Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.
Oletko saikulla kotona, kun on aikaa kirjotella?
Työvuoroja on monenlaisia, osa tekee iltaa tai yötä, tai on just tänään vapaapäivä, tai loma. Minä olen taideopettaja, ja oppilaani tulevat vasta iltapäivällä ja illalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuija Siltamäen kolumni on kirjoitettu naivisti vain hänen omasta kuplastaan. On aivan eri asia olla keskiluokkaan kuuluva nuori, lapseton kaupunkilainen, kun maaseudulla asuva 2 - 4 lapsen pariskunta tai yksinhuoltaja. Kummatkin kuuluvat Suomessa keskiluokkaan, mutta tämän hetken talousahdinko koskettanee aidosti vain toista näistä.
Luin kolumnin ja tunsin sen kirjoittajaa kohtaan myötähäpeää. Kirjoittaja ulotti oman (tässä talouskriisissä) etuoikeutetun asemansa koskemaan koko keskiluokkaa ymmärtämättä sitä, että osaan keskiluokkaa tämä talousahdinko tosiaan saattaa iskä samalla voimalla mitä osa 1990 -luvun keskiluokasta koki. Ja sitten ovat nämä Siltamäen kaltaiset etuoikeutetut, joihin tällä kertaa moukari ei iske.
Tuo koko kirjoitus oli läppä, Tuija itse kuittasi twitterissä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot:
1500€ nettoVuokra 750€
Vesi 25€
Sähkö+siirto 60€
Vakuutus 10€
Bussikortti 55€
Saunamaksu 10€ (2krt kuukaudessa eli 5€krt)
Lääke ja lääkärikuluihin varattu n10€ (joskus menee ylikin)
Ei pakollisiin menoihin jää siis 580€ eli samanverran kuin työtön. Jostain syystä en saa asumistukea vaikka olen 2 krt hakenut. Ei omaisuutta.
Miksi teet töitä? Sulle jäisi työttömänä enemmän varmaan enemmän käteen.
Oon tässä kyllä miettinyt ihan samaa, ihan tosissani pohdin että jäisin työttömäksi ja nostaisin tuen ja asumistuen sekö tekisin samaan firmaan töitä vain sen 300 euron edestä minkä työtön saa tienata, jäisi enemmän vapaa-aikaa.
Se 300 euroa otetaan huomioon asumistuessa. Kutsutaan kannustinloukuksi=D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kyllä ansiosidonnainen on tärkeä perheille. Välillä täytyy vaikka uusia sänkyihin patjat, älypuhelimia jne jotka on nykypäivänä välttämättömiä.
Esim. koulun viestit tulee wilmaan niitä tulee joka päivä ja opettajilla on myös oppilaiden puhelinnumerot ja oppilaille tulee omat viestit Wilmaan.
Lisäksi työnhaku hoidetaan kirjaston koneella ja laskujen maksu, siihen ei tunti kirjaston koneella riitä. Lisäksi on työhaastatteluja teamsilla.
Käytetyn läppärin, millä hoitaa nuo mainitsemasi nettiasiat, saa jollain 50 eurolla. Puhelimesta otat nettiyhteyden.
Saako? Ihan sama missäpäin Suomea asut niin saat tuon läppärin 50 eurolla? Oletko aivan varma..
Olen ostanut kirpparilta läppäreitä parillakympillä. Ilmainen Linux sisään ja netti toimii ihan hienosti. Uutta konetta ei ole ollut koskaan.
Juu äläkä ehdota postitusta, sitten kun tulee tyhjä paketti niin ilkutaan että olitkos niin tyhmä että maksoit ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kyllä ansiosidonnainen on tärkeä perheille. Välillä täytyy vaikka uusia sänkyihin patjat, älypuhelimia jne jotka on nykypäivänä välttämättömiä.
Esim. koulun viestit tulee wilmaan niitä tulee joka päivä ja opettajilla on myös oppilaiden puhelinnumerot ja oppilaille tulee omat viestit Wilmaan.
Lisäksi työnhaku hoidetaan kirjaston koneella ja laskujen maksu, siihen ei tunti kirjaston koneella riitä. Lisäksi on työhaastatteluja teamsilla.
Käytetyn läppärin, millä hoitaa nuo mainitsemasi nettiasiat, saa jollain 50 eurolla. Puhelimesta otat nettiyhteyden.
Saako? Ihan sama missäpäin Suomea asut niin saat tuon läppärin 50 eurolla? Oletko aivan varma..
Hämeen lääni. Pikkupaikkakunta asukkaita n 15000. Ihan Torista katsonut ja parin kilsan päästä noutanut.
Juu äläkä ehdota postitusta, sitten kun tulee tyhjä paketti niin ilkutaan että olitkos niin tyhmä että maksoit ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.
Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.
No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.
En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.
Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuija Siltamäen kolumni on kirjoitettu naivisti vain hänen omasta kuplastaan. On aivan eri asia olla keskiluokkaan kuuluva nuori, lapseton kaupunkilainen, kun maaseudulla asuva 2 - 4 lapsen pariskunta tai yksinhuoltaja. Kummatkin kuuluvat Suomessa keskiluokkaan, mutta tämän hetken talousahdinko koskettanee aidosti vain toista näistä.
Luin kolumnin ja tunsin sen kirjoittajaa kohtaan myötähäpeää. Kirjoittaja ulotti oman (tässä talouskriisissä) etuoikeutetun asemansa koskemaan koko keskiluokkaa ymmärtämättä sitä, että osaan keskiluokkaa tämä talousahdinko tosiaan saattaa iskä samalla voimalla mitä osa 1990 -luvun keskiluokasta koki. Ja sitten ovat nämä Siltamäen kaltaiset etuoikeutetut, joihin tällä kertaa moukari ei iske.
Tuo koko kirjoitus oli läppä, Tuija itse kuittasi twitterissä myöhemmin.
Niin. Suomessa on siis läppänä ok kirjoittaa tällaisia kolumneja, kun kohteena on keskiluokka. Voisiko samanlaisen läpän kirjoittaa vaikka maa*anmuu**ajista tai esim. köyhistä eläkeläisistä?
Empatiakyvytön kirjoitus joka tapauksessa, sillä myös osa keskiluokasta on aivan aidosti hätää kärsimässä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.
kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk
Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kkMyös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa
kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.
Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.
Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.
Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.
Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.
Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Niin? Harvalla joka tekee matalapalkkatöitä on edes mahdollisuus asuntolainaan.
Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.
Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.
Silmälaseihin saa valtavan 30e maksusitoumuksen 🤔
-eri
Tämä silmälasiasia koskee tällä hetkellä myös meidän perhettä. Kuulumme keskiluokkaan, mutta olen jo muutaman viikon aidosti yrittänyt keksiä mistä saisin kerättyä rahat teinin saamaan silmälasimääräykseen. Säästöt on viime talvi kuluttanut loppuun, nyt olisi aidosti tarvetta tuolle 30 euron maksusitoumukselle, mutta se ei luonnollisesti ole meille mahdollinen.
Ja ei, en huuda yhteiskuntaa apuun, mutta kyllä se hieman kiristää mieltä, että minun poika kulkee ilman silmalaseja, koska meillä ei tällä hetkellä ole riittävästi rahaa niihin. Saman aikaisesti maksan veroillani monen muun silmälasit. Tämä se meitä (alempaa) keskiluokkaa tällä hetkellä harmittaa.
Kolumnistin juttu oli puhdasta kermaperseilyä ja empatiakyvyttömyyttä.
Työttömille aina sanotaan, että muuta halvempaan asuntoon tai ota toinen työ.
Meillä toinen on työtön ja toinen tienaa 2400 brutto. Ei myöskään saada silmälasirahaa. Itsellä silmälasit ostettu vuonna 2015 ja puolisolla pitäisi olla silmälasit ja ajetaan autoa kumpikin. Puoliso käy autolla vuorotöissä ja minä saatan ajaa kauppaan hakemaan 4 hengen ruokaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.
kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk
Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kkMyös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa
kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.
Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.
Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.
Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.
Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.
Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Niin? Harvalla joka tekee matalapalkkatöitä on edes mahdollisuus asuntolainaan.
Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.
Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.
Silmälaseihin saa valtavan 30e maksusitoumuksen 🤔
-eri
Tämä silmälasiasia koskee tällä hetkellä myös meidän perhettä. Kuulumme keskiluokkaan, mutta olen jo muutaman viikon aidosti yrittänyt keksiä mistä saisin kerättyä rahat teinin saamaan silmälasimääräykseen. Säästöt on viime talvi kuluttanut loppuun, nyt olisi aidosti tarvetta tuolle 30 euron maksusitoumukselle, mutta se ei luonnollisesti ole meille mahdollinen.
Ja ei, en huuda yhteiskuntaa apuun, mutta kyllä se hieman kiristää mieltä, että minun poika kulkee ilman silmalaseja, koska meillä ei tällä hetkellä ole riittävästi rahaa niihin. Saman aikaisesti maksan veroillani monen muun silmälasit. Tämä se meitä (alempaa) keskiluokkaa tällä hetkellä harmittaa.
Kolumnistin juttu oli puhdasta kermaperseilyä ja empatiakyvyttömyyttä.
Työttömille aina sanotaan, että muuta halvempaan asuntoon tai ota toinen työ.
Meillä toinen on työtön ja toinen tienaa 2400 brutto. Ei myöskään saada silmälasirahaa. Itsellä silmälasit ostettu vuonna 2015 ja puolisolla pitäisi olla silmälasit ja ajetaan autoa kumpikin. Puoliso käy autolla vuorotöissä ja minä saatan ajaa kauppaan hakemaan 4 hengen ruokaostokset.
Minulla linssit - 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.
Oletko saikulla kotona, kun on aikaa kirjotella?
Työvuoroja on monenlaisia, osa tekee iltaa tai yötä, tai on just tänään vapaapäivä, tai loma. Minä olen taideopettaja, ja oppilaani tulevat vasta iltapäivällä ja illalla.
Vuorolisät ollaan poistamassa miten sitten pärjäät?
Jos ansiosidonnaista taas leikataan niin en enää jaksa. Varaan jossain vaiheessa ajan lääkäriin ja sanon, että olen masentunut.
Keskiluokka on kansakunta.
Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.
Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Missä vaiheessa tämä on mennyt tällaiseksi, että ihmisillä ei saisi olla mitään, ei edes lemmikkiä, jos aina ollaan kotona.
Ihminen joka on masentunut ei kykene töihin.
Inssinen kirjoitti:
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi ja nyt kiljutaan ettei palkka riitä.
Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa mitään asuntojen myyntivoittoja.
Oli kyllä surkea kolumni.
Suomessa keskituloista lyödään kuin vierasta s*Kaa. Työttömällä ja pienituloisella on lähes sama elintaso kuin keskituloisilla - paljoa eroa ei ainakaan ole. Työttömät ja pienituloiset saavat monet asiat ilmaiseksi, joista keskituloinen joutuu itse maksamaan kaiken (asuminen/lasten päivähoito etc). Kohta joku sanoo auton, no auto on yleensä velaksi ostettu koska muuten ei ole rahaa ja sitä autoa tarvitaan siihen työssäkäyntiin ja sitä verotetaan törkeästi.
Alkuvuodesta oli Hesarissa juttu yksinhuoltajasta, kenen ei kannata ottaa täysipäiväistä työtä vastaan. Tekee 50% työaikaa ja käteen jää alle 100€ vähemmän, kuin silloin jos tekisi täyttä työaikaa, verotuksen progressio ja tuet ovat niin suuria.
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi ja nyt kiljutaan ettei palkka riitä.
Ennen asunnot oli kohtuu hintaisia esim. 1990-luvun lopussa, mutta sitten joku keksi, että hei asuntojen hintoja ja vuokria voidaan nostaa ja vetää voittorahoja itselle.
Nyt on suossa koko Suomi. Palkat ei riitä, asiakkaat vähenee, kun rahat menevät vuokraan eikä jää parturirahaa tai vaaterahaa.
Asuntotukia maksetaan ennätysmäärä vain ahneiden tähden.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä surkea kolumni.
Suomessa keskituloista lyödään kuin vierasta s*Kaa. Työttömällä ja pienituloisella on lähes sama elintaso kuin keskituloisilla - paljoa eroa ei ainakaan ole. Työttömät ja pienituloiset saavat monet asiat ilmaiseksi, joista keskituloinen joutuu itse maksamaan kaiken (asuminen/lasten päivähoito etc). Kohta joku sanoo auton, no auto on yleensä velaksi ostettu koska muuten ei ole rahaa ja sitä autoa tarvitaan siihen työssäkäyntiin ja sitä verotetaan törkeästi.
Alkuvuodesta oli Hesarissa juttu yksinhuoltajasta, kenen ei kannata ottaa täysipäiväistä työtä vastaan. Tekee 50% työaikaa ja käteen jää alle 100€ vähemmän, kuin silloin jos tekisi täyttä työaikaa, verotuksen progressio ja tuet ovat niin suuria.
Niin ja miksi, asuminen on kallista ja verot menevät eläkeläisiin ja julkiseen sektoriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Ennen asunnot oli kohtuu hintaisia esim. 1990-luvun lopussa, mutta sitten joku keksi, että hei asuntojen hintoja ja vuokria voidaan nostaa ja vetää voittorahoja itselle.
Nyt on suossa koko Suomi. Palkat ei riitä, asiakkaat vähenee, kun rahat menevät vuokraan eikä jää parturirahaa tai vaaterahaa.
Asuntotukia maksetaan ennätysmäärä vain ahneiden tähden.
Kiinteistövälittäjät alkoivat saamaan jätti palkkoja, koska palkkio on prosentti osuus asunnon hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot:
1500€ nettoVuokra 750€
Vesi 25€
Sähkö+siirto 60€
Vakuutus 10€
Bussikortti 55€
Saunamaksu 10€ (2krt kuukaudessa eli 5€krt)
Lääke ja lääkärikuluihin varattu n10€ (joskus menee ylikin)
Ei pakollisiin menoihin jää siis 580€ eli samanverran kuin työtön. Jostain syystä en saa asumistukea vaikka olen 2 krt hakenut. Ei omaisuutta.
Miksi teet töitä? Sulle jäisi työttömänä enemmän varmaan enemmän käteen.
Oon tässä kyllä miettinyt ihan samaa, ihan tosissani pohdin että jäisin työttömäksi ja nostaisin tuen ja asumistuen sekö tekisin samaan firmaan töitä vain sen 300 euron edestä minkä työtön saa tienata, jäisi enemmän vapaa-aikaa.
Jos irtisanot itsesi niin sulla on ensin karenssi ja sitten voit hakea vasta työttömyysrahaa.
Minulla loppui helmikuun lopussa määräaikainen sijaisuus ja odota vielä ansiosidonnaista eli sain 6 ja puoli viikkoa sitten viimeksi rahaa. Enkä edes irtisanonut itseäni.
Työtön ei voi tehdä lyhyitä sijaisuuksia, jos ei ole tilillä säästössä rahaa. Olen nyt odottanut työttömyyskorvausta 6 viikkoa eikä näy ja ensin tulee 2 viikon raha, josta 5 päivää on karenssiä. Työttömällä on kerran vuodessa karenssi, kun työ päättyy. Kun tuo viikon korvaus tulee niin voin hakea heti 4 viikon korvausta ja taas odotan sitten sitä.
Tukisysteemi on uskomattoman kankea. Itse olen odotellut päätöstä asumistuesta nyt suunnilleen 40 päivää.. Onneksi on säästöjä.
Itse laitoin maaliskuun alussa eläkkeensaajan asumistuen tarkistuksen. Ei ole mitään kuulunut vielä. Onneksi on vanha voimassa uuteen päätökseen saakka.
Käsittelyaika on näköjään keskimäärin 43 päivä, tai ylikin jos on ruuhkaa.
Ei kannata kadehtia Kelan kanssa asioivia. Ensin levität omat asiasi tiliotetta myöden eri ihmisille ja sitten odottelet. Oma elämä pyörii silti ja laskut täytyy hoitaa jollain lailla sillä aikaa.
Tuntuu, että oma elämä on muiden käsissä ja mitään ei voi suunnitella eikä ole varmaa.
Ainoa varmuus on epävarmuus.