Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Yrittäisin päästä nuoren kanssa jonkinlaiseen kompromissiin. Yo-juhliin vieraat tuovat kuitenkin yleensä kohtuullisen arvoisen lahjan. Jo sen vuoksi vieraan näkökulmasta tuntuu hänen aliarvostamiseltaan, jos tarjoilu on tyyliin kaupan pakastepullia. Sen sijaan vaatetuksen suhteen olisin valmiimpi joustamaan, jos se on nuorelle tärkeää. Tosin jos vieraat käyvät samana päivänä muissakin juhlissa, niin tuskin he haluavat käydä vaihtamassa vaatteita välissä.
Miettisin myös, miksi nuori haluaa tarjoilun olevan mahdollisimman vaatimaton. Onko hänen kokemuksensa se, että ennen juhlia sinä aina stressaat kauheasti tarjoilusta ja koko perheen ilmapiiri on sen vuoksi kireä?
Verkkarit ja T-paita ? Mitäh ??? Onko tää.vitsi ??
Kompromissiin pyrkisin. Ei ole enää ihan teinistä kyse, niin tietty juhlavampi hetki on myös tapakasvatusta. En halua, että oma lapsi on aikanaan se, joka tulee häihinkin farkut jalassa.
Koska me vanhemmat olemme ne, jotka todellisuudessa juhlat järjestää ja maksaa, niin meillä on lopullinen päätösvalta. Toki toiveet otetaan huomioon esimerkiksi tarjottavien osalta, mutta älyttömyyksiä ei hyväksytä (kuten jotain verkkarityyliä).
Olisiko tarjoilusta mahdollisuus löytää kompromissi, joka tuntuisi rennolta, mutta ei silti tuntuisi vieraista siltä, että tarjoilu oli olematon? Yksissä juhlissa grillattiin terassilla (kaasugrillillä, jolla sai kerralla vähän enemmän) erilaisia juttuja kasviksista ja lihoista makkaroihin. Lisänä oli vihersalaattia. Tämä tuntui tavallista buffet-pöytää rennommalta, mutta silti jokainen sai hyvää syötävää vatsansa täyteen. Kun lisänä oli kakkukahvit (kakun voi ostaa valmiina), ei siihen muuta kaivannut.
Olen ollut tällaisissa nuoren mielen mukaisissa juhlissa ja ne olivat kamalat. Juhlallisuuksiin puuttui, sipsit eivät aikuisille maistu kokiksen kanssa. Jos sinä maksat ja teet sovitte että juhlistanne tulee oikeat juhlat eivätkä mitkään taaperosynttärit. Nuoret osaavat olla tyhmiä ja ajattelemattomia.
Meillä sai nuori päättää itse. Päivällä oli vanhemmalle väelle normi juhlakattaukset ja illalla nuorille ja nuorekkaille puutarhassa grillibileet. Oli ihanat ja onnistuneet juhlat.
Riippuu kyllä tiedän suvun kulttuurista- jos kutsuttuna on vaan ihmiset jota näette arjessa jatkuvasti muutenkin- sopinee (mutta kukaan mummu ei varmaan verkkareissa tule, sen verran vanhempi sukupolvi on tottunut juhlia kunniottamaan). Pyrkisin kompromissiin- onnistuuko grillaus tms, johon voisi kutsua "puutarhaan" ja näin ollen selkeämpää että mitään pukuja ei odoteta. Kaupasta tai pitopalvelusta saa tarvittavat, mutta kyllä sitä syötävää pitää olla kuitenkin enemmän kuin pakastepulla, oli sitten mitä päällä tahansa.
Vieraana kyllä stressaisin enemmän jos pukukoodi on verkkarit ja t-paita....Omasta kaveriporukasta moni "otti juhlat rahana".
Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.
Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.
Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?
Kyllä meillä sai. Hän tosin halusi viettää perinteisemmät juhlat, joten siinä ei ollut sen suurempaa pähkäilemistä.
Lapsi varautukoon siihen, että juhlavaatteissa kuitenkin vanhempi väki tulee. Se on nähty mm. erittäin epävirallisissa yllätysjuhlissa. Niihin oli pukeuduttava arkivaatteisiin nimenomaan siksi, että pukukoodi oli sama kuin tietämättään juhlaan saapuvalla sankarilla.
Sopikaa niin, että juhlakalu voi itse pukeutua ja olla niin rennosti kuin haluaa ja että tarjolla on hänen haluamiaan juttuja, mutta lisäksi sulla järjestäjänä on oikeus lisätä listalle ruokia ja juomia.
Juurikin tuo verkkarit ja t-paita on hyvin stressaava yhdistelmä lähes jokaiselle vieraalle. Ei ole rentoa ei,vaan ainoastaan hyvin epämukavaa. Ja kyllä juhlapöydässä on syytä olla muutakin kuin sipsejä. Toki niitäkin sinne voi laittaa muiden tarjoiltavien joukkoon.
Ei päätä yksin vaan yhdessä päätetään
Tietenkin. Hänhän se ylioppilaaksi pääsee.
Verkkarit ja t-paita?
Se on vieraita kohtaan vähän kuin pieraisu päin naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Verkkarit ja T-paita ? Mitäh ??? Onko tää.vitsi ??
Ei ole vitsi. Suomalaisen taviksen mielestä on ihan okei mennä farkuissa hautajaisiin ja verkkareissa häihin. Tyylikkäästi ei haluta (oikeasti osata) pukeutua, kun se muka olisi pönöttämistä.
Minä maksan joten kyllä mullakin on päätösvaltaa
Ja vieraat päättää mitä pukee päälleen, ihan itse
No järjestä grillijuhlia pihalla
Ai vaatteistako se on kiinni se stressittömyys
Hmm, onhan sen juhlakalun mielipiteitä hyvä huomioida, varsinkin kun ei ole tässä tapauksessa rahasta kiinni. Koittakaa löytää joku kompromissi. Pöytään kakun lisäksi karkkia ja sipsiä. En usko, että vieraat tulevat kuitenkaan missään verkkareissa. Jos sopisitte laittavanne kutsuun vaikka smart casual. Sen sisään mahtuu monta erilaista pukua ja jokainen vieras voi täten pukeutua miten itseään huvittaa.