Elämän suunnittelu ei onnistu miehen kanssa ollenkaan
Onkohan tämä yleinenkin ongelma? Ja mikähän ratkaisuksi? Ennen me pystyttiin helpostikin suunnittelemaan elämää ja tulevaisuutta, niin kodin hankintaa kuin vaihtoakin, lomamatkoja, perheen perustamista jne. Asioista puhuttiin ja niitä toteutettiin. No nyt on lapset tehtynä (kaksi vielä pientä) ja enää mikään elämän suunnittelu ei onnistu. Asiat junnaa paikallaan, tulevaisuudesta ei pystytä edes puhumaan koska joko mies ei puhu mitään tai sitten alkaa kauhea paasaus, minun syyllistäminen ja lopulta riita. Eli mitään ei voida myöskään toteuttaa, nykyinen asuntokin on vähän epäsopiva mutta eihän tästä päästä minnekään kun aiheesta ei voi edes keskustella. Viime kesänä ei käyty missään lomalla eikä varmaan tänä kesänäkään, kun eihän ne suunnittelematta ja puhumatta tietenkään toteudu.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ala vaan toteuttamaan suunnitelmia. En minä jaksaisi montaa kertaa kysyä samoja kysymyksiä saamatta niihin mitään vastauksia vaan alkaisin toimimaan niinkuin parhaaksi itse näen.
Jos nykyinen koti on puoliksi omistettu asunto, niin miten toinen omistaja (minä) voi vain alkaa myymään sitä? Ei mitenkään.
ApOletko ajatellut että omistusasunnon vaihto maksaa vaikka uusi olisikin samanhintainen?
Varainsiirtovero, kiinteistövälittäjä, muutto, uusi pankkilaina uudet ehdot - siinä on monta muuttujaa ja myös monta stressin aihetta ennenkuin koko homma on maalissa. Ja uutta kotia on melkein pakko vähän sisustaa ja huonekalujakin ehkä pitää uusia kun vanhat eivät istu uuteen pohjaan.
Kuulostaa niin tutulta. Mekin muutettiin isompaan juuri kun lapset olivat pieniä. Hirvee stressi kaikesta, ainoa mitä vaimo teki muuton eteen oli kohteiden selailu Oikotiellä.
Sitten ostettiin asunto mikä oli budjetin ylärajalla. Sanoin että jos tuo otetaan niin sitten pitää elää muutama vuosi tarkan markan elämää. No ei oltu edes muuttaa ehditty kun alkoi se valitus että huonekalut pitää uusia ja lomamatkallekin olis kiva päästä.
Kyllä siitä kaikesta selvittiin. Mutta varmaan olin tuossa aika ärripurrina kun vaimo alkoi ehdottamaan suunnitelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ala vaan toteuttamaan suunnitelmia. En minä jaksaisi montaa kertaa kysyä samoja kysymyksiä saamatta niihin mitään vastauksia vaan alkaisin toimimaan niinkuin parhaaksi itse näen.
Jos nykyinen koti on puoliksi omistettu asunto, niin miten toinen omistaja (minä) voi vain alkaa myymään sitä? Ei mitenkään.
ApOletko ajatellut että omistusasunnon vaihto maksaa vaikka uusi olisikin samanhintainen?
Varainsiirtovero, kiinteistövälittäjä, muutto, uusi pankkilaina uudet ehdot - siinä on monta muuttujaa ja myös monta stressin aihetta ennenkuin koko homma on maalissa. Ja uutta kotia on melkein pakko vähän sisustaa ja huonekalujakin ehkä pitää uusia kun vanhat eivät istu uuteen pohjaan.
En tiedä missä pahvilaatikossa ap elää kun tällä hetkellä suunnittelee asunnonvaihtoa. Tavattoman monet perheet on nyt maailmantilanteesta johtuen joutuneet laittamaan suunnitelmat odottelemaan sinne taustalle. Mies paasaa samaa? Mut ku mä haluun....
Meillä olisi varaa toteuttaa asunnon vaihto. Ja minä olen se säästeliäämpi meistä, mies suhtautuu rahaan rennommin kuin minä. Ap
Voi rakas lapsi kun maailmassa on muitakin kuin vain te. Se, että teillä on varaa ei ole = jollakin on varaa ostaa se teidän nykyinen asunto. Joku järki nyt sentään niiden unelmien toteuttamisenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä pahvilaatikossa ap elää kun tällä hetkellä suunnittelee asunnonvaihtoa. Tavattoman monet perheet on nyt maailmantilanteesta johtuen joutuneet laittamaan suunnitelmat odottelemaan sinne taustalle. Mies paasaa samaa? Mut ku mä haluun....
Voi tulla yllätyksenä, että kaikilla ei mene huonosti taloudellisesti nytkään. Joo, asiat kallistuu,mutta meillä se tarkoitti sitä, että tehdään kaksi ulkomaan matkaa kolmen sijasta. Muuten arki rullaa hyvin ja voisi ihan hyvin ostaa uuden kodin jos siihen olisi tarvetta.
Kun on meitäkin joilla on hyvät tulot ja on esimerkiksi tyydytty halvempaan asumiseen, jotta on voitu varautua kaikenlaisiin kupruihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa toteuttaa asunnon vaihto. Ja minä olen se säästeliäämpi meistä, mies suhtautuu rahaan rennommin kuin minä. Ap
Joo joo, niin olisi meilläkin mutta jokin järki niissä omien unelmien toteuttamisessakin. Nyt on vaan huono aika myydä, ei ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kuin olisin itse kirjoittanut aloituksen. Miehen kanssa ei pysty suunnittelemaan mitään edes unelmoimaan. Tasapaksua arkea päivästä toiseen. Jos ehdotan jotain niin aina ensin tulee sana ei. Hän haluaa et elämä on tuttua ja turvallista eikä koskaan mitään seikkailua tai haaveita.
Odotat ja odotat, että hän muuttuisi että vihdoinkin saat suhteelta sen minkä haluat?
Oletko kuin minä? Kokoajan haluat jotain. Uuden kodin, lomamatkoja, elämyksiä , vaihtelua? Mun mies ei ainakaa enää 15 vuoden jälkeen jaksa innostua yhtään. Ja ymmärrän kyllä. Olen yrittänyt rauhoittua ja annan miehenkin kerätä voimia.
Eikö tuota hullua akkaa, tätä tarina-tätiä saa ulos palstalta?
Tätä ap:ta
Jatkuvasti repii omasta päästään kaikenlaisia juttuja:
milloin asunnosta, kodista, miehestä, erosta ja muusta.
Eri asia, jos ne edes olis johdonmukaisia, mutta kun eivät ole.
Valehtelee ja keksii kaikenkaista paskaa.
Pitäisi välillä elää ilman suunnittelemista. Meillä juostiin riennoissa erikseen eikä yhdessä tiettyyn aikaan kun ei saatu suunnitelmia yksiin tai ei sattunut olemaan samaan aikaan kummallakin inspiraatioo. Sitten tuli aika ettei kumpaakaan enää kiinnostanut ne.
Ikääntyessä pelkkä työkin alkaa jo niin raskaaksi ettei ylimääräisiä kuormituksia jaksa. Odotellaan mekin vain eläkeikää katsoen sitten uudelleen jos muut huvit kiinnostaa. Huvit ja matkusteleminen on aika raskasta ja väsyttävää hommaa.
Jos meno kenkää vipattavalla tulee tuskainen olo niin järjestää ystävien kanssa viihdykettä painostamatta vastahakoista puolisoa. Sillain meilläkin elettiin välivaihetta kun tietenkin alussa aina tietenkin mentiin yhdessä. Toinen jäi kotiin jos toista ei huvittanut eikä meillä mitään eroa tarvinnut pelätä. Elämä vaan ei välttämättä mene sitä ihan samaa rataa alusta loppuun asti. Pitkään parisuhteeseen tulee hyvin tyypillisesti erilaisia elämän vaiheita ja ihminen muuttuu. Ne jotka vaihtelevat kumppaneita, sellainen jää kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ap:taJatkuvasti repii omasta päästään kaikenlaisia juttuja:
milloin asunnosta, kodista, miehestä, erosta ja muusta.Eri asia, jos ne edes olis johdonmukaisia, mutta kun eivät ole.
Juu, ja sitten vielä keksii itse kommentteja, omaan aloitukseensa.
Täysin päästän sekaisin oleva muija.
Vierailija kirjoitti:
Me ei oltais ikinä tehty yhtään lomamatkaa, jos se miehestä olisi kiinni. Minä ilmoitan, että viikolla X lähdemme paikkaan Y ja sitten lähdemme. Tai jos tarvitaan uusi sohva, kerron että lähden kaupoille päivänä x, tuleeko hänkin mukaan valitsemaan vai teenkö minä päätöksen. Kaikki ratkaisut täytyy esittää miehelle mahdollisimman valmiina, niin asiat hoituu.
Voi ääää. Näin se usein on.
Mieleeni tuli että pitäisikö aloittajan nyt keksiä jokin mahdollisimman kiva asia, joka tehtäisi, kuten jokin matka kesällä. Mahdollisimman vaivaton, mutta kiva. Nyt voisi vedota että kun on selvästi korona jo unohdettu niin voisi tehdä perheenä jotain kivaa. Ei siis ehdota ensin sitä muuttoa, johon liittyy väkisinkin asioitten hoitamista ja rasittavaa vaivannäköä. Sanot että yrität keksiä jotain kivaa. Ja jos se mies jotain sanoo, niin kuuntele. Kuuntele ja vielä kerran kuuntele. Mitä hän oikeasti sanoo. Sen perään voi vielä varmistaa että, käsitinkö nyt oikein että sinä haluat/tarkoitat että... näin osoittaa kuunnelleensa ja yrittäneensä ymmärtää mitä se toinen oikeasti tarkoittaa. Näin aktiivisen kuuntelemisen vinkiksi.
Voi olla väsyksissä. Pienet lapsetkin vielä ja oletko sinä ap kotona vai työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
milloin asunnosta, kodista, miehestä, erosta ja muusta.Eri asia, jos ne edes olis johdonmukaisia, mutta kun eivät ole.
Tämä on ollut ihan hauska keskustelu johon provota itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäätte toisistanne ja arki rullaa - se on pääasia.
No eihän se arki silloin rullaa jos toisen kanssa ei pysty mistään edes keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tarvitset siihen miestä, että käyt jossakin?
Kun on kaksi pientä lasta niin olisihan ne perheen lomamatkat helpompi ja kivempi toteuttaa kahden vanhemman voimin. Ap
Voithan sinä sinne matkalle lähteä ilman lapsiakin, esim jonkun ystäväsi kanssa? Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto ottaa tilanteeseen vähän sitä välimatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut vauva-foorumia päivittäin pitkään. Ja hyvin usein sinä tai joku muu tulee väittämään ihmissuhteita koskeviin aloituksiin, että aloitus olisi jonkun tarina-tädin tekemä. Kuitenkin ne muut huomataan ihan helposti, että kyseessä on eri kirjoittajat. Minuakin sinä olet syyttänyt tarina-tädiksi, vaikka olen ainoastaan yhden aloituksen Vauvalle koskaan kirjoittanut.
En tiedä miksi väität melkein kaikkia parisuhteita tai ihmissuhteita koskevia aloituksia sanan ihmisen tekemiksi ja valehteluksi. Haluatko ehkä vaientaa keskustelun parisuhteista? Vai mikä on motiivisi tuossa?
Eiköhän se ole sinä jonka pitäisi vihdoin poistua palstalta.
Me ollaan lopetettu kaikenlainen vöyhötys. Muutenkin ollut viime vuosina isoja elämänmuutoksia ja muuta energiaa vievää. Välillä voi tosiaan vaan olla ja viettää sitä tasapaksua arkea.
Sen sijaan, että koitat muuttaa miestäsi niin voisitko muuttaa itseäsi? Tyytyä nyt siihen miten asiat on.
Asunto on tosiaan SINUN MIELESTÄSI vähän epäsopiva, ja miehen tehtävä olisi vain toimia unelmiesi toteuttajana. Ei ihme kun ei nappaa.
Niin,se on tosiaan myös mahdollista,että kaikki suhteet ei kestä lopun ikää,eli joskus suhde voi tulla tiensä päähän,vaikkei millään haluais uskoa. Mehän ollaan yhdessä,yhdessä aina. Ei välttämättä. Jos menisin nyt naimisiin,sisäistäisin tämän asian ainakin,etten olis mistään liian varma.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuin minä? Kokoajan haluat jotain. Uuden kodin, lomamatkoja, elämyksiä , vaihtelua? Mun mies ei ainakaa enää 15 vuoden jälkeen jaksa innostua yhtään. Ja ymmärrän kyllä. Olen yrittänyt rauhoittua ja annan miehenkin kerätä voimia.
En jaksaisi tuollaista kumppania joka koko ajan haluaa ja vaatii jotain. Toki omilla varoillaan saisi haluta mitä vain mutta useinhan sitä vaihtelua halutaan loppujen lopuksi puolisostakin jossain vaiheessa kunnes uusi mielenkiintoisempi tyyppi tarttuu hihaan jostain viihteeltä tai lomamatkoilta.
On lähipiiristä nähty monet tämmöiset erot ja pisin liitto kesti n. 20v.
Se turhanpäiväinen paasaus ei liity aloittamani keskustelun aiheeseen vaan mies alkaa paasaamaan ihan muusta asiasta. Esim että olen joskus kaksi vuotta sitten jättänyt likaiset sukkani eteisen lattialle tms. Minusta se on yritys vain tehdä tyhjästä riitaa ja vaihtaa puheenaihetta. Ap