Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
401/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän riippuu ihan siitä, miten niistä asioista yleensäkin kerrotaan. Jos kuukautisista kerrotaan vaan että "sitten alkaa vuotaa verta housuihin", niin totta hemmetissä se lapsi pelästyy, jos kaikki tiedot kuukautisista perustuu tuohon, tai siihen että alapäästä nyt vaan vuotaa verta, eikä lapselle ole kerrottu edes sitä että miksi.

Siksi kannattaakin panostaa siihen, että miten sille lapselle kertoo asioista.

Huoh. Tuossahan mitä lainasit olikin, että vaikka yrittää pohjustaa, niin silti se ällöin juttu jää mieleen.  

Pakkohan se veri housuissakin on lopulta mainita

Vierailija
402/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalka kipsissä ei estä ostoksia. Minulla on joskus murtunut raajoja, ja itse halusin silti mennä kauppaa valitsemaan omat tarvikkeeni.  

Tyttölapset voi käyttää minun siteitäni joita löytyy aina kaapista. Mutta en laittaisi miestä edelleenkään hakemaan mitään

Sääliksi käy sinua. Ei selkeästi kauhean vahvalla pohjalla teidän suhde, jos menet vaikka jalka paketissa mielummin ostoksille, kun että annat miehen mennä. Itsellä oli kanssa käsi murtunut kerran ja ekat puolitoista kuukautta mies hoiti kaiken ostoksista siivoukseen. Oon oikeasti pahoillani puolestasi, että olet joutunut tuollaiseen rooliin.

En tarvitse sääliäsi, sääli vain itseäsi.

En ollut kenenkään miehen kanssa kun oli murtuneita raajoja. Äiti olisi voinut käydä kaupassa, mutta halusin itse liikkua. Tylsää nyhjätä vain kotona. Lisäksi tosiaan helpompi ostaa

Halusin myös siivota huoneeni vaikka käsi ja jalka oli murtunut. Isä yritti estää, mutta halusin pölyt pois sängyn alta. :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki naiseuteen liittyvä tai sellaiseksi miellettävä on historiallisesti stigmatoitu likaisena, häpeällisenä ja huonompana. Se on tapa kontrolloida, ns. näyttää naisen paikka. Vasta viime vuosina tästä keinotekoisesta häpeästä on pyritty pääsemään pois.

No tähänhän kuuluu esimerkiksi rinnat. Naisen nänni ei saa erottua paidan alta, ja siksi on keksitty rintaliivit. Ne jotka eivät tyttärelleen osta rintaliivejä mielestäni enemmänkin edistävät naisten vapautta ja naiskehon seksualisoinnin purkamista.

Niin kauan kuin naiskeho miehuö kiinnostaa, sen seksuaalisuus ei purkaannu mihinkään.

Toisaalta, syntyvyysluvuista päätellen olemme ilmeisesti saaneet juomaveden estrogeenitason sillä tavalla kohdalleen, että miehiä ei enää kasva.

Vierailija
404/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tämä on taas yksi niitä "vanhan liiton" asioita, joita toisessa ketjussa kysyttiin. 

Ei jäänyt ikävä. 

Vierailija
405/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt '77

Kauhea häpeä oli liittyen molempiin, mutta äiti päätti, että nyt suoritetaan valistus. Kuukautisia varten hän osti pussillisen jotain halkoja, halvinta kuraa mitä löytyi. Itselleen osti laadukkaampia.Loput suojat ostin viikkorahoista. No, "pääsin alkuun".

Rintaliiviostokset hän suoritti lykkäämällä kouraan järkyttävimmät puuterinväriset rintsikat, mitä kaupasta löytyi. Kokeile onko nuo sopivaa kokoa. Eivät olleet, vaan monta numeroa liian isot. Mä olen aina ollut "pitkä" ja pullea, äiti taas hyvinkin siro ja 20 cm lyhempi kuin minusta tuli. Tuokin jo yksistään traumaattinen kokemus piti käyttää mun koon pilkkaamiseen. 

En käsitä, miksi ei voinut ostaa kunnollisia siteitä, vaan jotain mikä ei yrittänytkään pysyä paikallaan. Ja ne sovitettavat rintaliivit, miksi piti etsiä ne kaikista rumimmat? Ei hän itsellekään olisi huolinut. Mulle olisi pitänyt kelvata? Jonkun topin kanssa sitten lähdin kotiin. Rintaliivit sitten myöhemmin ostin myöskin omilla rahoilla. Mun vanhemmilla olisi kyllä ollut varaa, mutta ei kiinnostanut panostaa.

Vierailija
406/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?

Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.

Mistä hygieniasyistä? Tarkoitatko, että miehet ei näistä "hygieniasyistä" voi ostaa siteitä kaupasta?

Siteitä on niin monenlaisia, niin minusta ei ole kohtuullinen vaatimus laittaa joku mies etsimään oikeaa pakettia. Jokainen ostakoot omat hygieniatarvikkeensa.

En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hakemaan, yhtä oudolta tuntuisi laittaa mies sideostoksille.  

Mutta jokainen tekee perheessä

Mä en olisi miehen kanssa, joka syystä tai toisesta ei voisi ostaa mulle suojia, jos sitä pyydän. 99% ajasta hoidan asian itse. Miehenkään ei tarvitse asiaa sen enempää ajatella, kun näytän, että tuo tällainen paketti, löytyy kohdasta x. Ei tarvitse kuin noutaa ja pistää kärryyn, maksaa ja tuoda kotiin. 

Vierailija
407/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko missään normaalissa perheessä 10-vuotiaan olevan niin itsenäinen ettei häntä neuvottaisi, se on eri asia meneekö neuvot perille lapselle, siteissä, hygieniassa, ettäkö hän olisi pyykkihuoltoaankaan tehnyt 80-luvulla. 

Ei voi olla että kaikki ovat eläneet jossain huostaanoton rajamailla juoppoperheissä ja äidit yksinkertaisia kotirouvia. Eihän hlö joka ei osaa hoitaa hygieniinsä pärjää työelämässä. Yhdellä työpaikallani yritti naispuolinen työnjohtaja varovasti huomauttaa eräälle nelikymppiselle peseytymisistä ja puhtaista vaatteista.  Että onhan heitä tietysti, tällä naisella perusteena kun asuu suihkuttomassa omakotitalossa. Aika siis 80-luvun alku  en tiedä tuliko parannusta asiaan,  me konttorissa (hih) olimme kyllä pestyjä, meikattuja, vaatteet oli aatteemme.  Mutta myös lapseni puhtaita, puhtaat vaatteet, tytöt opetettiin ja huolehdittiin.

Vierailija
408/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko missään normaalissa perheessä 10-vuotiaan olevan niin itsenäinen ettei häntä neuvottaisi, se on eri asia meneekö neuvot perille lapselle, siteissä, hygieniassa, ettäkö hän olisi pyykkihuoltoaankaan tehnyt 80-luvulla. 

Ei voi olla että kaikki ovat eläneet jossain huostaanoton rajamailla juoppoperheissä ja äidit yksinkertaisia kotirouvia. Eihän hlö joka ei osaa hoitaa hygieniinsä pärjää työelämässä. Yhdellä työpaikallani yritti naispuolinen työnjohtaja varovasti huomauttaa eräälle nelikymppiselle peseytymisistä ja puhtaista vaatteista.  Että onhan heitä tietysti, tällä naisella perusteena kun asuu suihkuttomassa omakotitalossa. Aika siis 80-luvun alku  en tiedä tuliko parannusta asiaan,  me konttorissa (hih) olimme kyllä pestyjä, meikattuja, vaatteet oli aatteemme.  Mutta myös lapseni puhtaita, puhtaat vaatteet, tytöt opetettiin ja huolehdittiin.

Mä oon kyllä pessyt 80-luvulla, heti kun vaan kykenin. Ihan tavallinen duunariperhe, ei ollut alko-ongelmaa ja äitikin kävi töissä. Tienasi muuten enemmän kuin mun isä. Eikä se ole randomin internetin käyttäjän uskomuksista kiinni, että esim mun äiti oli niin syvästi häpeällä kasvatettu, ettei kyennyt omilta traumoiltaan kertomaan elämään liittyvistä faktoista lapsilleen. Koulun ja vanhempin kavereiden opastuksella olen oppinut. 80-luvulla ei ollut vielä internetiä jolta kysyä.

Vierailija
409/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli päin vastoin. Olin niiiiin nolostunut. Rintaliiviostoksille marssittiin 90-luvun alkupuolella Sokokselle ja äiti kovalla äänellä meni myyjältä kysymään, minkähän kokoiset liivit pitää minulle ostaa ja mitä malleja nuoret nykyisin käyttää. Se oli todella vaikeaa. Myyjä mittasi senttimetrinauhalla rintojen alta ja sitten otti mitan päältä ja sen perusteella etsi koon. Miksei voinut vain kokeilla, onko vaikka B75 sopiva ja jos on löysä, niin kokeilla A70. Niin normaalit ihmiset tekee eikä pyydä myyjää auttamaan koon valinnassa! Muistan, että me ostettiin samaa mallia puuterinväriset, valkoiset ja mintunvihreät. Sitten kun ne alkoi jäädä pieneksi, vakuutin vaan äidille, että hyvät on, en tarvitse uusia. Ehkä ylioppilasjuhliin vasta hankin seuraavat rintaliivit, ja silloin jo kävin yksin ostamassa.

Menkat oli ihan yhtä nolo juttu. Äidiltäni oli kohtu leikattu pois ja sen takia ei kuukautisia. Muistan vielä sen kemikalion, jo

Siinä ei ole mitään epänormaalia että myyjä auttaa liiviasioissa. Moni aikuinen käyttää vääränkokoisia. Sulla on päässäsi luulo siitä miten normaali ihminen tekee. 

Vierailija
410/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei se niin olekaan, olet oikeassa.

Olen hyvästä perheestä, vanhemmat korkeakoulutettuja ja varakkaita, ei päihteitä tms. Etelä-Suomen pikkukaupunki. Kasvatus muuten hyvää ja välittävää, mutta..

Kun asenne oli, että varsinkin tytön pitää osata ja pärjätä ja lisäksi kauhea häpeä kaikissa naiseuteen liittyvässä. Ei tullut siteitä, ei kerrottu kuukautisista enkö saanut rintsikoita ennenkuin naapurin rouva kovaäänisesti kailotti vierailulla äidilleni: "sun pitäis ostaa tuolle tytölle liivit!"

Kiitos silti naapurinrouvalle tästä

Ja äiti punaisena ja vihaisena hankki jotkut yhdet ihan väärän kokoiset, niillä piti pärjätä.

10v alkoi menkat ja vessapaperilla piti yrittää pärjätä.

Hyvä ettei kaikilla ole asiat noin, mutta kyllä on monilla ollut ihan tavallisissa perheissä vielä.90-luvulla.

Olen pohtinut sen johtuvan siitä kasvatuksesta minkä äiti ja isoäidit itse on saaneet.

No olihan toki muitakin, äiti ei jaksanut opettaa mua lukemaan, mutta vaati joskus vihaisena mua leipomaan jonkin kakun, johon oli leivontakirjassa ohje. No enhän osannut tietenkään, kun en muutenkaan osannut leipoa enkä saanut ohjeesta selvää. Huutoa vain tuli ja lopulta revin leivontakirjan palasiksi ja heitin ne äidin jalkojen juureen.

Vierailija
411/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?

Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.

Mistä hygieniasyistä? Tarkoitatko, että miehet ei näistä "hygieniasyistä" voi ostaa siteitä kaupasta?

Siteitä on niin monenlaisia, niin minusta ei ole kohtuullinen vaatimus laittaa joku mies etsimään oikeaa pakettia. Jokainen ostakoot omat hygieniatarvikkeensa.

En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hakemaan, yhtä oudolta tuntuisi laittaa mies sideostok

Jaa? Kyllä ainakin mieheni ymmärtää siteiden perusasiat oikein hyvin. Sen, että siteitä on erimerkkisiä, mallisia sekä erilaisiin vuotomääriin sopivia. Mies osaa myös lukea ja tuntee värit, joten jos pyydän vaikka keltaisen paketin Libressen siivekkeellisiä siteitä, niin osaa ne hyllystä etsiä. Myös isäni pystyi tähän samaan ollessani teini.

Kuka pyytää isää ostamaan siteitä? Miksei niitä rättejä voinut itse ostaa teininä.

Vierailija
412/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli ja on aika isorintainen. Lukioaikaan ohjasin hänet ostamaan liivejä liivikaupasta ja hankkimaan hyvät. Maksoihan ne paljon mutta hän sai hyviä ohjeita, joita minäkään en ollut tietänyt liivien koon valinnasta. En ollut mukana, taisi jonkun kaverin kanssa käydä.

Vierailija
413/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lukutaito opitaan ekaluokalla. 

Vierailija
414/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään osta miesten parran ajovälineitä. Tuntuisi oudolta jos joku pyytäisi niitä hak

Kyllä mun -47 syntynyt mies toi minulle ja tyttärille siteetkin koska hän vuorotyöntekijänä hoiti paljon kaupassakäynnit. Ja muistetaan ettei kaupat ole aina olleet auki näin paljon nykyisin.

Vierailija
415/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on vaikea ymmärtää, näin naisena:

Kun sitten naapurissa luin jostain naistenlehdestä kuukautisista, aloin pihistää kolikoita vanhemmiltani, ja kävin ostamassa sidepaketin lukolliseen kaappiini. Sitten kun aloin niitä tarvita, käytin samaa sidettä koko ajan

Että miksi samaa sidettä koko ajan, eihän se enää ime edes märkänä, päällyshousut likaantuu tai hame. Ja kun kuitenkin saatavilla oli se kokonainen paketti. Ja vessapaperia, Kyllä äitikin varmaan olisi huomannut hajun.

Pientä liioittelua siis...tai sitten elämänhallinnan taidot tosi huonot.

Et ymmärtänyt pointtia. Tuo tyttö onnistui pihistämään rahat yhteen sidepakettiin ja sillä yhdellä paketilla piti selvitä monet kuukautiset. Ei niitä kaikkia voinut käyttää yksiin kuukautisiin.

Itsekin sain ehkä 10% siitä sidemäärästä, minkä olisin tarvinnut oikeasti. Pisimmillään piti olla vuosi ilman.

Vierailija
416/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa flashback jo unohtuneeseen asiaan, tuohon että käytti vessapaperia siteen sijasta ja että paperilla paineli enimpiä veriä pois siteestä. Meillä ihan samaa että MITÄÄN seksiin viittaavaa ei mainittu kotona saati neuvottu ehkäisystä tms, kuukautiset ja rintsikat oli maailman häpeällisin asia. "Takapuoli vuotaa". Kun 16-17 vuotiaana olin menossa ekan poikakaverini luokse, äitini tiuskaisi että tarviiko sitä taas lähteä huoraamaan. Ihan sairasta kun jälkikäteen ajattelee. 

Vierailija
417/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luvulla naisia kohdeltiin huonosti verrattuna nykyaikaan, oli ihan normaalia että naisia huoriteltiin tai läpsittiin pepulle yms häirintää, millaista nykyään ei suvaita yhtään. Eikä naiset tietenkään avoimesti voineet puhua vaikka jostain menkoista niinkuin nykyään voidaan.

Ruotsi oli ns 100v edellä tässäkin asiassa naisten suhteen. Oikein hämmästyin siellä asuessani miten tasa-arvo oli tehnyt oikeutta tytöille ja naisille. Otin kaiken opikseni muutettuani takaisin suomeen ja hyvä tuli.

Vierailija
418/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 luvulla naisia kohdeltiin huonosti verrattuna nykyaikaan, oli ihan normaalia että naisia huoriteltiin tai läpsittiin pepulle yms häirintää, millaista nykyään ei suvaita yhtään. Eikä naiset tietenkään avoimesti voineet puhua vaikka jostain menkoista niinkuin nykyään voidaan.

Ruotsi oli ns 100v edellä tässäkin asiassa naisten suhteen. Oikein hämmästyin siellä asuessani miten tasa-arvo oli tehnyt oikeutta tytöille ja naisille. Otin kaiken opikseni muutettuani takaisin suomeen ja hyvä tuli.

Oma äiti on toisesta Euroopan maasta, jossa nauseus on paljon juhlitumpaa kun suomessa. Murrosikään liittyvät kokemukset ovat itsellä tämän vuoksi todella positiivisia. Muistan kuitenkin aika elävästi kuinka paljon kavereita yms. nolotti jo pelkästään sen kun otin Victorias secretin muotinäytökseen puheeksi yläasteella (tää siis 10-luvulla) ja muistan kun kerran tarvitsin rahaa johonkin niin laitoin viestiä vanhemmille että menkat alkoi jotta siirtäisivät jonkun kympin tms. 

Jotenkin tän kautta päädyin ohjeistamaan muita tyttöjä aika paljon ja lainaamaan usein siteitä. Kyllä toi että asiasta ei saa puhua ja pitää hävetä näkyi aika vahvasti viellä oman ikäisten keskuudessa 🥺

Vierailija
419/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin outo suhtautuminen kaikkea naisellisuutta kohtaan. 

meikkaaminen on turhaa ja kallista

pukeutumiseen panostaminen hienostelua ja epäkäytännöllistä

naisten suosimat harrastukset ovat vain tuhraa hömpötystä

Jne.

Vierailija
420/875 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on muutenkin outo suhtautuminen kaikkea naisellisuutta kohtaan. 

meikkaaminen on turhaa ja kallista

pukeutumiseen panostaminen hienostelua ja epäkäytännöllistä

naisten suosimat harrastukset ovat vain tuhraa hömpötystä

Jne.

Juu, kaikki noi asenteet huomaa äkkiä kun lukee mitä vaan täällä olevaa keskustelua joka koskee vaikkapa meikkaamista ja ihonhoitoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän