Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (882)

Vierailija
881/882 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuonna 1970 syntynyt. Äiti vuonna 1939 eikä kuukautisista kotona puhuttu. Äiti oli sukupolvensa edustaja ja vanhanaikainen. Toki äiti antoi siteitä kun huomasi minulla ne alkaneen ja osti harjoittelurintaliivit. Todellakin, niitä ilmeisesti kaupassakin myytiin nimellä harjoittelurirtaliivit. 

Mutta ihmettelen, ettei koulussa ollut mitään opastusta kuukautisista. Lukiossa oli terveystietoa, mutta siinä vaiheessa kuukautiset oli tytöille jo tuttu juttu. Miksei kuudennella luokalla viimeistään ollut vain tytöille aiheesta opastusta?

Liikuntatunti olisi ollut hyvä tilaisuus, siihen aikaan tytöt ja pojat oli visusti erillään liikuntatunnit. Mutta ei meidän laiska liikunnanopettaja Pirkko-Liisa tietenkään. Eihän se ollut edes paikalla kuin liikuntatunnin ekat 5 min. Sitten se meni istumaan opettajanhuoneessa.

Vierailija
882/882 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi niistä typeristä vanhemmista, joka ei ole tajunnut puhua kuukautisia tai ymmärtänyt ostaa rintsikoita tytöille.

Tytöt kuitenkin ymmärsivät ostella itselleen esim bikinien yläosia,  niin, että kai olen ajatellut heidän ostavan sitten niitä liivejäkin. Varmaan netistä tilailivat kaikenlaista muutenkin.

Rahaa heillä oli aina käytössään.

Esikoistyttö soitti töihin, kun kuukautiset oli alkaneet ja kerroin hänelle, missä siteet on, vaikka kai hän tiesi muutenkin, kun ne oli vessan kaapissa kaikkien nähtävissä olleet aina.

Kerroin myös, että jos on kipuja voi ottaa särkylääkkeen lääkekaapista.

Nuoremmat tytöt eivät kuukautisten alkamisesta kertoneet, mutta siteitä oli aina tarjolla ja sieltä niitä kai käyttivät, koska ne sieltä hävisi .

Minulla on muuten ihan läheiset välit nyt jo aikuisten lasten kanssa ja yhteyttä pidetään päivittäin.

Toivottavasti raukat eivät ole ihan hirveitä traumoja saaneet, kun on ollut niin tyhmä äiti heillä

Pakko sanoo vielä, että itseäni ei nuorena haitannut, vaikka oma äitini ei mitään kuukautisista puhunutkaan. Jostakin sitä tietoa silti sai, ja olin nuori 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla