Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että nämä 90-luvun traagiset yksittäiset esimerkit kertovat poikkeuksellisista perheistä, joissa lapsia kohdellaan muutenkin kaltoin. Esim. että ei osteta rintaliivejä tytölle tuntuu minusta muulta kuin "häpeältä". Se kuulostaa juuri siltä kaltoikohtelulta.
90-luvulla oli kouluvalistuskin jo ihan toisella tasolla kuin 60-luvulla. Kuukautisten selittäminen on ollut osa liikunnan opetussuunnitelmaa, 2000-luvun alussa perustettiin terveystieto-niminen oppiaine, jonka opetussuunnitelmaan tämä valistus kuului.
Nää on isoja ongelmia edelleenkin suomalaisissa perheissä. Kannattaa seurata vähän uutisia ja julkista keskustelua niin tietäisit ;)
Löysin vain yhden Planin teettämän tutkimuksen kuukautisista, jota selostettiin sitten monessa paikassa. Otos oli 1 120 Su
Meillä ainakin kuukautisten osalta oli. Lähinnä käsiteltiin seksitauteja ja sitä miten vauvat saa alkunsa. Kuukautisista todettiin että munasolu irtoaa 28pv välein. Siinä se. Pojista en tiedä mitä puhuivat, koska olivat tuon yhden tunnin eri luokassa kuin tytöt.
Olen syntynyt 1993 eli tuo yksi tunti olisi ollut ehkä 2003 tai 2004. Opin kunnolla mitä kuukautisten aikana tapahtuu vasta kun olin raskaana ja hain siihen liittyen tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.
Ei kai niitä nenäliinoja siellä kaupassa käytetä ja sitten tuoda perheelle käytettäväksi?
Kyllä ainakin meidän lähikaupoissa nenäliinat myydään pakkauksissa ja pakkauksen avaa kotona ja sieltä nenäliinan ottaa se joka nenäliinaa tarvitsee.
Itselleni oli lähes ylivoimaisen kiusallista ostaa vanhalle sukulaiselleni vaippoja, vaikka olen ostanut itselleni kuukautissuojia koko 2000-luvun ajan. Aikuisten vaippoja myydään muuten kuukautissuojien vieressä. Ostin sitten vielä vääriä. Toisaalta nyt kun muistelen niin itselläni kesti vuosikausia löytää parhaiten sopivat suojat. Nykyään on sentään helppoa kun ostan aina yhtä ja samaa, enkä viitsi edes kokeilla muuta kun todennäköisesti on kuitenkin huono.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jotku naiset tekee itsestään erikoisen numeron kun on menkat. Ikään kuin kuukautiset olisi hirveän suuri juttu.
Joskus näkee miten jotku naiset poikaystävilleen tekee menkoistaan suurta näytelmää. Minulla on menkat hihii, olen erilainen kuin sinä poitsu hihii.
Mun poikaystävä tekee ruokaa, ostaa kukkia ja suklaata aina menkkojen ekana päivänä :) Menkat on sellainen asia mitä pitäisi nimenomaan juhlia eikä hävetä. Moniin kulttuureihin kuuluu juuri naisen lepääminen ja hemmottelu tällä aikana. Kuukautiset myös kertovat paljon kehon hyvinvoinnista ja tasapainosta. Naisten menkat on aivan erityinen asia, koska ilman sitä täällä ei olisi paljoa elämää; tämän vuoksi on erittäin surullista, että seksististen asenteiden ja sisäistetty naisvihaa vuoksi money naiset joutuvat kokemaan häpeää tästä niin luonnollisesta asiasta :(
Miksei miesten siemensyöksyjä juhlita kun sen ansiosta täällä on elämää? 🙄
Kuulun tähän prosenttiin lapsista, jolle oma äiti uskoutui mitä ihmeellisimmistä gynegologisista vaivoista ja niihin saaduista hoidoista. Olisi saanut säästää minua ja sisaruksiani, mutta perheessämme ylitettiin rajat reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttävää tajuta tällainen asia. Olen 80-luvulla syntynyt. Kotona ei saanut mitään ohjeita tällaisiin asioihin. Muistan kun kävin ostamassa ensimmäiset rintaliivit, kun jostain olin tajunnut että niin on pakko tehdä. Yritin kaupassa kädellä kokeilla rintojani ja liivejä mikä olisi oikea koko, tietysti ostin ihan liian isot, mutta kun mitään tietoa ei ollut? Miksei voisi näin normaalisti asiasta kotona puhua??
Niin? Et vieläkään pääse tuosta yli vaikka osaat jo varmaan ostaa oikeankokoiset liivit.
Helpompi oli lapsena ostaa joku toppi, mutta nyt aikuisena niitä hutiostoja enempi tulee.
Tuosta miesten suhtautumisesta muistan lukeneeni täältä joskus kauan sitten joitakin viestejä, joissa kirjoittaja oli suhteessa pahasta suolistosairaudesta kärsivän miehen kanssa ja tuon miehen kivut ja muut vaivat olivat paljon pahempia kuin tuon kirjoittaneen naisen ns. naisten vaivat. Naisen kehon toiminnot eivät vaikuttaneet mieheen mitenkään ja mies suhtautui niihin luonnollisesti. Jos nyt oikein muistan joutui tuo nainen ostamaan tuolle miehelle jotain lääkkeitä ja tyyliin vaippoja kun mies ei päässyt itse kovissa kivuissa kauppaan ja apteekkiin ja siivoamaan miehen jäljiltä vessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?
Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.
Mistä hygieniasyistä? Tarkoitatko, että miehet ei näistä "hygieniasyistä" voi ostaa siteitä kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jotku naiset tekee itsestään erikoisen numeron kun on menkat. Ikään kuin kuukautiset olisi hirveän suuri juttu.
Joskus näkee miten jotku naiset poikaystävilleen tekee menkoistaan suurta näytelmää. Minulla on menkat hihii, olen erilainen kuin sinä poitsu hihii.
Mun poikaystävä tekee ruokaa, ostaa kukkia ja suklaata aina menkkojen ekana päivänä :) Menkat on sellainen asia mitä pitäisi nimenomaan juhlia eikä hävetä. Moniin kulttuureihin kuuluu juuri naisen lepääminen ja hemmottelu tällä aikana. Kuukautiset myös kertovat paljon kehon hyvinvoinnista ja tasapainosta. Naisten menkat on aivan erityinen asia, koska ilman sitä täällä ei olisi paljoa elämää; tämän vuoksi on erittäin surullista, että seksististen asenteiden ja sisäistetty naisvihaa vuoksi money naiset joutuvat kokemaan häpeää tästä niin luonnollisesta asiasta :(
Tähän pyrin kasvattamaan omatkin poikani
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.
Vaikka selittäisit taustoja miten, niin lapselle jää päällimmäisenä mieleen, että housuista voi löytyä verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttävää tajuta tällainen asia. Olen 80-luvulla syntynyt. Kotona ei saanut mitään ohjeita tällaisiin asioihin. Muistan kun kävin ostamassa ensimmäiset rintaliivit, kun jostain olin tajunnut että niin on pakko tehdä. Yritin kaupassa kädellä kokeilla rintojani ja liivejä mikä olisi oikea koko, tietysti ostin ihan liian isot, mutta kun mitään tietoa ei ollut? Miksei voisi näin normaalisti asiasta kotona puhua??
Niin? Et vieläkään pääse tuosta yli vaikka osaat jo varmaan ostaa oikeankokoiset liivit.
Helpompi oli lapsena ostaa joku toppi, mutta nyt aikuisena niitä hutiostoja enempi tulee.
Miksi aikuisena tulisi hutipstoja rintaliivien ostossa? Liivejä voi myös sovittaa.
Meillä ei ollut vessassa roskista. Mikä hankaluus kuskata niitä käytettyjä vuokkosia jossain taskussa paperiin käärittynä keittiön roskikseen.
En edelleenkään tajua miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meidän lähikaupoissa nenäliinat myydään pakkauksissa ja pakkauksen avaa kotona ja sieltä nenäliinan ottaa se joka nenäliinaa tarvitsee.
Ei se ole hygieenista, että sitä samaa pakkausta rääpii kaikki räkänokat.
Nenäliinoja voidaan käyttää myös muuhun kuin nenän pyyhkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka taivastelee miten tällaista on voinut olla ysärillä tai tällä vuosituhannella:
Helposti. Lapsen fyysinen kurittaminenkin on pahoinpitelyrikos. Sen kieltävä laki tuli voimaan vuonna 1984. Silti todella moni lapsi kokee väkivaltaa vanhempiensa toimesta.
Siteiden ostamattomuus ja kuukautisista häpäisy ei ole laitonta. Sitä tapahtuu edelleen varmasti.
Itsenikään ei tullut 2000-luvulla puhuttua jälkikasvulle kuukautisista, ja kun nyt olen täältä lukenut, että ihmisillä on alkanut menkat jo 10 vuotiainakin, niin olisin kyllä ollut luultavasti vuosikausia myöhässä. Itsellä mankat alkoi, kun olin 15v ja olen luullut, että niihin aikoihin ne alkaisi muillakin.
Mutta siitä minua ei voi syyttää, ettenkö olisi ostanut siteitä ja tamppooneja kaikille tarvitseville, koska niitä oli meillä aina vessan kaappi pullollaan jo siitä lähtien, kun olen tähän taloon miehen kanssa muuttanut. Lapset syntyi myöhemmin ja ovat voineet sitten , kun ovat tarvinneet , sieltä siteensä/tampooninsa ottaa. Meillä kyllä annettiin lapsille myös rahaa, niin että tuskin ovat koskaan olleet rahattomia ja ovat voineet ostaa itsekin, jos ei minun ostamat ole kelvanneet.
Enkä myöskään koskaan antanut ymmärtää, että noissa asoissa olisi mitään hävettävää. Muuten varmaan paska äiti noissa asioissa, kun ei tullut puhuttua. Mutta muuten olin varmaan ihan hyvä ja läheiset välit on aina ollut lapsiin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.
Vaikka selittäisit taustoja miten, niin lapselle jää päällimmäisenä mieleen, että housuista voi löytyä verta.
Ai. Ehkäpä vika on sitten siinä miten niistä kuukautisista ja niiden taustoista on kerrottu. Itse kun en ainakaan muista koskaan pelänneeni mitään sen suuntaista että housuista löytyisi verta. Käsitin ekaluokalla ihan hyvin sen mitä kuukautiset tarkoittaa, tiesin että tytöillä ja naisilla yleensä on kohtu, ja että kuukautisten alkaa sitten ylemmillä luokilla.
Vierailija kirjoitti:
Oon syntynyt-93. Ei mitään kauhukokemuksia.
Kotona ei kuukautisista puhuttu etukäteen, olin romaanikirjallisuudesta ja lasten/nuorten kirjallisuudesta lukenut. Koulussakin taisi opastus tulla 1,5v mun ekojen menkkojen alun jälkeen. Olin 10v kun menkat alkoi.
Äiti silloin neuvoi miten side pitää laittaa housuun. Muuta ei kai puhuttu.
Isää oli vaikea saada ostamaan kaupasta siteitä, sanoi että laittaa pumpulia, on halvempaa.
Halvimpia rainbow tms siteitä oli kotona tarjolla. Onneksi yösiteitä myös, mulla ollut aina suht runsaat vuodot.
Joskus kaverilta lainasin allwaysin tms ja oli kyllä ihan eri imukyky.
Vähän isompana, joskus yläasteen lopulta, taisin ostaa suojat itse kun halusin imukykyisiä tamponeita.
Ekat rintaliivit sain parin vuoden päästä, äiti osti sellaiset pikkutopit, jotka kyllä vilkkui hihattoman paidan alta. Pienet rinnat oli kyllä jo reilusti aiemmin.
Ekat kupilliset ostin ehkä yläasteella ja oli tosi paljon paremmat.
Muistan kun sain ekat rintsikat, luokan pojat alkoi valittamaan mun kainalokarvoista, jos oli toppi teepaidan sijaan koulussa. Aluksi leikkasin saksilla ja ehkä kutosluokalla löysin höylät. Onneksi oli omaa rahaa säännöllisesti
Meillä oli päin vastoin. Olin niiiiin nolostunut. Rintaliiviostoksille marssittiin 90-luvun alkupuolella Sokokselle ja äiti kovalla äänellä meni myyjältä kysymään, minkähän kokoiset liivit pitää minulle ostaa ja mitä malleja nuoret nykyisin käyttää. Se oli todella vaikeaa. Myyjä mittasi senttimetrinauhalla rintojen alta ja sitten otti mitan päältä ja sen perusteella etsi koon. Miksei voinut vain kokeilla, onko vaikka B75 sopiva ja jos on löysä, niin kokeilla A70. Niin normaalit ihmiset tekee eikä pyydä myyjää auttamaan koon valinnassa! Muistan, että me ostettiin samaa mallia puuterinväriset, valkoiset ja mintunvihreät. Sitten kun ne alkoi jäädä pieneksi, vakuutin vaan äidille, että hyvät on, en tarvitse uusia. Ehkä ylioppilasjuhliin vasta hankin seuraavat rintaliivit, ja silloin jo kävin yksin ostamassa.
Menkat oli ihan yhtä nolo juttu. Äidiltäni oli kohtu leikattu pois ja sen takia ei kuukautisia. Muistan vielä sen kemikalion, johon mentiin kun olin 12 v. Äitini sanoi, että tarvitaan tytölle kuukautissuojia, millaisiakahan kannattaa ostaa!!! Sitten myyjä kysyi, onko niukkaa vai runsasta vuoto. Herranjestas sentään, siellä oli muitakin asiakkaita. Siteet oli siihen aikaan paksumpia eikä vielä ollut teippiraitoja, joilla ne pysyy housuissa kiinni. Menkkojen aikaan ei voinut tiukempia farkkuja käyttää, kun side olisi pullottanut näkyvästi. Onneksi muutaman vuoden sisällä tuli ohuita siteitä markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voiskin, mutta ehkä ei ole hoksattu? On kai se nuorikin jotenkin estynyt, jos ei itsekään voi vanhemmalleen sanoa, että tarviisi liivit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hygieenista, että sitä samaa pakkausta rääpii kaikki räkänokat.
Nenäliinoja voidaan käyttää myös muuhun kuin nenän pyyhkimiseen.
Oletko kuullut taskupakkauksissa olevista nenäliinoista? Niitä pakkauksia on samassa paketissa yleensä noin 6-10.