Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
101/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinto mitätöitävä ja lakki pois tuommoiselta sivistymättömältä moukalta!

Lukiossa pitäisi opettaa myös etikettiä ja käytöstapoja.

Vierailija
102/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkinto mitätöitävä ja lakki pois tuommoiselta sivistymättömältä moukalta!

Lukiossa pitäisi opettaa myös etikettiä ja käytöstapoja.

Ei pitäisi.

Lukiossa ei pidä opettaa mitään muuta kuin matematiikkaa ja englantia ja fysiikkaa. Kaikki muu on turhaa. Lukion ainoa tehtävä on tuottaa teknologiateollisuutta varten huippuosaajia, jotta Suomen vienti kasvaa ja vientiyrityksiin tulee työpaikkoja.

Kieliä ei tarvitse osata. Historiaa ei tarvitse tuntea. Filosofian kriittinen ajattelu ja argumentointitaidot voi heittää vessanpönttöön. Taideaineet pitää heivata huitsinnevadaan hetimmiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju avasi silmiäni. Varsin vahvasti ketjussa näkyi, että yo-juhlien kuuluu olla melko perinteiset valtaosan mielestä. Kun vastaavasti aiemmin on ollut ketjuja, joissa heti todetaan, että sankarin toiveita pitää noudattaa. Esim. olla järjestämättä juhlia tai tehdä vegaanijuhlat. Meidän tapauksessahan ollaan lähellä tuota ei järjestetä juhlia-vaihtoehtoa, koska se, että ei ole tarjottavaa saati juhlapukeutumista tarkoittaa minusta, että käytännössä ei myöskään ole juhlia. Eli ei vaan ole kielletty sukulaisia tulemasta ja tuomasta lahjoja.

Aika tiukasti siis sanoin, että mä haluan järjestää kunnolliset juhlat. Pienet ja rennot, mutta kuitenkin kunnolliset. Onneksi myös pojan tyttöystävä tuki tätä täysillä. Oli aivan pöyristynyt pojan juhla-ajatuksista. Kertoi millaiset juhlat hänelle on samana päivänä tulossa. On hommattu pitopalvelua tarjoiljoineen, paviljonki pihaan, vuokrapöytiä, kampaajat perheen naisväelle jne. Eli siihen verrattuna nämä meidän kakkukestit lähimmille on ihan superrento vaihtoehto.

Eli juhlat tulossa! Kiitos AV!

Ap

Vierailija
104/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompromissiin pyrkisin. Ei ole enää ihan teinistä kyse, niin tietty juhlavampi hetki on myös tapakasvatusta. En halua, että oma lapsi on aikanaan se, joka tulee häihinkin farkut jalassa.

Tapakasvatus on vaikeaa, kun suuri osa aikuisista ei anna itse mallia.

Katsokaapa kuukauden kuluttua koulujen lakkiaisjuhlissa, miten aikuiset ovat pukeutuneet. Siellä näkee farkkuja, verkkareita, leggingsejä, lenkkikenkiä, tatuoituja käsivarsia, miehillä ei solmoita ... ... opeta siinä sitten nuorukaista pukeutumaan tyylikkäästi ja juhlien arvon mukaisesti.

Vierailija
105/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvusta ja tuttavapiiristä löytyy paljon työntekijöitä, asiantuntijoita, johtajista toimareihin. Yo-juhlat ovat kuitenkin aikuisen ylioppilaamme, joka saa itse päättää, millaiset kemut ja ketä kutsutaan. Pitkälti kutsutuista riippuu, onko juhlat leikkimieliset, pönötystä vai jotain siltä väliltä. Tärkeintä, että juhlakalu itse viihtyy.

Vierailija
106/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin niin ylpeä, jos nuoreni tuumailisi vastaavaa. Olen aina opastanut kriittiseen ajatteluun. Mitään ei tarvitse tehdä sillä perusteella, että se on joku "perinne" Tai "näin on aina tehty". Ylioppilas on tehnyt ison työn ja ne ovat hänen juhlansa, joten päätösvalta on hänellä. Juhlassa juhlitaan ylioppilasta, ei sukua.

Tämä! Ja koska nuorelle perinne ei merkitse mitään, ei tuoda sitä yhtä ruusua ja talleteta kutsussa olleelle tilille 100 euroa, vaan ojennetaan kimppu koivunoksia ja lahjana on itsekirjoitettu lystikäs runo. Kaikki ovat tyytyväisiä!

Vierailija
107/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika pukeutui aina verkkareihin mutta yo-juhlissa hänellä oli puku. Tarjoiltavatkin vain tilasin, ei tarvinnut lapselta kysyä.

Saiko poika sentään vaikuttaa siihen mihin hakee opiskelemaan lukion jälkeen?

En ole edellinen vastaaja, mutta meidän verkkaripoika on nykyisin pukumies eli hänen työasuunsa kuuluu puku ja myös solmio. Itse alansa valitsi jopa tietoisena siitä, että tietynlainen univormu on käytössä, jos pääsee haluamilleen palkoille.

Vierailija
108/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöytään, jos siis tarjolla vain kahvi, myös jotain suolaista syötävää. Ei mulla muuta. Iloisia juhlia kaikille ylioppilaille ja heidän läheisilleen!

Vierailija
109/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipöytään, jos siis tarjolla vain kahvi, myös jotain suolaista syötävää. Ei mulla muuta. Iloisia juhlia kaikille ylioppilaille ja heidän läheisilleen!

No olihan siinä mainittu kahvin lisäksi sipsit ja karkit.

Vierailija
110/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v mitä wt porukkaa.

Vierailija
111/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsiä ja karkkia.

Vierailija
112/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaisjuhlat: sipsejä ja karkkia. Verkkarit jalkaan. Ei saa pönöttää. Rentoa pitää olla. 

(Voi jeesus!)

Vierailija
113/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ajatella niin, että juhlia ei järjestetä sille ylioppilaalle, vaan niille kutsutuille vieraille. He ovat niitä kunniavieraita, joiden takia laitetaan pöytä koreaksi. Tarvittaessa nuorelle selvennetään riittävän painokkaasti, kuinka hänen tulee käyttäytyä vieraita kohtaan, jos nämä asiat eivät ole hänelle itsestään selvyyksiä, Yleinen käytäntö onkin, että virallisten juhlien jälkeen, nuori lähtee kavereineen juhlimaan rennosti muualle. Aivan hölmö ajatus, että isoäidit, kummit ja muut läheiset kutsutaan lahjoineen ja ruusuineen paikalle katselemaan kun juhlakalu löysäilee rennosti verkkareissa sipsejä murentelemassa.. 

Vierailija
114/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuori varmaan myös tajuaa että sipsi synttäreille tuodaan vaan muistamiseksi kortti ja ruusu

Vierailija
115/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman aihetta sivuten, olimme Italiassa häissä viimekesänä, hääpari lähemmäs 40v ja juhlat olivat jonkun "linnan" pihalla. Pukeutuminen oli rennompaa mitä oletettiin, miehillä (ei mitään wt porukkaa vaan korkeasti koulutettua) saattoi esim olla kauluspaita+punainen kravatti, harmaat farkut ja punaiset converset. Naisilla oli mm. haalariasuja, yksinkertaisia mekkoja ja matalia remmisandaaleita ( ei mitään eccoja, mutta esim perusnahkaisia). Meidän porukka oli tummissa puvuissa, teinille sentään annattiin mahdollisuus laittaa NikeAirForce 1 kengät. Oli onnistuneet juhlat. 

Vierailija
116/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.

Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.

Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?

Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.

Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?

Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).

Ap

Nyt on aika kertoa superrennolle tyypille, että hänen ei tarvitse stressata, vaan tehdä niinkuin sanotaan. Sinä järjestät tarjottavat, hän saa olla juhlien keskipisteenä esillä mielin määrin asiallisesti pukeutuneena. Kotona voi sen puvun takin riisua, ja kravatinkin jos se ahdistaa.

Puvuntakista ja kravatista tässä vinkki ihan jokaiselle ylioppilaan vanhemmalle ja muillekin:

Jos ja kun ylioppilas tai tämän isä riisuu kotijuhlassa puvuntakkinsa, samalla tulee heittää kaulasta myös solmio. Paita ja kravatti ilman takkia eivät sovi aikamiehen rennompaan tyyliin vaan näyttää naurettavalta, ja onhan olo varmasti rennompikin ilman solmiota, kun takkikin on jo ollut tarpeen riisua.

Vierailija
117/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellisiä näkemyksiä joillakin. Tyylikkyys ja rentous muka sulkisivat toisensa pois. Ei voisi olla rento, jos näyttää tyylikkäältä. Voiko hölmömmin enää ajatella!

Vierailija
118/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nuori varmaan myös tajuaa että sipsi synttäreille tuodaan vaan muistamiseksi kortti ja ruusu

Voikukat taitaa kukkia jo tuolloin.

Vierailija
119/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettiin yo-juhlat kyllä ihan nuoren haluamalla tavalla. Tosi pienet (ainoastaan se lähisuku joka on arjessa mukana) ja muutama kaveri. Tarjoilut nuori halusi tehdä itse. Itsellä ei ole tarvetta mihinkään perinnejuhliin. Hankin kyllä kukkia (joita meillä arkenakin on, mut hankin enemmän ja hieman näyttävämmät kimput kuin arkikukat) mutta ne ei oleet ruusuja, ja koska tyttö on aina pitänyt foliopalloista ja ilmapalloista niin niitä olin hankkinut vaikka ei yo-perinteeseen kuulukkaan. Yo-kuvatkin otin itse, toki tässä taustalla pitkä valokuvausharrastus ja ammattitason välineet ja vankka taito.

Vierailija
120/359 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on ihan naurettavaa mielensäpahoittamista ja kiukuttelua. Jos toinen haluaa elää omanlaista elämäänsä ja juhlia omalla tavalla niin aikuiset polkee jalkaa että en tuo lahjaa kun en saa pönöttää kesämekossa ja puvussa ja syödä mansikkakakkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän