Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Saivat, kaikki kolme. Ja me järjestimme heille juuri heidän näköisensä ja mieluisat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Koska me vanhemmat olemme ne, jotka todellisuudessa juhlat järjestää ja maksaa, niin meillä on lopullinen päätösvalta. Toki toiveet otetaan huomioon esimerkiksi tarjottavien osalta, mutta älyttömyyksiä ei hyväksytä (kuten jotain verkkarityyliä).
Olen eri mieltä, se että maksaa ei oikeuta jyräämään.
Minä en olisi halunnut juhlia. Olisin halunnut vain mennä perheen kesken syömään johonkin parempaan ravintolaan. Mutta äitini pillastui tästä. Hän sanoi, että on tuttavapiirilleen juhlat velkaa siksi että on käynyt vuosien ajan heidän lastensa yo-juhlissa. Äidilleni oli erittäin tärkeää päästä patsastelemaan juhlissa lyyra rinnassa.
Juhlia hössötettiin monta viikkoa, ja stressi oli valtava.
Juhlat piti vieläpä jakaa kahdelle päivälle, kun pakollisten kutsuttavien lista oli niin pitkä, että vieraat eivät olisi mahtuneet meille. Äitini ei kuitenkaan halunnut esim. vuokrata jotain juhlatilaa.
Minulla ei tuolloin ollut sellaisia ystäviä, joiden kanssa olisi voinut mennä juhlimaan illalla. Minulla oli kyllä kavereita lukiossa, mutta heistä kaikki menivät omien kaveriporukoidensa kanssa jonnekin. En tuntenut näitä kaverin kavereita, eikä minua oltu kutsuttu mukaan. En olisi siis halunnut lähteä ulos.
Äitini oli kuitenkin sitä mieltä, että ylioppilaat lähtevät aina kaupungille juhlimaan . Olisi ollut noloa, jos olisin jäänyt kotiin.
Minun piti siis järjestää eräänlainen teatteriesitys vieraille, että nyt olen lähdössä ulos. Äitini järjesti minut erään kaupunkiin menossa olleen vieraan kyytiin. Istuin yksin puiston penkillä sateessa kunnes kello oli niin paljon, että saatoin ottaa bussin kotiin.
Seuraavana päivänä hepeneet uudelleen päälle, ja sama setti uusiksi. Tuo oli yksi elämäni kamalimmista viikonlopuista.
Älkää hyvät ihmiset pakottako nuoria järjestämään juhlia, etenkään, jos se ei tunnu lapsesta luonnolliselta. Hampaat irvessä juhliminen ei ole hauskaa, se tuottaa vain katkeria muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska me vanhemmat olemme ne, jotka todellisuudessa juhlat järjestää ja maksaa, niin meillä on lopullinen päätösvalta. Toki toiveet otetaan huomioon esimerkiksi tarjottavien osalta, mutta älyttömyyksiä ei hyväksytä (kuten jotain verkkarityyliä).
Ja se yo on lapsen saavutus, ei vanhempien. Lapsi ei ole mikään näyttelypuudeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuori varmaan myös tajuaa että sipsi synttäreille tuodaan vaan muistamiseksi kortti ja ruusu
Tämä nyt on ihan naurettavaa mielensäpahoittamista ja kiukuttelua. Jos toinen haluaa elää omanlaista elämäänsä ja juhlia omalla tavalla niin aikuiset polkee jalkaa että en tuo lahjaa kun en saa pönöttää kesämekossa ja puvussa ja syödä mansikkakakkua.
Lähisukulaisille, kuten kummille ja isovanhemmille, nuo perinnejuhlat ovat suuri ja odotettu tapahtuma, vaikka olisivatkin pienimuotoiset. pääsevät näkemään sukulaisia. Tämä kannattaa pitää mielessä nuorenkin, jonka elämä on täynnä menoa ja tapahtumia. Miksei siis voisi tehdä sitä mansikkakakkua ja muutenkin hiukan alleviivata, että tässä on nyt juhlat, Yleensä ne lahjarahat näiltä läheisiltä nuorelle kelpaavat oikein hyvin, niin voi hän sitten sen verran "uhrautua".
Eikös siinä mene vähän lapsi pesuveden mukana, jos juhlat järjestetään siksi että kummilla ja isovanhemmilla olisi kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Minua kaduttaa loppuikäni etten antanut nuoren päättää itse. Hän kärsi juhlistaan joihin ostettiin väkisin puku, isänsä oli kutsunut kumminkaimoja ja joi perseet.
Jos nuori "kärsii" siitä, että joutuu pistämään päiväksi päälleen puvun, niin elämästä saattaa tulla aika vaikea. Ehkä olisi aika saada vähän resilienssiä.
Ei päätä. Saa kyllä vaikuttaa vieraslistaan. Jos eivät tavanomaiset juhlat kelpaa, voidaan jättää koko juhlat järjestämättä. Näistä kahdesta vaihtoehdosta nuori saa kyllä vapaasti valita, koska juhlat eivät ole meille vanhemmille mitenkään pakolliset.
Kuulostaa mukavilta juhlilta. Kunhan vaan kutsussa käy ilmi, että on rennot bileet, eikä Irma-täti sitten tule paikalle jakkupuvussa ja tunne oloaan ylipukeutuneeksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se vallantunne niin tärkeä? Ehkä se on, jos on yhtä kurja elämä kuin sinulla.
Onneksi omat vanhempani eivät olleet tuollaisia. On ihana tunne, kun voi tehdä toisille hyvää. Sinä tunteesta sinä et tiedä mitään, vaan toimintaasi ohjaa vallanhimo ja toisten kyykyttäminen.
No jos sukulaisia ajaa ympäri maata minun kotiini, niin kyllä minä varmistan, että he saavat jotain syödäkseen meillä olleessaan ihan riippumatta, että mitä mieltä se teini on asiasta.
Toisaalta, jos lapsi haluaa järjestää lasten synttärit ylppäreikseen, niin sukulaisille voi ilmoittaa, että lahjaksi he voivat osallistua kukin eurolla lapsen HopLop-lahjakorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, onhan sen juhlakalun mielipiteitä hyvä huomioida, varsinkin kun ei ole tässä tapauksessa rahasta kiinni. Koittakaa löytää joku kompromissi. Pöytään kakun lisäksi karkkia ja sipsiä. En usko, että vieraat tulevat kuitenkaan missään verkkareissa. Jos sopisitte laittavanne kutsuun vaikka smart casual. Sen sisään mahtuu monta erilaista pukua ja jokainen vieras voi täten pukeutua miten itseään huvittaa.
Vähän niin kuin tää tuli mieleen.
Vieraat ei tuu verkkareissa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, onhan sen juhlakalun mielipiteitä hyvä huomioida, varsinkin kun ei ole tässä tapauksessa rahasta kiinni. Koittakaa löytää joku kompromissi. Pöytään kakun lisäksi karkkia ja sipsiä. En usko, että vieraat tulevat kuitenkaan missään verkkareissa. Jos sopisitte laittavanne kutsuun vaikka smart casual. Sen sisään mahtuu monta erilaista pukua ja jokainen vieras voi täten pukeutua miten itseään huvittaa.
Mitä tarkoittaa smart casual, kysyy juhliin tuleva kummitäti. Samaa kysyy mummi ja papi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti, kyllä se oikeuttaa, jos nuori on tyhmä,
Juhlissa käynti ja juhlien järjestäminen on tapakulttuurin opiskelua. Surullista on, jos nuori ei saa mallia, miten järjestetään juhlia. Sitten ei osata järjestää tuleville lapsille synttäreitä, kuolleelle sukulaiselle hautajaisia ja häitä vartenkin on palkattava kallis suunnittelija.
Tuttavapiirissä ylppäreitä on järjestetty kyllä ihan äidin mielen mukaan. Isoja juhlallisuuksia ovat olleet. Koska niin kuuluu tehdä ja jos ei juhlia ole, eihän sitä voi kun häpeällä muistella. Osa äideistä on tosiaan ollut kunnialla ja kaikella ylpeydellä itse enemmän esillä "ylioppilaan äitinä", varsinainen juhlan kohde ei niin olisi pönötysjuhlista perustanut.
Omissa juhlissa kilistelin jokaisen saapujan kanssa, esittelin todistusta ja söin joka sorttia malliksi. Illaksi koko vuosiluokan bileisiin ja sukulaiset saivat jatkaa grillijuhlia ilman meikäläistä. Hyvä kokemus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaisikohan juhlakalu hävetä, jos juhlaväki tulisi paikalle juhlavasti pukeutuneena lahjoineen mutta juhlakalu itse pöllöilisi pieruverkkareissaan?
Olisi hyvä opetus ylioppilaalle, että vielä on opittava jotain lisää.
Riippuu ihan siitä miten juhlittava on vieraitaan ohjeistanut. Jos ilmoittaa, että juhlat ovat rennot ilman pukupönötystä ja jokainen voi pukeutua omasta mielestään rennosti, ei ole yhtään mitään hävettävää.
Jos joku kertoisi, että ylioppilasta saa tulla onnittelemaan rennoissa merkeissä, valitsisin vähän kesäisemmän mekon juhlamekon sijaan ja mies varmaan tulisi pikkutakissa ja suorissa housuissa puvun sijaan. Se on meille rentoa juhlapukeutumista.
Verkkarit päällä en mene edes vanhemmilleni iltapalalle, vaikka asuvat viereisessä kaupunginosassa ja nähdään joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä oikeuttaa jyräämään täysin älyttömät ideat, kuten pieruverkkarijuhlat sukulaisille. I
Poika päätti ettei mitään juhlia pidetä eikä hän edes todistusta hae vaan tulkoot postitse. Näin tehtiin. Hän antoi minun ostaa itselleen yo-lakin ja käytiin kahdestaan syömässä.
Hän pääsi ensi yrittämällä opiskelemaan ja lakkikin on päässyt käyttöön haalareiden kaverina.
Minua kaduttaa loppuikäni etten antanut nuoren päättää itse. Hän kärsi juhlistaan joihin ostettiin väkisin puku, isänsä oli kutsunut kumminkaimoja ja joi perseet.