Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
61/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.

On olemassa muitakin aloja kuin kauppa- ja oikeustieteellinen.

Ei kai kukaan kauppakouluun ole menossakaan, jos lahjoja muuhunkin riittää.

Kauppakouluja ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

Ei olekaan. Ne, joita ennen kutsuttiin merkonomeiksi, esiintyvät tänään "kauppatieteen maistereina". Se on yksi esimerkki kunniallisen yliopiston alasajosta. Kun kaikki pilipalityypitkin ovat maistereita, niin maisteri ei meinaa enää yhtään mitään.

Kauppakoulusta ei ole koskaan valmistunut merkonomeja.

Merkonimit valmistuivat kolmevuotisesta kauppaopistosta.

Samoin sairaanhoitajat valmistuivat sairaanhoito-opistosta.

Samoin insinöörit valmistuivat teknillisestä opistosta.

(Dippainssit tietenkin yliopostosta).

Nyt nuo kaikki opistot on muutettu Ammattikorkeakouluksi.

Kauppakoulusta valmistui alemman tason ammattilaisia,

merkantteja.

Vierailija
62/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika pukeutui aina verkkareihin mutta yo-juhlissa hänellä oli puku. Tarjoiltavatkin vain tilasin, ei tarvinnut lapselta kysyä.

Saiko poika sentään vaikuttaa siihen mihin hakee opiskelemaan lukion jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.

Ei olekaan. Ne, joita ennen kutsuttiin merkonomeiksi, esiintyvät tänään "kauppatieteen maistereina". Se on yksi esimerkki kunniallisen yliopiston alasajosta. Kun kaikki pilipalityypitkin ovat maistereita, niin maisteri ei meinaa enää yhtään mitään.

Ennen valmistui myös merkantteja, joka oli alempi tutkinto kuin merkonomi.

En kyllä ymmärrä, miten mielestäsi maisteri on nykyään pilipalia, kun siihen vaaditaan monen vuoden opinnot, joihin läheskään kaikki eivät edes pääse.

No tietenkin maisterintutkinto on pilipalia sen mielestä, jolla sitä ei ole.

Vierailija
64/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa muissa töissäkö voi pukeutua verkkareihin?

Aika pitkälti kyllä ellei työnantaja tarjoa työasua. Vai tuleeko mieleen jotain?

No kaikki ne normaalit työt, joissa ei vaikkapa opeteta liikuntaa.

Nyt kun opettamisesta puhuit, niin meillä aika monella miesopettajalla on t-paita tai huppari.

Niin, nyt peruskouluissa ja lukioissakin on opettajien pukeutuminen vapaampaa. Naisopettajat voivat kevyesti tulla töihin farkuissa.

Eri asia bisnesmaailmassa ja muissa vastaavissa vaativissa duuneissa. Esim. kaikilla naisajajilla on toimistossa ja oikeudessa aina jakullinen puku päällä.

Vierailija
65/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti kyllä ellei työnantaja tarjoa työasua. Vai tuleeko mieleen jotain?

Nyt kun opettamisesta puhuit, niin meillä aika monella miesopettajalla on t-paita tai huppari.

Ja verkkarit, jos ei opeta liikuntaa?

Vierailija
66/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on arkena, mutta ei juhlissa. Huomaatko eron?

Vierailija
67/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain ammattikoulussa ehkä.

Vierailija
68/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai juhlan päähenkilöltä kysytään toiveita ja mielipiteitä. Kompromisseja voi etsiä. Meidän äiti on niitä jotka aikoinaan eivät kyselleet vaan se oli niinkuin äidin tahto oli. Tietysti isot juhlat, tietysti paljon vieraita, tietysti tarjottavia se kymmenen sorttia ja sisarukset asumaan keittiöön tiskin parissa. Eihän nyt ketään ulkopuolista tarvi avuksi. Oli rippijuhlat tai ylppärit tai siskojen häät niin äiti halusi.

Vierailija
69/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä se päättää joka maksaa

Vierailija
70/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lukiossa, mutta varmasti myös ammattikoulussa. 

Vierailija
71/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkareissa ja huppareissa pelleilevää opettajaa ei ottaisi kukaan vakavasti. Sellainen asuhan viestisi, ettei opettaja itsekään pidä omaa työtään eikä itseään vakavasti otettavana. Miksipä kukaan muukaan ottaisi vakavasti.

Vierailija
72/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen valmistui myös merkantteja, joka oli alempi tutkinto kuin merkonomi.

En kyllä ymmärrä, miten mielestäsi maisteri on nykyään pilipalia, kun siihen vaaditaan monen vuoden opinnot, joihin läheskään kaikki eivät edes pääse.

No tietenkin maisterintutkinto on pilipalia sen mielestä, jolla sitä ei ole.

Mieluummin niin, että on maisterintutkintoja ja "tutkintoja". 

Kukaan tuskin pitää filosofian tai fysiikan maisteria pilipalityyppinä. Mutta kukaan tuskin pitää kauppa"tieteen" tai liikunta"tieteen" tai kasvatus"tieteen" maisterin tutkintoa muuna kuin pilipalitutkintona.

Vierailija
73/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.

Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."

Ap

Kotonakin ollaan puvussa vielä monta kertaa elämässä. Hyvä oppia viimeistään tässä vaiheessa.

Milloin ja miksi? Olen nyt 35v ja viimeksi olin kotonani puvussa yo-juhlissani.

ohis

Lasteni ristiäisissä, rippijuhlissa, valmistujaisissa ja ylppäreissä olen ainakin ollut kotonani puku päällä. Osa pitää kotona myös häitä ja muistotilaisuuksia. Koti ei tarkoita, että voi aina pukeutua miten itse haluaa. Tilaisuus vaikuttaa pukeutumiseen.

Vierailija
74/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.

Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."

Ap

Kotonakin ollaan puvussa vielä monta kertaa elämässä. Hyvä oppia viimeistään tässä vaiheessa.

Milloin ja miksi? Olen nyt 35v ja viimeksi olin kotonani puvussa yo-juhlissani.

ohis

Lasteni ristiäisissä, rippijuhlissa, valmistujaisissa ja ylppäreissä olen ainakin ollut kotonani puku päällä. Osa pitää kotona myös häitä ja muistotilaisuuksia. Koti ei tarkoita, että voi aina pukeutua miten itse haluaa. Tilaisuus vaikuttaa pukeutumiseen.

Kyllä aikuinen pukua käyttää säännöllisesti, joskus myös kotonaan. 

Vierailija
75/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle kannattaa selittää, että vieraille yo-juhlat, joihin pitää pukeutua rennosti, eivät todellakaan ole rennot. Jokaisella normaalilla aikuisella on mielessään valmis kaava siihen, miten pukeudutaan yo-juhliin. Hänellä on myös kaapissaan valmiina ainakin yksi sopiva asu. On nimenomaan rentoa ottaa suoraan kaapista se valmiin kaavan mukainen valmis asu ja pukea se päälleen ilman sen kummempia pohdintoja. Pahimmassa tapauksessa joutuu silittämään jotain.

On paljon stressaavaampaa, jos pitää miettiä, mikä asu pitäisi valita, jos käskynä on valita rento asu. Olenko yli- tai alipukeutunut, jos valitsen nämä vaatteet? Onko kaapissa edes mitään sopivaa, vai pitäisikö mennä vaateostoksille? Ja hankalinta on, jos samana päivänä on toisetkin yo-juhlat ja välillä pitäisi sitten päästä jonnekin vaihtamaan rento asu. Kaikkea muuta kuin rentoa vieraalle.

Vierailija
76/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkareissa ja huppareissa pelleilevää opettajaa ei ottaisi kukaan vakavasti. Sellainen asuhan viestisi, ettei opettaja itsekään pidä omaa työtään eikä itseään vakavasti otettavana. Miksipä kukaan muukaan ottaisi vakavasti.

Yleensä ihmisille ei tule pakonomaista tarvetta pelleillä pukeutuessaan verkkareihin ja huppariin. Toki jos sinulla näin on, kannattaa pukeutua jollain toisella tavalla.

Vierailija
77/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuaisikohan juhlakalu hävetä, jos juhlaväki tulisi paikalle juhlavasti pukeutuneena lahjoineen mutta juhlakalu itse pöllöilisi pieruverkkareissaan?

Olisi hyvä opetus ylioppilaalle, että vielä on opittava jotain lisää.

Riippuu ihan siitä miten juhlittava on vieraitaan ohjeistanut. Jos ilmoittaa, että juhlat ovat rennot ilman pukupönötystä ja jokainen voi pukeutua omasta mielestään rennosti, ei ole yhtään mitään hävettävää.

Sulkevatko rentous ja tyylikkyys mieletäsi toisensa pois? Omituinen ajatus. Minulle rentous on henkinen ominaisuus, jota tieto tai kuvitelma tyylikkäästä ulkoasusta vain lisää. En ymmärrä rentoudella sitä, että pyyhkisin makkaraperunat tai kaatelisin samppanjat paitaani tai istuisin sellaisiin paikkoihin, joissa housujen takamus likaantuisi.

Tämä!

Ihme juttua tuo "haluan olla rennosti" -puhe. Mikä estää olemasta rennosti ja tyylikäs yhtä aikaa? Ei tyylitön pukeutuminen ja hikiset verkkarit tee kenestäkään rentoa vaan lähinnä urpon.

Vierailija
78/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti päättää ja nuori nurisee, mutta näillä mennään :D

Vierailija
79/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verkkarit ja T-paita olisi juhlan pukukoodina, niin kyseessä ei olisi juhla, vaan tavallinen yhdessäolo. Tietty nuori itse siivoaisi, itse hankkisi tarjottavat ja itse isännöisi/emännöisi eikä lähtisi kavereiden kanssa jatkoille. Meillä tuo juhlaidea olisi kaatunut nimenomaan siihen, että klo 18 oli aika lähteä yhteiseen lystinpitoon lukiokavereiden kanssa, joten juhlittava olisi joutunut hyvissä ajoin kertomaan vieraille, että sorry, mun pitää mennä vaihtamaan vähän juhlavammat vaatteet. Noloa!

Vierailija
80/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verkkarit ja T-paita olisi juhlan pukukoodina, niin kyseessä ei olisi juhla, vaan tavallinen yhdessäolo. Tietty nuori itse siivoaisi, itse hankkisi tarjottavat ja itse isännöisi/emännöisi eikä lähtisi kavereiden kanssa jatkoille. Meillä tuo juhlaidea olisi kaatunut nimenomaan siihen, että klo 18 oli aika lähteä yhteiseen lystinpitoon lukiokavereiden kanssa, joten juhlittava olisi joutunut hyvissä ajoin kertomaan vieraille, että sorry, mun pitää mennä vaihtamaan vähän juhlavammat vaatteet. Noloa!

Näinhän se on. Juhlan idea on erota arjesta. Jos kaikki on täysin samanlaista kuin arkenakin, niin juhlaa ei tietenkään ole. Siitä syystä juhliin valmistaudutaan miettimällä etukäteen ohjelmaa, järjestämällä ruokaa ja juomaa, koristelemalla juhlatilaa tai kotia ja niin edelleen. Juhla on rituaalien ja rituaalikäyttäytymisen yksi ilmentymä. Juhlarituaaliin kuuluu yhtenä osana pukeutuminen.

Sellainen, joka ei ymmärrä tällaisia perusjuttuja, huutelee sitten, ettei halua pönöttää vaan menee häihinkin farkut tai verkkarit jalassa.