Miten noilla HS:n juttujen teineillä on varaa luksusvaatteisiin?
Tämän päivän Hesarissa on juttu teinien tämänhetkisestä pukeutumistrendistä.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009397092.html (maksumuuri)
Juttuja on ollut muitakin viimeisen vuoden sisään.
Näissä jutuissa on merkillepantavaa, miten teinit ovat pukeutuneet päästä varpaisiin Guccin, Monclerin ja Louis Vuittonin kaltaisiin merkkeihin. Olen aina ihmetellyt, miten alaikäisellä teinillä voi olla varaa esim. 200 euron lenkkareihin, 300 euron verkkareihin ja tonnin laukkuun? Ja nyt siis mitä ilmeisimmin puhutaan kadulla tavatuista helsinkiläisteineistä, eikä mistään aivan helvetin rikkaista Gyllenburgeista.
Monet näistä juttuihin haastatelluista teineistä antavat ymmärtää, että he ansaitsevat rahat vaatteisiin töitä tekemällä. Millaisesta työstä 16-vuotias voi tienata niin paljon rahaa, että se mahdollistaa luksusmerkkien shoppailun?
Monen kohdalla myös herää kysymys, ovatko heidän vanhempansa sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, että voivat ostaa lapselleen tuon hintaisia tavaroita.
Kun itse olin alaikäinen teini 2000-luvun alkupuolella, en löytänyt työnantajaa joka olisi palkannut alaikäisen säännölliseen työhön. Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, mutta eivät vanhempani silti olisi pystyneet - saati suostuneet - kustantamaan minulle ja veljelleni luksusmerkkien vaatteita.
Voisiko joku avata tätä jotenkin?
Kommentit (133)
Isot logot tai brändin nimi isolla tekstillä ovat olleet aina todella trashy. Ja se on se muotitalojen helpoin myytävä tuote. Eurotrashistä puhuttiin aikoinaan.
Muutamat, kuten vaikkapa Balenciaga ja Balmain, ovat nyt vähän uudelleen tuoneet tuon logot isolla -osaston, mutta samaa sekin on.
Oikeasti tyylikkäissä paikoissa, kuten Aasian isot suurkaupungit, ei vaatteissa lue yhtään mitään ja yleinen tyylikkyys on kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut tämän keskustelun asiattomaksi.
Jos valtakunnan päälehti Helsingin Sanomat uutisoi aiheesta, miksi siitä ei saisi keskustella täällä? Itse voisit kertoa, miksi tämä ketju on mielestäsi asiaton?
Toki HS olisi voinut laajentaa artikkeliaan siten, että miten nuoret pystyy rahoittamaan luksuksen. Toki on myös niitä, jotka käy töissä tai vanhemmat ovat rikkaita, mutta kuvissa oli kuitenkin nuorisoa, joiden suuriin palkkatuloihin en usko.
Täällä saa keskustella miten keskiluokka köyhtyy korkojen, inflaation ja sähkön vuoksi, mutta ei saa keskustella, miten nuoriso rahoittaa hankinnat.
Onhan keskustelu aika värikästä, mutta olen edelleen sitä mieltä, että oman mielipiteen saa esittää.
Vierailija kirjoitti:
No tuo Luikkarin lompakko oli jutun mukaan kaverilta halvalla ostettu. Se on joko feikki tai varastettu. Aitoa ei myydä pois halvalla, kaveri tietäisi tämän jos olisi lompakosta täyden hinnan maksanut.
Tosta tulee mieleen hassu mielikuva. Varas varastaa lompakon ja tyhjentää sen sisällön ja pitää vain lompakon koska se oli arvokkaampi kuin sisältö.
Nolla veroprosentti, ei asumis tai ruokakuluja, kaikki jää omaan käyttöön.
Mikä telkkariohjelma on, jossa se suojavärityypit istuu vuokraveneen kannella?
Etelän lomakohteiden rantabulevardit on täynnä noiden feikkikamojen myyjiä, ja siellä kauppa käy. Varsinkin laukut ja lompakot näyttävät kelpaavan naisille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä telkkariohjelma on, jossa se suojavärityypit istuu vuokraveneen kannella?
Mikä on "suojavärityyppi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)
Ja mistä 16-vuotias on tienannut noin paljon rahaa? Ja tienaa jatkuvasti?
Näteillä tytöillä on aina olleet konstinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskalla sanoa totuutta eli äs ossu maksaa tietysti.
HÖPÖHÖPÖ eikä maksa, mitä kuvittelet!
...tai sitten kiltti setä antoi lahjaksi!
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut tämän keskustelun asiattomaksi.
Herkeä häiriköimästä, ääliö! Ei sun ole pakko roikkua täällä!
Siis valaiskaa vähän, onko noi niitä katujengiläisiä jotka pöllii toisten päältä logovaatteita, ja nytkö katujengejä suosiva vihervassarisuuntainen media kirjoittaa niistä ihailevaan sävyyn?
Vierailija kirjoitti:
Isot logot tai brändin nimi isolla tekstillä ovat olleet aina todella trashy. Ja se on se muotitalojen helpoin myytävä tuote. Eurotrashistä puhuttiin aikoinaan.
Muutamat, kuten vaikkapa Balenciaga ja Balmain, ovat nyt vähän uudelleen tuoneet tuon logot isolla -osaston, mutta samaa sekin on.
Oikeasti tyylikkäissä paikoissa, kuten Aasian isot suurkaupungit, ei vaatteissa lue yhtään mitään ja yleinen tyylikkyys on kaikki kaikessa.
Tommonen kateus vie kalatkin vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)
Ei mua tuo huolestuta. Mua huolestuttaa se, että vaikka se olisi tuon rehellisesti tienannut, niin on täysin aivokuollutta tuhlata 600 euroa johonkin kenkiin...
Että taas kerran nämä Suomalaisten taloustaidot on ihan penaalista. Ihme että maankin talous on kuralla kun tuollasia aaseja sitten päättäjinä.
Muistaako teistä kukaan sellaista juttua, 2000-luvun alkupuolelta saattoi olla, jossa oli suomenvenäläisiä nuoria, ehkä juuri ja juuri aikuisikään ehtineitä, lesoilemassa merkkivaatteillaan, ja luksuksella, luettelemassa luksusmerkkejä. Sellaista porvarimais-wannabemäistä prameilua. Olisiko sekin juttu ollut Hesarissa? Tylyt ilmeet päällä poseerasivat, kaksi naista ja kaksi miestä ainakin.
Jäi jotenkin mieleen että heille kelpasi omien sanojensa mukaan juomaksi vain mestan kallein Dom Perignon sampanja. Joku tytöistä ei voinut millään käyttää julkisia kuten bussia, joten äidin ja isin piti ostaa hänelle auto jotta pystyi kulkea koulu matkat, oli venäläistyylinen aito turkki päällä ja jotkut Dolce-Gabbanan logomerkkivaatteet. Joku tytöistä itki kun kertoi miten hänen suosikkivaatemerkin liike lopetti Helsingissä. Kehuivat miten paljon muodikkaampaa väkeä Venäjällä on ja miten heidän ajatusmaailma veti sinne päin, mietin juttua lukiessani että miksi eivät lähde sinne asumaan että bye bye vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua tuo huolestuta. Mua huolestuttaa se, että vaikka se olisi tuon rehellisesti tienannut, niin on täysin aivokuollutta tuhlata 600 euroa johonkin kenkiin...
Että taas kerran nämä Suomalaisten taloustaidot on ihan penaalista. Ihme että maankin talous on kuralla kun tuollasia aaseja sitten päättäjinä.
Kato ku se on halunnu ne samat 600 egen maiharit ku sen idolilla Sanna Mariinillakin oli sellaset instagramissa, et pystyy niinku oleen sen kaa samiksii siis! :DD
Vierailija kirjoitti:
Siis valaiskaa vähän, onko noi niitä katujengiläisiä jotka pöllii toisten päältä logovaatteita, ja nytkö katujengejä suosiva vihervassarisuuntainen media kirjoittaa niistä ihailevaan sävyyn?
Miten niin "nytkö", samaa on tehty monta vuotta jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "nytkö", samaa on tehty monta vuotta jo?
Ovat siis kirjoittaneet näistä ihailevasti monta vuotta, vai mitä yrität sanoa?
Rikolliset pukeutuu kuin rikolliset. Helppo tunnistaa ja kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako teistä kukaan sellaista juttua, 2000-luvun alkupuolelta saattoi olla, jossa oli suomenvenäläisiä nuoria, ehkä juuri ja juuri aikuisikään ehtineitä, lesoilemassa merkkivaatteillaan, ja luksuksella, luettelemassa luksusmerkkejä. Sellaista porvarimais-wannabemäistä prameilua. Olisiko sekin juttu ollut Hesarissa? Tylyt ilmeet päällä poseerasivat, kaksi naista ja kaksi miestä ainakin.
Jäi jotenkin mieleen että heille kelpasi omien sanojensa mukaan juomaksi vain mestan kallein Dom Perignon sampanja. Joku tytöistä ei voinut millään käyttää julkisia kuten bussia, joten äidin ja isin piti ostaa hänelle auto jotta pystyi kulkea koulu matkat, oli venäläistyylinen aito turkki päällä ja jotkut Dolce-Gabbanan logomerkkivaatteet. Joku tytöistä itki kun kertoi miten hänen suosikkivaatemerkin liike lopetti Helsingissä. Kehuivat miten paljon muodikkaampaa väkeä Venäjällä on ja miten heidän ajatusmaailma veti sinne päin, mietin juttua lukiessani että miksi eivät lähde sinne asumaan että bye bye vaan.
En todellakaan muista mutta ihan kantasuomalaiset bloggaajat olivat tällaisia. Suomalainen blogiskene oli täynnä tätä, helsinkiläiset opiskelijanaiset vetivät oikein kunnon "luksuselämää" blogeissaan Dom Perignoineen ja merkkilaukkuineen. Ihanan suomalaista.
HÖPÖHÖPÖ eikä maksa, mitä kuvittelet!