa halua jutella mistään, koska kaikki menee ihan överiksi ja todennäköisesti kuulee jotain mitä ei halua kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.
Vaikka selittäisit taustoja miten, niin lapselle jää päällimmäisenä mieleen, että housuista voi löytyä verta.
Ai. Ehkäpä vika on sitten siinä miten niistä kuukautisista ja niiden taustoista on kerrottu. Itse kun en ainakaan muista koskaan pelänneeni mitään sen suuntaista että housuista löytyisi verta. Käsitin ekaluokalla ihan hyvin sen mitä kuukautiset tarkoittaa, tiesin että tytöillä ja naisilla yleensä on kohtu, ja että kuukautisten alkaa sitten ylemmillä luokilla.
Kyllä se tarinan ällöttävin ja pelottavin asia jää yleensä mieleen.
Vaikka sinä tiesit naisen kehon toiminnan pikkulapsena, niin kaikki lapset ei ole yhtä ymmärtäväisiä.
On olemassa täysin rajattomia vanhempia, jotka suoltaa aikuistenjuttuja lapsille ilman mitään filtteriä ja ottamatta huomioon lapsen herkkyyttä asioille.
Tämähän riippuu ihan siitä, miten niistä asioista yleensäkin kerrotaan. Jos kuukautisista kerrotaan vaan että "sitten alkaa vuotaa verta housuihin", niin totta hemmetissä se lapsi pelästyy, jos kaikki tiedot kuukautisista perustuu tuohon, tai siihen että alapäästä nyt vaan vuotaa verta, eikä lapselle ole kerrottu edes sitä että miksi.
Siksi kannattaakin panostaa siihen, että miten sille lapselle kertoo asioista.
Vierailija kirjoitti:
Niiden siteiden ostaminen ei ole sen ihmeempää kun jonkun oikeanlaisen maitopurkin. Ellei mies ole täysi idiootti niin hän osaa kyllä lukea hintalapusta tuotteen nimen; sitä vartenhan ne siinä ovat. Vähän tulee myös juntti kuva miehestä joka ei enää tällä vuosisadalla oikeasti kehtaa olla jossain side osastolla.
Maitopurkkeja ei ole niin montaa. Ja sitä maitopurkkia mies on ennestään pidellyt kädessä monta kertaa.
Sidepakkaus on tutumpi sen käyttäjälle.
Itsekkö todella tihrustat niitä hintalappuja?
Eikä kyse ole kehtaamisesta. En siis itsekään koe asiakseni selvittää esim. mitä parranajo välineitä mies tarvitsee. Kyse ei ole ettenkö kehtaisi, vaan se aikuinen ostaa joka käyttää.
Siksi kannattaakin panostaa siihen, että miten sille lapselle kertoo asioista.
Meidän äiti kertoi, että naisella on kohtu, siellä on munasoluja ja munasolusta tulee joko vauva tai se vuotaa verenä pois. Olen ollut 10v asti helpottunut että menkat tuli, koska oletin että jos ei tule, niin vauva tulee. Äiti kun kertoi samalla myös mitä synnytyksessä tapahtuu. Unohti kuitenkin kertoa miten se vauva mahaan päätyy.
Kyllä tuohon teiniksi kasvamiseen liittyi hirveästi kaikenlaista häpäisyä ja nöyryytystä. Edes lääkäriin ei viety ellei nyt ollut ihan kuolemaa tekemässä ja jos sinne pääsi niin äitini tunki mukaan kertomaan puolestani mikä minua vaivaa.
Myös kaikki muut tarpeet ja kiinnostuksen kohteet kuitattiin turhuutena, et sinä niitä tarvitse. Ei deodoranttia, ei hoitoaineita, ei meikkejä, ei ihonhoitotuotteita. Äiti itse kyllä laittoi hiuksiaan, meikkasi, hoiti ihoaan. Minä taas en saanut enkä myöskään saanut käyttää hänen tuotteitaan, kuluu liikaa ja maksaa. Ei myöskään koskaan neuvonut mistään ihonhoidosta, meikeistä, kuukautisista tai ehkäisystä nyt puhumattakaan. Siteitä kotona oli jos äiti itse niitä tarvitsi ja niitä sai käyttää ja lisää sai pyytämällä. Omalla rahalla sitten piti kaikki muu ostaa ja niistäkin ostoksista syyllistettiin kun olen mennyt tuhlaamaan turhuuksiin.
Nuoresta saakka kuukautiseni oli hyvin runsaat ja pidin sitä sitten normaalina. Vasta aikuisena selvisi että vuodan hyvin runsaasti ja kärsin raudanpuuteanemiasta. Asiasta tulin maininneeksi äidilleni joka iloisesti tokaisi että niin hänkin kärsi, mitäs et ole syönyt rautaa.
Itse koen että etenkiin äidilleni oli jotenkin pettymys että kasvoin lapsesta teiniksi ja teinistä aikuiseksi eikä hän osannut käsitellä sitä. Päätyi sitten kieltämään ja sulkemaan silmänsä.
Puhumattomuus ja filtteritön puhe molemmat yhtä pahat kasvavalle lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Jalka kipsissä ei estä ostoksia. Minulla on joskus murtunut raajoja, ja itse halusin silti mennä kauppaa valitsemaan omat tarvikkeeni.
Tyttölapset voi käyttää minun siteitäni joita löytyy aina kaapista. Mutta en laittaisi miestä edelleenkään hakemaan mitään
Sääliksi käy sinua. Ei selkeästi kauhean vahvalla pohjalla teidän suhde, jos menet vaikka jalka paketissa mielummin ostoksille, kun että annat miehen mennä. Itsellä oli kanssa käsi murtunut kerran ja ekat puolitoista kuukautta mies hoiti kaiken ostoksista siivoukseen. Oon oikeasti pahoillani puolestasi, että olet joutunut tuollaiseen rooliin.
En tarvitse sääliäsi, sääli vain itseäsi.
En ollut kenenkään miehen kanssa kun oli murtuneita raajoja. Äiti olisi voinut käydä kaupassa, mutta halusin itse liikkua. Tylsää nyhjätä vain kotona. Lisäksi tosiaan helpompi ostaa itse, tulee varmasti oikeat tuotteet.
En siis itsekään koe asiakseni selvittää esim. mitä parranajo välineitä mies tarvitsee. Kyse ei ole ettenkö kehtaisi, vaan se aikuinen ostaa joka käyttää.
Etkö sitten tiedä kysymättä? Jotenkin hassun tuntuista, ettei perheessä tiedettäisi mitä kaapeista löytyy tai mitä tuotteita toinen käyttää, mutta ehkä me vietämme jotenkin rajatonta elämää.
Meillä ei myöskään ollut. Eikä kaverilla. En tajua mikä juttu. Onhan ne siteet paljon siedettävämpiä siellä vessan roskiksessa kuin keittiössä. Lisäksi ihan hirveän noloa kiikutella niitä pitkin kämppää. Joskus kävi niin, että en edes halutessani päässyt sinne keittiön roskikselle, koska veli kavereineen istui keittiössä ja veljeni toki oitis kaakatti kaikille mitä olen tekemässä ja nauroi päälle. Mikä toki teki kiusallisesta tilanteesta vielä hirveämmän. Isä tai äiti ei koskaan puhutellut veljeä tuosta käytöksestä.
Vessassa kuuluu olla roskis ja sillä sipuli. Vaikka talossa ei olisi yhtään naistakaan se vessan/kylppärin roskis on paljon kivampi siellä syntyvälle roskalle.