Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten noilla HS:n juttujen teineillä on varaa luksusvaatteisiin?

Vierailija
25.04.2023 |

Tämän päivän Hesarissa on juttu teinien tämänhetkisestä pukeutumistrendistä.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009397092.html (maksumuuri)

Juttuja on ollut muitakin viimeisen vuoden sisään.

Näissä jutuissa on merkillepantavaa, miten teinit ovat pukeutuneet päästä varpaisiin Guccin, Monclerin ja Louis Vuittonin kaltaisiin merkkeihin. Olen aina ihmetellyt, miten alaikäisellä teinillä voi olla varaa esim. 200 euron lenkkareihin, 300 euron verkkareihin ja tonnin laukkuun? Ja nyt siis mitä ilmeisimmin puhutaan kadulla tavatuista helsinkiläisteineistä, eikä mistään aivan helvetin rikkaista Gyllenburgeista.

Monet näistä juttuihin haastatelluista teineistä antavat ymmärtää, että he ansaitsevat rahat vaatteisiin töitä tekemällä. Millaisesta työstä 16-vuotias voi tienata niin paljon rahaa, että se mahdollistaa luksusmerkkien shoppailun?
Monen kohdalla myös herää kysymys, ovatko heidän vanhempansa sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, että voivat ostaa lapselleen tuon hintaisia tavaroita.

Kun itse olin alaikäinen teini 2000-luvun alkupuolella, en löytänyt työnantajaa joka olisi palkannut alaikäisen säännölliseen työhön. Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, mutta eivät vanhempani silti olisi pystyneet - saati suostuneet - kustantamaan minulle ja veljelleni luksusmerkkien vaatteita.

Voisiko joku avata tätä jotenkin?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienasin 2 x viikossa mainoksia jakamalla max 100e/kk. No ehkä ajat ovat muuttuneet ja summa kymmenkertaistunut.

Vierailija
62/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää/tyhmää tuossa luksusmerkkien ihannoinnissa on se, ettei vaatteen toiminnallisuus/laatu tai edes ulkonäkö (järkyttävän isot logot jopa pilaavat sen) ei nouse samaan tahtiin hinnan kanssa kuin vaikkapa elektroniikassa.

Satasen ja tonnin kännykän tai tietokoneen välillä on aika iso ero toiminnalisuudessa, puffertakin ei niinkään

Siksi tuolle pyöritellään silmiä miten teinit laitta rahaa sellaiseen mikä ei oikeasti paranna elämänlaatua vaan on ns. riikinkukkokoriste.

Isot logot tietty huono kun eivät kestä oikein aikaa sen teinin elämässä, mutta noin muutoin se tonnin takki kyllä kestää luultavasti paremmin aikaa kuin satasen takki.

Ei tietenkään pelkkää hintaa pidä katsoa, mutta ihan halvimmissa ei voi olla laatua ellei käytettynä osta.

Itselläni on useita teininä vanhempien rahoilla hankittuja kalliimpia vaatteita ja kenkiä edelleen (olen kolmikymppinen), eli ovat kestäneet hyvin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sedät kustantavat.

Siskontytön koulussa on muutama aidoilla merkkituotteilla leuhkiva teinityttö, toimivat vanhojen varakkaiden miesten hoitoina ja saavat rahaa ja merkkituotteita. Avoimesti leuhkivat toiminnallaan. Kuulemma osa miehistä naimisissa ja heillä on noiden tyttöjen ikäisiä lapsia!

Nuo teinitytöt valehtelevat vanhemmilleen että ovat muka töissä kahviloissa tai kaupoissa.

Joko vanhemmat tietää h u 0 raa mi se sta tai ovat ääliöitä jos eivät tunnista että pelkästään lastensa uudet kengät ja laukut maksavat 500 eurosta 2 500 euroon! Tuskin muutaman tunnin kahvilatyöstä tai markettityöstä saa niin paljon rahaa kasaan.

Vierailija
64/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on yleisesti tiedossa, että Hesassa teinit myy huumeita koska siitä ei käytännössä saa mitään rangaistusta alle 16 vuotias. Huumejengit käyttää teinejä.

Nuorin kiinnijääny huumemyyjä oli ollu 10-vuotias!

Vierailija
65/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin aikuistenkin maailmassa, vain hompit käyttää muotivaatteita. jotgen epäilen, että seta ja lpgtqsakki rahoittaa lasten vaateostoja. aika hullua.

Vierailija
66/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huvittavaa, että mustia vaatteita, joissa ei ole mitään muotoa, ihaillaan, kun vain on iso ja mauton logo etumuksessa. Joko kyllä sanoisi että noloo. Ja mistä rahat?

Suomalaisilla nuorilla ei ole noihin varaa ja jos on, henkikulta voi mennä.

No tätä samaa muotia tyrkyttävät nämä pyllistelijät joita vaikuttajiksikin kutsutaan, aitolehmät, siepit, kuljut, berlörffit sun muut ääliöt.

Eikse Chafak ole tota samaa settiä?

Vierailija
67/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sedät kustantavat.

Siskontytön koulussa on muutama aidoilla merkkituotteilla leuhkiva teinityttö, toimivat vanhojen varakkaiden miesten hoitoina ja saavat rahaa ja merkkituotteita. Avoimesti leuhkivat toiminnallaan. Kuulemma osa miehistä naimisissa ja heillä on noiden tyttöjen ikäisiä lapsia!

Nuo teinitytöt valehtelevat vanhemmilleen että ovat muka töissä kahviloissa tai kaupoissa.

Joko vanhemmat tietää h u 0 raa mi se sta tai ovat ääliöitä jos eivät tunnista että pelkästään lastensa uudet kengät ja laukut maksavat 500 eurosta 2 500 euroon! Tuskin muutaman tunnin kahvilatyöstä tai markettityöstä saa niin paljon rahaa kasaan.

Tulevia golddiggereitä, tai siis ovat jo. Tuon tyyppiset ihmiset on jotenkin syntyjään paatuneita, en usko että saavat mitään traumoja edes kun luonne on tuo. Eli ei sen puoleen kuulu kenellekään, mutta onhan tuo karua ja riskit joutua esim. väkivalllan kohteeksi kovat siinä missä huumekaupppaan sekaantumisessakin (jälkimmäisessä lienee kovemmat).

Vierailija
68/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mäkin nöhnyt aika monta verkkatakkia johon kirjailtu versace ja käsilaukku cuccin nimellä Mikään näistä ei ole kuitenkaan aito Parhaimpia on ne, joissa verkkatkissa lukee kaikki mahdolliset nimet..

Eiks tommosia ollut muinoin Vintiöt-komediasarjassa, siinä niiden virolaisessa aerobicissä......??!

Vierailija
69/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diilaavat huumeita/muuta rikollista ja/tai myyvät persettä. 

Vierailija
70/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)

Voitko avata vähän missä olet töissä? Paljonko palkka? Mitkä ovat isoimmat menot?

Vierailija
71/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähättele luksusmuotibusinesta.

Maailman rikkain mies omistaa LVMH:n ja on lahjoittanut mm. Eiffel-tornin korjaukseen valtavia summia rahaa. Eikä köyhä ole se Salma Hayekin mieskään.

Alkuaan luksustuotteet ovat olleet vain harvojen saatavilla. Nykyisin niitä voivat ostaa ketkä tahansa, jos ei puhuta kalleimmista Hermes-laukuista, autoista tms. Tavallaan hakurako rikkaiden ja muiden välillä on kaventunut. Eikä asiaa helpota plagiointi- ja hikipajatuotanto, joka toimii oikeaa laadukasta luksustuotantoa vastaan.

Osittain tämän takia varakkaita ihmisiä ärsyttää, että kuka tahansa räkänokka voi pukeutua hänen merkkiinsä. Tosin rikkailla on aina keinonsa karistaa rahvas reviireiltään. Ja asiantuntijat kuulemma näkevät asiakkaasta, onko laukku aito vai feikki. Koko asiakkaan tyylistä.

Vierailija
72/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittää nuo nuoret, jotka yrittävät saada hyväksyntää merkkivaatteiden avulla. Eivätkö vanhemmat osaa osoittaa rakkautta nuorisoaan kohtaan? Onhan tuo jokin substituutti, tuo vaatteiden ihailu.

Vierailija
73/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen (nuori) nainen istuu pankin päällä. Karvavisa löytyy laukusta. jne.

Vierailija
74/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse lukemaan juttua, mutta aloin asiaa kauhistella. Sitten toisaalta tajusin, että teinipoikani osti omilla rahoillaan tietokoneen ja parikymppisenä hänellä on kolme vanhaa autoa, joita harrastaa ja laittaa. On niihin kumminkin tonneja mennyt. Poika ei ole ikinä käyttänyt saamiaan lahjarahoja mihinkään vaan ne on talletettu ja sijoitettu. Nuorempana poika keräsi pulloja ja tölkkejä ja tienasi silläkin hyvin, osui hyville apajille, nekin sijoitettiin kaikki. Vaikka voi kuulostaa pikku jutulta, että lapsi käy ostamassa karkkia, mutta jos nämä rahat sanotaanko viidentoista vuoden ajalta säästetään ja sijoitetaan, kyllä niistä jotain kertyy. Lisäksi pojan isovanhempi säästi hänelle rahaa, jotka sai käyttöönsä teini-iän lopussa. Tämä isovanhempi oli tehnyt työuransa siivoojana ja perhepäivähoitajana. Muhkea potti tuli, kun ei ollut rahoja humputellut vaan halusi säästää lapsenlapselle. Eli kyllä sitä rahaa on mahdollista omistaa, vaikkei olisi syntynyt kultalusikka suussa. Harva lapsi tai nuori kuitenkaan oleellisesti osallistuu perusmenoihin kuten vuokraan, sähköön, ruokaan jne.  Mutta tosiaan en ymmärrä tällaista luksustuotekulttuuria ollenkaan. Ja tosiaan jos tottuu nuorena siihen, ettei mikään tavallinen kelpaa, niin tulevaisuus voi olla karu, jos tulee mitään vastoinkäymisiä.

Vierailija
75/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokainen lapselleen haluaa parasta, et kai piheyttäs lastas altista kiusaamiselle.

Onhan neljä viis satkuu paljon vaikka farkuista, mutta kestäähän ne 2-3 kk muodissa, ei se niin paljon oo päivää kohti. en kyllä halua lapseni olevan samoissa fledjuissa missä duunarin kakarat on, jos joskus teen keikkaa maksaakseni että lapsilla on kaikki hyvin, kyllä se tulee takasin iloisempina lapsina, ja kyllä kaikki haluu vaihteluu.

Vierailija
76/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sedät kustantavat.

Joo, just. Ihan varmasti!

Vierailija
77/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan uskottavaa, että vanhempien kanssa ilmaiseksi asuva teini sijoittaa kesätöillä tienatut rahat vaikka luksuslaukkuun.  Mutta muistan lukeneeni Hesarista jutun, jossa alaikäiset kertoivat käyttävänsä vaatteisiin jopa 2000 euroa kuussa. 

Vierailija
78/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että suuri osa noista luksusmerkkituotteista on feikkejä, jotka on ostettu aitoina netistä.

Vierailija
79/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no esim mainoksia jakamalla tienasin 90e kuussa. Kotona söin ja äiti ja isä hoiti muut. Puolessa vuodessa olin säätänyt 540 e ja vuodessa yli tonnin. Sitten myöhemmin olin vartijan töissä ja asuin omillani. Söin ketsuppia ja riisiä puoli vuotta ja sain maksettua lainakka hankitun matkan osamaksut. Se on helppoa kun ei syö.

Matka osamaksulla? Jos mun jälkeläiset tekis noin tyhmästi, "vetelisin korville". Matkoille mennään vasta sitten, kun rahat on tienattu. Osamaksuista menee nääs korkoa.

Vierailija
80/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskusteluketju poistuu kohta, vaikka perustuu Hesarin juttuun...

Olen ylen hämmästynyt, miten teineillä on tosiaan varaa luksusmuotiin. Ei voi olla, että kaikkien vanhemmat on Hannu Hanhia. Minä ja lähisukuni on ollut kohtalaisen hyvin toimeentulevaa, ei mitenkään rikkaita. Ei olisi tullut kuuloonkaan pyytää tai saada mitään luksusta. Rahat varmaan meni asunnon maksamiseen (sijoitus sekin).

Itse tienaan "keskiluokkaisesti", mutta luksukseen ei ole varaa. Miten siis 16-vuotiaat? Yhtälössä ei ole kaikki kohdillaan, en päässyt lukemaan juttua miten rahoitetaan.

Entä sitten, kun nämä teinit on aikuisia? Voin sanoa, että raha on tiukilla. Ja jos 16- vuotiaan status ja itsetunto on kiinni luksuksesta?

Luitko jutun? nää nuoret on Ahmedeja ja Mohamedia, ei yhtään kan-ta-suoma-laista....

Niin, itse olen taustaltani näitä edellämainittuja.Faija on lekuri ja mutsi sh. Ikinä en saisi vanhemmiltani rahaaa 1000 rotsiin tai 400 lenkkareihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän