Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
401/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia keskiluokkaisen pitäisi tehdä lisää töitä jotta yhä suurempi osa makaisivat kotona?

Mitä se köyhille kuuluu mihin keskiluokka käyttää rahansa? Itse ovat ne tienanneet eikä niillä linnoja ostella.

No mitä keskiluokalle kuluu köyhien raha-asiat?

Vierailija
402/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta se on, ei keskiluokka halua alkaa laittamaan asuntojaan lihoiksi kun asuntolainojen ja yhtiövastikkeiden hinnat ovat tuplaantuneet vain, jotta samaan aikaan voi elättää sossulaumaa ilman, että sossulauman saamia tuloja leikataan. 

Nyyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 960 kuukaudessa.

Mars töihin nyt. Opetelkaa tekemään se nuttura niin ei hiusten latvat näy. Voitte itse leikata muutaman sentin silloin tällöin.

Jos vastike on kerrostalossa 400 niin tuohon ei saa asumistukea.

Lisäksi eläkeläisen asumistuessa saa olla vain 16000 tilillä rahaa.

Ja osastohoito ei kuulu maksukattoon. Kun maksukatto on täynnä, maksaa vuorokausi sairaalassa 22,80 vuorokausi.

Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue eikä moni kunta ja kaupunki myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen eikä vammaisen kodin siivoukseen. Eläkeläinen saa vain alv alennuksen.

Mutta toki voitte käydä siivoamassa vanhempienne kodin tai ostaa hänelle kotisiivouksen.

Vierailija
404/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia keskiluokkaisen pitäisi tehdä lisää töitä jotta yhä suurempi osa makaisivat kotona?

Mitä se köyhille kuuluu mihin keskiluokka käyttää rahansa? Itse ovat ne tienanneet eikä niillä linnoja ostella.

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa töissä ja jos ansiosidonnaista leikataan niin sun lapsi saa tarhan paskimmat lelut ja jos sun taaperolla on mustelma niin tehdään lasu.

Vierailija
405/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Miksi sitten (edelleen) syljet heikompiosaisten päälle? Niitä "kotona lorvehtijoita" kun ei kovin montaa ole.

Ai ei ole vai? Kyllä kuule on. En sylje kenenkään päälle. Minä ja kaikki kaltaiseni mahdollistetaan lorvijoiden elämä ja vielä pitäisi jotenkin fanittaa ja palvoa heitä. Pitäisi olla vaan hiljaa ja painaa duunia kahta enemmän että heikompiosaiset voisivat paremmin - alkaa kuulostamaan orjuudelta.

Oma valintasi. Jos raadat niin että suoni katkeaa, mitä järkeä siinä on? Nautitko ikinä työsi tuloksista?

Vierailija
406/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on monta viestiä täynnä vastakkainasettelua keskiluokan ja "sossupummien" välillä?

Yhteiskunnassa on paljon muitakin. On esimerkiksi pienituloisia, jotka eivät elä tuilla, mutta eivät ole keskiluokkaisiakaan. Minäkin kuulun näihin, ja mekin olemme kovassa ahdingossa.

Palkkani on 1700 euroa kuussa, ja siitä pitää maksaa kaikki kulut. Eli olen kaikkien tukimuotojen ulkopuolella, mutta samaan aikaan teen niska limassa töitä lähes yhtä suuren rahallisen korvauksen eteen kuin jotkut etuuksilla elävät. Mitään tukia en siis saa, samaan tapaan kuin eivät saa keskiluokkaisetkaan. Ja olen myös keskiluokkaisten tapaan raatanut niska limassa, nimittäin maisterin paperit löytyy takataskusta, vaan eipä löydy ponnisteluista huolimatta koulutusta vastaavaa työtä. Opintojen ohessa tein töitä jne., siltikään oman alan hommia ei löydy ja olen nyt matalapalkka-alalla jumissa.

Yhteiskunnassa onkin paljon meitä pienituloisia, ei kuitenkaan etuuksilla eläviä. Meidän näkövinkkelistämme on hieman erikoista, kun joku itkee, ettei pääse ulkomaanmatkalle tai joka kuukausi kampaamokäynnille. Maksamme itse lainamme, laskumme, ruokamme ja huvituksemme, kuten keskiluokkaisetkin. Paitsi että niitä huvituksia ei ole ollut varaa ostaa enää pitkiin aikoihin. On siis kummallista, kun täällä jankutetaan sossupummeista, vaikka yhteiskunnassa on paljon myös ihan työssäkäyviä, mutta vain juuri ja juuri toimeentulevia. Se on huolestuttavaa.

Itse asiassa koko tämä nykymeninki on h*lvetin huolestuttavaa ihan kaikkien kannalta, paitsi ehkä sen rikkaimman prosentin. Siksi tässä vastakkainasettelussa ei olekaan mitään mieltä.

Vierailija
407/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.

Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.

Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

45 neliön asunto minulla.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Te? Eli teitä asuu useampi samassa asunnossa, sehän helpottaa kummasti.

Maksatko siis vuokraa 400e/kk?

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.

1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.

Vierailija
408/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi tehdä kaksi asiaa joka parantaisi kaikkien elämää ja ne ovat.

1) asumiskuluja pitäisi saada 50% halvemmaksi.

2) autoilun kuluja pitäisi saada 50% halvemmaksi.

Nuo ovat ne kaksi asiaa mitkä syövät ihmisten ostovoimaa ja tekevät ihmisistä köyhiä työssäkäyviä.

Se maksaako maitopurkki kaupassa euron tai kaksi on varsin pieni kulu noihin kahteen verrattuna.

Pitäisikö asumistukea maksaa kaikille ihmisille jotta asuminen olisi edullisempaa?

Pitäisikö valtion maksaa puolet autoilun kuluista jolloin autoilu olisi halvempaa?

Vierailija
409/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Vierailija
410/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kuuluu, kun se on meidän selkänahasta/omasta tilistä pois.

Vierailija
411/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.

Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.

Vierailija
412/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on monta viestiä täynnä vastakkainasettelua keskiluokan ja "sossupummien" välillä?

Yhteiskunnassa on paljon muitakin. On esimerkiksi pienituloisia, jotka eivät elä tuilla, mutta eivät ole keskiluokkaisiakaan. Minäkin kuulun näihin, ja mekin olemme kovassa ahdingossa.

Palkkani on 1700 euroa kuussa, ja siitä pitää maksaa kaikki kulut. Eli olen kaikkien tukimuotojen ulkopuolella, mutta samaan aikaan teen niska limassa töitä lähes yhtä suuren rahallisen korvauksen eteen kuin jotkut etuuksilla elävät. Mitään tukia en siis saa, samaan tapaan kuin eivät saa keskiluokkaisetkaan. Ja olen myös keskiluokkaisten tapaan raatanut niska limassa, nimittäin maisterin paperit löytyy takataskusta, vaan eipä löydy ponnisteluista huolimatta koulutusta vastaavaa työtä. Opintojen ohessa tein töitä jne., siltikään oman alan hommia ei löydy ja olen nyt matalapalkka-alalla jumissa.

Yhteiskunnassa onkin paljon meitä pienituloisia, ei kuitenkaan etuuksilla eläviä. Meidän näkövinkkelistämme on hieman erikoista, kun joku itkee, ettei pääse ulkomaanmatkalle tai joka kuukausi kampaamokäynnille. Maksamme itse lainamme, laskumme, ruokamme ja huvituksemme, kuten keskiluokkaisetkin. Paitsi että niitä huvituksia ei ole ollut varaa ostaa enää pitkiin aikoihin. On siis kummallista, kun täällä jankutetaan sossupummeista, vaikka yhteiskunnassa on paljon myös ihan työssäkäyviä, mutta vain juuri ja juuri toimeentulevia. Se on huolestuttavaa.

Itse asiassa koko tämä nykymeninki on h*lvetin huolestuttavaa ihan kaikkien kannalta, paitsi ehkä sen rikkaimman prosentin. Siksi tässä vastakkainasettelussa ei olekaan mitään mieltä.

Irtisano itsesi ja jää työttömäksi. Saat maksaa kaiken 580 euron työmarkkinatuella ja 200 asumistuella. Toimeentulotukea et saa, kun sulla on laina mikä ei ole lasku/asumismeno.

Vierailija
413/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kuuluu, kun se on meidän selkänahasta/omasta tilistä pois.

aja volvos järveen, lähden ostamaan nyt tuilla kaljaa :D pidä hauskaa töissä! :*

Vierailija
414/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kerrostaloissa osakkaat on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.

Vierailija
415/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polarisoiminen on niin epä-älyllistä. Kaiken lisäksi siitä jää lopulta vain p*ska maku suuhun. Ei siis kannata olla mustavalkoinen ää liö, joka vouhkaa suuntaan tai toiseen.

Ihmisarvo on meillä kaikilla.

Vierailija
416/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.

600 on hyvin rahaa yhdelle ja maksat ilmeisesti itsellesi asuntoa eli omaisuutta.

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970- luvun eli et saa eläkkeellä toimeentulotukea lääkkeisiin, koska yhtiölaina ei ole lasku.

Vierailija
417/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisano itsesi ja jää työttömäksi. Saat maksaa kaiken 580 euron työmarkkinatuella ja 200 asumistuella. Toimeentulotukea et saa, kun sulla on laina mikä ei ole lasku/asumismeno.

Lainani on opintolaina tuosta tutkinnosta, jolla voi näköjään heittää vesilintua. Asun siis vuokralla. Mutta puhuinkin enemmän kaikkien pienituloisten puolesta, ja joillain voi toki olla asuntolainakin.

Vierailija
418/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paljonko sinulle jää asumiskulujen jälkeen käteen?

Vierailija
419/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Eihän se noin mene. Pienemmissä asunnoissa on kalliimmat neliöt kuin isommissa asunnoissa.

Yksinasuvalle tulee kodinkoneet ja huonekalut kalliimmiksi kuin pariskunnille.

Yksinasuva maksaa yksin auton kulut sekä kodin laskut.

Yksinasuminen on kallein asumismuoto juuri tuon takia.

Vierailija
420/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kerrostaloissa osakkaat on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Vuokra-asunnoista on ylitarjontaa ja yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.

Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa jota haetaan ruokaan, lääkkeisiin ja sähköön.

Vuonna 2019 tuli uusi laki, että yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi