Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nämä 90-luvun traagiset yksittäiset esimerkit kertovat poikkeuksellisista perheistä, joissa lapsia kohdellaan muutenkin kaltoin. Esim. että ei osteta rintaliivejä tytölle tuntuu minusta muulta kuin "häpeältä". Se kuulostaa juuri siltä kaltoikohtelulta.
90-luvulla oli kouluvalistuskin jo ihan toisella tasolla kuin 60-luvulla. Kuukautisten selittäminen on ollut osa liikunnan opetussuunnitelmaa, 2000-luvun alussa perustettiin terveystieto-niminen oppiaine, jonka opetussuunnitelmaan tämä valistus kuului.
Nää on isoja ongelmia edelleenkin suomalaisissa perheissä. Kannattaa seurata vähän uutisia ja julkista keskustelua niin tietäisit ;)
Löysin vain yhden Planin teettämän tutkimuksen kuukautisista, jota selostettiin sitten monessa paikassa. Otos oli 1 120 Suomessa asuvaa 1560-vuotiasta tyttöä ja naista. 139 vastaajan äidinkieli tai kotona puhuttu kieli oli muu kuin suomi. Kuukautishäpeä korostuo etenkin nuorten ja englantia äidinkielenään puhuvien keskuudessa.
Minua kiinnostaisi nimittän juuri 1960-luvun ja 1990-luvun asenteiden vertailu, koska tuntuu uskomattomalta, että mikään ei olisi muuttunut. Eikö sinusta? Moni muu asia on kuitenkin seksuaalimoraalissa ja seksuaaliterveydessä 30 vuodessa muuttunut, mutta tämä olisi ennallaan?
Nimittäin, kun itse 60-luvulla sain seksuaalivalistusta liikkaopelta, hän kertoi mystisen sadun pienistä prinsessoista (munasoluista), jotka odottavat prinssiä (siittiötä). Oliko 90-luvulla syntyneiden kuukautisvalistus siis yhtä sumeaa?
Laita jokin linkki, jos sulla sellaista on, parempaan tutkimukseen.Tuossa Planin tutkimuksessa ei erotella aikakausia, ja maahanmuuttajanaisten häveliäisyys vääristää tulosta. Osuus on kumminkin 12 % otoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nämä 90-luvun traagiset yksittäiset esimerkit kertovat poikkeuksellisista perheistä, joissa lapsia kohdellaan muutenkin kaltoin. Esim. että ei osteta rintaliivejä tytölle tuntuu minusta muulta kuin "häpeältä". Se kuulostaa juuri siltä kaltoikohtelulta.
90-luvulla oli kouluvalistuskin jo ihan toisella tasolla kuin 60-luvulla. Kuukautisten selittäminen on ollut osa liikunnan opetussuunnitelmaa, 2000-luvun alussa perustettiin terveystieto-niminen oppiaine, jonka opetussuunnitelmaan tämä valistus kuului.
Olen syntynyt 1990 ja meille kerrottiin ensimmäisen kerran kuukautisista koulussa 5. luokan keväällä, eli siis kun olimme 11-12v., keväällä 2002. Tuonkin tunnin piti terveydenhoitaja ja läsnä oli vain luokan tytöt. Samanlainen tunti oli kun olimme 6. luokalla. Joten nuo tunnit oli auttamattoman myöhään suurelle osalle. Terveystietoa meillä ei ollut ennen kuin 8. luokalla ja silloinkin vain yksi kurssi ja sitä piti poikien liikunnanopettaja, joka ei maininnut kuukautisista sanallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isän tai muidenkaan miesten pitäisi ostaa siteitä? Jokainen osatkoon itse omat rättinsä.
Koska isänä en halua lapseni kokevan samaa häpeää omasta kehostaan mitä monet naiset täälläkin kärsivät. Vanhempana tehtäväni on suojella ja kasvattaa lastani sensijaan että jätän hänet pärjäämään ilman apua.
Kaupan kassan havainto on maksimissaan, että mies on perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, miten susisurkeita "vanhempia" sitä onkaan! Ja tällaisille idiooteille pitäisi tietysti olla hirveän kiitollinen ja kunnioittava. Oksennus!
Siis minua ei ainakaan haitannut yhtään(eikä haittaa vieläkään) että äitini ei kuukautisista mitään puhunut. Itse olen 60-luvulla syntynyt ja äitini oli 20-luvulla. Äiti oli siis jo 40 kun synnyin.
Kotiin tuli 70-luvulla(olinkohan ehkä 12-13v silloin) jokin tietopaketti postissa kuukautisista ja se riitti. Siteistä ei ole mitään mielikuvaa, mutta olin jo yläasteella ja varmaan menossa syksyllä yhdeksännelle luokalle , kun menkat vasta alkoivat joten luultavasti olen sitten itse siteet ostanut, kun kaupat oli koulun vieressä.Tai jos olen käyttänyt jotain riepuja siitäkään en mitään muista :D
Ei ole jäänyt mitään traumoja eikä häpeämisiä, joita pitäisi muistella.
Nykyään nuoret saa tietoa netistä joka lähtöön. Ei ainakaan tarvitse pimennossa olla kenenkään.
Ei ne kuukautiset mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää että siteiden pitää olla mahdollisimman epämukavia tuntuu olevan toistuva teema tässä, johon itsekkin olen törmännyt keskustelua vastaavissa olevien kavereiden kohdalla. Minkähän vuoksi siitä halutaan tehdä tarkoituksella mahdollisimman epämukava kokemus. Ei ne kalliit siteet ole kun pahimmillaan pari euroa kalliimpia.
Tästä on monia mielipiteitä. Ne kalliit Allwaysit eivät edes ole hyviä, vaan muovisia, hiostavia, rapisevia ja ihoa ärsyttäviä. Aikoinaan oli toki myös sellaisia kalliita Allways Silkkejä, jotka olivat aivan ihania, ihan toisenlaisia kuin normaalit Allwaysit ja sellaisia luksuskuukautissuojia. Allwaysilla oli joskus myös sellainen halvempi side Simply fit, joka oli myös hyvä. Toki myös kaikkein halvimmat suojat ovat ihan kamalia. Pystyn itse käyttämään vain Vuokkosia ja käyttäisin mielelläni Al
Mitä sitten ovat ne esim. Prismassa ja Citymarketissa myytävät Alwaysit? En tosiaan tiedä kun itse pystyn käyttämään tosiaan vain normaaleja Vuokkosia. Jostakin syystä en siedä edes Vuokkoset bioja tai Vuokkoset cottonia. Se Vuokkoset cotton on oikeasti kovempi ja kauheampi kuin normaali Vuokkonen.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin tämä kuukautishäpäisy oli vain yksi kaltoinkohtelun ilmentymä. Näistä syntyikin sitten 20 vuotta myöhemmin dissosaatio- ja ahdistushäiriö, jonka diagnosointiinkin meni monta vuotta hukkaan. Elämään on liitynyt paljon turhaa häpeää ja syyllisyydentunnetta.
Onko häpäisyssä kyse muuten jostain osasta Suomea, esim Kainuu ja muu Itä-Suomi? Pohjanmaa? Vai vaikuttaako vanhempien koulutus lainkaan. Itä-Suomessa vähän aikaa asuneena välillä tuntui, että häpeillään yleensäkin enemmän kuin pk-seudulla.
Oon syntynyt-93. Ei mitään kauhukokemuksia.
Kotona ei kuukautisista puhuttu etukäteen, olin romaanikirjallisuudesta ja lasten/nuorten kirjallisuudesta lukenut. Koulussakin taisi opastus tulla 1,5v mun ekojen menkkojen alun jälkeen. Olin 10v kun menkat alkoi.
Äiti silloin neuvoi miten side pitää laittaa housuun. Muuta ei kai puhuttu.
Isää oli vaikea saada ostamaan kaupasta siteitä, sanoi että laittaa pumpulia, on halvempaa.
Halvimpia rainbow tms siteitä oli kotona tarjolla. Onneksi yösiteitä myös, mulla ollut aina suht runsaat vuodot.
Joskus kaverilta lainasin allwaysin tms ja oli kyllä ihan eri imukyky.
Vähän isompana, joskus yläasteen lopulta, taisin ostaa suojat itse kun halusin imukykyisiä tamponeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omassa lapsuudenperheessäni, mutta olen nähnyt tuollaista. Meillä vanhemmat puhui asioista aika neutraalisti, eikä esimerkiksi se mitä murrosiässä tapahtuu ollut mikään salailtava tai hävettävän asia. Tiesin varmaan ekaluokkalaisesta asti mitä kuukautiset tarkoittaa ja miten ne toimii, kun olin olin kuullut sanan jostain ja se oli selitetty.
Molemmat vanhempani on tosin olleet työnsä puolestakin tekemisissä lasten ja nuorten kanssa, kasvatustieteet ja opettaja, joten ehkä heille oli aika tuttua puhua kaikesta. Kerran kaverini oli kaupassa minun ja isäni kanssa, asuin isän luona ollessani yläasteikäinen, ja ihmetteli, kun isä shoppaili sidepaketteja siinä missä nenäliinoja tai pesuaineitakin.
Kaverin perheessä siteitä piti säilyttää visusti piilossa, mieluiten omassa huoneessa jossain laatikonnurkassa. Perheeseen ostettiin vain jotain tiettyjä siteitä, mitkä oli kaverin mielest
Miksi isän tai muidenkaan miesten pitäisi ostaa siteitä? Jokainen osatkoon itse omat rättinsä.
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Syntynyt -80 ja itse piti selvitä. Pikkuveli joskus kysyi äidiltä mitä on kuukautiset (tv:stä tuli sidemainos), äiti meni ihan vaikeaksi ja pakeni paikalta, sanoi vaan että "Minnalle" (minulle) varmaan koulussa kerrotaan! Rintaliiviostoon ei tullut rahaa tai edes henkistä tukea. Meikkeihin varsinkaan. Tai ihonhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin tämä kuukautishäpäisy oli vain yksi kaltoinkohtelun ilmentymä. Näistä syntyikin sitten 20 vuotta myöhemmin dissosaatio- ja ahdistushäiriö, jonka diagnosointiinkin meni monta vuotta hukkaan. Elämään on liitynyt paljon turhaa häpeää ja syyllisyydentunnetta.
Omalla kohdallani tosin vasta aikuisena diagnosoitu autismikirjo vaikutti varmasti myös siihen, miten hirveältä murrosiän muutokset tuntuivat ja miten hirveä häpeä, syyllisyys ja kiusallisuus tuohon liittyi. Vaikka sainkin diagnoosin vasta aikuisena niin eihän tuollainen diagnoosi tyhjästä ilmesty ja olin nykyajan käsitykseen mukaan erityislapsi tietämättä sitä itse.
Lyhyesti: meillä tähän samaan kategoriaan meni myös deodorantti.
Joku tuolla kirjoitti, että miksi isän tai muidenkaan miesten pitäisi ostaa siteitä. Jokainen ostakoon rättinsä itse.
Mutta miksi mies ei voisi ostaa "rättejä"? Voihan se mies varmaan ostaa vaikka piimäpurkinkin, vaikka ei itse sitä käytä? Kyllä kaupassa kävijä yleensä ostaa myös niitä tavaroita/tarvikkeita, joita ei itse käytä, mutta joku muu perheenjäsen käyttää.
Siis voiko joku AIKUINEN (ja varmaan perheellinen, kun kerran joutuisi siteitä ostamaan)mies olla niin nössö, ettei kehtaisi ostaa kuukautissiteitä??
Mitä ihmettä? minunkin mies joka sentään on vanhanaikainen niin ei ole koskaan kieltäytynyt ostamasta siteitä kaupasta.
Joutui niitä monestkin ostamaan, kun lapset oli pieniä ja kävin harvemmin kaupassa tai synnytysten jälkeen, kun en jaksanut itse mennä kaupoille. Asutaan maalla ja meillä on jonkin verran kauppoihin matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: meillä tähän samaan kategoriaan meni myös deodorantti.
Voiko kysyä miks että minkä takia? Kiinnostaa kuulostaa vanhempien perustelut tälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minua ei ainakaan haitannut yhtään(eikä haittaa vieläkään) että äitini ei kuukautisista mitään puhunut. Itse olen 60-luvulla syntynyt ja äitini oli 20-luvulla. Äiti oli siis jo 40 kun synnyin.
Kotiin tuli 70-luvulla(olinkohan ehkä 12-13v silloin) jokin tietopaketti postissa kuukautisista ja se riitti. Siteistä ei ole mitään mielikuvaa, mutta olin jo yläasteella ja varmaan menossa syksyllä yhdeksännelle luokalle , kun menkat vasta alkoivat joten luultavasti olen sitten itse siteet ostanut, kun kaupat oli koulun vieressä.Tai jos olen käyttänyt jotain riepuja siitäkään en mitään muista :D
Ei ole jäänyt mitään traumoja eikä häpeämisiä, joita pitäisi muistella.&nbs
Niinpä. Jotku naiset tekee itsestään erikoisen numeron kun on menkat. Ikään kuin kuukautiset olisi hirveän suuri juttu.
Joskus näkee miten jotku naiset poikaystävilleen tekee menkoistaan suurta näytelmää. Minulla on menkat hihii, olen erilainen kuin sinä poitsu hihii.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla kirjoitti, että miksi isän tai muidenkaan miesten pitäisi ostaa siteitä. Jokainen ostakoon rättinsä itse.
Mutta miksi mies ei voisi ostaa "rättejä"? Voihan se mies varmaan ostaa vaikka piimäpurkinkin, vaikka ei itse sitä käytä? Kyllä kaupassa kävijä yleensä ostaa myös niitä tavaroita/tarvikkeita, joita ei itse käytä, mutta joku muu perheenjäsen käyttää.
Siis voiko joku AIKUINEN (ja varmaan perheellinen, kun kerran joutuisi siteitä ostamaan)mies olla niin nössö, ettei kehtaisi ostaa kuukautissiteitä??
Mitä ihmettä? minunkin mies joka sentään on vanhanaikainen niin ei ole koskaan kieltäytynyt ostamasta siteitä kaupasta.
Joutui niitä monestkin ostamaan, kun lapset oli pieniä ja kävin harvemmin kaupassa tai synnytysten jälkeen, kun en jaksanut itse mennä kaupoille. Asutaan maalla ja meillä on jonkin verran kauppoihin matkaa.
juu siis voin ihan kassatyöntekijänä luvata että mikään ei kiinnosta vähempää kun asiakkaan ostoskorin sisältö. Ei kirjainmellisesti herätä mitään ajatuksia jos mies - tai ihan kuka vaan - ostaisi vaikka 20 paketti siteitä. Sen verran autopilotilla tota tehdään. Ja jos se nyt silti jännittää niin itsepalvelulle voi mennä myös
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.
Onpa järkyttävää tajuta tällainen asia. Olen 80-luvulla syntynyt. Kotona ei saanut mitään ohjeita tällaisiin asioihin. Muistan kun kävin ostamassa ensimmäiset rintaliivit, kun jostain olin tajunnut että niin on pakko tehdä. Yritin kaupassa kädellä kokeilla rintojani ja liivejä mikä olisi oikea koko, tietysti ostin ihan liian isot, mutta kun mitään tietoa ei ollut? Miksei voisi näin normaalisti asiasta kotona puhua??
"Voi luoja. En tarkoittanut, että en halua ottaa puheeksi ekaluokalla. Mutta se keskustelu voi olla hankala, koska en haluaisi, että lapsi säikähtää ja alkaa hysteerisenä odottaa milloin housuista löytyy verta. Kyllä 7-vuotias on vielä hirveän pieni.
Joillekin lapsille kerrotaan asioista aivan liian aikaisin ja suoraan. Minusta oli vähän outoa kun ekaluokalla yksi kaverini esitteli minulle missä asennossa synnytetään. Äitinsä oli myös tarkkaan kuvaillut kuolleista sikiöistään mitä oli synnyttänyt."
Eikös tuossa aiemmassa kommentissa sanottu että ikätasoisesti voi kertoa?
Itsekin olen sitä mieltä että periaatteessa kaiken ikäisille lapsille voi puhua myös esimerkiksi kuukautisista, ikä- ja ymmärrystason mukaan. Olen varmaan 7-vuotiaana tiennyt, mitä kuukautiset tarkoittaa, että kuukautisten aikana kohdusta, se paikka missä vauvat voi kasvaa, poistuu se kerros, mitä ei tarvitakaan jos siellä kohdussa ei ole vauvaa kasvamassa, eikä kyseessä ole mikään sellainen verenvuoto mikä esimerkiksi ihon haavasta.
Kun kuukautisista kerrotaan niin juuri se on oleellista, että mitä ja miten niistä kerrotaan. 7-vuotiaalle voi mielestäni ihan hyvin selittää kuukautiset, asiallisesti ja lapsen tietojen mukaan, ei se lapsi siitä säikähdä. Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.
Jos isä tai muut miehet hoitavat perheen kauppa-asiat, sieltä samasta kaupasta samalla ostokerralla tulevat myös siteet.
Tämä. Tosimies ostaa siteet jos niitä tarvitaan kotona. Ei se sen erikoisempi ostos ole kuin vaikka vessapaperi. Ongelma onkin että siitä tehdään kauhea numero. Pojille käsittääkseni on ollut samantyylistä painostusta kortsujen kanssa. Vaikka ei nekään sen kummempi ostos ole.