Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuija Siltamäen kolumni on kirjoitettu naivisti vain hänen omasta kuplastaan. On aivan eri asia olla keskiluokkaan kuuluva nuori, lapseton kaupunkilainen, kun maaseudulla asuva 2 - 4 lapsen pariskunta tai yksinhuoltaja. Kummatkin kuuluvat Suomessa keskiluokkaan, mutta tämän hetken talousahdinko koskettanee aidosti vain toista näistä.
Luin kolumnin ja tunsin sen kirjoittajaa kohtaan myötähäpeää. Kirjoittaja ulotti oman (tässä talouskriisissä) etuoikeutetun asemansa koskemaan koko keskiluokkaa ymmärtämättä sitä, että osaan keskiluokkaa tämä talousahdinko tosiaan saattaa iskä samalla voimalla mitä osa 1990 -luvun keskiluokasta koki. Ja sitten ovat nämä Siltamäen kaltaiset etuoikeutetut, joihin tällä kertaa moukari ei iske.
Tuo koko kirjoitus oli läppä, Tuija itse kuittasi twitterissä myöhemmin.
Niin. Suomessa on siis läppänä ok kirjoittaa tällaisia kolumneja, kun kohteena on keskiluokka. Voisiko samanlaisen läpän kirjoittaa vaikka maa*anmuu**ajista tai esim. köyhistä eläkeläisistä?
Empatiakyvytön kirjoitus joka tapauksessa, sillä myös osa keskiluokasta on aivan aidosti hätää kärsimässä tällä hetkellä.
Köyhistä ja eläkeläisistä on jo kirjoitettu niin paljon negatiivista ja syyttävää, niin kolumneja kuin keskustelupalstoillakin.
Samoin ma muista.
Osin aiheetta, osin ehkä aiheesta, mutta joka tapauksessa on kirjoitettu.
Palvelujen käytön suomessa olen lopettanut. Ei ole aikomuskaan maksaa ryöstöhintoja.
Käyn kampaajalla, kosmetologilla yms aina ulkomailla,samoin ostan vaatteet/kengät yms.suomesta vaan pakolliset.
Enkä käy elokuvissa/konserteissa/museoissa.
Sen siitä saa kun hintoja nostetaan.
.
Inssinen kirjoitti:
Keskiluokka on kansakunta.
Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.
Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Keskiluokkaa riistää eläkeläisten armeija. Siitä kannattaa aloittaa sen ihmettely, miksi on kuten on. Sen jälkeen kannattaa ruveta vaatimaan kannattamiltaan puolueilta, että alkavat puhua asioista oikeilla nimillä ja myöntää, että keskiluokan rahat valuvat historian pitkäikäisimpien eläkeläisten sote-maksuihin ja ylisuuriin eläkkeisiin, joita maksetaan jopa 40-50 vuotta per eläkeläinen ja leskeneläkkeet päälle. Eläkeläiset saavat asumistukea myös ihan eri ehdoin kuin työikäiset.
Sitten kannattaa alkaa vaatia, että myös nämä etuoikeutetut eläkeläiset joutuisivat osallistumaan näihin talkoisiin. Kaikilta nuoremmilta ryhmiltä on leikattu ja säästetty jo vuosia, eläkeläiset sen sijaan nauttivat ruhtinaallista suojaa. Rusinana pullassa eläkkeet nousevat nyt nopeammin kuin palkat, 8 %!. He eivät ole säästäneet omia eläkkeitään itse vaan nauttineet vähäisistä työeläkemaksuista sillä seurauksella, että 75 % eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työikäisten, pääasiassa keskiluokan, lompakoista ylisuurina eläkemaksuina, joita sekä työntekijät että työnantajat yhdessä maksavat niin paljon, että se muodostaa kolmasosan kokonaispalkasta.
Tämä on yksi suurimmista syistä myös sille, miksi palkat eivät nouse. On hämäävää, että eläkeläisten pohjaton nielu jää huomaamatta, koska se maksetaan erillisinä maksuina Suomessa eikä verotuloista kuten vaikka Ranskassa. Se on silti yhtä ja samaa rahaa, joka palkasta jää saamatta. Se on aivan kuin veroprosenttisi olisi 8 prosenttia suurempi. Siellä se rahareikä on.
Vierailija kirjoitti:
Palvelujen käytön suomessa olen lopettanut. Ei ole aikomuskaan maksaa ryöstöhintoja.
Käyn kampaajalla, kosmetologilla yms aina ulkomailla,samoin ostan vaatteet/kengät yms.suomesta vaan pakolliset.
Enkä käy elokuvissa/konserteissa/museoissa.
Sen siitä saa kun hintoja nostetaan.
.
Sinun työpaikkasi ei ole mitään hintoja nostanut ollenkaan?
Itse alan olla lähemmäs 50 enkä ole saanut vakituista työpaikkaa.
Vaikka nyt saisin työpaikan niin se ei enää masennukseen auta. En voi enää saada niitä haaveita mitä on ollut enkä tule ikinä unohtamaan työttömien haukkumista enkä ilmaistöitä mitä on pakotettu karenssin uhalla tekemään. Näin myös todella paljon vaivaa AMK tutkintoon ihan turhaan.
Aion mennä jossain välissä, kun jaksan lääkäriin. Olen masentunut, en jaksa enää mennä opettelemaan mitään työtehtäviä enkä jaksa tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi ja nyt kiljutaan ettei palkka riitä.
Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa mitään asuntojen myyntivoittoja.
Ennen asunnot oli kohtuu hintaisia esim. 1990-luvun lopussa, mutta sitten joku keksi, että hei asuntojen hintoja ja vuokria voidaan nostaa ja vetää voittorahoja itselle.
Nyt on suossa koko Suomi. Palkat ei riitä, asiakkaat vähenee, kun rahat menevät vuokraan eikä jää parturirahaa tai vaaterahaa.
Asuntotukia maksetaan ennätysmäärä vain ahneiden tähden.
Lisäksi vasemmistolaiset hallitukset ovat kokoajan nostaneet erilaisia veroja (mm. Marinin hallitus nosti useita eri veroja, mitkä koskee pieni ja keskituloisia suoraan ja välillisesti)
Uusien asuntojen hinnasta yli 50% on erilaisia veroja. Miettikää kuinka paljon se oikeasti on!?
Asunto mikä nyt maksaa uutena 300 000€, olisi ilman veroja 150 000€. 150 000€ asunto olisi 75 000€.
En sano, että vero pitäisi kokonaan poistaa, mutta sitä voisi kyllä kohtuullistaa!
Itse keskituloisena nuorena (25v) koen olevani täysin kannustinloukussa;
Työt pk -seudulla.
Asunnot maksavat 300 000€ ja enemmän (ellet halua huonokuntoista asuntoa ma*hanmuutt*ja lähiöstä) ja tähän opintolainaisena ei ole alkupääomaa.Palkka 2800€/kk, tästä menee veroja ja erilaisia maksuja se 1000€/kk. Vuokrat 800-1100€/pk seudulla. Epäsäännöllinen työaika ja töiden sijainti vaijtuu, joten auto pakollinen - tähän n.350€kk. ruoka 250€/kk, laskut 100€/kk.
Koitapa tuosta säästää omaan asuntoon!
Naapurissa on kaupungin vuokratalo ja useamman kanssa keskustellut, niin ei mielestäni ole reilua, että minä maksan itseni kipeäksi asumisestani kyseisellä alueella ja toiset saa saman ilmaiseksi tekemättä mitään.
Keskituloista kyllä rokotetaan tässä yhteiskunnassa! Marinin vasemmistolaishallitus vain pahensi tilannetta!
Sipilän hallituksen toimet pienensivät keskituloisen lapsiperheen käytettävissä olevia rahoja tuhansilla euroilla vuodessa. Eikö kukaan muista sähköverkkojen ja muun kansallisen omaisuuden myymistä ulkomaisille sijoitusyrityksille, jotka nostivat heti hintoja ja kansalaisten ylisuuret maksut alkoivatkin mennä ulkomaille valtion sijasta. Edellinen oikeistohallitus oli puhdasta sekoilua ja perseilyä keskiluokan taloudelle. Saa nähdä mitä seuraava tuo tullessaan, mutta eiköhän nytkim taas hellitä eläkeläisiä ja kurjisteta työikäisiä.
Itselläni on keliakia, mutta on pakko työttömänä syödä leipää jne. Tulkoot syöpä ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on keliakia, mutta on pakko työttömänä syödä leipää jne. Tulkoot syöpä ei voi mitään.
Ei Suomessa ole työttömänä rahaa mihinkään keliakia ruokavalioihin.
Voin vaihtaa osia kenen tahansa keskituloisen ihmisen kanssa välittömästi. Minulle yksinhuoltajana ja pitkäaikaistyöttömänä, erittäin vaikeasti työllistyvänä (eli kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse lukuisista lääkärin ym. lausunnoista huolimatta) jää käteen kuukausittain pakollisten laskujen jälkeen noin 700euroa kahdelle ihmiselle ruokaan vaatteisiin ym. Itsestäni en niin välitä, mutta lapsen tulevaisuus on jatkuva huolen aihe. Miltä kuulostaa, vaihdetaanko?
Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan ja joku toinen lapsi lyö toista, niin minua ei kiinnosta. Olen itse masentunut ja jos ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin ei voi mitään.
Minua ei myöskään kiinnosta kuunnella toisia ihmisiä ja heidän leuhkimistaan mökeistä ja matkoista kahvitauolla, ei kiinnosta jutella muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Syö kaurapuuroa tai leivo itse sämpylöitä. Niin mäkin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa syödä aina kaurapuuroa. Enkä jaksa leipoa, olen masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tiedätte kuka on työtön ja kuka työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ja jos katson avustajan töitä niin miten ihmeessä niillä on rahaa hierontakäynteihin, partureihin jne., kun ei meillä työtön/työssäkäyvä pariskunnillakaan ole?
Jotkut osaa käyttää rahaa.
Ei osaa. Ja jos mene avustajaksi ja avustettava on pyörätuolissa niin ostan 2 pesuvatia ja teen niihin pesuvedet ja nosta ne ruokapöydälle, avustettava tiskaa itse, hän tekee myös ruoan itse, tuon ruokapöydälle laitettavan keittolevyn ja ojentelen vain tavaroita. Avustettava myös imuroi ja luutaa, minä lykkään pyörätuolia ja avustan siten häntä.
Ostat siis omilla rahoillasi pesuvateja, keittolevyjä yms. ? Kas, kun se avustettava saa itse päättää mihin rahansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa syödä aina kaurapuuroa. Enkä jaksa leipoa, olen masentunut.
Työkokeilussa voi piereskellä ja käydä paskalla niin paljon kuin sielu sietää. Suomella on rahat loppu ja se nyt vaan menee niin. Lapset voi olla keskenään pihalla tarhassa. Sanoo vain, että hoitaja menee nyt paskalle, olkaa kiltisti sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos katson avustajan töitä niin miten ihmeessä niillä on rahaa hierontakäynteihin, partureihin jne., kun ei meillä työtön/työssäkäyvä pariskunnillakaan ole?
Ei osaa. Ja jos mene avustajaksi ja avustettava on pyörätuolissa niin ostan 2 pesuvatia ja teen niihin pesuvedet ja nosta ne ruokapöydälle, avustettava tiskaa itse, hän tekee myös ruoan itse, tuon ruokapöydälle laitettavan keittolevyn ja ojentelen vain tavaroita. Avustettava myös imuroi ja luutaa, minä lykkään pyörätuolia ja avustan siten häntä.
Ostat siis omilla rahoillasi pesuvateja, keittolevyjä yms. ? Kas, kun se avustettava saa itse päättää mihin rahansa käyttää.
Avustettava maksaa tai sitten on tiskit tiskaamatta ja ruoat tekemättä. Avustajista on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettava maksaa tai sitten on tiskit tiskaamatta ja ruoat tekemättä. Avustajista on pulaa.
Et sä silti kelpaisi.
Täällä puhutaan keskiluokasta aivan kuin melkein kukaan ei kuuluisi siihen, vaikka todellisuudessa suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan. Se on todella suuri ryhmä. Käytännössä kaikki muut paitsi pieni- ja suurituloiset kuuluvat keskiluokkaan. He ovat niitä tavallisia työntekijöitä, joilla ei ole suuria varallisuuksia käytettävänä. Mutta viime päivinä heistä on puhuttu kuin he olisivat rikkaita. Osalla on kuitenkin kohtuullisen hyvät tulot.
OECD määrittelee keskiluokaksi kaikki ne kotitaloudet, joiden käytettävissä tulot ovat vähintään 75% ja enintään 200% mediaanitulosta. Suomessa palkka- ja palkkiotulojen mediaani 2 994 euroa helmikuussa 2022. 75% tuosta mediaanista on 2245,5 €. Kuulut siis keskiluokkaan, jos tulosi on vähintään 2 245,4 €/kk. Se ei ole kovin paljon. Mutta tämäkin porukka on nyt leimattu ratsastusta, ravintoloita ja matkustelua harrastaviksi kalliissa asunnoissa asuviksi herkkähipiäisiksi vinkujiksi, jolla ei riitä empatiaa huono-osaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi ja nyt kiljutaan ettei palkka riitä.
Ennen asunnot oli kohtuu hintaisia esim. 1990-luvun lopussa, mutta sitten joku keksi, että hei asuntojen hintoja ja vuokria voidaan nostaa ja vetää voittorahoja itselle.
Nyt on suossa koko Suomi. Palkat ei riitä, asiakkaat vähenee, kun rahat menevät vuokraan eikä jää parturirahaa tai vaaterahaa.
Lisäksi vasemmistolaiset hallitukset ovat kokoajan nostaneet erilaisia veroja (mm. Marinin hallitus nosti useita eri veroja, mitkä koskee pieni ja keskituloisia suoraan ja välillisesti)
Uusien asuntojen hinnasta yli 50% on erilaisia veroja. Miettikää kuinka paljon se oikeasti on!?
Asunto mikä nyt maksaa uutena 300 000€, olisi ilman veroja 150 000€. 150 000€ asunto olisi 75 000€.
En sano, että vero pitäisi kokonaan poistaa, mutta sitä voisi kyllä kohtuullistaa!
Työt pk -seudulla.
Asunnot maksavat 300 000€ ja enemmän (ellet halua huonokuntoista asuntoa ma*hanmuutt*ja lähiöstä) ja tähän opintolainaisena ei ole alkupääomaa.Palkka 2800€/kk, tästä menee veroja ja erilaisia maksuja se 1000€/kk. Vuokrat 800-1100€/pk seudulla. Epäsäännöllinen työaika ja töiden sijainti vaijtuu, joten auto pakollinen - tähän n.350€kk. ruoka 250€/kk, laskut 100€/kk.
Naapurissa on kaupungin vuokratalo ja useamman kanssa keskustellut, niin ei mielestäni ole reilua, että minä maksan itseni kipeäksi asumisestani kyseisellä alueella ja toiset saa saman ilmaiseksi tekemättä mitään.
Keskituloista kyllä rokotetaan tässä yhteiskunnassa! Marinin vasemmistolaishallitus vain pahensi tilannetta!
Sipilän hallituksen toimet pienensivät keskituloisen lapsiperheen käytettävissä olevia rahoja tuhansilla euroilla vuodessa. Eikö kukaan muista sähköverkkojen ja muun kansallisen omaisuuden myymistä ulkomaisille sijoitusyrityksille, jotka nostivat heti hintoja ja kansalaisten ylisuuret maksut alkoivatkin mennä ulkomaille valtion sijasta. Edellinen oikeistohallitus oli puhdasta sekoilua ja perseilyä keskiluokan taloudelle. Saa nähdä mitä seuraava tuo tullessaan, mutta eiköhän nytkim taas hellitä eläkeläisiä ja kurjisteta työikäisiä.
Sori, mutta marinin hallitus pahensi asiaa paljon enemmän. Hoitomaksujen nostot, laaja-alaiset veronkorotukset, päivähoito maksujen nostot subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä yms yms.
Hassua kuinka vasemmistolaiset jaksaa kitistä sipilästä, kun heidän ihailema Marin aiheutti moninkertaiset tuhot. Mutta kai se moraaliposeeraus pelastaa.
Marinin hallitus potki työläisiä päähän. Sipilän hallitus toi kikyn, mikä leikkasi omaa lomarahaani satoja euroja, silti se on murusia verrattuna marinin tuhoihin.
Suomalaisten työssäkäyvien ostovoima on h.e.i.k.o.i.n 70 vuoteen!! Se on alempi kuin 90-luvun suuren laman aikaan!
Nyt järki käteen ja objektiivisuutta kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Työt pk -seudulla.
Kyllä se asunto ostetaan niin nopeasti, kun siirrytään työelämään.
Mä nostin opiskelijana lainaa ja rahat laitoin aspiin.
Tein ilmaisia harjoitteluja lomilla, sain jalan oven väliin. Viikonloput mäkissä ja asuin omakotitalon yläkerrassa. Ei ollut herkkua, mutta ystäväni oli pankissa töissä ja sanoin näin onnistuu.
5 v elin tosi pienellä budjetilla.
Työkaveri asuu yksin 1200 e vuokra-asunnossa ja valittaa, kun ei rahaa jää käteen.
Työt pk -seudulla.
Asunnot maksavat 300 000€ ja enemmän (ellet halua huonokuntoista asuntoa ma*hanmuutt*ja lähiöstä) ja tähän opintolainaisena ei ole alkupääomaa.
Palkka 2800€/kk, tästä menee veroja ja erilaisia maksuja se 1000€/kk. Vuokrat 800-1100€/pk seudulla. Epäsäännöllinen työaika ja töiden sijainti vaijtuu, joten auto pakollinen - tähän n.350€kk. ruoka 250€/kk, laskut 100€/kk.