Miten noilla HS:n juttujen teineillä on varaa luksusvaatteisiin?
Tämän päivän Hesarissa on juttu teinien tämänhetkisestä pukeutumistrendistä.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009397092.html (maksumuuri)
Juttuja on ollut muitakin viimeisen vuoden sisään.
Näissä jutuissa on merkillepantavaa, miten teinit ovat pukeutuneet päästä varpaisiin Guccin, Monclerin ja Louis Vuittonin kaltaisiin merkkeihin. Olen aina ihmetellyt, miten alaikäisellä teinillä voi olla varaa esim. 200 euron lenkkareihin, 300 euron verkkareihin ja tonnin laukkuun? Ja nyt siis mitä ilmeisimmin puhutaan kadulla tavatuista helsinkiläisteineistä, eikä mistään aivan helvetin rikkaista Gyllenburgeista.
Monet näistä juttuihin haastatelluista teineistä antavat ymmärtää, että he ansaitsevat rahat vaatteisiin töitä tekemällä. Millaisesta työstä 16-vuotias voi tienata niin paljon rahaa, että se mahdollistaa luksusmerkkien shoppailun?
Monen kohdalla myös herää kysymys, ovatko heidän vanhempansa sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, että voivat ostaa lapselleen tuon hintaisia tavaroita.
Kun itse olin alaikäinen teini 2000-luvun alkupuolella, en löytänyt työnantajaa joka olisi palkannut alaikäisen säännölliseen työhön. Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, mutta eivät vanhempani silti olisi pystyneet - saati suostuneet - kustantamaan minulle ja veljelleni luksusmerkkien vaatteita.
Voisiko joku avata tätä jotenkin?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Yllätys yllätys, mutta kaikki eivät ole persaukisia kuten te kommentoijat. Joillain vanhemmilla on myös varaa satsata lastensa pukeutumiseen.
Varmasti on, mutta he eivät Hesarissa keikuloi merkkivaatteissa. Jossakin talouslehessä oli vuosia sitten juttu Suomen rikkaimpiin kuuluvasta naisesta ja hänen pojastaan, ja juttu koski tietysti rahan käyttöä rikkaissa perheissä. Viikkorahat olivat tiukilla ja poika kertoikin ostavansa vaatteensa UFF:lta. Tokihan sitten ajan mittaan perintöä pukkaa, mutta tarkoitus on opettaa lapset siihen, että sukupolvien yritys ja sen tuoma varallisuus on tarkoitus siirtää paremmassa kunnossa seuraavalla sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
no esim mainoksia jakamalla tienasin 90e kuussa. Kotona söin ja äiti ja isä hoiti muut. Puolessa vuodessa olin säätänyt 540 e ja vuodessa yli tonnin. Sitten myöhemmin olin vartijan töissä ja asuin omillani. Söin ketsuppia ja riisiä puoli vuotta ja sain maksettua lainakka hankitun matkan osamaksut. Se on helppoa kun ei syö.
Ja sitten verhoilit itsesi Guccilla ja Versacella?
Vierailija kirjoitti:
Mä en isko hetkeäkään, että noi luksuskamppeet olisi rehellisesti tienatuilla rahoilla käyty kaupasta ostamassa.
Mä en usko hetkeäkään, että noi luksuskamppaat on edes aitoja.
Mun pojan kaverit hakee noita Tallinnan Sadamarketista.
Merkkivaatteita myös myydään runsaasti käytettynä, myös esim.merkkilaukkuja voi vuokrata.
Se onko tuollaisessa kulutuskäyttäytymisessä mitään järkeä, on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)
Ja mistä 16-vuotias on tienannut noin paljon rahaa? Ja tienaa jatkuvasti?
En ole 16 vaan 19 ja työelämässä. Kirjanpitäjä. Rakettitiedettä selvästi teille, kun alkoi alapeukutus. :)
Harmi ettet ole oppinut lukemaan, se kun on RAKETTITEDETTÄ. Aloituksessa mainittiin alaikäiset joihin sinä et kuulu. Vai onko kirjanpitäjällä noin onneton laskutaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)
Ja mistä 16-vuotias on tienannut noin paljon rahaa? Ja tienaa jatkuvasti?
En ole 16 vaan 19 ja työelämässä. Kirjanpitäjä. Rakettitiedettä selvästi teille, kun alkoi alapeukutus. :)
Harmi ettet ole oppinut lukemaan, se kun on RAKETTITEDETTÄ. Aloituksessa mainittiin alaikäiset joihin sinä et kuulu. Vai onko kirjanpitäjällä noin onneton laskutaito?
*On vissiin RAKETTITEDETTÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no esim mainoksia jakamalla tienasin 90e kuussa. Kotona söin ja äiti ja isä hoiti muut. Puolessa vuodessa olin säätänyt 540 e ja vuodessa yli tonnin. Sitten myöhemmin olin vartijan töissä ja asuin omillani. Söin ketsuppia ja riisiä puoli vuotta ja sain maksettua lainakka hankitun matkan osamaksut. Se on helppoa kun ei syö.
Ja sitten verhoilit itsesi Guccilla ja Versacella?
no eihän noikaan olleet mitenkään "verhoilleet" itseään. Yksi laukku tai yksi takki.
Ja vaihtelevat noita keskenään ja perheessä saattaa olla useampi lapsi ja lainailevat toisilleen vaatteita ym.
Miksi noin kalliit vaatteet ovat noin rumia. Johtuuko malleista? En usko, että vaikka supermalli pukisi nuo, lopputulos olisi vaisu ja vähän suttuinen.
Tietty ovat voineet ostaa myös kiinasta. Ei niistä helposti erota mikä on aito ja mikä on feikki. Mullakin on chanellin laukka :D
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset rikokset ja sokerideittailu nousevat aika vahvoina vaihtoehtoina. Veikkaan huumekauppaa, nuuskakauppaa ja kiristystä nyt ainakin. Nykyäänhän ryöstävät myös vaatteita toisten päältä, ennen vietiin sentään vain lompakko.
Eräässä oppilaitoksessa pojat kärysivät kannabis-kaupoista, joilla olivat hankkineet lisätienestejä.
Ikävää/tyhmää tuossa luksusmerkkien ihannoinnissa on se, ettei vaatteen toiminnallisuus/laatu tai edes ulkonäkö (järkyttävän isot logot jopa pilaavat sen) ei nouse samaan tahtiin hinnan kanssa kuin vaikkapa elektroniikassa.
Satasen ja tonnin kännykän tai tietokoneen välillä on aika iso ero toiminnalisuudessa, puffertakin ei niinkään
Siksi tuolle pyöritellään silmiä miten teinit laitta rahaa sellaiseen mikä ei oikeasti paranna elämänlaatua vaan on ns. riikinkukkokoriste.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys yllätys, mutta kaikki eivät ole persaukisia kuten te kommentoijat. Joillain vanhemmilla on myös varaa satsata lastensa pukeutumiseen.
Minusta tuo on moukkamaista ja jotenkin pyrkyrimäistä, isot merkkilogot ja ah niin valikoiva maku. Hohhoijjaa. Oma lapsi pitää tuollaista nolona ja hankkii tavallista carlingsia ja jackandjonesia. Onneksi emme asu pääkaupunkiseudulla. Lapseni ei ole tuleva huumediileri tai ylivelkaantunut vaan hänen tulevaisuutensa on turvattu säästöillä, eikä hassattu toppatakkeihin.
Mitenkö? Huumekauppa, rikollisuus, prostituutio koska eihän nuo työtä tee, tietenkään..
Olen mäkin nöhnyt aika monta verkkatakkia johon kirjailtu versace ja käsilaukku cuccin nimellä Mikään näistä ei ole kuitenkaan aito Parhaimpia on ne, joissa verkkatkissa lukee kaikki mahdolliset nimet..
Rantabeachin tuonnit Moniko nostai oikeasti tunnistaa feikin aidosta.. Onko esim. sininen oikean värinen sininen ko. vaatemerkille Onko logo oikeassa kohdassa yms..
Sehän on yleisesti tiedossa, että Hesassa teinit myy huumeita koska siitä ei käytännössä saa mitään rangaistusta alle 16 vuotias. Huumejengit käyttää teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huvittavaa, että mustia vaatteita, joissa ei ole mitään muotoa, ihaillaan, kun vain on iso ja mauton logo etumuksessa. Joko kyllä sanoisi että noloo. Ja mistä rahat?
Suomalaisilla nuorilla ei ole noihin varaa ja jos on, henkikulta voi mennä.
No tätä samaa muotia tyrkyttävät nämä pyllistelijät joita vaikuttajiksikin kutsutaan, aitolehmät, siepit, kuljut, berlörffit sun muut ääliöt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni 16-vuotias tekee töitä, siis kesätyöt ja satunnaiset keikat ja hanttihommat ym.
Sen lisäksi Helsingissä on paljon aika kovatuloisia perheitä, jotka ostavat lapsille kalliita juttuja. Ei nyt jatkuvasti varmasti, mutta jos ostetaan vaikkapa takki tai kengät, niin voidaan ostaa kallis merkkituote jos lapsi sen haluaa.
Sit tietty ne teinit joiden vanhemmilla ei ole rahaa tai eivät käytä sitä lapsiinsa, eikä teineillä ole töitä, niin näistä jotkut myy huumeita.
No nuo on So m A l i p e n skoja.
Meillä kyllä saavat itse tienata niihin rahat, ei mun palkalla ostella mitään 5000 eken kenkiä, puhumattakaan käsilaukuista ja muusta, mutta olen päättänyt olla kyselemättä liikoja, siitä tulee vaan paha mieli, näinkö mä nää kasvatin?